Sharp börjar tillverka tre nya högupplösta IGZO-skärmar i juni

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på tillverkarna. Det är tydligen inte alls dyrt att göra skärmar med svinhöga upplösningar,
så varför får bara mobiler, plattor och laptops det? PPIn är ju högre på min 4 år gamla iPod än mina skärmar
som är ganska nya. Helt sjukt att dom inte ens kan göra 22-24" med 1600p för rimligt pris.
Det är 2013 nu, era tröga grisar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Börjar bli tröttsamt att läsa om nya högupplösta skärmar till laptops, smartphones, surfplattor, och allt sånt bärbart skit varje dag.
Kan inte sweclockers sluta skriva om såna här nyheter och skriva när det kommer nånting till "stationära skärmar" istället.

Ska de sluta skriva om teknikutveckling? Jag och väldigt många andra är intresserade av mer än överklockning och monstergrafikkort. Jag vågar lova att redaktionen håller ögonen öppna för nyheter på den stationära fronten också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petrus:

Håller med många här om att det behövs stationära skärmar med 4K upplösning till vettigt pris! Vem bryr sig om laptopskärmar med "ultra mega plus retina" upplösning??? Blir bara overkill på så små skärmar.
Ge oss 27" och 30" 16:10 @ 4K, och ja, då menar jag även 27" i 16:10!

Skrattade gott åt "FULL HÅ DE". xD

8:5 är väl rätt så dött?

Permalänk
Medlem

Längtar verkligen efter en 27" skärm med 4K upplösning och OLED-panel. Gärna med 120 hz också, svårdrivet eller ej.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

När tekniken blir billigare så att majoriteten (förutom företag) har råd med både skärmar och tillräckligt presterande grafikkort.

Vill ärligt att dom ska först komma fram med några schysstare 120hz skärmar, så trött på TN.

Håller med helt och hållet. Hoppas att OLED kommer att göra så vi äntligen får skärmar som både är snabba och har bra färger.

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt: Åååååååååååååååååhhhhhh maj gåd. Det känns som att jag kommer se tvättmaskiner med 4k display innan det kommer en desktop skärm. Folk har länge kunnat fota i dessa upplösningar så att det skulle dyka upp skärmar är bara ett måste.

Min enda förklaring är: Det finns inte pengar i det.. Men hur? Efterfrågan på dessa skärmar, bland folk med pengar att bränna på det (ofta företagets) är hög... Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag instämmer i folkets skanderande. "GE OSS VANLIGA STATIONÄRA SKÄRMAR I DE STÖRRE STORLEKARNA FÖR I HELV.."

Tack för din insats, nu slapp jag att slita på Caps. Efter sån här läsning så vill man bara skrika i frustration efter bristen på utveckling hos datorskärmar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det KAN ju snart komma. läste man längst ner i sista stycket så hittade man ju

Citat:

Massproduktion av de nya skärmpanelerna inleds i juni, men några designvinster är ännu inte offentliggjorda. Samtidigt meddelar Sharp att företaget arbetar på att ytterligare utbudet IGZO-paneler för smartphones, surfplattor, bärbara och stationära datorer, däribland med paneler upp till 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Det KAN ju snart komma. läste man längst ner i sista stycket så hittade man ju

Tills det finns en modell man kan se, och ett riktpris så är jag bara skeptisk :P.

Det som gör mig galen är att.. Varje yrkesfotograf kommer köpa en. Varje amatörfotograf med pengarna till det kommer köpa en... Bara där har man väääldigt många människor världen över.

Trots att jag inte gillar apple så värst så tror jag att de är de som kommer släppa först.

Permalänk
Inaktiv

Ser ju bara muppigt ut med en 16:9 på en bärbar, om man jämför med macbook retina och chromebook pixel så finns det ju knappt nån laptop som ser proffsig ut.

Jag menar att kanten runt skärmen skall vara tunn, och ha samma kanttjocklek uppe, nere samt på sidorna. Hur svårt ska det vara....

Lenovo X1 är väl ganska nära, men med en 16:10 skärm så hade den sett ännu snyggare ut.

Att 16:10 är mer användbart än 16:9 för allt annat än TV-program tror jag de flesta har förstått.

