AMD: "20 nanometer är slutet för Moores lag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så Mores lag höll i knappt 50 år.
Det var klent.
Det finns lagar som är tidlösa, tex de matematiska lagarna: http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling/Matematik/Algebra

Det finns massor av lagar inom fysiken som oxå är tidlösa
* Newtons gravitationslag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag
* Keplers lagar om himlakropparna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Keplers_lagar

Kanske skall herr More fundera vidare på sin lag och uppdatera den?

I fysiken så bevisar man inget, det är bara teorier som överensstämmer med de observationer vi kan göra just nu. Matematiska bevis håller pga. att vi kommit överens om vissa grundläggande saker som vi anser är fakta (axiom) och resten är sedan härlett med dessa som grund.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Pengar pengar pengar... Det är nästan alltid PENGAR som står i vägen för allting.

så fel. Guldet kan ta slut. oljan kan ta slut. pengar tar aldrig slut.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

så fel. Guldet kan ta slut. oljan kan ta slut. pengar tar aldrig slut.

Om pengar inte var en fråga skulle man kunna utveckla i högre takt. Så helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så fel. Guldet kan ta slut. oljan kan ta slut. pengar tar aldrig slut.

Vad är det som är "så fel"? Förklara
Undrar varför ni svarar mig och tjattrar om saker som inte har med mitt inlägg att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Pengar pengar pengar... Det är nästan alltid PENGAR som står i vägen för allting.

Precis, tänk om en jättemetorit var på väg mot jorden: Näe vi har inte råd att bygga nåt som kan stoppa den...doh! ;).

On topic: Det kommer nog dyka upp nya tekniker som gör att man kan bygga extremt litet så småningom...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulgan:

Hittills har varje hot mot Moores lag inneburit ett paradigmskifte. Senast när klockfrekvenserna
gjorde att ljusets hastighet blev begränsningen, så sa man att Moores lag skulle sluta gälla.
Och vips - kom det flerkärnga processorer och vi tröskar vidare.

Att det nu pratas om att ML ska sluta gälla, tycker jag låter lovande. Vi står kanske inför en
större teknikrevolution. Det kanske är slutpratat om antalet kärnor, och nanometer.
Vad är nästa revolution?
Antalet lager som i Volta:
http://www.sweclockers.com/nyhet/16719-nvidia-tillkannager-ar...
3D-processorer hoppas jag på. Vete 17 hur det ska gå till. men det löser sig nog.

Inget är evigt, men jag tror vi kan kräma ut lite mer utveckling innan Moores lag läggs på tippen.

Jag är lite förvirrad angående betydelsen av Moores lag. Ibland pratas det om priset,
ibland om antalet transistorer och ibland om prestanda.

Ja Intel har ju redan gått lite åt det hållet med Tri-gate: http://en.wikipedia.org/wiki/Multigate_device#Tri-gate_transi...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Precis, tänk om en jättemetorit var på väg mot jorden: Näe vi har inte råd att bygga nåt som kan stoppa den...doh! ;).

On topic: Det kommer nog dyka upp nya tekniker som gör att man kan bygga extremt litet så småningom...

En gissning baserad på okunskap? Det finns ingen naturlag som säger att allt går att utveckla oändligt långt.

Visst kommer det förbättringar men frågan är om det under vår livstid kommer att vara en sådan revolution som vi sett de senaste årtiondena. Det är ju i grunden en och samma teknik som förfinats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja Intel har ju redan gått lite åt det hållet med Tri-gate: http://en.wikipedia.org/wiki/Multigate_device#Tri-gate_transi...

Tri-gate vred ur lite till ur dagens teknik men det är inget paradigmskifte i den meningen att det möjliggör fortsatt skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad vet du om Intels kostnad per transistor egentligen? Ingen påstår att det är omöjligt eller tar för lång tid att komma ner i 20 eller 14nm utan att Moores lag vad gäller pris/transistor börjar halka efter.

Öhh vaddå Moores lag vad gäller pris/transistor ?
Jag trodde Moores lag gällde antalet antalet transistorer som får plats på ett chip, eller per fast area..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

En gissning baserad på okunskap? Det finns ingen naturlag som säger att allt går att utveckla oändligt långt.

Visst kommer det förbättringar men frågan är om det under vår livstid kommer att vara en sådan revolution som vi sett de senaste årtiondena. Det är ju i grunden en och samma teknik som förfinats.

Snarare oundviklig fakta baserad på kunskap, bl.a av histora. Din förfäder var säkert en av dem som sa att människan aldrig skulle kunna färdas genom luften...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Snarare oundviklig fakta baserad på kunskap, bl.a av histora. Din förfäder var säkert en av dem som sa att människan aldrig skulle kunna färdas genom luften...

