Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk

Here we go again. Två argument som jag känner att det finns starkt belägg för:

1. Den grupp som laddar ner är också den grupp som spenderar mest pengar på denna underhållning.

2. Branscherna inom underhållning tjänar lika mycket eller mer pengar nu än vad dom gjorde innan piratkopiering. Undantaget är Musikbranschens stora aktörer som tjänar betydligt mindre pengar nu när dom inte kan hålla artister gisslan. Dessa pengar verkar istället ha blivit fördelade på stora Konserter, merchandise, lokala spelningar och direkt till artisterna.

Källa: http://www.scribd.com/doc/131005609/JRC79605 http://hd.se/noje/2007/10/17/fri-nedladdning-loensam-affaer/
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2000623

Sedan tycker jag att alla som äger sidor och lägger ut filmer, musik osv för att själva tjäna pengar på det ska självklart få sitt straff.

Vad jag vet så finns det sidor utan reklam eller en massa sätt att försöka tjäna pengar.

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Tycker du basinkomst systemet är det fine för dig men ja tycker det låter vansinne. Orkar inte prata mer om piratpartiet och piratpartister som tror de äger internet men kan inte marknadsföra sig. Eller så kanske de försökt men misslyckats vilket resulterar då att deras ideer inte kanske är så bra?

Så de som inte marknadsför tillräckligt mycket är inte bra?

Så Lendo som gör reklam 24/7 är det smartaste, bästa företaget som någonsin skapats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad har det med saken att göra? Laddar du ner och ser filmen så kan jag tycka att det är likställt med att inte köpa filmen.

Är jag osäker på om filmen är bra så får jag väl läsa recension, vänta tills den kommer på tv alternativt hyra eller kanske låna av en kompis. Att ladda ner och sen säga att jag inte tänkt köpa den ändå är bara en dålig ursäkt för att moraliskt höja sitt beteende.

Däremot är jag med på att bolagen måste se över sina affärsmodeller och börja erbjuda tjänster som t ex Netflix eller Spotify annars kommer folk fortsätta ladda ner.

Jag fildelar inte själv och tror definitivt att filmbolagen förlorar pengar på piratkopieringen.

Däremot ska skadeståndet vara rimligt och ingen kan väl ändå tro att filmbolagen skulle ha sålt alla nedladdade filmer om inte piratkopieringen fanns.
Kalle 16 år har inte råd att köpa flera hundra filmer och det är ett rent praktiskt konstaterande som inte har någonting med moraliskt tyckande att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tyvärr så räcker det inte med att ha en fråga i sitt program. Den viktigaste frågorna har de extremt lite att säga om.
Därför får de inte min röst. Röstade på dem i europavalet men här hemma röstar jag på partier som prioriterar de viktiga frågorna.
Ekonomin, jobbet, välfärden osv. Att få tanka gratis kommer långt ner på skalan över det som egentligen är viktigt. Det förstår alla vuxna personer.

Du har en poäng. Fast nog handlar det om mer än att tanka gratis.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ungdomar eller ej, ett brott är ett brott. Vill man inte dela sitt program, film, musik etc gratis ska man inte behöva göra det. Tycker man något annat är det dags att komma ur garderoben och inse att alla tar inte betalt och tjänar flera miljoner utan detta kan lika gärna vara deras levnadsbröd.

Ett brott är ett brott säger du. Samtidigt så fängslas folk i exempelvis Turkiet för att de "förolämpat islam" som tydligen även det är ett brott.

Tycker du att "ett brott är ett brott" om det med?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Vänligen ha i åtanke Paragraf §7
Dessutom så var det lite väl mkt offt om partier m.m.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om man frånser de uttalanden som gjorts av personer som är sponsrade av mediamaffian så visar det sig att den legala försäljningen ökar pga piratkopierandet. Så slutatsen är att fler legala sajter får lägga ner när piratsajterna stoppas. Hör till dom som inte köpt t.ex. musik på många år men skaffat en del efter att det gått att lyssna på musik från annat håll.

