Samsung utannonserar 5G för lansering 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

Källkritik är en bra grej, har jag hört.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

Permalänk
Medlem

Inget ord om vad Ericsson gör?

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Egentligen inte.
Den första kommersiella sändningen av 4G skedde i November 2009 i Stockholm och i Oslo.
Men de första 4G-erbjudandena kom först 2010 till konsumenterna.

1G kom 1980, 2G år 1990, 3G dök upp år 2000 och 4G dök upp med två månader kvar av 2009 så man kan i praktiken säga 2010.

Som du ser så tar det 10 år mellan varje generation. Att 5G nu skulle komma år 2020 är bara väntat.

Okey, jag kommer ihåg när alla skulle ha dessa usla NEC telefoner med 3G som drog batteri som tokar. plus att 3G'n inte utnyttjades ordentligt. Det var väl TRE som sålde dessa telefoner? Jag gissar på att det kanske kommer en snabbare standard av 4G om ca: 5 år bara för att hålla oss igång.

Varför finns det inte mer Wifi? Borde ju vara billigare att sätta ut Wifi punkter än 5G?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Inget ord om vad Ericsson gör?

Ingen vet i dagsläget hur 5G kommer se ut, eftersom någon sådan standard inte är fastställd ännu, men det kommer att handla om en evolution av dagens standard, med utökad funktionalitet:

3G med HSDPA (3.5G) kan överföra över 28 Mbit/s med upp till 16QAM-kodning på en 5 MHz carrier.
Dagens LTE (4G) klarar max 300 Mbit/s nedlänk, men i kommande LTE-Advanced ska man klara 3 Gbit/s:
Det uppnår man genom att kombinera upp till 5 st 20 MHz LTE-carriers, (med 1024 st 128 QAM-kodade subcarriers i varje.)
Dessutom ska basen ha upp till 16 separata antenner (8x8 MIMO - 8 sändare + 8 mottagare) och mobilen 4 + 4 antenner.

Ericssons beskriver LTE-Advanced (release 10) så här:
http://www.youtube.com/watch?v=-CtBope7nHE
Detta är alltså en redan fastställd standard och ingen utopi.

Här är deras syn på hur man vill utveckla standarden ytterligare (till Release 12)
http://www.youtube.com/watch?v=Vwi12Y3BgDY&NR=1&feature=endscreen

Slutligen några ord om deras senaste demonstration 1 TBPS över 995 km!
http://www.youtube.com/watch?v=hjzoojGn02c&NR=1&feature=endscreen

Möjligen kan Samsungs "adaptive array" på 28GHz
http://global.samsungtomorrow.com/?p=24093
vara en del i det som kommer att bli 5G, men att hävda att 5G redan är här är felaktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Och om man spenderar det mesta av sin ute i skogen bakom berg utom synhåll från telemaster, där dagens 3G inte finns och det vanliga GSM knappt fungerar?

Då kommer inte heller 5G fungera.

Skrivet av FANTEN:

Låter som att din försäljare snackade massa gojja. Tro aldrig på försäljare.
Ang det där med 2G, 3G, 4G, 5G osv. Det är ingen mobilstandard och företag kan använda dom utrycken hur som helst. Din försäljare hade kunnat säga 7G.
Jag minns tex nåt land jag jobbade för nåt år sen där mobiloperatörerna gjorde massor med reklam på TV, affisher på stan, bussar, osv för 4G. Detta var ett tag innan vi fick 4G i Sverige. Kan inte minnas vilket land men det var inget i-land iaf. Det var helt enkelt bara ett reklamjippo för nån lite snabbare variant av 3G. Enligt mobiloperatören så var detta nästa generations mobiltelefoni och kallade det 4G. Värre hade det varit om dom tex sagt att dom följer nån äkta 4G standard(tex LTE) och sen inte gjort det. Då hade dom däremot kunnat få skit för det.

G:et står för generation. Så om du vill lansera 3G som "5G" så lägger du bara till " X antal generationer". I Afrika finns det säkert någon som påstår sig ha 15G.

Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Märks gör det allt. Om förhållandet är "perfekt" alltså du är i mitten av en surfzon just brevid telestationen. Om du bor utanför denna "surfzon" så märker du ingen skillnad eftersom 4g då mer eller mindre går ner till 3g nivåer.

Skrivet av Gtoxed:

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

Det är rent av skitsnack från kundens sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...
Om de inte på något magiskt sätt lyckas göra så att så högfrekventa signaler ändå kan tränga igenom landskap och bebyggelser som 800 MHz - bandet kan. Högfrekvent 4G körs på 1.8Ghz och till och med det anses vara på tok för högfrekvent för allt annat än storstäder där basstationerna överlappar.

Är jag den enda som reagerar på detta?

Nej men basstationen kommer fungera som en enorm micro med några kilowatts styrka.
Följande kommer inträffa.

* Allt vatten som strömmar i våra husledningar kommer vaporera ala Batman Dark Knight stil för att sedan explodera.
* Om du har otur att gå för nära en sändande station så kommer du att få lättare brännskador i ansiktet.
* Om du har ännu mer otur kommer du börja koka. (Måste göra ont skit satan)
* Den nya arten Radiolusen (föredetta väglusen) har muterats fram av all strålning, Aftonbladet rapporter att Radiolusen har börjat äta förskolebarn i Stockhomsregionen.

