Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem

Har inget emot Komplett. Men Webhallen har alltid varit favoriten, synd!

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur verksamheten egentligen planeras hos dessa koncerner. Komplett, InWarehouse och nu Webhallen, skall fortsätta vara olika butiker samlat under ett bolag. Bara jag som tycker det verkar onödigt rörigt?
En sak om butikerna hade olika sortiment, som under Cdon, men här är det verkligen bara samma prylar ur olika lådor.
Varför slår man inte ihop det och låter Kompletts försäljning i Sverige ske under Webhallen, med svenska lager och fraktavgifter och lägger ned konkurrensen med sig själv? Nåja, vi får väl se vad det barkar hän.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hmm de kommer förhoppningsvis fortsätta driva Webhallen under egenflagga och ville väl komma åt just Kundbasen som handlar av webhallen och den möjlighet Fysiska butiker ger.

Sedan då de kan köpa in större lager med varor så kommer det troligen ge Komplett Nordic Group lite större ekonomiska marginaler att plocka vinst på. Smart Gjort.

Att försumma detta övertag på svenska marknaden skulle ju vara att göra om allt och integrera nuvarande Webhallen till Kompletts egna sida.
Tvivlar dock på att Komplett är så dumma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Frågan är om de kommer branda om Webhallen till komplett, och ifall om de kommer bli en och samma webbsida.

Eller väljer komplett att driva det helt separat i still med InWareHouse

Ifall du läste stod det att de skulle ha det som det är nu, pixmania ägde det innan men det hette fortfarande webbhallen, och det kommer fortsätta så, fast med ny ägare bakom kulisserna. De skulle dock vara självständiga så det kanske blir exakt som förut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

"Webhallen är ett dotterbolag till franska Pixmania" det förklarar varför jag aldrig fått mina beställnigar från webhallen skickade till mig. Varorn fanns i lager och även några telefonsamtal till kundtjänst så hände inget. Har inte handlat där sen det. Synd att komplett tar över jag hade hoppats på konkurs för webhallen.

Aldrig haft problem med webhallen om något och handlat där i flera år.
Bra att jag har butik i staden också, fick gå en gång dit för att skärmen dog som jag köpte, de koppla in och testa och jag fick en ny direkt.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man skall tycka men jag hoppas att det blir bättre service nu då. Men komplett kanske suger på den fronten med. Har aldrig handlat från komplett och bara ett fåtal gånger från webhallen. Men efter deras garanti ärende med min PS3 har det inte blivit fler köp hos dom. Fick vänta 6 månader på ett utbyte av mitt PS3 som var defekt vid inköp. Dom hade supit bort konsolen kom dom på efter 5 och en halv månad. Jagade dom via telefon och mail och vart lovad att dom skulle ringa upp vilket dom inte gjorde.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Hoppas det här aldrig händer med inet... Tycker inte om Komplett eller Webhallen.

Permalänk
Medlem

Detta kommer väl att betyda att Komplett lagerför artiklar i Sverige istället för i Norge, och det är väl bra?

Permalänk
Medlem

Affär värd 140 miljoner. Är inte det lite?

Permalänk
Medlem

Det bästa med Webhallen är ju att dem har sitt postorderlager i Stockholm (för oss som bor här alltså) och med det snabb frakt. Dock har jag alltid har snabbare frakt med Inet. Vi får hoppas att Kompletts fraktpriser inte smittar av sig.

Permalänk
Medlem

neeeeeeej

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Ett nedköp för oss konsumenter helt klart ...

Du läste inte nyheten va?

Alla som säger "neeej" osv, har ni läst artikeln eller? Webhallen har sedan 2005 varit ägt av Pixmania (franskt!), vilket jag inte hade någon aning om.
Att Komplett äger Webhallen känns mycket stadigare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jahopp... när kan man förvänta sig att fraktpriset hos webbhallen fyrdubblas?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen dom har kvar sina lager etc i Sverige, och att frakten inte skjuter i höjden som då man beställer från komplett, idag så tar det ca 3-4 dagar att beställa ifrån Komplett, Webhallen tar 1-2 dagar och då bor man i Västerbotten. Och jag hoppas inte man kommer se allt förstora förändringar på Webhallens hemsida.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur komplett sköter sin personal och all annan byråkratik som sköts bakom stängad dörrar så är detta inte bra. Finns att läsa en del om detta på bland annat Flashback. Har ingen lust att sprida dynga, ger mig inget men sanningen finns där ute för den som vill... *theme från X-Files*

Diggade Webhallen men kommer klart vänta och se hur det påverkas innan jag köper från Webbis igen, tyvärr. Har haft väldigt bra erfarenhet från maxfps vad gäller kringutrustning och cdon vad gäller hårdvara/hemelektronik så håller mig på avstånd med Webbhallen i perferin tills vidare.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Webhallen, var första e-butik jag handla ifrån. Fungerade perfekt, vilket gjorde att jag fortsatta och har Webhallen som favorit, speciellt när det gäller tv-spel. Komplett däremot har jag aldrig handlat ifrån, mest för dyra fraktalternativ och inga erbjudanden som lockar.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Förra ägaren hade inte direkt något bra rykte.