Har t.ex. försökt att få tag på film som varit runt 5 år gamla, de saluförs inte längre sorterat så det är bara på utförsäljningar som det går att få tag på, totalt ointresse från filmindustrin att tillhandahålla film för kosumenterna.

Spridandet kommer inte att gå ner i följd med att Facebook finns och att spotify finns, det kostar inte ett skit att provlyssna en hel låt eller "provkolla" på en film ifall du ständigt använder tjänsten. Dessutom, de filmer du försöker få tag på är helt okej att ladda ner så länge det inte finns någon copyright på de. Dessutom, du tror väl inte att alla använder sig av piratnedladdning endast för att få tag på kassa och opopulära filmer? De använder det bara för det att det är gratis, mer eller mindre är det piratnedladdningen som har hindrat filmindustrin i 20 år att utveckla ett bra fungerande system som gör utbudet större och mer tiillgänglig.

Jag stödde piratnedladdning men jag inser att vi har tekniken att göra det mycket lätta för oss.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Fixa en tjänst där man kan ladda ner DRM-fri musik och film i flac/HD/blueraykvalité till ett rimligt pris så blir jag storkund.
Och helst tillgängliga samma dag som serier osv går på tv.

Tycker upphovsrättslagen bör ändras så det är fritt att dela med sig för privat bruk.
Film får inkomst från BIO/Streaming mm, artister får inkomst via streaming och får lyfta på byxbaken och ha spelningar osv.

Bättre polisen lägger mer av sina resurser på att utreda andra brott än att lägga delar av sin ekonomi på sådant här.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

De använder det bara för det att det är gratis, mer eller mindre är det piratnedladdningen som har hindrat filmindustrin i 20 år att utveckla ett bra fungerande system som gör utbudet större och mer tiillgänglig.

Jag stödde piratnedladdning men jag inser att vi har tekniken att göra det mycket lätta för oss.

Öh, va? Den industrin har så enorma pengar att röra sig med att de skulle kunnat utveckla ett fungerande system långt innan TPB-rättegången ens börjat.
Istället stämmer man folk och använder sina egna felaktiga formler för att "beräkna" minskande intäkter som egentligen kommer sig av att fler dåliga filmer/kommersiella skitlåtar produceras och att mer folk inte är beredda att betala för vilken skit som helst, samt att fler och fler vill ha en lätt metod att få tillgång till film, serier och musik av hög kvalitet direkt.
Om industrin tillhandahållit en sådan tjänst hade piratkopieringen sjunkit markant, vilket den redan gjort en del iom. streamingtjänster och liknande. Men innan ett fullgott alternativ finns kommer det inte att bli någon enorm förändring.

Men kom fan inte och säg att piratkopiering hindrar utveckling. Piratkopiering stödjer utveckling, hjälper små artister att bli större, ger gratis reklam, visar nya vägar, provocerar fram nya tjänster. DICE hade aldrig varit vad DICE är idag om inte crackers hade fått härja relativt fritt på 80-talet.
Det är snarare tvärt om vad du säger - utan piratkopiering hade Spotify aldrig påbörjats.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Öh, va? Den industrin har så enorma pengar att röra sig med att de skulle kunnat utveckla ett fungerande system långt innan TPB-rättegången ens börjat.
Istället stämmer man folk och använder sina egna felaktiga formler för att "beräkna" minskande intäkter som egentligen kommer sig av att fler dåliga filmer/kommersiella skitlåtar produceras och att mer folk inte är beredda att betala för vilken skit som helst, samt att fler och fler vill ha en lätt metod att få tillgång till film, serier och musik av hög kvalitet direkt.
Om industrin tillhandahållit en sådan tjänst hade piratkopieringen sjunkit markant, vilket den redan gjort en del iom. streamingtjänster och liknande. Men innan ett fullgott alternativ finns kommer det inte att bli någon enorm förändring.

Men kom fan inte och säg att piratkopiering hindrar utveckling. Piratkopiering stödjer utveckling, hjälper små artister att bli större, ger gratis reklam, visar nya vägar, provocerar fram nya tjänster. DICE hade aldrig varit vad DICE är idag om inte crackers hade fått härja relativt fritt på 80-talet.
Det är snarare tvärt om vad du säger - utan piratkopiering hade Spotify aldrig påbörjats.