Possetiva effekter

* Innvånarna i Österfärnerbo, Tärnsjö och Gysinge ser sina tomtpriser stiga ty Samsung's nya 5G stationer visar sig vara utomordentliga myggdödare.
* Tärnsjö byter naman till Nya Seoul.
* Huspriserna i Nya Seoul sjunker igen ty det finns mer radiomaster än granar kvar i regionen p.g.a den korta sändningsräckvidden.

Värden går under..

Slut

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Proffsmobbare

Långfilm var en intressant enhet att mäta något i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

lite sanning är de ju i de försäljaren sa? Bara för att en teknik finns betyder det ju inte att den är möjlig att industrialisera.. tar många år innan man utvecklat metoder för att massproducera något man lyckats skapa.. sen att de drar ut på tiden och tar skyhöga priser i början är ju för att finnansiera utvecklingen samt tjäna groooova pengar inför nästa satsning.. de har ju t.ex knappast bytt ut hela landets bredbandsnät från tiden då 100/100mbit bredband kom tills nu när de erbjuder 1gbit bredband?

Jag tycker inte man kan säga att han ljög iaf då det beror ju helt på vad han syftade på med 5G. 5G är ju ingen standard i sig utan bara egentligen bara ett utryck. Men om han menade nästa generations mobilstandard så anser jag iaf att det han sa inte var sant och anledningen till det är att den/dom standarderna som kommer bli 5G är ju inte klara än, precis som det står i denna artikeln. Hans företag måste ju va synska om dom kan se in i framtiden och veta hur slutresultatet kommer bli. Kanske menade han att dom hade produkter som i framtiden kunde uppgraderas mjukvarumässigt för att hålla sig till 5G-standarderna när dom väl är satta?
I övrigt håller jag med. Det går ju i cykler det där med utbyggnaden av nät. Mobiloperatörerna vill tjäna igen investerade pengar medans telekomtillverkarna vill pusha ut nya telekomssytem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Coolt. Men när ska batterierna börja bli bättre i mobilerna?

De är bättre och bättre hela tiden. Problemet är att alla envisas med att göra gigantiska telefoner med gigantiska displayer som drar tokigt med energi.

Permalänk
Medlem

5G är meningslöst för tättbebyggda områden. Wifi är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

5G är meningslöst för tättbebyggda områden. Wifi är framtiden.

Eller tvärt om. Just nu går uvecklingen snabbare inom telecom.
Det slutar nog med en sammanslagning av de båda i framtiden där även sladden blir överflödig på vissa punkter.

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

5G är meningslöst för tättbebyggda områden. Wifi är framtiden.

Wifi är ju redan döende, wigig kommer att ersätta wifi och blåtand när 802.11ad lanseras nästa år och 5Gg och wigig är mer tekniskt lika varandra och troligen så kommer det i framtiden att bara finnas ett trådlöst kommunikationsinterface och skillnaden mellan fast och trådlös bredbandsanslutning och lan kommer att upphöra, det är egentligen rätt befängt att ha artificiella skillnader när användningsutvecklingen går mot att systemen smälter samman.
Man köper internetaccess och sedan fungerar det via samma krets och man bara växlar vilken "basstation" man är uppkopplad mot, basstationen kan vara ens egna i hemmet, eller de som är hemma hos andra eller nån mer konventionell "mast" vid långdistanskommunikation, hastigheten och tjänsteutbud kommer att variera beroende på vilken typ av basstation man är ansluten till men man använder samma teknik för kommunikationen och slipper som idag flera inkompatibla sätt att kommunicera med omvärlden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

*Klipp klipp** Den nya arten Radiolusen (föredetta väglusen) har muterats fram av all strålning, Aftonbladet rapporter att Radiolusen har börjat äta förskolebarn i Stockhomsregionen.

Varför är det negativt?

Aftonbladet får en nyhet och det plågar bara 08or

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Vore dock najs med bättre litium jons batterier snart

Du menar det vore najs med något bättre än litium jon batterier. T ex superkondensatorer eller något annat kul som går att ladda på bråkdelen av tiden för ett litium jon batteri, eller något med grafen som håller sig enormt mycket längre.

Jag säger: Ut med alla gamla lösningsbaserade batterier, jag vet inte hur litum-jon batterier fungerar riktigt, men jag gissar att de har någon form av vätska.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De är bättre och bättre hela tiden. Problemet är att alla envisas med att göra gigantiska telefoner med gigantiska displayer som drar tokigt med energi.

Klart dom blir bättre, men det är marginellt. Li-Ion batteri är Li-Ion batteri... Vill ha något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Ingen vet i dagsläget hur 5G kommer se ut, eftersom någon sådan standard inte är fastställd ännu, men det kommer att handla om en evolution av dagens standard, med utökad funktionalitet:

3G med HSDPA (3.5G) kan överföra över 28 Mbit/s med upp till 16QAM-kodning på en 5 MHz carrier.
Dagens LTE (4G) klarar max 300 Mbit/s nedlänk, men i kommande LTE-Advanced ska man klara 3 Gbit/s:
Det uppnår man genom att kombinera upp till 5 st 20 MHz LTE-carriers, (med 1024 st 128 QAM-kodade subcarriers i varje.)
Dessutom ska basen ha upp till 16 separata antenner (8x8 MIMO - 8 sändare + 8 mottagare) och mobilen 4 + 4 antenner.

