Permalänk
Medlem

Kyla skärm?

Är det möjligt? Jag köpte denna skärm i vintras; http://www.inet.se/produkt/2204964/dell-ultrasharp-27-u2711-i... . Jag hade läst lite recensioner om att den blev riktigt varm, men jag tänkte att det inte kunde vara något problem. Dock märkte jag ganska fort att den värmde upp mitt lilla rum snabbt med dörren stängd. På vintern kunde jag öppna fönstret för att stabilisera temperaturen, men nu på sommarn är det sjukt varmt här inne. Det är 25 grader i rummer, och 20 utanför.

Min fråga är; Går det att kyla en datorskärm på samma sätt som man kyler en dator? Eller finns det några andra tips jag kan använda mig utav för att kyla eller minska värmeutsläppet från min skärm?

Tack för all hjälp!

Permalänk

Att kyla skärmen borde definitivt vara möjligt, men det låter som ett ganska stort ingrepp att genomföra. Rent spontant låter det vettigare att köpa en energisnål skärm eller att mixtra med skärmens inställningar för att möjligtvis få den att inte bli fullt så varm som den blir i nuläget. Jag har själv en Dell U2311H, och även den blir ganska varm.

Är lite mysigt ändå hur ens elektronik värmer upp tillvaron.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RGedda:

Är det möjligt? Jag köpte denna skärm i vintras; http://www.inet.se/produkt/2204964/dell-ultrasharp-27-u2711-i... . Jag hade läst lite recensioner om att den blev riktigt varm, men jag tänkte att det inte kunde vara något problem. Dock märkte jag ganska fort att den värmde upp mitt lilla rum snabbt med dörren stängd. På vintern kunde jag öppna fönstret för att stabilisera temperaturen, men nu på sommarn är det sjukt varmt här inne. Det är 25 grader i rummer, och 20 utanför.

Min fråga är; Går det att kyla en datorskärm på samma sätt som man kyler en dator? Eller finns det några andra tips jag kan använda mig utav för att kyla eller minska värmeutsläppet från min skärm?

Tack för all hjälp!

Har du ingen ventilation i rummet? Hur litet är rummet? Dessutom kommer värmen ändå att stanna kvar i rummet även om du sätter dit en fläkt! Så du måste ha nått rör att leda ut luften ur rummet isåfall!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ställ den utanför fönstret och titta igenom

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Att kyla skärmen kommer inte göra rummet kallare, lika mycket värme bildas ändå. Det kommer snarare göra rummet varmare.

Själva skärmen lär vara designad för att klara den värmen också.

Enda sättet att få ner värmen i rummet är att dra ner bakgrundsbelysningen, men det lär inte sänka med mer än 30w eller något.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Den enda ventilation jag har är att på dagarna har jag dörren öppen för att låta den varma luften blåsa ut med hjälp av fläkten, och på kvällarna öppnar jag fönstret (eftersom att värmen då sjunkit utomhus). Eftersom att solen ligger på mitt fönster under dagarna måste jag även ha persiennerna nere (annars kan de gå upp mot 26+ grader).

Det bästa vore ju om jag kunde minska mängden värme som skärmen släpper ifrån sig. Dock är jag inte särskillt tekniska av mig, så att försöka installera något kylningssystem själv är nog inte ett alternativ, så länge det inte redan finns speciella fläktar man stoppar in i skärmen (vilket det inte finns, om jag vet rätt).

Jag tänker att det kanske går att minska värmeutsläppet genom att dra ner några av skärmens inställningar? Som t ex ljusstyrka eller liknande. Eller?

Alla förslag på att minska värmeutsläppet är välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Det bästa vore ju om jag kunde minska mängden värme som skärmen släpper ifrån sig. Dock är jag inte särskillt tekniska av mig, så att försöka installera något kylningssystem själv är nog inte ett alternativ, så länge det inte redan finns speciella fläktar man stoppar in i skärmen (vilket det inte finns, om jag vet rätt).

Jag tänker att det kanske går att minska värmeutsläppet genom att dra ner några av skärmens inställningar? Som t ex ljusstyrka eller liknande. Eller?

Att kyla skärmen med fläktar kommer inte påverka rummets temperatur alls, den enda skillnaden är att värmen från skärmen kommer ut till rummet fortare.

Att sänka ljusstyrkan borde fungera något, men tänk på att du då måste sänka själva bakgrundsbelysningen och inte bara ställa in en lägre ljusstyrka på panelen som vissa skärmar har som inställning.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt ni får gärna förklara.
Men om man sätter tex fläktar bakom skärmen som blåser på skärmen så måste väl komponenterna i skärmen kylas bättre och ge ifrån sig mindre värme än om man inte hade haft fläkten där?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av RGedda:

Den enda ventilation jag har är att på dagarna har jag dörren öppen för att låta den varma luften blåsa ut med hjälp av fläkten, och på kvällarna öppnar jag fönstret (eftersom att värmen då sjunkit utomhus). Eftersom att solen ligger på mitt fönster under dagarna måste jag även ha persiennerna nere (annars kan de gå upp mot 26+ grader).