"hjälper små artister att bli större"
Räknas fan inte som piratkopiering ifall artisten själv tillåter folk att ladda ner låten.
"Ger gratis reklam"
Jadu, hur fan kan det ge gratis reklam när personen själv måste ha hört talas om låten innan han laddar ner det? Låtar brukar man höra från kompisar eller när man surfar på nätet, en trailer på youtube använde sig av en bra låt i efterhand tar du reda på namnet av låten och sedan laddar du ner det. Var ligger logiken bakom att piratkopiering ger gratis reklam när det är själva youtube och folket på fejjan, twitter och andra forum som står för den virala reklamen?

Mycket möjligt att spotify hade kommit långt senare om inte piratkopieringen hade funnits, och att piratkopiering delvis ger gratis reklam men inte så himla värt det.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man ska inte kunna ladda upp nya filmer, spel, program o.s.v på det viset o tro man kommer undan! Särskilt inte MÅNADER innan de släpps i handeln! Då har man medvetet jävlats med företagen o då känner inte jag nån sympati för honom.

Folk måste inse att Vilda Västern livet på nätet håller på att ta slut.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

"hjälper små artister att bli större"
Räknas fan inte som piratkopiering ifall artisten själv tillåter folk att ladda ner låten.
"Ger gratis reklam"
Jadu, hur fan kan det ge gratis reklam när personen själv måste ha hört talas om låten innan han laddar ner det? Låtar brukar man höra från kompisar eller när man surfar på nätet, en trailer på youtube använde sig av en bra låt i efterhand tar du reda på namnet av låten och sedan laddar du ner det. Var ligger logiken bakom att piratkopiering ger gratis reklam när det är själva youtube och folket på fejjan, twitter och andra forum som står för den virala reklamen?

Mycket möjligt att spotify hade kommit långt senare om inte piratkopieringen hade funnits, och att piratkopiering delvis ger gratis reklam men inte så himla värt det.

Det är stor skillnad på indie och små artister. Flera etablerade artister bryr sig inte om att bli piratkopierade utan säger snarare att det hjälpt dem (t.ex. Teddybears, Timbuktu) trots att deras skivbolag säger annorlunda.

Det är gratis reklam på det sätt att du kan "prova" produkten innan du köper den. Jag själv har hittat - och köpt - enormt mycket musik genom att först ladda ner den och sedan köpa det jag tyckt om, något jag aldrig gjort om jag inte kunnat lyssna i förväg.
Om piratkopieringen inte alls hade existerat hade varken YT, FB eller Twitter hjälpt eftersom de inte haft låtar att lägga i sina videos/något att länka till. För du tror väl inte heller att varenda person som länkar eller har musik i sina videos har sökt tillstånd för det?

På vilket sätt är det inte värt det? Kom inte med det här RIAA-skiten om att alla nerladdningar är förlorade intäkter för det vet vi alla egentligen är en lögn. Piratkopieringen och musikförsäljningen har ökat samtidigt, detta är fakta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är stor skillnad på indie och små artister. Flera etablerade artister bryr sig inte om att bli piratkopierade utan säger snarare att det hjälpt dem (t.ex. Teddybears, Timbuktu) trots att deras skivbolag säger annorlunda.

Det är gratis reklam på det sätt att du kan "prova" produkten innan du köper den. Jag själv har hittat - och köpt - enormt mycket musik genom att först ladda ner den och sedan köpa det jag tyckt om, något jag aldrig gjort om jag inte kunnat lyssna i förväg.
Om piratkopieringen inte alls hade existerat hade varken YT, FB eller Twitter hjälpt eftersom de inte haft låtar att lägga i sina videos/något att länka till. För du tror väl inte heller att varenda person som länkar eller har musik i sina videos har sökt tillstånd för det?

På vilket sätt är det inte värt det? Kom inte med det här RIAA-skiten om att alla nerladdningar är förlorade intäkter för det vet vi alla egentligen är en lögn. Piratkopieringen och musikförsäljningen har ökat samtidigt, detta är fakta.

