Windows 8.1 lanseras i slutet av oktober

Permalänk
Medlem

Kul, något att se fram emot till hösten/vintern då. Hoppas dom ordnat så man kan anpassa den nya "startmenyn" lättare och slipper använda 3de parts programvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Kul, något att se fram emot till hösten/vintern då. Hoppas dom ordnat så man kan anpassa den nya "startmenyn" lättare och slipper använda 3de parts programvara.

Vilken ny startmeny?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja fast jag tror inte att Microsoft läser Sweclockers forum, jag menade i allmänhet från vanliga användare runt om i världen. Jag tror att de har svårt att motivera varför de vill ha de som förut, mer än att man inte vill att något ska ändra sig, någonsin.

Jag menar inte Sweclockers forum specifikt. Vi är väl inte speciellt många här som har skrivit till Microsoft och sagt vad vi tycker, även om vi är några stycken. Men det finns hyffsat många trådar på technet, t. ex. Och där får man väl en mer "direkt" kontakt med Microsoft.

Att skriva på Sweclockers forum gör varken till eller från för Microsofts räkning, tror jag.

Men menar du att du tror att de som faktiskt har lämnat synpunkter på ett sådant sätt att Microsoft har tagit del av den hållit så låg nivå på sina motiveringar?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilken ny startmeny?

Vissa kallar den Metro,ModernUI,startskärm. För mig är den den nya startmenyn. För du använder den för att starta program/appar/mappar/inställningar osv som sedan kan köras i desktop/ModernUI läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Vissa kallar den Metro,ModernUI,startskärm. För mig är den den nya startmenyn. För du använder den för att starta program/appar/mappar/inställningar osv som sedan kan köras i desktop/ModernUI läge.

Hehe jo jag känner till det. Trodde att du antog att den klassiska Windows 7-menyn skulle komma tillbaks.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Med andra ord, Service Pack 1.

Utveckla!?

Service pack är ett gäng patchar och bug fixar och brukar ej tillföra nya funktioner. Med tanke på att kerneln får sig en bump i 8.1 så är detta en updatering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hehe jo jag känner till det. Trodde att du antog att den klassiska Windows 7-menyn skulle komma tillbaks.

O nej. Den (pre W8) hoppas jag försvinner för gott eller uppstår i någon annan form.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Med andra ord, Service Pack 1.

Windows 7 tider och bakåt kan du nog lägga bakom dig.
Det är Windows 8 nu med en annan strategi även om du inte vill förstå det.. men visst vi kan kalla det en simpel patch om det känns bättre för dig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

De har i princip redan sagt att startmenyn inte kommer tillbaks.

Jag kan tänka mig att feedbacken till Microsoft låter ungefär så här:

Användare: "Jag vill ha tillbaks startmenyn!"
Microsoft: "Varför det?"
Användare: "Därför"
Microsoft: "Därför vadå?"
Användare: Därföööööööör!"
Microsoft: "Ok, vi behåller startskärmen"

Seriöst, ingen som inte har rejäla skygglappar kan fortfarande hävda att Windows 8 ser ut och fungerar på det sätt det gör därför att Microsoft ens själva tror att det är det mest optimala för "vanliga" datorer.

Windows 8 ser ut och fungerar som det gör därför att Microsoft fått panik över att man helt missat pekplatte-trenden och man har helt tappat initiativet på smarta telefoner (Windows Mobile hade som mest närmare 30% av marknaden för smarta telefoner, WP ligger på strax över 3% idag). Man skapade då Windows 8 och hoppades kunna använda sitt nära nog monopol på skrivbordet till att få folk vana med ett gränssnitt som fungerar bra på pekplattor/mobiler och fungerar hjälpligt på "vanliga" datorer.

Har man mus+tangentbord har man inmatningsenheter med extremt bra precision, något som för att optimera det Fitt's lag betyder relativt små "hit-target" som ligger väldigt nära varandra. Touch är en inmatningsenhet med väldigt dålig precision men där man extremt snabbt kan nå över hela skärmen, så för att optimera Fitt´s lag ska man ha stora "hit-targets" som mycket väl kan vara utspridda över hela skärmen.

Win8 är optimerat för touch och väldigt illa optimerat för mus+tangentbord, något som väldigt många akademiker inom människa-dator-interaktion påpekat och dessa personer har absolut inget egenintresse att sänka Windows 8, de ger bara sin professionella åsikt om vad som är fel med Moden UI på "vanliga" datorer. "Rätt" sätt är att göra som t.ex. Apple, iOS för touch-enheter som är optimerat för touch och OSX för "vanliga" datorer som är optimerat för mus+tangentbord och man försöker inte ens stoppa in touch-skärm på MBP/MBA för det är en dålig idé.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Windows 7 tider och bakåt kan du nog lägga bakom dig.
Det är Windows 8 nu med en annan strategi även om du inte vill förstå det.. men visst vi kan kalla det en simpel patch om det känns bättre för dig.

Lägga bakom sig? Don't fix whats not broken. Windows XP fungerade finfint för mig från release fram tills 2010. Tror jag klarar utan operativsystem so hör hemma på surfplattor

Den ända strategi som Microsoft för närvarande kallas för panic-mode då dom uteblev helt från smartphone och surfplatte-marknaden, och detta är ett desperat försök att ta andelar. Microsoft gapar efter en större tugga men kommer missa hela äpplet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt W8 om det klasiska utseendet funnits..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag känner ingen hets i alla fall att uppgradera. Kan lika gärna vänta ett par år till. Sjuan funkar tillräckligt bra för jag ska vara beredd att böja mig för Microsofts idiotidéer.

Alltid trevligt med intelligenta individer som säger som det är, tack för det vi behöver fler.

Skrivet av virtual void:

Seriöst, ingen som inte har rejäla skygglappar kan fortfarande hävda att Windows 8 ser ut och fungerar på det sätt det gör därför att Microsoft ens själva tror att det är det mest optimala för "vanliga" datorer.

Windows 8 ser ut och fungerar som det gör därför att Microsoft fått panik över att man helt missat pekplatte-trenden och man har helt tappat initiativet på smarta telefoner (Windows Mobile hade som mest närmare 30% av marknaden för smarta telefoner, WP ligger på strax över 3% idag). Man skapade då Windows 8 och hoppades kunna använda sitt nära nog monopol på skrivbordet till att få folk vana med ett gränssnitt som fungerar bra på pekplattor/mobiler och fungerar hjälpligt på "vanliga" datorer.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja fast jag tror inte att Microsoft läser Sweclockers forum, jag menade i allmänhet från vanliga användare runt om i världen. Jag tror att de har svårt att motivera varför de vill ha de som förut, mer än att man inte vill att något ska ändra sig, någonsin.

Det är jättelätt att motivera.
Ändrade beteeenden och omskrivning av applikationer kostar mångmiljonbelopp.
Det är skälet till att det inte blir någon W8 för min organsiation om inte MS stoppar tillbaka startmenyn.
En försiktig beräknng säger att avsaknaden av startmenyn kostar ca 3 tim/användare första året. I pengar så är det ca 1800 kr i direkt förlust som man alsrig kan tjäna igen för det finns inget i W8 som ger den produktivitetshöjningen.

Denna typ av kalkyler har MS fått massor av och de kan inte heller visa upp en enda referenskund som har bytt till W8 från W7. Från XP till W7 var det stora företag som uppgraderade redan på betan .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415