Datorn startas om direkt efter jag sätt på den

Permalänk

Datorn startas om direkt efter jag sätt på den

Hejsan, ny här på sidan och ville kolla om någon vet vad jag ska ta mig till.
Lite information om datorn:

Gigabyte modekort med support till DDR3 1600+ mhz samt i3/5/7.
i7 2775k proccesor
8 gb 1600 mhz corsair vengance
650 W nätagg corsair
500gb sata disk
radeon hd 7250 2 gb GDDR5

Så till problemet. Har haft datorn i ca 1 år nu. Fungerat bra och så tills idag. Jag tykte datorn började bli väldigt varm, precis vid cpu/proccesorn. Graffikkortet var iskallt som det brukar. Så jag stängde av datorn och blåste rent processor fläkten från dam och montera på två extra fläktar till datorn. När jag skulle starta datorn så startades den om direkt efter 2 sekunder, och så gör den så hela tiden. Har testat flera gånger med att sätta CPUn kylaren rätt och så men inget problem där. EDIT: Spel med mer började lagga dagen innan också för no reason.

kan det vara att något har bränt? Kylpasta fanns det gott om och inget luktar bränt.

saker jag har gjort:

resettat bios men hjälpte inte.
Startat datorn utan ram minne. Fungerar i 10 sekunder sen startas den om.
Startat datorn med ett ram minne. Fungerar hela tiden, men kommer ingen bild up .
Testat montera på och av CPU kylaren ca 10 gånger..
Dragit ut alla kablarna och satt dom på rätt plats igen, hårt och fint.

vore jätte trevligt om någon visste vad problem var.

mina gissnigar så är det la att ram minnet har lagt av eller nätagget . Men skumt att allt fungerar innan jag stängde av datorn och blåste rent den på damm.

CPU var uppe i 42 grader innan jag stängde av datorn med och hela modekortet kunde man steka bacon på. så kan vara modekort med kanske dunno.

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och lämnade in den på lagning och dom sa att det fattades System 32 filer vilket jag hade tydligen tagit bort:(

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Har du tittat på alla kondensatorerna på moderkortet? Om någon är svullen?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Har du tittat på alla kondensatorerna på moderkortet? Om någon är svullen?

Ja det har jag, ingenting där

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderfox:

Ja det har jag, ingenting där

Piper den när du startar den? Har för mig att om den startar och piper en gång är det grafikkortet som strular. Tror du hittar det i instruktionsboken till moderkortet. " Vad pipen betyder "
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Som jag har nämnt tidigare till några andra

Byt till ny kylpasta på Nord och sydbryggan så fixas problemet

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Som jag har nämnt tidigare till några andra

Byt till ny kylpasta på Nord och sydbryggan så fixas problemet

Hm nord och sydbryggan? förstår inte riktigt förlåt om jag är inkompetent.

Permalänk

nu har jag lagt på kylpastan och datorn startar. men nu får jag ingen bild. lampan på skärmen blinkar bara och jag kan höra datorn komma till windows., ideas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderfox:

nu har jag lagt på kylpastan och datorn startar. men nu får jag ingen bild. lampan på skärmen blinkar bara och jag kan höra datorn komma till windows., ideas?

Har du råkat rycka ur matningen till grafkkortet kanske?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du råkat rycka ur matningen till grafkkortet kanske?

Allt sitter i bra. Båda ström kablarna till kortet och DVI:N.

Kan det ha något med att jag resettat bios? Att det kanske är inställt på att bara använda VGA porten som är inbyggt i modekortet eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderfox:

Allt sitter i bra. Båda ström kablarna till kortet och DVI:N.

Kan det ha något med att jag resettat bios? Att det kanske är inställt på att bara använda VGA porten som är inbyggt i modekortet eller något.

Så kan det vara. Testa att koppla skärmen direkt till moderkortet och se om du får bild då.
I mitt BIOS (Award) finns det en inställning som heter "Init Display First" som ska stå på "PEG" (PCI Express Graphics card?) för att den ska använda mitt grafikkort som primär displayenhet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Så kan det vara. Testa att koppla skärmen direkt till moderkortet och se om du får bild då.
I mitt BIOS (Award) finns det en inställning som heter "Init Display First" som ska stå på "PEG" (PCI Express Graphics card?) för att den ska använda mitt grafikkort som primär displayenhet.

återkommer imorgon då jag inte har någon vga pots skärm. eller vga till dvi converter. tackar för snabba svar

Permalänk

Nu kom ett annat problem. Har skaffat en skärm med vga port men i min dator så behövs det en hona inte en hane. Och i skärmen är det en hona men behövs hane. Den sladden jag har har dubbla hanar. Finns det någon både hone och hana kabel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du säger att det fanns gott om kylpasta alltså lyfte du på kylningen.
Gör du det ska dy byta kylpasta inte köra med samma som satt.
Antagligen så kyler det inte som det ska nu så göra rent och ditt med ny kylpasta och det kommer funka.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Du säger att det fanns gott om kylpasta alltså lyfte du på kylningen.
Gör du det ska dy byta kylpasta inte köra med samma som satt.
Antagligen så kyler det inte som det ska nu så göra rent och ditt med ny kylpasta och det kommer funka.

Men datorn startar ju nu? men ser ingen bild på skärmen. Tänkte eftersom jag resettat bios att det är det integrerade grafikkortet som används nu ist å att jag måste in och ändra det. i bios. Men verkar inte vara många som har en hona hane vga kabel som jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderfox:

Men datorn startar ju nu? men ser ingen bild på skärmen. Tänkte eftersom jag resettat bios att det är det integrerade grafikkortet som används nu ist å att jag måste in och ändra det. i bios. Men verkar inte vara många som har en hona hane vga kabel som jag behöver.

Det är en COM-port! Finns inget internt grafikkort på det moderkortet!

Som ovanstående sagt, du skall alltid rengöra och byta kylpasta och det skall inte finnas gott om det heller. En liten klick som ett okokt riskorn brukar man säga om ytorna är släta.

Att du inte får bild kan naturligtvis peka på ett trasigt minne eller grafikkort också!