Timbuktu?
Vad jag kommer ihåg i en intervju 2007 så sa han att det var förfärligt att så mycket folk hade laddat ner hans musik.
provlyssna kan man fortfarande göra utan Thepiratebay, vad är problemet?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Timbuktu?
Vad jag kommer ihåg i en intervju 2007 så sa han att det var förfärligt att så mycket folk hade laddat ner hans musik.
provlyssna kan man fortfarande göra utan Thepiratebay, vad är problemet?

Ett klipp på 30 sekunder säger inte mycket om hela låten, så nej jag ser inte att jag kan provlyssna på något annat sätt än att höra låten i sin helhet.
Vad gäller Timbuktu finns det väldigt mycket att läsa genom att googla en så simpel sak som Timbuktu piratkopiering

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ett klipp på 30 sekunder säger inte mycket om hela låten, så nej jag ser inte att jag kan provlyssna på något annat sätt än att höra låten i sin helhet.
Vad gäller Timbuktu finns det väldigt mycket att läsa genom att googla en så simpel sak som Timbuktu piratkopiering

Jag förstår inte vad det är du vill säga, om Artisten tjänar så jävla mycket pengar på att folk laddar ner hans låtar varför lägger han copyright på det?
Om artisten själv tycker att han tjänar på piratkopieringen så behöver han inte ens kräva folket att sluta ladda ner hans låtar, om det bara är 30 sekunder? Sist jag var i en lokal musik butik så fick man lyssna på hela albumet, dessutom är det upp till artisten att bestämma hur länge man får lyssna på deras låtar.

Artisten dagga tillåter folk att lyssna mer än 2 minuter på hans låt Space raider, den får med refrängen väldigt bra, så säg mig nu vad tjänar man på att tillåta sidor att piratkopiera material som artisterna själva har lagt copyrights på? Din logik brister här.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag förstår inte vad det är du vill säga, om Artisten tjänar så jävla mycket pengar på att folk laddar ner hans låtar varför lägger han copyright på det?
Om artisten själv tycker att han tjänar på piratkopieringen så behöver han inte ens kräva folket att sluta ladda ner hans låtar, om det bara är 30 sekunder? Sist jag var i en lokal musik butik så fick man lyssna på hela albumet, dessutom är det upp till artisten att bestämma hur länge man får lyssna på deras låtar.

Artisten dagga tillåter folk att lyssna mer än 2 minuter på hans låt Space raider, den får med refrängen väldigt bra, så säg mig nu vad tjänar man på att tillåta sidor att piratkopiera material som artisterna själva har lagt copyrights på? Din logik brister här.

Hur ofta tror du att artisten själv får välja dessa saker? Det är skivbolag som tar hand om det, det finns många anledningar till att artister bildar egna bolag som aldrig förr och dessa saker är några av dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Få se, småstölder, t.ex. cykelstölder, är i praktiken avkriminaliserade; grov misshandel ger 1.5 års fängelse och tusenlappar i skadestånd; för grov våldtäkt får man i snitt två år plus 50 000 i skadestånd; så jag skulle tippa hans straff blir... hmm... tja, det är ju tingsrätten så det är som att rulla tärning, men... två till fyra års fängelse och 25 miljoner i skadestånd.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Piratpartiet = Enfråge parti.

Kolla upp det du påstår innan du snackar rent shit my good sir.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag förstår inte vad det är du vill säga, om Artisten tjänar så jävla mycket pengar på att folk laddar ner hans låtar varför lägger han copyright på det?
Om artisten själv tycker att han tjänar på piratkopieringen så behöver han inte ens kräva folket att sluta ladda ner hans låtar, om det bara är 30 sekunder? Sist jag var i en lokal musik butik så fick man lyssna på hela albumet, dessutom är det upp till artisten att bestämma hur länge man får lyssna på deras låtar.

Artisten dagga tillåter folk att lyssna mer än 2 minuter på hans låt Space raider, den får med refrängen väldigt bra, så säg mig nu vad tjänar man på att tillåta sidor att piratkopiera material som artisterna själva har lagt copyrights på? Din logik brister här.

