Gigabyte visar Z87X-UD4H med nytt färgschema

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Blåsning? På vilket sätt blåste vi dig? Har du någon mer bakgrund till detta så skicka gärna epost till mig rasmus@gigabyte.se. Tänker bilder, vilket kort, vem du kontaktade för att se om vi kan köra RMA o.s.v.

Jag har aldrig hört att vi kallas så i England.

Har skickat dig ett mail.

I min värld så bör ju Ultra Durable som UD står för innebära att det minst håller bättre än ett sketet moderkort ur valfri tillverkares standardserie, något det absolut inte gjorde. Därav blåsning.

Trots att jag redan började uppleva problem med kortet när det var 2 år och 10 månader så vägrade Komplett att ersätta kortet. Sen när jag kontaktade komplett igen efter 3 år och 4 månader när kortet brann upp fullständigt så vägrade de återigen att hjälpa mig för då var ju kortet utanför garantitiden trots att jag redan 6 månader tidigare påtalat att det var fel på kortet.

Har inte handlat en pryl från Komplett sedan dess och uppmanar ständigt andra till att göra samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

lol, aggro bara för man haft en produkt som gått sönder.
Om man ska gå efter det är alla märken skit, har haft iaf 1 sak av varje tillverkare som gått sönder. Tusan ska jag nu köpa då ;O Göra eget kanske.

Fniss ja du visst har saker o ting gått sönder genom årens lopp men ofta är det pga handhavande fel eller trasigt från fabrik.

När en produkt som marknadsförs som UD, Ultra Durable, börjar strula efter 2år10mån och sedan totalhavererar efter 3 år 4 månader då känns det som man failat rätt hårt.

Det var ej klockat och rengjort regelbundet lixom, knappast handhavande fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Fniss ja du visst har saker o ting gått sönder genom årens lopp men ofta är det pga handhavande fel eller trasigt från fabrik.

När en produkt som marknadsförs som UD, Ultra Durable, börjar strula efter 2år10mån och sedan totalhavererar efter 3 år 4 månader då känns det som man failat rätt hårt.

Det var ej klockat och rengjort regelbundet lixom, knappast handhavande fel.

Tja jag har haft dyra deluxe moderkort osv ifrån asus som dött efter 1-4 år osv bland annat.
Det samma kan sägas om alla moderkort om vi nu pratar om det. Finns alltid moderkort som kan gå sönder, och nej det är inte handhavande fel.
Elektronik är inte antingen doa eller håller i 100 år, all elektronik kan dö när som, av enormt många anledningar.

Något du säkert själv förstår.

Bara för något dyrt asus deluxe moderkort dog för mig efter några år är det knappast anledning att bara lol ni suger, aldrig mer köpa skit från er. Nej jag sitter på asus även idag.

Men visst, om du verkligen tror att elektronik ska hålla i all framtid lycka till i framtiden ;> Kommer bli många söndriga upplevelser för dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

VGA och PS/2 kontakt... på ett nytt moderkort Anno 2013? Blärgh!

Använder själv PS/2 kontakter när jag felsöker min dator. Speciellt när USB tangentbord ibland inte vill fungera i BIOS eller på en nyinstallerad dator. Dessutom skulle du bli förvånad hur pass stor del av marknaden som ännu kör med VGA. Framförallt bland kontor.

Skrivet av Arazand:

Absolut! Får flörta lite med sambon bara, säga att det bara är en semesterresa eller något.

"Kom igen nu älskling.. Se det som en tvåårig semsterresa".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tja jag har haft dyra deluxe moderkort osv ifrån asus som dött efter 1-4 år osv bland annat.
Det samma kan sägas om alla moderkort om vi nu pratar om det. Finns alltid moderkort som kan gå sönder, och nej det är inte handhavande fel.
Elektronik är inte antingen doa eller håller i 100 år, all elektronik kan dö när som, av enormt många anledningar.

Något du säkert själv förstår.

Bara för något dyrt asus deluxe moderkort dog för mig efter några år är det knappast anledning att bara lol ni suger, aldrig mer köpa skit från er. Nej jag sitter på asus även idag.

Men visst, om du verkligen tror att elektronik ska hålla i all framtid lycka till i framtiden ;> Kommer bli många söndriga upplevelser för dig

Jag har byggt datorer i cirka 17 år och jag upplever det precis värtom, det är alltid DOA eller så håller det i 100 år.

Visst, man ska inte räkna med att det håller i 100 år men du måste väl hålla med om att om man köper en produkt därför att det skyltas med att komponenterna är Ultra Durable, super stabilt o si o så så ska det hålla mer än 3y4m?

Jag uppskattar att Gigabyte's Rasmus är så involverad i eftermarknaden, det ska Gigabyte helt klart ha ett extra plus för.

Om du dock sätter dig i min situation som byggt datorer i 17 år som alltid haft DOA eller datorer som levt tills jag tagit isär dem, där ett enda moderkort havererat "in action" efter ett antal år som just råkade va ett GB Ultra Durable, då kanske du förstår min bitterhet.

Hade jag haft de monetära resurserna så hade jag mer än gärna köpt Gigabyte till mitt nya Haswell system för att överbevisa min egen åsikt men så billigt är det inte med hårdvara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Både VGA och PS/2 är väldigt väldigt bra vid felsökning då de nästan är helt felsäkra.

Skrivet av Batman:

PS2 har sina fördelar gentemot USB, framför allt när det kommer till tangentbord

Skrivet av Tumnus:

Använder själv PS/2 kontakter när jag felsöker min dator. Speciellt när USB tangentbord ibland inte vill fungera i BIOS eller på en nyinstallerad dator.

