Permalänk
Avstängd

hp 4520s
core i3 (2,13?)
2gb ram
intel hd 2000
har själv uppgraderat till en 128gb ssd

används enbart till styrtekniken annars klarar jag mig med penna, papper och min ti84

Permalänk
Medlem

I min förra skola fick vi någon HP med i7, dock så var det ganska värdelöst, man kunde inte installera program och man kunde knappt byta bakgrundsbild, alla tyckte det var skitcoolt när lärare sa att vi fick byta bakgrund: OMFG!!1!!!1!1! man kan byta bakgrund!!!!

Dessutom delade tre personer på en dator... Och personerna som var IT-ansvariga var också ett skämt... Min kompis skulle göra en låt (varför i skolan?) i Garageband(garageband finns inte ens till Windows...), han frågade den IT-ansvarige och h*n godkände att han fick ladda ner programmet, ganska uppenbart att det var virus eftersom han laddade ner det från typ getafreevirus.com, sen skulle jag ladda ner Google Sketchup för att modellera ett verktyg, men det fick jag absolut inte... l

Permalänk
Medlem

MacBook Air 13" mid-2012: i5, HD Graphics 4000, 4GB ram, 64 GB SSD.

Det är lagom roligt med endast 64 GB lagring, får ju plats med sååå mycket annat när man har Adobe programmen installerade

Visa signatur

5800X3D | RTX 4090 | O11 EVO custom loop | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Macbook unibody Mid 2010. Med en C2D 2.4 Ghz, nvidia 320m 256Mb, 2GB ram 1067Mhz, riktigt seg Hdd på 5400rpm, skärm på 1280x800. Värdelöst skit som knappt fungerar.

Jag sitter på EXAKT samma burk. Får man fråga vilken skola du går i?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Skojar du? En skoldator UTAN ssd är ju katastrof, hela min klass har uppgraderat sina datorer med ssd.

Dagens ungdommar är då jävligt otåliga. Varför ska man ha en ssd i sin skol dator? totalt onödigt.

Permalänk
Medlem

Vi fick en HP probook 4530 eller vad den hette. Användes mycket i ettan när man höll på med cad men nu så håller man bara på med word och letar info på nätet. Dröjer nog inte länge innan skolor väljer att köpa in Chromebooks.

I min skola finns ingen ursäkt att man glömt arbetet på datorn hemma då de har krav på att allt skolarbete man gör ska finnas i molnet också.

Min poäng är att Chomebooks kostar mindre, lättare och går inte att installera Steam! Bättre att fokusera på bättre lärare och höja deras löner så de blir glada. Glada lärare = bättre undervisning > bättre betyg.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Tysnaden som uppstår när elevernas skoldatorer är starkare än min jobbdator...

Permalänk
Medlem

Vi fick en Acer Aspire One D250. Härlig netbook med 1024x600 på sin 10" skärm och hela 1GB RAM.
Processorn är en Intel Atom med en hel kärna och hyperthreading dessutom! Det bästa med våra skoldatorer, som vi nu efter sommaren har haft i 2 år, är att de efter ett par månader blir så långsamma att mina klasskamrater inte klarar av att använda dem ordentligt längre.

För mig är det dock inte like lyckosamt. Jag gjorde ju misstaget att installera Windows 8 och 2GB med RAM. Som en konsekvens fick jag den snabbaste datorn i hela klassen, utan alla de användbara program och spel (Som inte går att spela då de antingen är 'trial' versioner eller helt enkelt kräver mer än vad datorn klarar av) som Acer inkluderade i sina datorer.

Ännu värre var nog att jag tidigt på höstterminen 2012, när jag bara haft min älskade netbook i ett år, köpte en Nexus 7 som klarar allt som datorn inte klarade. Jag är missnöjd, jag vill inte ha touchscreen och högre upplösning och ett snabbt UI. Jag saknar Windows Starter, eftersom jag gillade bakgrundsbilden väldigt mycket. Ja, jag känner mig så avundsjuk på mina klasskamrater.

Om ni undrar så går jag på Grennaskolan.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Dagens ungdommar är då jävligt otåliga. Varför ska man ha en ssd i sin skol dator? totalt onödigt.

Nej. Det är tidsbesparande.

I de skoldatorer vi har så sitter det en mekanisk disk. Det tar ungefär 15minuter att starta datorn.

Tänk dig då när man har en lektion som är 40min lång. Då har man 25min kvar att "jobba" på.

Men när datorerna väl är igång så springer de åttor runt papper och penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Dagens ungdommar är då jävligt otåliga. Varför ska man ha en ssd i sin skol dator? totalt onödigt.

SSD gör så att skolan behöver göra mindra reperationer, just eftersom då har man inte en HDD som pajar av allt slit o släng

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Nej. Det är tidsbesparande.

I de skoldatorer vi har så sitter det en mekanisk disk. Det tar ungefär 15minuter att starta datorn.

Tänk dig då när man har en lektion som är 40min lång. Då har man 25min kvar att "jobba" på.