Det är lite som med radio, då skulle också artisterna dö ut. Det var så många som kunde lyssna på dom gratis så ingen skulle köpa mer musik. Fast den musik som inte spelas i radioo den säljer inte heller. Ingen går och frågar efter musik som de inte vet om att den finns.
Det är på motsvarande sätt med kopiering av musik, det blir några till som vet om den och några till som vet om den och tycker om SKITEN.
Det är de som är betalda av mediamaffian som hävdar att en kopiering är samma som 1 mindre såld "skiva". Övriga mer oberoende forskare hävdar att varje kopiering ger fler sålda "skivor" också. Så du är antagligen indoktrinerad av mediamaffian är köpt av dom.

Permalänk

Borde inte filmbolagen försök täta sina egna läckor ? om filmer dyker upp månader i förväg måste de ju läckt ut någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är lite som med radio, då skulle också artisterna dö ut. Det var så många som kunde lyssna på dom gratis så ingen skulle köpa mer musik. Fast den musik som inte spelas i radioo den säljer inte heller. Ingen går och frågar efter musik som de inte vet om att den finns.
Det är på motsvarande sätt med kopiering av musik, det blir några till som vet om den och några till som vet om den och tycker om SKITEN.
Det är de som är betalda av mediamaffian som hävdar att en kopiering är samma som 1 mindre såld "skiva". Övriga mer oberoende forskare hävdar att varje kopiering ger fler sålda "skivor" också. Så du är antagligen indoktrinerad av mediamaffian är köpt av dom.

Ja, men enligt er är själva huvudsaken varför piratkopiering ger mer kunder* är för att de kan provlyssna.
En vanlig artist kan själv bestämma hur länge de får provlyssna på hens låtar, om tiden för provlyssningen inte är tillräcklig så är det som att skjuta sig själv i foten?

Vem har sagt om att de går mindre i förlust? Jag menar bara att tjänster liknande spotify och netflix hade varit så mycket bättre utan er jäkla envisa nutids-piratpartister.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja, men enligt er är själva huvudsaken varför piratkopiering ger mer säljare är för att de kan provlyssna.
En vanlig artist kan själv bestämma hur länge de får provlyssna på hens låtar, om tiden för provlyssningen inte är tillräcklig så är det som att skjuta sig själv i foten?

Vem har sagt om att de går mindre i förlust? Jag menar bara att tjänster liknande spotify och netflix hade varit så mycket bättre utan er jäkla envisa nutids-piratpartister.

Frågan är om det någonsin blivit något Spotify eller netflix utan piratkopiering. Det var ju den som gjorde att mediebolagen tvingades inse att folk vill konsumera på annat än plastskivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag spelar in en film ifrån Teven och lägger på min NAS men tycker att kvaliten kunde vara lite bättre så att jag väljer att hämta en kopia i bättre kvalitet.
Antingen via en hyrd/lånad eller nerladdad kopia så klassas detta som piratkopiering.

Frågan är vart dom drar gränsen. Jag betalar hutlösa pengar för att ha tillgång till Canal Digitals utbud men vill kunna titta på filmen när jag känner för det väljer då att spela in.

Jag har sparat tonvis med pengar genom att använda Spotify och Netflix. Barnen älskar Netflix än så länge..

Permalänk
Skrivet av Letalis:

Om jag spelar in en film ifrån Teven och lägger på min NAS

...så är du redan inne i gråzonen för piratkopiering. Kommer nån annan än du åt din NAS är du en hemsk, fruktansvärd, värre-än-våldtäktsman, pirat.

Jag tycker personligen att det är bra med copyright. Jag skulle vilja ändra hur länge copyright gäller ("70 år efter upphovsmannens död" är direkt löjligt, eftersom det bara handlar om att skydda Disney; läkemedelsbolagen klarar sig med tio års copyright på sina mediciner, det borde film/skivbolag också kunna göra), men totalt sett tycker jag copyright behövs. Det är ren dröm att piratkopiering gynnar artisterna.

