Tar lång tid att stänga ner windows [Win7]

Permalänk

Tar lång tid att stänga ner windows [Win7]

Jag har den senaste tiden haft problem med att det tar oerhört lång tid för mig att starta om datorn. Den står och tuggar i vad som känns som en evighet på "Du loggas ut" och sen när det är klart kommer systemet upp igen hur snabbt och smidigt som helst. Tog mig in i loggboken för att titta lite på diagnostiken för avstängning och hittade under Diagnostics-performance att den varnar för just omstarten. En titt i loggen visar att senaste avstängningen tog 321.758 sekunder och 317 av de sekunderna är ShutdownUserSessionTime, så helt klart är det någon applikation som tar en oerhörd tid att stänga ner.

Jag undrar om det finns något sätt för mig att se vilken applikation som tar lång tid på sig att stänga ner. Jag får bara en grov summering av den totala tiden det tog windows att stänga ner min session och inget specifikt om vilken applikation/tjänst som tog lång tid att döda. Den enda "metoden" som finns rekommenderad är att helt enkelt starta om gång på gång och labba med vilken applikation det kan vara som tar all tid, men det körs ju ganska många saker på datorn när den varit igång ett tag så det skulle ta längre tid än det var värt.

Permalänk
Medlem

Kolla i kontrollpanelen om det finns program du inte känner igen. Avinstallera de program du är säker på att du inte använder.

Annars är det den jobbiga vägen som gäller. Öppna aktivitetshanteraren och Googla på allt du inte känner igen. Det tar en del tid men samtidigt lär du känna ditt system.