Det har dock inte heller komplett i min värld. Känner flera som har blivit dåligt behandlade av dem.

De skickade tillbaka ett annat grafikkort till en vän som han skickat in, de sa att det inte var trasigt med det var ett nytt nr på det och han fick stå för felsökningsavgift.

Jag skickade in ett trasigt moderkort till dem som de skickade tillbaka. Det gick inte att köra igång datorn över huvud taget. För att få uppbackning lämnade jag in kortet i lokal affär som verifierade felet. Sen tog det 3 månader innan jag fick nytt moderkort av komplett som försökte slingra sig undan som en orm.

Jag har hört fler berättelser om komplett men det är de jag känner till nära.

Så komplett köper jag aldrig något från och avråder andra från det också.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

jag hade hoppats på konkurs för webhallen.

Jag hoppas på personlig konkurs för dig

Permalänk
Medlem

jahapp... Innebär detta då att webhallen kommer börja leverera defekta produkter??

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAPEsta:

Nu behöver dem bara köpa Inet sen äre bara att luta sig tillbaka.

Skrivet av Tobbbe__:

Vi får hoppas att det aldrig sker..

Ganska säker på att Inet inte kommer gå med på det. Eftersom Inet tror jag är lite mer populärare än
både komplett och webhallen.

Till tråden i helhet så är jag inte så förtjust i det. Mindre konkurrens är alltid något dåligt för konsumenter.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hmmmm alltid älskat webhallen men har haft en del strul från komplett vilket har lett till att jag slutat handla där.

Hoppas dom får driva allt som vanligt så kanske man kan fortsätta handla där ändå.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tråkigt tycker jag. Webhallen har ofta trevliga erbjudanden, rimliga fraktkostnader och bra priser i överlag. Komplett har dyra priser, svindyra fraktkostnader och bara dugliga priser när de kör extrema kampanjer.

Sverige kan ha riktigt bra priser på elektronik och datordelar, men också helt absurda priser på bl.a TV-apparater jämfört med Europa. Mindre aktörer på marknaden är aldrig bra och jag hoppas att svenskar blir mer prismedvetna och inte bara shoppar loss för att de råkar ha pengar över.

Permalänk
Medlem

Jaha, här var man nära på att spreja skärmen med chocklad från kaffeautomaten på jobbet.

Bu eller bä, på tok för tidigt att säga. Det är dock smått oroande då webhallens koncept känns lite som en annan sak än vad komplett är. Hoppas de behåller detta och inte gör som inwarehouse och blir en komplettklon.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det inte innebär att Webhallen kommer att ha extakt samma priser som komplett och exakt samma sortiment som komplett.. dessutom kommer väl fraktpriset att höjas en del..

Permalänk
Medlem

NEEEEEEJ! Förstör inte webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

"Webhallen är ett dotterbolag till franska Pixmania" det förklarar varför jag aldrig fått mina beställnigar från webhallen skickade till mig. Varorn fanns i lager och även några telefonsamtal till kundtjänst så hände inget. Har inte handlat där sen det. Synd att komplett tar över jag hade hoppats på konkurs för webhallen.

Har för tillfället ~75.000 handlat hos Webhallen enligt min profilsida. Aldrig ett enda leveransproblem, aldrig en försening.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Hoppas Webhallen förblir det dem är idag då. Komplett har alltid haft långsammare och dyrare frakt tex, tråkigt om det skulle bli samma för Webhallen. Ännu ett ställe jag inte vill handla hos isf.

Permalänk
Skäggig legend

Kommer webhallen finnas kvar utan förändring då jag gärna vill ha kvar mitt konto med runt 150.000 riksdaler investerade!?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du läste inte nyheten va?

Alla som säger "neeej" osv, har ni läst artikeln eller? Webhallen har sedan 2005 varit ägt av Pixmania (franskt!), vilket jag inte hade någon aning om.
Att Komplett äger Webhallen känns mycket stadigare.

jag vet att det är ägt av pixmania, men det har funkat bra.. däremot har jag aldrig tyckt om kompletts koncept.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Så länge Webhallen får köra sitt eget så ser jag inget problem med detta.

Och eftersom det gått så bra för Webhallen dom senaste åren tror jag inte dom tänker ändra något.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.