Det bästa vore ju om jag kunde minska mängden värme som skärmen släpper ifrån sig. Dock är jag inte särskillt tekniska av mig, så att försöka installera något kylningssystem själv är nog inte ett alternativ, så länge det inte redan finns speciella fläktar man stoppar in i skärmen (vilket det inte finns, om jag vet rätt).

Jag tänker att det kanske går att minska värmeutsläppet genom att dra ner några av skärmens inställningar? Som t ex ljusstyrka eller liknande. Eller?

Alla förslag på att minska värmeutsläppet är välkomna.

Har samma problem som dig, kanske inte att det är just skärmen som värmer upp men har massa andra prylar som värmer upp. Solen lyser in genom fönstret + ett terrarie som värmer med ~30grader. Funkar bra med en lite bordsfläkt. Även om temperaturen i rummet inte blir kallare känns det iaf kallare

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Sänk ljusstyrkan, kör med min på runt 40.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Den har en specad strömförbrukning på 113W, det är inte vidare mycket! Att sänka ljusstyrkan minskar säkert effekten något, men några watt hit eller dit gör knappast något i fråga om att värma upp ett rum.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Tror att det blir lättare att skaffa en AC än att göra stora ingrepp i skärmen för att få ned temperaturen.

Permalänk
Avstängd

Limma fast en 120mm fläkt där det är varm på baksidan av skärmen, kopplad till USB-uttag

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag fattar inte riktigt ni får gärna förklara.
Men om man sätter tex fläktar bakom skärmen som blåser på skärmen så måste väl komponenterna i skärmen kylas bättre och ge ifrån sig mindre värme än om man inte hade haft fläkten där?

Nope, i lekmannatermer skulle man väl kunna säga att värmen endast mixas med den omgivande luften snabbare.:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Jag fattar inte riktigt ni får gärna förklara.
Men om man sätter tex fläktar bakom skärmen som blåser på skärmen så måste väl komponenterna i skärmen kylas bättre och ge ifrån sig mindre värme än om man inte hade haft fläkten där?

I princip all el som skärmen förbrukar kommer ut i form av värme, och att låta en fläkt blåsa på skärmen ser bara till att den värmen försvinner från skärmen ut i rummet fortare, men påverkar inte energiförbrukningen = mängden värme.

Permalänk

Hmm, är det snillen spekulerar här, lol.
Enda sättet att minska värmen i rummet är att använda mindre ström.
Och i detta fall vore det nog bäst att helt enkelt byta skärm till något som drar mycket mindre ström, och ergo ge mindre värme till rummet.

tex denna Philips 27"
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647220
förbrukar bara 20W,
så 93W sparad el-förbrukning och mindre värme.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Att kyla skärmen genom fläktar eller liknande kommer inte att påverka rumstemperaturen utan enbart göra skärmen marginellt kallare. Effekten den förbrukar och avger kommer ändå vara densamma, plus den ström som fläktarna förbrukar.

Förmodligen så drar datorn lika mycket ström eller mer så det är inte bara skärmen som är boven i det här dramat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serpent29:

Hmm, är det snillen spekulerar här, lol.
Enda sättet att minska värmen i rummet är att använda mindre ström.
Och i detta fall vore det nog bäst att helt enkelt byta skärm till något som drar mycket mindre ström, och ergo ge mindre värme till rummet.

tex denna Philips 27"
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647220
förbrukar bara 20W,
så 93W sparad el-förbrukning och mindre värme.

Att jämföra med den Philips skärmen är lite äpplen och päron. Att gå från en riktigt NICE IPS panel till den. mjäp.

@TS: Som sagt, minska ljusstyrkan på skärmen så kommer den att bli mindre varm. Tror däremot att din dator värmer upp mer än dig. Att "kyla" skärmen med fläktar kommer inte att få ner temperaturen i rummet

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att investera i en AC av något slag för att minska temperaturen i rummet? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/klimat-och-varme/luftkonditionering/centurion-ac210/158620.3439/ Kostar ju inte så mycket mer än en skärm och det ger mer kyleffekt än en skärm som förbrukar mindre ström. Huruvida denna AC är bra vet jag inte:)

Permalänk
Medlem

Hmm. Stäng av solen? Nej men köp en liiten AC.

Permalänk
Inaktiv

skaffa två stora fläktar och ställ en i fönstret och en i dörren för att skapa lite luftcirkulation. Ev korsdrag eller nå!

