LG börjar sälja 55-tums OLED med böjd skärmpanel

Permalänk
Melding Plague

LG börjar sälja 55-tums OLED med böjd skärmpanel

På CES 2013 visades de första OLED-baserade tv-apparaterna med böjda skärmpaneler. LG Display hinner först och börjar sälja en 55-tummare i hemlandet Korea.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägg ner pengarna på att ge oss vettiga "vanliga" OLED för vettiga priser istället.
Ser nolll användningsområde för böjda saker, förrutom för att glänsa på mässor.

Permalänk
Avstängd

Hade den kostat cirka 15k så hade man nog köpt en.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lägg ner pengarna på att ge oss vettiga "vanliga" OLED för vettiga priser istället.
Ser nolll användningsområde för böjda saker, förrutom för att glänsa på mässor.

Om det hade varit en konsumentvänlig prislapp, datorskärm, och en storlek på runt 22-28tum
Så hade jag tyckt att det hade blivit en fin Eyefinity setup med böjda skrämar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Som skärm för en person som sitter och spelar är det säkert mycket trevligt. Men tv-apparater används ju ofta av flera personer samtidigt och att sitta på kanten och titta på en böjd skärm lär ju vara riktigt sunkigt. För att det ska fungera måste därför avståndet vara så pass stort att alla får plats inom den här vinkeln. Och då får man absolut ingen bioupplevelse för då måste du sitta långt ifrån...

Men som dedikerade gamingskärm lär det ju vara fin-fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Tv-apparaten har en minsta profil på 4,3 millimeter

Kan man verkligen säga så om en tv som inte är platt?

Permalänk
Medlem

Högre upplösning och wow vilken datorskärm det hade kunnat vara...

särskivinings-nisse
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lägg ner pengarna på att ge oss vettiga "vanliga" OLED för vettiga priser istället.
Ser nolll användningsområde för böjda saker, förrutom för att glänsa på mässor.

Det står ju i artikeln vad fördelarna är med böjda skärmar.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lägg ner pengarna på att ge oss vettiga "vanliga" OLED för vettiga priser istället.
Ser nolll användningsområde för böjda saker, förrutom för att glänsa på mässor.

Noll användning, verkligen? Reklampelare. Klocka. Jumbotron. Inglasade balkonger. Bara ett axplock.

Skrivet av Lordsqueak:

Kan man verkligen säga så om en tv som inte är platt?

Nej men man kan säga att SKÄRMEN i sig är så tunn. Är det verkligen så svårt att förstå?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

77 000 ... Durka durr.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nåja, första plasman kostade över 100 000, så..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Den lär ju vara på tok för liten för att man ska dra nytta av att den är böjd?! Det förutsätter att man sitter på ett visst avstånd skulle jag tro, och i det här fallet skulle man behöva sitta rätt nära? 3D filmer ska ju helst täcka perferiseendet. Böjda projektordukar är väl en annan femma... Men det här känns ju rätt onödigt. Antar att det är UHD-upplösning åtminstone?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Den va faktiskt billigare ån LG´s 55" OLED som säljs på Mediamarkt. Dom tar 99.999kr och den är inte böjd

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

77 000 tusen för 55" oled som är böjd och nästan inte har någon ram så man kan ställa flera skärmar bredvid varandra.
Det tycker jag inte är dyrt idag även om inte jag skulle köpa.

Idag finns plasmor och LCD för 30 000kr. Och du får en helt oslagbart bild med oled..

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

...Antar att det är UHD-upplösning åtminstone?

Nope.

Skrivet av Nyhet:

LG 55EA9800 är en 55-tummare med upplösningen 1080p.

Permalänk
Medlem

Ahh vad underbart Gör skärmar i cirkus 24" storlek som är böjbara med och inga kanter :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D!!!!

Guuud vad underbart det hade varit i äkta led

Permalänk
Medlem

Perfekt för hörnsoffan!
eller inte

Permalänk
Medlem

Fåntratteri, fåntrattera. Svårt skrattretande motivering - det enda det egentligen handlar om är att visa att de kan, att det går, och går det att skapa hype runt det hela så går det att tjäna en slant på det också.

Skaka fram vanliga platta oled-apparater till vettigt pris istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

...vilket sägs minimera förvrängningar och oskärpa...

Detta är ren och skär lögn. I alla fall vid normalt 2D-tittande.

Med böjd skärm så får du MER förvrängningar!!!
Och det blir inte på något sätt bättre skärpa av att den är böjd, på vilket sätt skulle det påverkas om skärman är böjd?

Åter är det ett sätt att lura folk att betala extra pengar för något som faktiskt i detta fall försämrar bilden.
Och nu ska vi se hur många som kommer gapa: "Tror du inte dom vet vad dom håller på med, vad vet du om det bla bla bla".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Detta är ren och skär lögn. I alla fall vid normalt 2D-tittande.

