Cooler Master släpper HAF XB – liggande ATX-chassi för högt luftflöde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hau5mau5:

Svulstig sportbil? Alla med klass och koll har en sportbil men en stilren och minimalistisk sådan.

Nej datorchassin som ser ut som ett landat rymdskepp slutade man med när man fyllde 12.

Lite lustigt att när man inte tycker som dig så är man en p12:a? Har själv ett HAF 932 och jag är stört nöjd med chassit. Ser bra ut och har bra luftflöde. Är jag en P12:a?

Obs. är 23 år gammal.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErsHöghet:

Sitter med ett Define r3, och ljuddämpningen hjälper faktiskt en hel del! Sen beror ju allt på hur ljudkänslig man är, själv står jag knappt ut med mekaniska hårddiskar i datorn

Och ja, det antar jag att jag har...

Va inte de jag menade, jag menade att ifall man köper tysta fläktar så hör man dem ändå inte

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Va inte de jag menade, jag menade att ifall man köper tysta fläktar så hör man dem ändå inte

Jo, men alla uppfattar/stör sig på ljud olika.

Jag har t ex ett tj08-e där jag har bytt ut 180mm AP i fronten till "den bästa 180mm fläkten på marknaden" en phobya som i standard går i 700 rpm, jag kör den i ~400 (lägsta jag får den att gå i) och den bidrar definitivt till ljudnivån i chassit.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Inget fönster på ovansidan, är 200mm fläktplats.

Är två st 3,5" hotswap, går ju att stoppa i hotswap-bays i de två 5.25" platserna om man inte behöver de för DVD eller fläktkontroller.

Två 80mm fläktar i bottenkammaren för att kyla 2.5" diskar, det räcker gott och väl, 120mm fläktar behövs inte för sådant.

Javisst räcker det, men 80 mm har en förmåga att vara ganska högt rpm på, samt för oväsen.
Det är det som ogillas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Javisst räcker det, men 80 mm har en förmåga att vara ganska högt rpm på, samt för oväsen.
Det är det som ogillas.

Man behöver inte använda dom då de är optional Men du vet väl att det finns 80mm fläktar som går 1200,1000,800,600rpm? de är ljudlösa välj och vraka min herre Allt går bara man gör det att gå (Sa en vis bonde en gång i tiden )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jo, men alla uppfattar/stör sig på ljud olika.

Jag har t ex ett tj08-e där jag har bytt ut 180mm AP i fronten till "den bästa 180mm fläkten på marknaden" en phobya som i standard går i 700 rpm, jag kör den i ~400 (lägsta jag får den att gå i) och den bidrar definitivt till ljudnivån i chassit.

Har du kollat så att du inte sitter i en betong bunker 20m under marken helt ensam men datorn? Annars ska du sitta i bra tyst ljud eller så har fläkten nåt skumt missljud för sig! jag kör mina 200mm fläktar i ca 700rpm om jag måst böja mig ner och lyssna väldigt noga för att höra dem!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har du kollat så att du inte sitter i en betong bunker 20m under marken helt ensam men datorn? Annars ska du sitta i bra tyst ljud eller så har fläkten nåt skumt missljud för sig! jag kör mina 200mm fläktar i ca 700rpm om jag måst böja mig ner och lyssna väldigt noga för att höra dem!

Som sagt, alla stör sig olika på ljud. Jag kanske har bättre hörsel, vem vet.
Just nu har jag ett 6970dc2 som ligger på 600rpm i idle, en 180mm i 400rpm, 3 st noctua i 600rpm som enda ljudkällor i datorn varav 2 till min se2 som kyler min 3570k @ 4,6ghz (har en green disk till lagring men den används sällan). I ett tj08-e
Jag stör mig fortfarande på ljudet, mitt mål är att kunna få datorn tillräckligt tyst för att inte störa mig på ljudnivån i idle. Det är något jag troligtvis inte kommer uppnå utan att köra helt passivt.

Läs igenom lite fler trådar på swec(särskillt modifikationer och egna konstruktioner delen) samt "bästa möjliga ljudnivå i tj08-e" så ska du se att det inte bara är jag som är anal om ljudnivån.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Som sagt, alla stör sig olika på ljud. Jag kanske har bättre hörsel, vem vet.
Just nu har jag ett 6970dc2 som ligger på 600rpm i idle, en 180mm i 400rpm, 3 st noctua i 600rpm som enda ljudkällor i datorn varav 2 till min se2 som kyler min 3570k @ 4,6ghz (har en green disk till lagring men den används sällan). I ett tj08-e
Jag stör mig fortfarande på ljudet, mitt mål är att kunna få datorn tillräckligt tyst för att inte störa mig på ljudnivån i idle. Det är något jag troligtvis inte kommer uppnå utan att köra helt passivt.