Men när datorerna väl är igång så springer de åttor runt papper och penna.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske dags att inskaffa nya datorer då?

Har aldrig hört talas om en dator som tar 15 min att starta. Har svårt att tänka mig att en sån dator kan fungera bra och spriga åttor...

Så på era lektioner så sitter ni och väntar på att datorn ska starta? utan att göra något annat? Totalt bortkastad tid. Jag tvivlar starkt på ditt inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

kanske dags att inskaffa nya datorer då?

Har aldrig hört talas om en dator som tar 15 min att starta. Har svårt att tänka mig att en sån dator kan fungera bra och spriga åttor...

Så på era lektioner så sitter ni och väntar på att datorn ska starta? utan att göra något annat? Totalt bortkastad tid. Jag tvivlar starkt på ditt inlägg här.

Jo... 97 innan windows 98 släpptes och man inte hade defragmenterat eller blåst datorn på länge så kunde den sega ner... Efter det årtalet så är det SBS som äro orsaken.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Dagens ungdommar är då jävligt otåliga. Varför ska man ha en ssd i sin skol dator? totalt onödigt.

Skrivet av HerrGoreMann:

Nej. Det är tidsbesparande.

I de skoldatorer vi har så sitter det en mekanisk disk. Det tar ungefär 15minuter att starta datorn.

Tänk dig då när man har en lektion som är 40min lång. Då har man 25min kvar att "jobba" på.

Men när datorerna väl är igång så springer de åttor runt papper och penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wully:

SSD gör så att skolan behöver göra mindra reperationer, just eftersom då har man inte en HDD som pajar av allt slit o släng

Finns tusen anledningar till att ha SSD i skoldatorn.

Snabbare
Stabilare (tappar man datorn eller ställer ner väskan hårt riskerar man inte att förlora data)

En sketen HP-laptop kan kännas HELT annorlunda med bara en simpel uppgradering till SSD.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Vi fick en HP probook 4530 eller vad den hette. Användes mycket i ettan när man höll på med cad men nu så håller man bara på med word och letar info på nätet. Dröjer nog inte länge innan skolor väljer att köpa in Chromebooks.

I min skola finns ingen ursäkt att man glömt arbetet på datorn hemma då de har krav på att allt skolarbete man gör ska finnas i molnet också.

Min poäng är att Chomebooks kostar mindre, lättare och går inte att installera Steam! Bättre att fokusera på bättre lärare och höja deras löner så de blir glada. Glada lärare = bättre undervisning > bättre betyg.

Vadå går inte att installera Steam? klart det går.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Själv har jag fått en hp probook 6450b.

Den används flitigt varje skoldag, och då menar jag till sådant som är skolrelaterat. I och för sig så går ju jag IT, men min dator underlättar skolarbeten något enormt.
Så era välbetalda skattepengar är inte helt bortkastade

Edit: men sen så måste jag ju säga att det finns en baksida på det hela också... skolan i sig är värdelös. Man märkte redan första terminen att skolan använde sig av datorer som lockbete.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Nej. Det är tidsbesparande.

I de skoldatorer vi har så sitter det en mekanisk disk. Det tar ungefär 15minuter att starta datorn.

Tänk dig då när man har en lektion som är 40min lång. Då har man 25min kvar att "jobba" på.

Men när datorerna väl är igång så springer de åttor runt papper och penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ända fördelen med en dator är när du ska skriva men papper och penna är fortfarande överlägset i matte, fysik och etc.

15 min för starta datorn?

Innan jag installerade en ssd i min skoldatorn så startade den ändå på mindre än en minut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Vad går du på för ultraskola? Vi har inte fått någon dator överhuvudtaget.

Inte jag heller, men det kan bero på att jag går EL..

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Jag sitter på EXAKT samma burk. Får man fråga vilken skola du går i?

går på en skola lite utanför Västerås

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av Burks:

Dagens ungdommar är då jävligt otåliga. Varför ska man ha en ssd i sin skol dator? totalt onödigt.

kanske för att de flästa skol datorerna är 2000kr skräp med dåliga hdd's som blir långsamma och lite ram.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Ända fördelen med en dator är när du ska skriva men papper och penna är fortfarande överlägset i matte, fysik och etc.

15 min för starta datorn?

Innan jag installerade en ssd i min skoldatorn så startade den ändå på mindre än en minut.

Haha, min dator tar också rätt lång tid att starta upp, ungefär 7-10 minuter. Men det beror inte på att datorn är slö, utan att dom har modifierat windows på nåt sätt så att det ska vara "mer lämpat för skolan".

Därför stänger jag aldrig av min dator. Sätter den bara på viloläge där det tar ca 2 sekunder att starta ifrån startar bara om datorn någon gång i månaden när det kommer någon viktig uppdatering.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

HP ProBook 4330
Kan knappt ladda datorerna. Stängs av helt utan anledning. Går själv på Teknikprogrammet där vi använder datorn 9 av 10 fall. Är batteriet laddat 50% eller mer så ökar risken att datorn stängs av. Med att den stängs av menar jag att den dör helt och hållet och man måste starta den igen.