Det som gått snett i framförallt Sverige är att lobbying från skivbolagen lett till att copyright-brott bestraffas hårdare än våldsbrott. Det är helt enkelt inte rimligt att nån som utan egen vinning delat ut filmer eller musik ska betala mer i skadestånd till offret (skivbolagen) än nån som begår grov misshandel. Om det är för att piratkopiering bestraffas för hårt eller våldsbrott för lindrigt kan man diskutera, men den relativa straffskalan är orimlig.
Och stötande för det allmänna rättsmedvetandet, eftersom den antyder att politiker och rättsväsende är korrupt och till salu för den som kan betala.

Eftersom lagen är så verklighetsfrämmande får man dessutom en situation där nästan alla tekniskt sett är förbrytare, och lagen därför beivras slumpmässigt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Folk vet om hur den juridiska situationen ser ut i dagsläget - att distribuera/ladda ner upphovsrättsskyddat material är olagligt. Så enkelt är det.

Man kan diskutera fram och tillbaka huruvida detta är rimligt samt hur straffskalan ser ut men faktumet kvarstår att individer som fildelar vet exakt vilka risker de utsätter sig själva för. Att gnälla på vår polisstyrka - som bara gör sitt jobb - är småroligt och lite patetiskt.

Personligen tycker jag att film- och musikbranschen har anpassat sig ypperligt under de senaste åren - även om det naturligtvis finns en lång väg kvar att gå. Jag använder Netflix, Spotify och HBO för mina mediabehov. Allt finns inte, men utbudet anser jag vara väldigt bra för det pris som tjänsterna kostar.

För ett par år sedan när det inte fanns alternativ var det lättare att ha medkänsla och neutralitet i frågan om just piratkopiering av media. Nu finns det ju dock alternativ och även om man kan argumentera att piratkopieringen tvingar film- och musikbranschen att förbättra sina alternativ så har jag personligen ingen direkt medkänsla eller förståelse kvar för individerna som fortsätter att storskaligt fildela upphovsrättsskyddat material - åtminstone de som kör med argumentet at de inte "visste" att det var olagligt.

De vet exakt vad de sysslar med - åker de fast - synd synd.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Kan ligga något i det du säger.

Men let me ask you this:

Ska vi tolerera lagbrott i form av piratkopiering och låta sådant bara "rinna under broarna" ?

Din retorik i alla dina inlägg är mer än bristfällig. Du kanske tycker att man ska beivra brott som att slänga en glasspinne på gatan med fängelse också. Det är väl ungefär lika allvarligt. För att inte tala om när någon kör 73 på 70-väg, det är ju rent av att leka med andras liv, 2 år på anstalt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maydie:

logiskt....
pengar gick förlorade därför skall vi använda mera pengar på att spåra personen och ställa honom till rätta
sedan "får vi säkert alla pengar tillbaka"...

Nu är det ju inte för att få tillbaka pengar som man dömer folk i domstol, utan för att de ska få ett straff för att de brutit mot lagen. Det är så rättsamhället fungerar, och utan det skulle vårt samhälle haverera. Själv tycker jag det är bra att man följer de lagar vi har. Laddar man upp så ska man göra det med kunskap om att man riskerar faktiskt att åka fast.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Ja, men enligt er är själva huvudsaken varför piratkopiering ger mer säljare är för att de kan provlyssna.
En vanlig artist kan själv bestämma hur länge de får provlyssna på hens låtar, om tiden för provlyssningen inte är tillräcklig så är det som att skjuta sig själv i foten?

Vem har sagt om att de går mindre i förlust? Jag menar bara att tjänster liknande spotify och netflix hade varit så mycket bättre utan er jäkla envisa nutids-piratpartister.

Nej, en VANLIG artist har väldigt lite att säga till om sin musik, skivbolagen dikterar sånt där.

För övrigt kan "nutidspiratpartist" kan vara den roligaste "förolämpning" jag någonsin läst, tack för den

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hahaha, fick ett gott skratt efter att man läste det här
http://www.greenheartgames.com/2013/04/29/what-happens-when-p...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]