Trasigt XFX 7970, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Trasigt XFX 7970, vad ska jag göra?

Hej, mitt XFX Radeon 7970 Core Edition har gått sönder, jag får inte ut någon bild av det över huvud taget och jag har verifierat i en annan dator att det är grafikkortet som är felet, Nu är saken den att jag tidigare har satt på en eftermarknadskylare på den och därmed gjort sönder XFX Warranty Stickers.

Vad ska jag göra? kortet fungerade bra i flera månader innan det helt plötsligt dog och jag verifierade med kylar manualen att monteringen hade gått rätt till, så jag tror inte att det var mitt fel.

EDIT 1: Kortet inköptes 2012-08-17

Permalänk
Medlem

kanske testa att baka kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rav3r123:

Hej, mitt XFX Radeon 7970 Core Edition har gått sönder, jag får inte ut någon bild av det över huvud taget och jag har verifierat i en annan dator att det är grafikkortet som är felet, Nu är saken den att jag tidigare har satt på en eftermarknadskylare på den och därmed gjort sönder XFX Warranty Stickers.

Vad ska jag göra? kortet fungerade bra i flera månader innan det helt plötsligt dog och jag verifierade med kylar manualen att monteringen hade gått rätt till, så jag tror inte att det var mitt fel.

Jag skulle kolla med xfx om garantin gäller trots allt. Försöka kan man iaf.

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Medlem
Skrivet av arboC:

Jag skulle kolla med xfx om garantin gäller trots allt. Försöka kan man iaf.

Svar från XFX: Normally, we will treat it as CID and return the card to the customers without any repair.
But as you have told us and make it like the same, we will accept it and send it for repair.

Är det inte så att det är återförsäljaren som ska fixa det med garantiärenden och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrloggain:

kanske testa att baka kortet

Jag har verifierat med ett annat 7970 och den kan inte ens hitta det trasiga kortet så det är nog tyvärr för dött för att baka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rav3r123:

Jag har verifierat med ett annat 7970 och den kan inte ens hitta det trasiga kortet så det är nog tyvärr för dött för att baka

Dumt att baka ett 7970 också. Montera tillbaka den gamla kylaren och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Dumt att baka ett 7970 också. Montera tillbaka den gamla kylaren och hoppas på det bästa.

Ja det är den primära idéen, är det inte så att dom måste ju bevisa att det är jag som har förstört kortet eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rav3r123:

Ja det är den primära idéen, är det inte så att dom måste ju bevisa att det är jag som har förstört kortet eller något sånt?

Nej de behöver inte bevisa något efter du modifierat kortet. Garantier brukar generellt inte heller gälla efter egna modifikationer. Det du kan göra är att reklamera kortet och hoppas på det bästa. Du har bevisbördan att det är ett ursprungsfel eftersom kortet är mer än 6 månader gammalt och dessutom modifierat. En reklamation kommer också sannolikt att avslås men du kan ju alltid testa

Permalänk
Medlem

You're fucked...

Nej, men seriöst asså. Svårt att se hur du skulle kunna förutom 'goodwill' få XFX till att reparera/ersätta kortet. Har du någon husförsäkring(drulle) så kan du kanske kolla via den... Självkostnaden brukar vara hög, men det är ändå en möjlighet.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rav3r123:

Svar från XFX: Normally, we will treat it as CID and return the card to the customers without any repair.
But as you have told us and make it like the same, we will accept it and send it for repair.

Är det inte så att det är återförsäljaren som ska fixa det med garantiärenden och så?

Förstår inte problemet. XFX har ju gått med på att laga kortet åt dig?
Själv föredrar jag att sköta garantiärenden direkt med tillverkaren om det är möjligt. Det går snabbare och man behöver inte ha någon klåpare som medlare

Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Men var det inte just xfx som var dom enda tillverkarna som tillåter köpare att byta till 3 partskylare utan att garantin bryts läste jag nånstans?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rav3r123:

Hej, mitt XFX Radeon 7970 Core Edition har gått sönder, jag får inte ut någon bild av det över huvud taget och jag har verifierat i en annan dator att det är grafikkortet som är felet, Nu är saken den att jag tidigare har satt på en eftermarknadskylare på den och därmed gjort sönder XFX Warranty Stickers.

Vad ska jag göra? kortet fungerade bra i flera månader innan det helt plötsligt dog och jag verifierade med kylar manualen att monteringen hade gått rätt till, så jag tror inte att det var mitt fel.

EDIT 1: Kortet inköptes 2012-08-17

Tror dom ändrade det där med att ta loss kylaren någon gång i december så försöka kan man Sätt på gamla kylaren få det snyggt så ska de nog vara goodvilliga

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Men var det inte just xfx som var dom enda tillverkarna som tillåter köpare att byta till 3 partskylare utan att garantin bryts läste jag nånstans?

Vet inte om XFX har det, men vet att EVGA har det om man registrerar sitt Grafikkort på deras hemsida. Då får du 10 års garanti på det även om du har bytt kylare på den, men det gäller att du sätter på orginalkylaren igen om du ska skicka in kortet till dom.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Förstår inte problemet. XFX har ju gått med på att laga kortet åt dig?
Själv föredrar jag att sköta garantiärenden direkt med tillverkaren om det är möjligt. Det går snabbare och man behöver inte ha någon klåpare som medlare

Lycka till.

Ja tyvärr verkar det som att jag måste skicka in det till Webbhallen och jag tror att dom kan neka mig rätten att få det bort till XFX

Skrivet av jonas1972:

Men var det inte just xfx som var dom enda tillverkarna som tillåter köpare att byta till 3 partskylare utan att garantin bryts läste jag nånstans?

Jo det stämmer, dock bara för USA/Canada

Skrivet av trisse23:

Tror dom ändrade det där med att ta loss kylaren någon gång i december så försöka kan man Sätt på gamla kylaren få det snyggt så ska de nog vara goodvilliga

Får väll hoppas på det, kostar 250 kronor om dom inte vill göra något med det :/

Skrivet av jensen.:

Vet inte om XFX har det, men vet att EVGA har det om man registrerar sitt Grafikkort på deras hemsida. Då får du 10 års garanti på det även om du har bytt kylare på den, men det gäller att du sätter på orginalkylaren igen om du ska skicka in kortet till dom.

MVH
jensen.

Jag vet inte heller riktigt om det är så, dom säger nämner flera gånger i konversationen jag har haft med dom att dom inte rekommenderar att man byter kylare men att man ska sätta tillbaks orignalkylaren om den ska skickas till dom