Ericssons beskriver LTE-Advanced (release 10) så här:
http://www.youtube.com/watch?v=-CtBope7nHE
Detta är alltså en redan fastställd standard och ingen utopi.

Här är deras syn på hur man vill utveckla standarden ytterligare (till Release 12)
http://www.youtube.com/watch?v=Vwi12Y3BgDY&NR=1&feature=endscreen

Slutligen några ord om deras senaste demonstration 1 TBPS över 995 km!
http://www.youtube.com/watch?v=hjzoojGn02c&NR=1&feature=endscreen

Möjligen kan Samsungs "adaptive array" på 28GHz
http://global.samsungtomorrow.com/?p=24093
vara en del i det som kommer att bli 5G, men att hävda att 5G redan är här är felaktigt.

Wow, tack! Intressanta grejer. Man är ju rätt stolt över Ericsson så man vill att de ska fortsätta vara betydelsefulla.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Till slutkund kommer aldrig de teoretiska hastigheterna.
För bakom alla buzzwords och marknadsföringsplakat så finns den bistra verkligheten och det är helt enkelt inte lönsamt att erbjuda tusentals gigabit till varje kund.
Så med största sannolikhet kommer masterna underdimensioneras och trafikkvoter implementeras även på nästa generation av mobilnät.

Så du påstår att det kanske inte blir nödvändigt i framtiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

vadå 2020? de finns ju redan ute. när jag jobbade på Dell för 3-4 år sen vart jag hos en kund som visade mig fungerande 5g modem. Kundens svar på varför det inte redan är ute vart;

"Ja men det handlar ju om pengarna förstår du väl? Vi har 3g nu som vi mjölkar bra med pengar på. Hade vi hoppat över en generation snackar vi om miljarder i förluster i omsättning, så självklart kommer vi dra ut på det här så länge vi bara kan."

Visst, alla kan inte ha haft tillgång till den informationen jag haft, men man blir lite sur när företag man vet ljuger pratar om 5g som att det är en ny grej.

*host* mytoman eller har du inte hjärnkapacitet till att förstå att han ljög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Fast det är inget standardiseringsorgan som än har definierat vad just 5G kommer att innebära. Många antenner, flera radiointerface etc... förmodligen, ja, men det är inte bestämt än.

Väl medveten om det men man är  ganska klar över vad som behöver göras i stora drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G kommer troligen att kräva att man har fiber till huset, basstationerna kommer att placeras i hemmet och det blir väldigt små celler till skillnad från dagens stora celler med många användare, det är ett system som snarare suddar ut skillnaderna mellan wigig och mobildatatrafik så troligen blir det samma abbonemang som gäller för både fast och mobilt bredband, det blir bara en ny typ av roaming där man kan använda grannens wigig nät när man är mobil.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Det blir spännande och höra hur alla radiovågsfobiker ställer sig till att ha en mobilmast i vardagsrummet

Skrivet av cider123:

Så du påstår att det kanske inte blir nödvändigt i framtiden?

Huh?

Jag menar att det finns en teoretisk hastighet som mäts upp i labb, typ så bra som tekniken kan erbjuda under optimala förhållanden. (~670Mbit för 3g)

Sedan finns det en [lägre] hastighet som man kommer upp i när man blandar in olika begränsningar som verkligheten erbjuder men fortfarande under absolut optimala förhållanden.
* Din telefon ligger fullladdad på mobilmasten och du är den enda som använder mobilnätet. (~30-40mbit för 3g)

Och till sist den riktiga [mycket lägre] hastigheten, den man faktiskt får, och den som telefonoperatörerna tjänar pengar på att erbjuda.
* Du delar din mobilmast med massa andra människor och du har ett eller flera hinder mellan dig och masten. (~3mbit för mig i skrivande stund)

I teorin är det ju fullt möjligt att det blir annorlunda i framtiden, men då operatörerna inte bedriver välgörenhet så är det ganska osannolikt.

edit: Jag har hört rykten om att min operatör inte hade mer än ~40mbit till varje 3g mast, och det skulle ju förklara en hel del av mina bekymmer.

Permalänk
Medlem

Stort suck på denna nyhet! Hatar dessa ''allt kommer bli bättre'' om ''en jävla massa år''- nyheter! Så klart de kommer bli snabbare internet men har svårt för dessa uttalanden, då en tillverkare kan påstå va fan som helst, för även om de inte skulle stämma de samsung i de här fallet säger så är de glömt år 2020!

Summan av kardemumman. Folk kan snacka va skit de vill, för om tex 5år är uttalandet glömt och ingen klandrar skitsnacket som sades! Därför blir de bara löjligt att säga att saker ska hända om de är för lång tid fram imo!!!