Att sia om framtiden baserad på historia träffar är att extrapolera och det träffar inte alltid rätt. Tittar man riktigt nära på en kurva ser den rak ut och än mindre ser man ett stupet efter krönet.

Fö. har mina förfäder alltid varit av den åsikten att flyga är fullt möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så Mores lag höll i knappt 50 år.
Det var klent.
Det finns lagar som är tidlösa, tex de matematiska lagarna: http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling/Matematik/Algebra

Det finns massor av lagar inom fysiken som oxå är tidlösa
* Newtons gravitationslag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag
* Keplers lagar om himlakropparna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Keplers_lagar

Kanske skall herr More fundera vidare på sin lag och uppdatera den?

Moores lag är inte en riktig lag så du kan inte jämföra med riktiga lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Att sia om framtiden baserad på historia träffar är att extrapolera och det träffar inte alltid rätt. Tittar man riktigt nära på en kurva ser den rak ut och än mindre ser man ett stupet efter krönet.

Fö. har mina förfäder alltid varit av den åsikten att flyga är fullt möjligt.

Nej vi ju har sett SMHI försöka sia om framtiden baserat på historia (gammal väderstatistik), och alla vet väl hur bra det går?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nej vi ju har sett SMHI försöka sia om framtiden baserat på historia (gammal väderstatistik), och alla vet väl hur bra det går?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja det var ju verkligen ett slående exempel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Moores lag är inte en riktig lag så du kan inte jämföra med riktiga lagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så det är inte brottslig att bryta mot den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Lustigt med tanke på att intel kommer lansera 14nm processorer enligt deras roadmap.

So? Det som tas upp är om att gå under 20 nanometer gör att Moores lag inte går att efterfölja. Inte att det inte går.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Fast den stämmer ju inte för allt- Typ småsaker såsom ljus eller Merkurius...

Det är där Einstein säger hej.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Yoshman:

Som redan påpekats är Moores lag inte någon lag och även han själv sa att den observation han gjort inte kan fortgå för evigt, hans initiala gissning var att denna "lag" skulle fungera runt 10 år...

Sedan var ekonomi inblandad i observationen, en av huvudpunkterna var att den transistor-densistet som gav lägsta pris per transistor skulle ungefär dubblas vart annat år.

The complexity for minimum component costs has increased at a rate of roughly a factor of two per year
Länk

Men det stora problemet idag är dels att varje krypning kostar långt mycket mer för varje steg (antagligen för man går mot den fysiska gränsen). Är ju detta som John Gustafson pekar på och med den tolkning av Moors lag som jag pekade på ovan så gäller inte lagen längre även om man fortsätter krympa storleken och dubbla antalet transistorer på ett chip.

Det andra stora problemet är att läckströmmen ökar snabbare än vinsten man får av att använda mindre transistorer. Detta har redan lett till vad man kallar "dark silicon", med det menas att det inte kommer vara möjligt att använda alla delar av ett chip samtidigt då det helt enkelt drar för mycket ström att ha alla transistorer aktiva. Ett sådant exempel är ULV-varianterna av CPUer där TDP helt enkelt inte räcker till för att låta alla delar jobbar samtidigt, endera får man dra ner klockfrekvesen rejält (throttling) eller så får man låta bli att använda visa delar.

Intressant läsning!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Att sia om framtiden baserad på historia träffar är att extrapolera och det träffar inte alltid rätt. Tittar man riktigt nära på en kurva ser den rak ut och än mindre ser man ett stupet efter krönet.

Fö. har mina förfäder alltid varit av den åsikten att flyga är fullt möjligt.

Sia gör spåtanter och SMHI ;).

Men du tvekar alltså på att de i en framtid kommer att kunna bygga extremt små kretsar?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Sia gör spåtanter och SMHI ;).

Men du tvekar alltså på att de i en framtid kommer att kunna bygga extremt små kretsar?

Någonstans går väl gränsen för vad som är praktiskt m.a.p. yield, gateläckage, drain-sourceläckage mm. Dessutom lär ju gitteravståndet i kisel om 5.4307Å (ca 0.5nm) hindra transistorerna från att bli "oändligt" små. Det betyder självfallet inte att utveckling av halvledarkomponenter/processorer stannar av utan snarare att man måste växla till nya tekniker/material. Exempelvis så forskas det ju en hel del på tillvekning av transistorer i grafen som har potential för att fungera vid extremt höga frekvenser.