Permalänk

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Permalänk
Skrivet av goralux:

Det känns som att jag kommer se tvättmaskiner med 4k display innan det kommer en desktop skärm.

Klockren jämförelse
Det känns verkligen så.

Jag fattar det inte.. vanligtvis matas vi med all möjlig skit som vi egentligen inte är så intresserade av, men i det här fallet så är det nästan upplopp på gatorna om att vi vill ha högre upplösning på skärmar för stationära datorer, men alla skärmtillverkare har totalvägrat ge oss detta i flera år, och det finns ingen bättring i sikte ens.
Fast personligen är min absolut största önskan 120Hz IPS skärmar, det vore verkligen en dröm.

Skrivet av A-Woowie.Doowie:

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Vadå bara dåligt? Man kommer njuta av den högre upplösningen speciellt i spel. Och att man får en bra anledning att skaffa ny, snabbare hårdvara är en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem

Jag nu kan jag göra så otroligt mycket mer och fyrkanterna i modern ui blir så otroligt snygga på min "kommande" laptop.. Eller inte! För fan kan de greppa verkligheten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A-Woowie.Doowie:

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Man måste ju inte spela i maximal upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A-Woowie.Doowie:

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Borde väl bara vara att välja halva skärmens native upplösning och spela som vanligt?

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Borde väl bara vara att välja halva skärmens native upplösning och spela som vanligt?

Är det tillräckligt hög PPI så man inte ser enskilda pixlar så behöver du inte ens halvera.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-Woowie.Doowie:

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Det där stämmer inte riktigt, för om PPIn blir såpass mycket högre så är det inte tillnärmelsevis lika viktigt med 1:1 eller 1:4 pixelmappning för att undvika att bilden ser smetig ut. Dessutom minskar behovet av AA drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Börjar bli tröttsamt att läsa om nya högupplösta skärmar till laptops, smartphones, surfplattor, och allt sånt bärbart skit varje dag.
Kan inte sweclockers sluta skriva om såna här nyheter och skriva när det kommer nånting till "stationära skärmar" istället.

Just det....när kan jag köpa en stationär 27" IGZO med hyperupplösning och god responstid till vettigt pris?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-Woowie.Doowie:

men om man vill spela så är hög upplösning bara dåligt, om man inte har satans med cash för att skaffa dubbla monster grafikkort

Du sparar in en hel del prestanda på effekter som är nödvändiga när man spelar med låg upplösning.

Som tex 8x aa kan man dra ner till 2x aa och kan skippa fxaa och liknande helt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du sparar in en hel del prestanda på effekter som är nödvändiga när man spelar med låg upplösning.

Som tex 8x aa kan man dra ner till 2x aa och kan skippa fxaa och liknande helt.

Lika dant med för hög upplösning. Har en 22 tummare på 1680x1050px. Om jag dubblar den officiella maximala upplösningen till 3360 x 2100 så slipper jag AA helt nästan. Tightare/mer pixlar = mindre jaggies?!

Så gör jag på min skärm.. fast får sänka frekvensen till 50 ungefär...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klotim:

Lika dant med för hög upplösning. Har en 22 tummare på 1680x1050px. Om jag dubblar den officiella maximala upplösningen till 3360 x 2100 så slipper jag AA helt nästan. Tightare/mer pixlar = mindre jaggies?!

Så gör jag på min skärm.. fast får sänka frekvensen till 50 ungefär...

Han beskrev scenariot när man har en högupplöst skärm.........................................................

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

8:5 är väl rätt så dött?

Människor som använder en dator bör föredra 16:10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Människor som använder en dator bör föredra 16:10

Du menar väl 4:3

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Högre upplösning är på väg till bärbara datorer. I juni inleder Sharp massproduktionen av IGZO-paneler ända upp till 3 200 x 1 800 pixlar.

Läs artikeln

Batteritiden lär ju bli fantastisk med högupplöst skärm. Bara hoppas på att dom blir kärnkraftsdrivna, eller att någon helt fantastisk batteri-teknik helt plötsligt blir massproducerad i stora volymer så priset hålls nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Klockren jämförelse
Det känns verkligen så.

