Youtube får stöd för VP9-video

Permalänk
Medlem

Kvalitét über alles!

Codec ballot på YouTube? (a)

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Om vp9 kommer att vara lika licensfritt som vp8 (dvs: det återstår att se) så kommer fortfarande inte det att sprida sig till annat än youtube. Varför ska man använda en produkt som "nästan" är gratis och man riskerar massa problem pga att Google lovar vitt och brett utan att hålla det, när man kan betala en h265-licens och slippa osäkerhet? H264 är ju också gratis att använda för "for free internet video" enligt MPEG-LA iaf.

Angående "det återstår att se": rätt många patentägare som har del av h264-kakan stämmer google just nu och det verkar som att vp8 INTE kommer att fortsätta vara licensfritt.

Sant att många organisationer (MPEG LA) försöker förstöra för VPX. Konstigt vore väl annars då de "inkränktar" på deras område.
Dock så har mycket lösts där, vilket du snarare verkar säga tvärtom.
Läs denna länken:
http://www.businesswire.com/news/home/20130307006192/en/Googl...

Den säger att VP8 kommer vara licensfritt, så det är ingen större anledning att oroa sig.

Jag hade hellre oroat mig för att ett licensbestyckat format blir defacto standard istället för ett öppet, och tycker man ska stödja VPX. Internet är byggt på öppna standarder utan licenskostnader, det är viktigt att arbeta för att det ska fortsätta vara så.

Permalänk
Skrivet av Spleak:

Sant att många organisationer (MPEG LA) försöker förstöra för VPX. Konstigt vore väl annars då de "inkränktar" på deras område.
Dock så har mycket lösts där, vilket du snarare verkar säga tvärtom.
Läs denna länken:
http://www.businesswire.com/news/home/20130307006192/en/Googl...

Den säger att VP8 kommer vara licensfritt, så det är ingen större anledning att oroa sig.

Jag hade hellre oroat mig för att ett licensbestyckat format blir defacto standard istället för ett öppet, och tycker man ska stödja VPX. Internet är byggt på öppna standarder utan licenskostnader, det är viktigt att arbeta för att det ska fortsätta vara så.

absolut, det får gärna vara öppet och licensfritt för mig om det verkligen är så. Det Google försöker göra är dock att använda något som de säger är licensfritt men som mycket väl kan komma och bita folk i rumpen. Det är inte bara MPEG-LA som har patent som rör videokodning, Nokia t.ex. har en hel del att säga där med: http://www.fosspatents.com/2013/03/nokia-comments-on-vp8-pate... och den rättegången skulle inte vara förrän i Juni om jag inte missminner mig så där är det inte klart än. Så, försök inte att lura över folk till en teknologi genom att kalla den "öppen och fri" om det faktiskt inte är det. Det tycker jag är fult spel.

(fel av mig, det som står ovan var bara ett tillkännagivande av Nokia vilket innebär en fet smäll mot VP8 det med, den ANDRA rättegången som inte har att göra med det du länkade till kommer att hållas i Juni, http://www.fosspatents.com/2013/03/next-patent-infringement-t...)

Permalänk
Medlem

Vad kräver det prestandamässigt vid ren mjukvaruavkodning jämfört med äldre codecs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Stereo har de ju haft ett tag. Annars är det ju uppladdarens ansvar att merga strömmarna.

Rolig du var då, Man vill ju inte spela in i sin mic och det man hör på samma ljudström och det är onödigt med dubbel komprimering om man vill lägga upp nått helt oediterat.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Yay! Fredagspanelen i 4k!

Yaay då kan man se om jonas har raka sig eller inte förstår ärligt inte vad som är så extremt härligt med bättre upplösning fredagspanelen blir inte bättre för att ja kan se varenda lilla satans detalj som existerar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Största anledningen till att Flash/Silverlight inte är borta än är att många tjänster/contentägare kräver DRM-skydd på sina filmer och där har både Flash och Silverlight jättefina skydd för att man som användare inte ska kunna kopiera filmerna. "HTML5"-lösningarna som finns nu har inte samma möjligheter än och då tar det tid innan det används av "alla".

Det finns idag heller ingen videocodec som alla webbläsare stöder vilket gör det enklare att köra med Flash istället för att koda om i en massa olika format och detektera vilken webbläsare som används och så vidare. Flash funkar (nästan) överallt så varför byta till något som inte gör det. Det behövs någon videocodec man kan använda som funkar överallt med HTML5 i alla webbläsare som ju Flash gör idag. Det finns väldigt mycket flashvideo kvar på nätet DRM eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör hårdvaruaccelering av videor på YouTube? Märker ingen skilldad mellan att ha det på eller av.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan de bara få med Apple och andra stora aktörer på marknaden så hade detta varit helt guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad exakt gör hårdvaruaccelering av videor på YouTube? Märker ingen skilldad mellan att ha det på eller av.

Processorerna i moderna datorer är så kraftfulla så att mjukvarudecoda ett litet lågupplöst klipp blir inte märkbart prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Konstigt då?
Man får ju uppfinna hjulet innan vagnen.

Men vad är poängen med att uppfinna hjulet om man inte uppfunnit vagnen?

- Hej, här är min nya uppfinning. Det är en cirkulär skiva. Jag kallar det för ett "hjul".
- Ah. Vad skall det vara bra för?
- Eh. Jag kommer nog på något.
- Ok, lycka till med det.

är lite mindre imponerande än:

- Hej, här är min nya uppfinning. Det är en låda man kan släpa runt saker i. Jag kallar det för en "vagn".
- Ok. Men är det inte tungt att hasa runt den på backen?
- Eh. Jag kommer nog på något.

Men de tycker kanske att de kommit långt nog på programfronten och behöver pyssla med något annat ett tag.

Visa signatur

.<

Permalänk
Inaktiv

Problemet är inte kvaliteten på youtube. Utan att youtube numera väljer själv vilken kvalité som ska köras oberoende för vad man valt.

Jag har 100/100 fiber. Och valt i inställningar att den alltid ska köra högsta kvalitén. Skulle den mot förmodan inte så väljer jag det.

Ändå så händer det ofta att jag får skitkvalité när jag kör 1080p videos.

Dvs. Den laddar inte klippet efter bandbredd och buffrar om den inte buffrat allt. Utan den sänker kvalitén så det inte går att se ett skit tills youtubes server kan leverera krämen.

Helt horribelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om VP9 är en fri (Fri som frihet) standard, inte stöd för DRM och inte tvingar på mig Flash så är jag bara för!

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Det finns idag heller ingen videocodec som alla webbläsare stöder vilket gör det enklare att köra med Flash istället för att koda om i en massa olika format och detektera vilken webbläsare som används och så vidare. Flash funkar (nästan) överallt så varför byta till något som inte gör det. Det behövs någon videocodec man kan använda som funkar överallt med HTML5 i alla webbläsare som ju Flash gör idag. Det finns väldigt mycket flashvideo kvar på nätet DRM eller inte.

Tycker det ser ut som att H264 ändå är den mest utbredda.

http://en.wikipedia.org/wiki/HTML5_video

Permalänk

Vad sägs om ett kodek som inte komprimerar skiten ur HD videos så vi faktiskt kan se nån form av riktig kvalite på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Är det fler än jag som inte kan få YouTube att fungera stabilt? Videos slutar ladda och ned strömmen är bergodalbana. Telia som är ISP via ADSL. Mer intresserad att slippa Flash än 4K.

Skrivet av exroz:

Samma här. Blev så jävla irriterad att jag bytte till halvbuggiga HTML5, då funkar det bättre.
http://www.youtube.com/html5

http://mitchribar.com/

Det skulle kunna vara så att om man har Telia och surfar Youtube så drabbas man av att Time Warner i USA bråkar med trafiken.
Det som står i länken funkar än så länge för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Passe:

Ja där kan man allt se dom små hålen i huden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Fan va kul
Jag hoppas VP9 utpresterar eller åtminstone presterar likgiltigt med h.265. Öppna standarder är underbara.
VP8 kom ju nära h.264, men det var inte riktigt lika bra.

Skrivet av anon56869:

Tyvärr litar jag inte ett dugg på att det är i närheten av samma kvalitet som riktig 4k.

Nu har du faktiskt ingen aning om vad du snackar om..

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Häftigt! Bättre grejer e alltid välkommet.

Det där Hobbit videoklippet på Original lagga ju pungkula! Fan e det möjligt?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Tycker det ser ut som att H264 ändå är den mest utbredda.

http://en.wikipedia.org/wiki/HTML5_video

Eftersom Microsoft och Apple är delägare i organisationen som äger H264 så ser man ju vad det resulterar i dom stöder bara H264 och inget annat eftersom dom vill tjäna pengar på det. Mozilla å andra sidan vill bara stöda öppna standarder och inte H264. Nån gång så måste ju Microsoft och Apple ge med sig och implementera något öppet format i sina webbläsare för webben bör byggas med så öppna standarder som möjligt. Tills dess lär vi ju få fortsätta se mycket video i Flash på webben.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men jag ser hellre att youtube visar 1080p i bra bitrate än att de stöjder högre upplösning. H.265 är dock välkommet. Det tillåter bättre kvalitet vid låg bitrate.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara bra för YT att sänka sin dataanvändning. De levererar ju riktigt usel hastighet idag, 1080p är ju bara att glömma om man inte vill för-buffra en halvtimme typ.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bra med bättre öppna codecs.
Undrar om Firefox också får stöd för VP9 snart?

Räknar med att FFmpeg, libavcodec och GStreamer snart får stöd för VP9 så då kommer det funka i VLC media player och lite överallt.

Förstår inte hur så pass många kan använda och gilla VLC när MPC (K-lite codec pack) har tydligt bättre bildkvalité samt att om man tittar på anime så kan undertexterna verkligen bugga ur i VLC.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Google borde skämmas. WebM sa Google att man skulle stödja. Istället gick man på H264 vilket drabbade Mozilla där Mozilla fick bygga om med stöd för H264 som är igång med den version som släpps den här veckan. Med hjälp av ett nytt API. Min svaga känsla säger samma sak om det här. Google lovar mycket däremot vänder man kappan väldigt fort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dock så är videokodningstekniken felstavat, det står videkodningstekniken. Så petig som jag är:)

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Eftersom Microsoft och Apple är delägare i organisationen som äger H264 så ser man ju vad det resulterar i dom stöder bara H264 och inget annat eftersom dom vill tjäna pengar på det. Mozilla å andra sidan vill bara stöda öppna standarder och inte H264. Nån gång så måste ju Microsoft och Apple ge med sig och implementera något öppet format i sina webbläsare för webben bör byggas med så öppna standarder som möjligt. Tills dess lär vi ju få fortsätta se mycket video i Flash på webben.

Safari har inte bidragit så mycket till Webkit?
HTML-video fungerar i de flesta fall om man kör med en flash-blocker så flash känns inte alls nödvändigt ens nu.

Microsoft och Apple, som är en del av de ägare av patent i den pool som ligger till grund för licenserna för H.264, kommer att få pengar för alla videocodecs som inkräktar på deras patent. Att de väljer att använda det subset av alla codecs där det finns ett avtal redan för vem man ska betala licens till tycker inte jag är det minsta konstigt. Båda företagen är redan med i rätt många rättsfall som det är (både mot dem och startade av dem) så jag tror inte man är sugen på att betala ännu mera pengar till juristerna. Patenten som ligger till grund till h264 är köpta fram till typ 2027 eller ngt så det kommer tyvärr att dröja innan det kommer en helt öppen och gratis codec, tyvärr. Har svårt att se hur en videocodec skulle skapas som inte inkräktar någonstans på den patentpoolen.

Google som inte har några starka patent där (trots att de försökte få muskler genom att köpa Motorola) vill såklart inte behöva betala licenspengar, inte så konstigt att de betalade en engångskostnad för att få tag på vp8.