Så jag min gissning om detta är att det knappast är "doom and gloom" utan snarare den naturliga vägs ände för krympande av CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keymar:

Någonstans går väl gränsen för vad som är praktiskt m.a.p. yield, gateläckage, drain-sourceläckage mm. Dessutom lär ju gitteravståndet i kisel om 5.4307Å (ca 0.5nm) hindra transistorerna från att bli "oändligt" små. Det betyder självfallet inte att utveckling av halvledarkomponenter/processorer stannar av utan snarare att man måste växla till nya tekniker/material. Exempelvis så forskas det ju en hel del på tillvekning av transistorer i grafen som har potential för att fungera vid extremt höga frekvenser.

Så jag min gissning om detta är att det knappast är "doom and gloom" utan snarare den naturliga vägs ände för krympande av CMOS.

Ah, mycket intressant svar, tack för det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det här man har känt på sig i och med endast 10% ökningar mellan dagens processorer. Man kan ju dock ändå köpa sig en SSD idag för att uppleva 2x känslan som förr, men ändå

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så Mores lag höll i knappt 50 år.
Det var klent.
Det finns lagar som är tidlösa, tex de matematiska lagarna: http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling/Matematik/Algebra

Det finns massor av lagar inom fysiken som oxå är tidlösa
* Newtons gravitationslag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_gravitationslag
* Keplers lagar om himlakropparna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Keplers_lagar

Kanske skall herr More fundera vidare på sin lag och uppdatera den?

Men sen är det kanske svårare att räkna ut hur marknaden inom IT kommer se ut efter 50 år, det är ju så många faktorer som ska tas med väll? Lagarna inom fysiken beräknas bara på ständiga krafter som inte förändras, eller är jag helt ute och cycklar?

Permalänk
Medlem

Borde inte AMD göra CPU/APUs i 22 nm eller 28nm först? :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja men det AMD säger får väl stå för dem. Om andra halvledartillverkare kan fortsätta enligt Moores lag är detta egentligen bara ett uttalande om att AMD är på efterkälken. Ett indirekt erkännande om att de har problem?

Fysikens lagar gäller väl alla, blir väl lika dyrt för intel eller någon annan tillverkare att gå ner i tillverkningsteknik. Han säger ju inte att AMD inte kan fixa det, bara att det blir dyrare och mer komplicerat att följa moores lag och det gäller alla. Dagens teknik har en gräns

Permalänk

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Friterad Visa inlägg
Pengar pengar pengar... Det är nästan alltid PENGAR som står i vägen för allting.
så fel. Guldet kan ta slut. oljan kan ta slut. pengar tar aldrig slut.

Skrivet av Friterad:

Vad är det som är "så fel"? Förklara
Undrar varför ni svarar mig och tjattrar om saker som inte har med mitt inlägg att göra överhuvudtaget.

Ok. jag förklarar lite

Det är inte pengar som saknas, pengar är egentligen bara siffror på ett papper som man kan öka hur mycket ma vill.
Det är pengarnas värde, och hur vi vill fördela pengarna som är huvudsaken.

Så pengar, bara pengar som är problemet är fel. Det är människornas uppskattning och prioritet som sätter emot.
Bill Gates skulle säkert kunna ha råd om han ville... men han prioriterar annat... helt rätt.

Permalänk

När jag läste "matematisk datavetenskap" '95, så hade jag kompisar som trodde att gränsen för vad som var fysiskt möjligt låg vid en klockfrekvens om 300 MHz hos processorer. En vanlig standard dator för 10 000 kr (med studentrabatt) var en IBM 66 MHz. Idag så har den billigaste androidluren långt högre prestanda än detta. Självklart så kommer utvecklingen att fortsätta.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persontyp Alfa:

När jag läste "matematisk datavetenskap" '95, så hade jag kompisar som trodde att gränsen för vad som var fysiskt möjligt låg vid en klockfrekvens om 300 MHz hos processorer. En vanlig standard dator för 10 000 kr (med studentrabatt) var en IBM 66 MHz. Idag så har den billigaste androidluren långt högre prestanda än detta. Självklart så kommer utvecklingen att fortsätta.

Det är irrationellt resonemang. Du siar om framtiden baserat på historien. Dina kompisar hade såklart inte en aning om vad de snackade om. Men vad som hänt under senare år är att chip industrin i vissa avseenden har gått in i väggen, tex den termiska gränsen, sänkning av matningspänning inte möjlig pga för stor variation mellan transistorers egenskaper (en konsekvens av att de är för små). Det finns ingen naturlag som säger att det är möjligt att gå hur långt som helst, för eller senare tar det slut. Rådande kisel-baserad CMOS teknologi är snart körd i botten och andra material ses som en väg ut att bättra på det men man har hittills inte lyckats fixa problemen med tillverkningen.