Jag fattar det inte.. vanligtvis matas vi med all möjlig skit som vi egentligen inte är så intresserade av, men i det här fallet så är det nästan upplopp på gatorna om att vi vill ha högre upplösning på skärmar för stationära datorer, men alla skärmtillverkare har totalvägrat ge oss detta i flera år, och det finns ingen bättring i sikte ens.
Fast personligen är min absolut största önskan 120Hz IPS skärmar, det vore verkligen en dröm.

Vadå bara dåligt? Man kommer njuta av den högre upplösningen speciellt i spel. Och att man får en bra anledning att skaffa ny, snabbare hårdvara är en trevlig bonus.

Det kommer inte komma någon mer 120hz IPS, av den enkla anledningen att ingen forskar längre på IPS utan krutet läggs nu på OLED. Och med OLED är det inga problem att köra med 120hz, inte heller 240hz kommer vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goralux:

Tills det finns en modell man kan se, och ett riktpris så är jag bara skeptisk :P.

Det som gör mig galen är att.. Varje yrkesfotograf kommer köpa en. Varje amatörfotograf med pengarna till det kommer köpa en... Bara där har man väääldigt många människor världen över.

Trots att jag inte gillar apple så värst så tror jag att de är de som kommer släppa först.

4-k skärmar finns redan så Apple kan omöjligt vara först. Enda problemet är att dom kostar som en ny bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det finns en handfull skäl till att högupplösta skärmar inte slagit igenom. En är givetvis kostnaden. Men kan också vara kopplad till befintlig bandbredd, HDMI 1.4 kan visserligen klara av 4K men verkar vara lite så och så med implementationen. Displayport klarar samma sak men först iom. version 1.2. Windows handskas inte speciellt graciöst med höga upplösningar. Och till skillnad mot bärbara med deras 1366x768 är i dagsläget en 1920x1080-skärm tillräckligt högupplöst för de flesta.

Jag säger inte att jag skulle inte skulle vilja ha en 24-tummare med 4K-upplösning, men då måste fler delar av kedjan också falla på plats. Men jag tror det är på väg, efter ett årtionde med miserabla TN-paneler både till stationära och bärbara har konsumenterna bara de senaste två åren börjar efterfråga paneler med högre kvalitet. Jag tror Apple på många sätt har visat vägen i det här fallet. Inte att de var först, men väl att de var tillräckligt stora och tillräckligt hypade för att påverka på djupet. Två år sedan var det närmast omöjligt att hitta en 1920x1080-panel på en bärbar mindre än 15 tum (ev. att Sony hade någon), nu börjar det bli en självklarhet även bland billigare modeller. Likaså börjar IPS-tekniken dyka upp allt oftare. 3 år sedan fick man köpa en HP för 30k eller en Thinkpad T60 från 2006, nu är det inga som helst problem att hitta IPS-skärmar i allt från telefoner till bärbara datorer till surfplattor.

Så ja, de är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

4-k skärmar finns redan så Apple kan omöjligt vara först. Enda problemet är att dom kostar som en ny apple produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fixed!

Skrivet av Skuggan74:

Det kommer inte komma någon mer 120hz IPS, av den enkla anledningen att ingen forskar längre på IPS utan krutet läggs nu på OLED. Och med OLED är det inga problem att köra med 120hz, inte heller 240hz kommer vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon källa på det för det verkar som om allt fler IPS dyker upp på marknaden och ersätter allt fler TN paneler. Kommer samt mycket VA paneler och liknande också.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

4-k skärmar finns redan så Apple kan omöjligt vara först. Enda problemet är att dom kostar som en ny bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att äpple kommer släppa den första 'överkomliga' 4kn. Det vill säga runt tiotusen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Fixed!

Har du någon länk till det för det verkar som om allt fler IPS dyker upp på marknaden och ersätter allt fler gamla TN-paneler?
Kommer många VA-paneler och liknande också.

Fixed!!

http://mobil.computersweden.idg.se/computersweden/2.2683/1.433663/samsung-knoppar-av-lcd-tillverkningen#;article:1.433663

Det som kommer är sånt som redan är färdigforskat på. Och att dom skulle höja IPS till 120hz i mainstreamskärmar lär inte ske för det finns för många hinder. Oled är det du vill ha ändå för där existerar inga eftersläpningar.

Skickades från m.sweclockers.com