Läs igenom lite fler trådar på swec(särskillt modifikationer och egna konstruktioner delen) samt "bästa möjliga ljudnivå i tj08-e" så ska du se att det inte bara är jag som är anal om ljudnivån.

tja om man ska vara så kräsen får man nog köra passivt och då är denna låda perfekt! bra med ventilation för passiva kylare!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kul koncept men dåligt genomfört. Jag har själv tänkt en del på hur en testbänk med skal runt skulle se ut och nu finns det ett svar i alla fall. Den ser ut att vara bekväm att lyfta på lan i alla fall. Jag föredrar dock BitFenix Prodigy som har ett liknande koncept men som gör det betydligt bättre. Nu vill jag se ett nytt försök på ATX- storlek som faktiskt fungerar. Våga vara nytänkande och ta bort diskläsaren. Då skulle det nog kunna få plats 2x3 eller 3x3 3,5mm i fronten. 5,25 tum kan om den behövs monteras i sidan där 2,5tum var placerade på den här modellen och 2,5 tumsenheterna kläms in någon stans om det finns plats kvar. Med acryl i toppen så skulle en sådan variant troligen bli rätt nice ändå.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

majoriteten är negativ till designen osv men för mig gick det hem direkt med lite nytänk å enligt mig häftig look
lite lackering och modifiering så tror ja de kan bli riktigt nice, bokat en så bara vänta på att den kommer

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk

Ompröva beslutet och testa lådan, Jonas !

Tack till läsarna som skickade in länkarna till videoklippen ! Efter att ha sett dem och de i mitt tycke genomtänkte designlösningar som Cooler Master infört här funderar jag allvarligt på denna chassi till nästa bygge. Hoppas verkligen att Jonas omprövar sitt beslut (såsom jag fattade hans uttalande i fredagspanelen) att inte test denna låda - jag skulle gärna vilja höra hans åsikter om såväl byggkvalité som design efter att faktiskt ha byggt en dator med denna liggande chassin. Är luftflödet i själva verket så bra som det ser ut att vara ? Hur är det med ljudnivån ? Många frågor som man som prospektiv byggare skulle vilja ha svar på !...

Henri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leovinus:

Kul koncept men dåligt genomfört. Jag har själv tänkt en del på hur en testbänk med skal runt skulle se ut och nu finns det ett svar i alla fall. Den ser ut att vara bekväm att lyfta på lan i alla fall. Jag föredrar dock BitFenix Prodigy som har ett liknande koncept men som gör det betydligt bättre. Nu vill jag se ett nytt försök på ATX- storlek som faktiskt fungerar. Våga vara nytänkande och ta bort diskläsaren. Då skulle det nog kunna få plats 2x3 eller 3x3 3,5mm i fronten. 5,25 tum kan om den behövs monteras i sidan där 2,5tum var placerade på den här modellen och 2,5 tumsenheterna kläms in någon stans om det finns plats kvar. Med acryl i toppen så skulle en sådan variant troligen bli rätt nice ändå.

Enda varför jag ser att de har 5.25" där är för de som vill ha en 2,5 Liters bay där för vatten kylningen men den är ju lite väl lågt ner för det :/ Håller med om att de lätt skulle ha kunnat klämma in en hel del 3,5 tums platser där! Men det som lockar mig är att de har massor med buntbands öglor och att moderkorts plåten är avtagbar samt utseendet och mobiliteten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gillar hur denna låda är utformat hittills, har letat efter ett mindre chassi som klarar ATX, orkar inte krångla att byta ner mig till mATX och få problemen med att grafikkortet är för långt osv. Processorkylare med maxhöjd på 180mm skall tydligen passa, vilket är en bra nyhet för mig som planerar på att skaffa en Thermalright Silver Arrow SB-E som har en höjd på 170mm.

Frågan kvarstår om man kan lyckas installera fler mekaniska hårddiskar än två, går ju att klara sig på två om 2-3TB styck om man även tex. har en filserver/system eller externa möjligheter, men vore trevlig att veta. Tycker SweC redaktionen borde köra en recension på detta chassi!

Permalänk
Medlem

Ser så konstigt ut att man nästan bara måste testa att att vattenkyla det och göra nått roligt bygge, Kommer ni tråkmånsar som klagar på utseendet ihåg det ordet ? roligt ?

Nä trodde väl inte det.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Gillar hur denna låda är utformat hittills, har letat efter ett mindre chassi som klarar ATX, orkar inte krångla att byta ner mig till mATX och få problemen med att grafikkortet är för långt osv. Processorkylare med maxhöjd på 180mm skall tydligen passa, vilket är en bra nyhet för mig som planerar på att skaffa en Thermalright Silver Arrow SB-E som har en höjd på 170mm.

Frågan kvarstår om man kan lyckas installera fler mekaniska hårddiskar än två, går ju att klara sig på två om 2-3TB styck om man även tex. har en filserver/system eller externa möjligheter, men vore trevlig att veta. Tycker SweC redaktionen borde köra en recension på detta chassi!

Finns bara två till 3.5 tum, finns en jäkla massa mer 2,5 dock.

Men två stycken 3 tb diskar räcker gott och väl till alla mina behöv.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fult eller Funktionellt?
Har kollat in tråden lite, det var en del negativa utfall av folk som bara har sett bilder och någon snabbvideo..
Har en hel hög med FD lådor, men de är ju o-bärbara så det stänker om det

Beställde ett HAF XB från komplett för 695:- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768783 ok pris...
Hade något liknande med m-ATX för några år sedan, men den var i aluminium, så skruvhålen sa upp sig efter första ommonteringen.
Vi får se på måndag om det är nått att ha.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...