Damit!, blåst på blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Min svåger köpte en laptop, fick en kartong med telefonkataloger.
Så du vet inte vad du får egentligen.

Men med blocket paketet så är det så att köparen har 24 timmar på sig att ta hem varan och titta på hur innehåller ser ut.
Skulle det vara fel på varan heller om man har blivit lurad så kan man under de 24 timmarna säga till om detta så stoppas utbetalningen till säljaren och du ska då skicka tillbaka varan och sen får du dina pengar tillbaka.

Kan inte bli mer säkert än så.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Han måste ju betala för att få ut paketet, precis som med postförskott, så hur skulle det vara osäkert?

Återigen, min säkerhet som säljare gynnas inte. Det absolut säkraste för mig är att köparen betalar i förskott, eller hur? Postförskott innebär bara ökade risker och för mig, inget annat. I bästa fall får jag vänta några dagar extra på pengarna, i sämsta får jag paketet tillbaka och får betala för returfrakt. Som privatperson har jag inte heller muskler att köra inkasso eller liknande som företagen gör. Postförskott ger mig inget mervärde alls, sorry.

Finns ingen vinst överhuvudtaget för mig att använda Payson eller blockets alternativ heller, bara ökade risker med klåfingriga köpare som har 24h på sig att förstöra prylarna och sedan hävda att de kom trasiga. Sedan håller mellanhanden pengarna och tvister hit och hit...

Sedan kan ju den som har en gnutta till logiktalang inse att Payson och Blocket lutar åt köparenas favör eftersom deras tjänst enbart gynnar dem och bygger på köparens osäkerhet. Förskottsbetalning är det enda som alltid garanterar att jag får betalt, punkt slut. Som sagt, för mig (som säljare) är förskottsbetalning enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Återigen, min säkerhet som säljare gynnas inte. Det absolut säkraste för mig är att köparen betalar i förskott, eller hur? Postförskott innebär bara ökade risker och för mig, inget annat. I bästa fall får jag vänta några dagar extra på pengarna, i sämsta får jag paketet tillbaka och får betala för returfrakt. Som privatperson har jag inte heller muskler att köra inkasso eller liknande som företagen gör. Postförskott ger mig inget mervärde alls, sorry. Finns ingen vinst överhuvudtaget för mig att använda Payson eller blockets alternativ heller, bara ökade risker med klåfingriga köpare som har 24h på sig att förstöra prylarna och sedan hävda att de kom trasiga. Sedan håller mellanhanden pengarna och tvister hit och hit... Som sagt, för mig är förskottsbetalning enda alternativet.

Postförskott kostar även pengar att utnyttja då man måste stå och betala för ett Plusgiro konto. Så va det sist jag kollade.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justbecause:

Han måste ju betala för att få ut paketet, precis som med postförskott, så hur skulle det vara osäkert?

En påse med grus i samma vikt som produkten sen får man ta det i rätten för att dom ska avgöra vem som säger sanningen förlorar du fast du har gjort rätt för dig blir du av med dina pengar plus att du får rättegångskostnader allt är inte så simpelt som man tror, hur ärlig man än är och hur mycket man än försöker skydda sig kan allt gå åt helvete så affär mellan fyra ögon och grundlig genomgång av produkten är det enda säkra sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Min svåger köpte en laptop, fick en kartong med telefonkataloger.
Så du vet inte vad du får egentligen.

Skrivet av palleralla:

En påse med grus i samma vikt som produkten sen får man ta det i rätten för att dom ska avgöra vem som säger sanningen förlorar du fast du har gjort rätt för dig blir du av med dina pengar plus att du får rättegångskostnader allt är inte så simpelt som man tror, hur ärlig man än är och hur mycket man än försöker skydda sig kan allt gå åt helvete så affär mellan fyra ögon och grundlig genomgång av produkten är det enda säkra sättet.

Har du läst vad Blocketpaketet är över huvud taget och hur det fungerar?! Hur som helst så gör det era inlägg meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Återigen, min säkerhet som säljare gynnas inte. Det absolut säkraste för mig är att köparen betalar i förskott, eller hur? Postförskott innebär bara ökade risker och för mig, inget annat. I bästa fall får jag vänta några dagar extra på pengarna, i sämsta får jag paketet tillbaka och får betala för returfrakt. Som privatperson har jag inte heller muskler att köra inkasso eller liknande som företagen gör. Postförskott ger mig inget mervärde alls, sorry.

Finns ingen vinst överhuvudtaget för mig att använda Payson eller blockets alternativ heller, bara ökade risker med klåfingriga köpare som har 24h på sig att förstöra prylarna och sedan hävda att de kom trasiga. Sedan håller mellanhanden pengarna och tvister hit och hit...

Sedan kan ju den som har en gnutta till logiktalang inse att Payson och Blocket lutar åt köparenas favör eftersom deras tjänst enbart gynnar dem och bygger på köparens osäkerhet. Förskottsbetalning är det enda som alltid garanterar att jag får betalt, punkt slut. Som sagt, för mig (som säljare) är förskottsbetalning enda alternativet.

Hur garanterar det att köparen får sin vara?! Du kan ju blåsa köparen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Litar man inte på köparen eller har onda aningar, köp inte, så enkelt är det. Alla vill ha men ingen vill betala. Köp nytt istället och sluta gnäll. Köparen kan ju lika väl hä'vda att han inte fått en riktig grej och lagt dit gruspåse/kataloger själv i efterhand. Den risken finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har du läst vad Blocketpaketet är över huvud taget och hur det fungerar?! Hur som helst så gör det era inlägg meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

hehe läste bara "postförskott" därav missen

PMS idag?
chilla ner, jorden gick inte under och folk kan göra fel haha

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

hehe läste bara "postförskott" därav missen

PMS idag?
chilla ner, jorden gick inte under och folk kan göra fel haha

Hahaha, man skulle kunna tro det, men är lite annat som spelar in just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Hur garanterar det att köparen får sin vara?! Du kan ju blåsa köparen

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst, likaväl som ett företag kan göra det. Så har det alltid varit.

Permalänk

Ok, nu är blåsningen bekräftad. Bankkontot går till någon i stockholm och annonsen var angiven i lund. Telefonnummret var till ett kontantkort som är avstängt nu. Suck!! Känner mig inte som världens smartaste person direkt i nuläget.

Första instinkten är ju att leka Jack Bauer och spåra upp den jäkeln och massera hans haka med min knytnäve. Men det känns som att det slutar med en nerlagd polisanmälan och ett dåligt humör i några månader sedan.