Detta är inte bara just min dator, det gäller 7-10 st i klassen. Några av oss har pratat med rektorerna om det men utan lycka. De hävdar att det sitter på HPs kontor och har gjort det sen problemet uppstod (vilket var 1,5 år sen). Om så är fallet så är ju HP sämst när det kommer till support.

Förutom just det problemet så fungerar den sådär när det kommer till skolarbete, men är inte så förtjust i bärbara just på grund av att jag alltid haft sjuka problem med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

kanske dags att inskaffa nya datorer då?

Har aldrig hört talas om en dator som tar 15 min att starta. Har svårt att tänka mig att en sån dator kan fungera bra och spriga åttor...

Så på era lektioner så sitter ni och väntar på att datorn ska starta? utan att göra något annat? Totalt bortkastad tid. Jag tvivlar starkt på ditt inlägg här.

Datorerna är hyffsat nya Dell-burkar.
Lite av tiden går nog åt av inloggningssystemet skolan använder.

Tänk dig detta...
Du sitter och skriver en uppsats. Du har kommit up i tusen ord. Då märker du att du vill lägga till lite i början av texten.
Enkelt gjort om man använt Word. Mindre enkelt med penna och papper.

Vi sitter i princip och väntar, ja. Totalt bortkastad tid. Dåligt planerat, dåligt system, dåliga lärare. Det är ingen bra kombo.

Till er som endast tror att datorerna använda till Facebook...
Ni har delvis rätt, delvis fel.

Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, icke studiemotiverad elever som helst sitter och kollar på facebook under lektionstid.
Men det finns också väldigt studiemotiverade elever som använder tiden de får, och en dator ger dem möjligheten att vara ännu effektivare.

Ni kan inte generalisera ungdomarna.
Alla är olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Vi fick nån Hp probook med en i3, den duger fan inte ens till att surfa på >:(

Visa signatur

Mobo: Asus M5A97 Processor: Amd fx 6100 Minnen: Corsair XMS3 8GB Grafikkort: Sapphire Radeon hd 7850 HDD: 500GB 7200rpm Nätagg: Corsair CX600

Permalänk

Dell Latitude E6220

Prolle; i3-2330M (2.2GHz)
Ram; 4 GB
HDD:128GB SSD.

Nöjd som få. (Förutom dom kassa betraktningsvinklarna)

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Vadå går inte att installera Steam? klart det går.

Förutsatt att man inte lägger in en Linux dist på sin Chromebook går det inte att installera Steam, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Skojar du? En ssd i en skol dator? 8Gb ram?

Det är en friskola som är ägd utav industrier i närheten så det finns mycket pengar Datorerna används till CAD och annat.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i5 3570K 4,2Ghz GPU: Asus ROG Strix 1070
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz SSD: Intel 520 120GB HDD: 1TB Seagate Barracuda
Chassi: Fractal Design Define R4 svart CPU Kylning: Corsair H80i Nätaggregat: Corsair HX650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LöparnN:

Vi fick nån Hp probook med en i3, den duger fan inte ens till att surfa på >:(

tror mer på användarfel

Permalänk

Vi har inga egna datorer men skolan har köpt in datorer för 15000 kronor styck från en it firma som tar hutlösa överpriser. Tar minst 5 minuter att starta om dom startar använder sig av Windows XP (den inkompetenta IT firman tycker XP är bättre W7 därför nedgraderar dem dom.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Och förr i tiden använde man krita på svarta tavlan. Utvecklingen går framåt, och det måste även utbildningen. Även om du inte anser att detta är rätt sätt så måste man hela tiden försöka att göra utbildningssystemet bättre. Jag som använder en egenköpt surfplatta i skolan för att exempelvis skriva uppsatser och söka fakta anser att det är otroligt mycket bättre än papper och penna eller skolans läroböcker ifrån 80-talet. Bla så finns Sovjetunionen kvar i våra kartböcker.

Jo håller med. Böckerna man får är oftast gamla slitna böcker, fattas sidor mm.
Händer ju att man fått helt nya, eller nja, dom är kanske nyköpta, men dom är från 2005 och neråt.
Och som du sa är information lättare att få tag på, även mer giltig eftersom det är ny fräsch information man får.
Dock måste man ju vara väldigt källkritisk, har själv hittat många oseriösa sajter där det finns "fakta"

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Och förr i tiden använde man krita på svarta tavlan. Utvecklingen går framåt, och det måste även utbildningen. Även om du inte anser att detta är rätt sätt så måste man hela tiden försöka att göra utbildningssystemet bättre. Jag som använder en egenköpt surfplatta i skolan för att exempelvis skriva uppsatser och söka fakta anser att det är otroligt mycket bättre än papper och penna eller skolans läroböcker ifrån 80-talet. Bla så finns Sovjetunionen kvar i våra kartböcker.

På högskolan är det vanligt med svarta tavlan, bärbar dator köper man själv och likaså böcker. Så borde även gymnasieskolan vara. Då kan slantarna gå till lärarlöner istället så att statusen höjs på läraryrket.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro