Fractal Design i blåsväder över icke-japanska kondensatorer

Permalänk
Medlem

Man behöver varken gå i taket över felet eller jubla för det tagna ansvaret. Jag tycker man kan bli upprörd med måtta och vara glad att felaktigheten upptäcktes och togs ansvar för.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd

Gött att sådana fel uppmärksammas iaf!

Permalänk
Medlem

f¨r ja bara fråga detta med japanska kondensatorer?? vad e de som gör dom så bra? är det japanerna som är bäst på göra dem ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

f¨r ja bara fråga detta med japanska kondensatorer?? vad e de som gör dom så bra? är det japanerna som är bäst på göra dem ?

precis, de har legat i framkant i tillkverkning av kondensatorer i många många år och har kunnat förfinat sina produkter medans kinesiska och taiwanesiska kämpar för att ta fram lika bra och kostnadseffektiva produkter och som vi vet så fungerar de väldigt bra och nästan i klass med de japanska nuförtiden MEN om det står att det är 100% japanskt så ska det vara 100% japanskt under skalet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har ett FD Newton r3 1000W som jag är lite missnöjd med pga lite glapp i huvunätsladden som inte sitter riktigt som den ska. Samt att jag inte gillar deras Semi modular sladdar

Skulle det vara värt att ta tillfället i akt och göra ett återköp på det? Får man alla pengar tillbaks dvs 1800 kr som det kosta på komplett?

Permalänk
Medlem

Inte direkt första gången man ser företag göra såhär, är det inte standard idag?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av 13th.Marine:

En sak som avgör hur länge nätagget håller är hur väl det är designat, ligger man precis på specen spännings/rippelströms/temperaturmässigt är det större sannolikhet att kondensatorn fallerar.

Jag bytte nyligen en stor del av kondningarna i mitt Tagan Easycon (7 år gammalt modulärt agg), alla kondningar av märket AsiaX, har inte hört talas om dem innan, och inte efter heller. Dessa satt tight placerade med väldigt dålig möjlighet för luftcirkulation.

Oavsett så är det dålig stil att hävda att man har högkvalitetskondningar om man inte har det och borde klassas som falsk marknadsföring. Dock tummen upp för att de medger sina misstag och försöker rätta till dem!

tror inte att det var misstag, tror att det var medvetet att söka lura, så var det med häst kött också

Permalänk
Inaktiv

Bra att en forummedlem uppmärksammat denna historia, bra att Sweclockers gör samma sak och bra att Fractal Design ger sin syn på saken. En önskan vore att Steelseries bl.a. för deras undermåliga tangenter på 6gv2/7g även uppmärksammades på liknande sätt, visserligen inte pga falsk marknadsföring men ändock utifrån ett konsumentperspektiv. Saken är väl den att man behöver mer under fötterna för en hel artikel men då ni är journalister kan jag ju hoppas

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1187968-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Inte direkt första gången man ser företag göra såhär, är det inte standard idag?

Man måste testa om man kommer undan

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Förstår inte varför man skulle tappa all tillit över en liten feltext, skillnad är om det hänt flertalet gånger förut. Folk måste verkligen lugna ner sig, så vitt jag vet har i princip alla stora tillverkare tabbat sig nån gång, var väl inte allt för länge sedan som Corsairs budget modeller var total katastrof och skapade ramaskri här på SweClockers, det var bra mycket värre "tabbe" än detta, och inte var det någon total bojkott då heller?

Katastrof? Om du menar CX-serien, så var väl folk sura för att Corsair som tidigare enbart hade haft japanska kondingar, började använda taiwanesiska teapo kondingar också i cx400. Därefter började de använda även samxon, kinesiska kondingar i senare cx-modeller (och rent allmänt är cx budgetbyggen). Men mig veterligt har de aldrig påstått att kondingarna var japanska. I sina mer påkostade serier (vx,tx,hx och ax) har de fortfarande genomgående japanska kondingar. Så Det är väl ändå en viss skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Visst f*n måste FD ha haft koll på vad som fanns i nätaggregaten innan de skrev texten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man måste testa om man kommer undan

Brukar oftast gå käpprätt åt helvete Ace of Sweden ligger dock först i Hall of Fail!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Brukar oftast gå käpprätt åt helvete Ace of Sweden ligger dock först i Hall of Fail!

Hantol ligger först på min Hall of Fame lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Visst f*n måste FD ha haft koll på vad som fanns i nätaggregaten innan de skrev texten.

Ja för kommunikationen mellan marknadsförare och ingenjörer/tillverkare brukar ju fungera till 100 % i alla lägen...

För mig (ej ägare av FD produkt) hade en förlängd garanti på de icke-japanska kondensatorerna varit åtgärd nog för att "återställ" förtroendet för företaget.
Tycker de är väldigt generösa som erbjuder återköp med full återbetalning på fullt fungerande produkter men som kom i en låda med en oturligt (eller girigt om det var med avsikt) formulerad text-snutt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat på typ 15 olika företag i många olika brancher är åtminstone min erfarenhet att det absolut svåraste är internkommunikation. Förmodligen är det inte alls samma personer som har koll på hårdvara som sköter texter på kartonger, inte ens säkert att de sitter i samma land eller pratar samma språk. Jag vet inte om det är ett misstag eller inte, men jag vet att jag sett många många liknande saker som alla varit just misstag.

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag läst denna nyhet (helt och hållet spekulation från min sida):

Det har hänt åtskilliga gånger att OEM:er utan tillåtelse har bytt ut beställda komponenter mot billigare alternativ för att öka sin vinst. Innan man noggrant utrett vad som hänt vill man inte äventyra sina affärsrelationer genom att anklaga sin OEM, varför tryckfelsnisse får skulden initialt (då de tidigare sagt att det skall vara enbart japanska låter tryckfelsförklaringen inte riktigt trovärdig i mina öron).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Står det att det ska vara japanska komponenter så ska det vara japanska komponenter.

Står det nötkött så ska det inte vara hästkött...

Hästar finns inte!!! ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Är nöjd med det Newton R3 800W jag har, kommer nog inte byta innan det dör och då får man se hur länge det håller också.

Det är dock någonting i min dator som skapar coil noise men vetefan vad, testade koppla ur grafikkorten men hörde fortfarande coil noise, dock så har man ju ett ljudisolerat chassi och hörlurar så det är inget jag bryr mig om alls på ett sådant sätt men skulle vara kul att veta vad det är som gör ljudet.

Edit: dock så tror jag inte att ljudisoleringen funkar så bra mot coil noise, men men vad vet jag, inte mycket om coil noise of ljudisolering i alla fall!

Permalänk
Medlem

inte så förvånad, tycker inte deras chassien ger någon vidare kvalitetskänsla direkt även om designen är god

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja för kommunikationen mellan marknadsförare och ingenjörer/tillverkare brukar ju fungera till 100 % i alla lägen...

Jag tycker ändå FD rimligtvis skulle ha upptäckt felet själva och åtgärdat det. Måste ju finnas nån på FD som öppnat ett nätaggregat och kollat hur det ser ut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hantol ligger först på min Hall of Fame lista.

Hantol agg hade jag faktiskt helt glömt av, tack för påminnelsen!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kul att de fick rätt rejäla ovationer ändå, om man bortser från denna hyfsat trista fadäs.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Citat:

På kartongen till nätaggregaten i serien Newton skriver Fractal Design vad som kan tolkas som att nätaggregatet uteslutande innehåller japanska kondensatorer

Jo, det är VERKLIGEN en tolkningsfråga! min fråga till redaktionen är hur hade FD möjligtvis kunnar utrycka denna lögn klarare och utan mån för misstolkningar?!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Arkebuzer:

Jo, det är VERKLIGEN en tolkningsfråga! min fråga till redaktionen är hur hade FD möjligtvis kunnar utrycka denna lögn klarare och utan mån för misstolkningar?!

Genom att lägga till "only japanese ..." ?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Genom att lägga till "only japanese ..." ?

Haha, my day has been made! Inte så händelserik dag =/

Permalänk
Medlem

Nu står det ju att det är japanska, och det är det ju. Står inget om att det BARA skulle vara japanska.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

AX-serien har aldrig haft kvalitetsproblem. Några av modellerna är drabbade av Coil-whine, men det är inte unikt för Corsair. Det är trots allt Seasonic-nätagg i grund och botten.

Och Seasonic är fortfarande det bästa som går att få tag på.

Står det på lådan om det har 100% japanska då?

Jag har ju ett Superflower nätagg, de är antingen på samma kvalitetsnivå eller ett snäpp bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som inte är så nördig att jag vet speciellt mycket om kondensatorer har alltid tyckt att det här med "japanska" eller "kinesiska" kondensatorer alltid låtit så otydligt och luddigt.

Alltså, generellt sett har jag inget emot nationalkaraktären som förklaringsgrund för kvalitet, givetvis är saker som är tillverkade i Tyskland eller Japan (eller egentligen vilket land som helst som förlorade andra världskriget och inte är Italien) av bättre kvalitet än jämförbara produkter i andra länder.

Men när det gäller teknik brukar ju man ju jämföra tillverkare (företaget alltså), tillverkningstekniker, standarder och modellserier för att kunna avgöra om något har hög risk att gå sönder. Att bara namedroppa ett land känns så konstigt i en bransch där man jämför specar på tredje decimalen i andra sammanhang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

Jag har ju ett Superflower nätagg, de är antingen på samma kvalitetsnivå eller ett snäpp bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer eller mindre, beror på modell. Däremot så gör det inte AX-serien sämre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av nME:

Nu står det ju att det är japanska, och det är det ju. Står inget om att det BARA skulle vara japanska.

Det står ju på bilden att det ska vara 100% japanska?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8