Permalänk
Medlem

Finns fläktar för 5V. Såg att den hade usb, en enkel fläkt som blåser upp luften i skalet skulle göra stor skillnad, eventuellt behövs hål göras i plasten för fläkten, förslagvis vid botten som suger in utifrån.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Lättast är att borra hål i väggen och sätta dit en ventilations fläkt...Hur fan tänkte dom att inte ha ventilation i ett litet rum?! Fram med hålsågen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av RGedda:

Är det möjligt? Jag köpte denna skärm i vintras; http://www.inet.se/produkt/2204964/dell-ultrasharp-27-u2711-i... . Jag hade läst lite recensioner om att den blev riktigt varm, men jag tänkte att det inte kunde vara något problem. Dock märkte jag ganska fort att den värmde upp mitt lilla rum snabbt med dörren stängd. På vintern kunde jag öppna fönstret för att stabilisera temperaturen, men nu på sommarn är det sjukt varmt här inne. Det är 25 grader i rummer, och 20 utanför.

Min fråga är; Går det att kyla en datorskärm på samma sätt som man kyler en dator? Eller finns det några andra tips jag kan använda mig utav för att kyla eller minska värmeutsläppet från min skärm?

Tack för all hjälp!

Ditt rum blir inte svalare då den utvecklar lika mycket värme oavsett. skillnaden blir att värmen avleds till ditt rum istället för att vara i och runtom skärmen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan, är inte ett dugg varm ju. Säker på att det inte är din dator? För min dator värmer upp rummet som fan. Imorrn så drar jag på default i bios så att jag slipper klockad cpu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag har en likadan, är inte ett dugg varm ju. Säker på att det inte är din dator? För min dator värmer upp rummet som fan. Imorrn så drar jag på default i bios så att jag slipper klockad cpu.

Min är då varm som ett as, behöver inte ens ha på värmen på vintern sen jag köpte en u2711.
En dator i idle är ju sällan varm, speciellt om det är av en nyare modell. (Skärmen drar också ganska mycket mer ström än datorn så länge grafikkortet inte jobbar.)
50 Brightness.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, är det snillen spekulerar här, lol.
Enda sättet att minska värmen i rummet är att använda mindre ström.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647220

Jo tack, ta en jättebra skärm och gå till typ skärmen med sämst bild på samma bildstorlek. Det tror jag inte många skulle vilja göra.

Som sagt, att kyla skärmen ger (under ideala förhållanden) ingen effektskillnad. att ändra bakgrundsbelysning gör, jag vet dock inte hur mycket. Eventuellt kan man bygga om nätagget i skärmen men det är långt ifrån lätt, krävs mer eller mindre civilingenjör i elektroteknik plus mer för att designa ett bra SMPS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av RGedda:

Är det möjligt? Jag köpte denna skärm i vintras; http://www.inet.se/produkt/2204964/dell-ultrasharp-27-u2711-i... . Jag hade läst lite recensioner om att den blev riktigt varm, men jag tänkte att det inte kunde vara något problem. Dock märkte jag ganska fort att den värmde upp mitt lilla rum snabbt med dörren stängd. På vintern kunde jag öppna fönstret för att stabilisera temperaturen, men nu på sommarn är det sjukt varmt här inne. Det är 25 grader i rummer, och 20 utanför.

Min fråga är; Går det att kyla en datorskärm på samma sätt som man kyler en dator? Eller finns det några andra tips jag kan använda mig utav för att kyla eller minska värmeutsläppet från min skärm?

Tack för all hjälp!

Som många andra redan sagt, nej det går inte. Grundläggande fysik.

1 - Du har en öppnad färgburk (påslagen skärm) i mitten av rummet
2 - Stoppa ner en helvetes kraftig elvisp (fläkt) i den och kör igång
3 - Färgen sprutar över hela rummet men rummet innehåller fortfarande lika mycket färg (värme)

Det du kan göra är att sätta på locket istället / stänga av skärmen (eller få den att förbrukar mindre genom inställningar / byta skärm). Men som andra också skrivit så tror jag att din dator alstrar mer värme än skärmen. Skulle du sätta in fler fläktar som bara rör runt värmen så skulle fläktarnas motorer i sig alstra ännu mer värme (om än omärkbart lite). Du måste få ut värmen ur rummet istället.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Som många andra redan sagt, nej det går inte. Grundläggande fysik.

1 - Du har en öppnad färgburk (påslagen skärm) i mitten av rummet
2 - Stoppa ner en helvetes kraftig elvisp (fläkt) i den och kör igång
3 - Färgen sprutar över hela rummet men rummet innehåller fortfarande lika mycket färg (värme)

Det du kan göra är att sätta på locket istället / stänga av skärmen (eller få den att förbrukar mindre genom inställningar / byta skärm). Men som andra också skrivit så tror jag att din dator alstrar mer värme än skärmen. Skulle du sätta in fler fläktar som bara rör runt värmen så skulle fläktarnas motorer i sig alstra ännu mer värme (om än omärkbart lite). Du måste få ut värmen ur rummet istället.

Värt att nämna är att värmen mer eller mindre är inkapslad, alltså mycket varmare än rummet. Så även en liten fläkt som jämnar ut värmen med rummet skulle kunna göra skillnad, dock skulle rummet bli varmare. Om rummet redan är varmt bör det också undersökas vad som kan göras för att lösa de.

En fläkt kan inte kyla mer än vad rummet redan är varmt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

vattenkyld skärm