Med böjd skärm så får du MER förvrängningar!!!
Och det blir inte på något sätt bättre skärpa av att den är böjd, på vilket sätt skulle det påverkas om skärman är böjd?

Åter är det ett sätt att lura folk att betala extra pengar för något som faktiskt i detta fall försämrar bilden.
Och nu ska vi se hur många som kommer gapa: "Tror du inte dom vet vad dom håller på med, vad vet du om det bla bla bla".

Underlag?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Underlag?

Skärpan är den samma även om du böjer den eller inte. Jämför med ett A3-papper där du har en utskrift.
Om du böjer på pappret är utskriften exakt lika skarp som den är om den är helt platt.

Rita ett streck från ena hörnet på ett A3-papper till andra hörnet. Böj den sedan en aning.
Sitt lite lite från centrum och fotografera den med en kamera.
Kolla sedan om du tycker strecken är rakt på fotot du just tog...
Hjärnan rätar i detta fall upp strecken åt dig så länge du VET att strecken är rakt.
Men det blir till en viss nivå och rör sig framförallt bilden så "ser" hjärnan att det inte är rakt och bilden ser förvrängd ut.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Skärpan är den samma även om du böjer den eller inte. Jämför med ett A3-papper där du har en utskrift.
Om du böjer på pappret är utskriften exakt lika skarp som den är om den är helt platt.

Rita ett streck från ena hörnet på ett A3-papper till andra hörnet. Böj den sedan en aning.
Sitt lite lite från centrum och fotografera den med en kamera.
Kolla sedan om du tycker strecken är rakt...
Hjärnan rätar i detta fall upp strecken åt dig så länge du VET att strecken är rakt.
Men det blir till en viss nivå och rör sig framförallt bilden så "ser" hjärnan att det inte är rakt och bilden ser förvrängd ut.

Underlag?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Underlag?

Jag gav dig just underlagen...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Eftersom oled är ju böjbara, varför inte ge oss flexibla skärmar som går att justera böjningen på och som hålls i form med hjälp av någon smart konstruktion? Då har vi en allt i ett lösning som går att anpassa för avstånd eller smak om man föredrar en platt skärm.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag gav dig just underlagen...

Du vet inte vad ett underlag är? Du gav oss just ett påstående, inget annat. Har du någon referans till något vetenskapligt som bekräftar dessa påståenden? Och då menar jag hur ögat/hjärnan uppfattar skärpan.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag gav dig just underlagen...

"Poängen med den böjda skärmpanelen är att avståndet till betraktarens ögon är detsamma över hela bilden, vilket sägs minimera förvrängningar och oskärpa. "

Om du ska säga att detta är en lögn så bör du backa upp det med relevanta underlag eller källor.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk

Varför har det valt bild på Samsungs TV med böjd skärm till artikeln?

http://www.oled-info.com/files/Samsung-curved-OLED-TV-CES-201...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Du vet inte vad ett underlag är? Du gav oss just ett påstående, inget annat. Har du någon referans till något vetenskapligt som bekräftar dessa påståenden? Och då menar jag hur ögat/hjärnan uppfattar skärpan.

Min ögonläkare som jag hade under flera år då jag opererade min skelning.
Min syster böcker när hon gick högskolan för att bli optiker.
Min systers lärare som hade mig som försökskanin på grund av mitt selektiva seende som jag har.
Min syster som är legitimerad optiker.

Jag kan tyvärr inte just nu länka till något.
Allt det du ser är en skapad bild av den information du får av dina ögon.
Tex, när du börjar bli närsynt så märker du inte av det. Din hjärna fixar "skärpan" åt dig då hjärnan vet om hur olika objekt ser ut.
Det är först när du ska läsa något på avstånd där du sonika inte vet vad som står som du märker av att du ser dåligt.
Detta är bla orsaken till att barn först märker att dom är närsynta då dom börjar skolan och läraren skriver på tavlan.

Samma gäller vuxna, dom märker först att dom blivit närsynta då dom har svårt att läsa text på TV:n.

När det gäller det att hjärnan kan fixa upp bilder som är lite småskeva (stillbilder pratar vi om nu i första hand) är hur hjärnan fungerar.
Det finns en uppsjö illusioner som just bygger på att hjärnan använder "program" för att skapa den bild som ditt medvetande "ser".

Ex:

Dom tre "tornen" är lika långa, men din härna anser dom är olika långa. För "programmet" som sköter perspektivet i din hjärna VET att dom måste vara olika stora. Även om så inte är fallet.

Ex:

Stecken mellan dom vita och svarta fyrkanterna är helt raka, men din hjärna kan inte tolka det p.g.a. hur hjärnan fungerar.
För dig ser dom böjda ut. Och du tycker dom inte ser parallella ut heller, fast i verkligheten är dom det.

Det är lite exempel för att hjärnan inte ser verkligheten som ögat ser. Det du ser är en skapad bild.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Får väl ta och böja vår led tv i vardagsrummet som består av 90% plast med en varm-luftpistol, så har jag sparat 77k.