Jag har ett USB tangentbord, fungerar utmärkt i BIOS. Jag har råkat ut för att det inte fungerar i vissa USB portar med äldre Firmware men ett litet skifte löser problemet. Med nyare firmware har jag aldrig haft problem. Detta kort ska väll även ha UEFI som fungerar ändå bättre?

Skrivet av Tumnus:

Dessutom skulle du bli förvånad hur pass stor del av marknaden som ännu kör med VGA. Framförallt bland kontor.

Finns oändligt manga adaptrar för DVI-VGA, HDMI-VGA och DP-VGA. De är nästan gratis. Varför implementera en stor otymplig legacy anslutning hårdlött på moderkortet?

Skrivet av Arazand:

1. Det är medelklassens moderkort.

Det kostar mer i tillverkning att löda in mer kontakter.

Permalänk

rött och svart må vara snyggt, men man har sett det en miljon gånger innan på andra brädor som till exempel Asus max gene...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Jag har ett USB tangentbord, fungerar utmärkt i BIOS. Jag har råkat ut för att det inte fungerar i vissa USB portar med äldre Firmware men ett litet skifte löser problemet. Med nyare firmware har jag aldrig haft problem. Detta kort ska väll även ha UEFI som fungerar ändå bättre?

Finns oändligt manga adaptrar för DVI-VGA, HDMI-VGA och DP-VGA. De är nästan gratis. Varför implementera en stor otymplig legacy anslutning hårdlött på moderkortet?

Det kostar mer i tillverkning att löda in mer kontakter.

Till allt det här du säger, sant som det må vara, så spelar det ingen roll för oavsett hur många kontor och företag jag kommit till som kör allt ifrån 32-bitars processorer till serial-kopplade skrivare så finns det en sak dom alltid kommer har rätt i "om det gör sitt jobb, varför byta det?" Eller som engelsktalande hade sagt "Dont fix what isn't broken".

PS/2 och VGA förblir användbart för många tusentals människor om inte här norden eller i den världen du kan se framför dig så kanske i andra delar av världen. Samt det finns så mycket industriell utrustning som ännu inte uppgraderats till bättre nyare standarder där D-sub(det som VGA kontakten egentligen heter) är allmän standard fortfarande men behovet av ny processor hårdvara kan behövas. För att inte tala om i vilket svensson hem som helst där man kanske bara inte vill köpa en ny skärm eller nytt tangentbord osv.

PS/2 har dessutom visat sig vara mycket användbart för överklockare då UEFI och BIOS drivrutinerna för USB bara total dött och PS/2 kontakten fortfarande fungerat eftersom den är hårdvaru driven direkt in i datorn istället för mjukvaru driven som USB är.

Det värsta vilken tillverkare som helst kan göra är att TVINGA på en standard på sina konsumenter i medelklassen och i slutet är det de som avgör saken, därför finns VGA- och PS/2-kontakten kvar och kommer göra det säkert några år till. Du kan inte tvinga på dom saker eftersom dom är 75-80% av marknaden, vi entusiaster och nördar är och förblir en minoritet.

Visa signatur
Permalänk

Är det bara jag som är tveksam till kylare utan kylflänsar?

Tittar man noga på bilderna så tycks kylflänsen till CPU-strömförsörjningen se ut som ett tjockt T från sidan. Med en normal CPU fläkt så kommer luften att röra sig från CPU och utåt d.v.s. 90 grader mot det utdragna T profilen. Man vill ju ha så stor yta mot luften som möjligt samtidigt som man vill minimera luftmotståndet. Kan inte förstå varför Gigabyte gör en kompakt kylfläns tvärt i mot luftflödet. Måste vara design avdelningen och inte en ingenjör som har hitta på det där...

Har väldigt svårt att tänka mig att köpa ett Gigabyte kort när jag såg det (om det finns så synliga konstruktionsfel så kan man ju undra hur resten är...).

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd

Ser väl ok ut. Jämfört med asus otroligt vulgära guldtema så ser det riktigt bra ut. (Vad tänkte asus på?) otroligt fult, på bilder ser det ut som guldsprayfärg på burk..åttiotalet är över asus! Hoppas för de som bryr sig att det ser bättre ut i verkligheten..
Tur man inte kör med fönster och inte bryr sig utan kan gå efter andra kriterier än design och färger när det gäller moderkort eller datorns innandöme överhuvudtaget. Ser inte det förrän jag städar eller byter komponenter. Chassiet är det enda jag behöver bry mig om utseendemässigt. Tack och lov! Kör gigabyte windforce med otroligt ful blå pcb på grafikkort. Hur tänkte gigabyte egentligen där? För de som kör med sidofönster och vill ha ett enhetligt färgschema eller matchande färger på komponenter så finns det inga andra komponenter som matchar deras otroligt fula nittiotalsblå pcb. Kan garantera att de skulle sålt så mycket mer med en snygg backplate eller åtminstone en svart pcb på windforcekorten. Så visst är design och färg viktigt.

Permalänk

Kan inte påstå att jag bryr mig om utseendet men funktion är viktig. Kan bli svårt att välja MB till Haswell (kommer att finnas MÅNGA att välja på

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Jag har ett USB tangentbord, fungerar utmärkt i BIOS. Jag har råkat ut för att det inte fungerar i vissa USB portar med äldre Firmware men ett litet skifte löser problemet. Med nyare firmware har jag aldrig haft problem. Detta kort ska väll även ha UEFI som fungerar ändå bättre?

Finns oändligt manga adaptrar för DVI-VGA, HDMI-VGA och DP-VGA. De är nästan gratis. Varför implementera en stor otymplig legacy anslutning hårdlött på moderkortet?

Det kostar mer i tillverkning att löda in mer kontakter.

Så du menar att folk ska köpa adaptrar för du själv inte använder VGA? Snälla...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds