Spelveckan: Metro Last Light, Sanctum 2

Permalänk
Melding Plague

Spelveckan: Metro Last Light, Sanctum 2

Utforska tunnlarna under Moskva i Metro: Last Light och försvara baser i Sanctum 2. Dessutom blir det en intervju med kartdesignern till fristående DayZ.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Metro last light är bra ! ....men jag rekommendera er starkt att fixa Field off view i config innan ni lira det. Fruktansvärt låg i orginal utförande......

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Nog för att jag började hata Metro 2033 då det blev uppenbart att det bara handlade om att samla på sig luftfilter, men storyn och miljöerna älskar jag, så Last Light kommer definitivt att köpas. (När priset gått ned till rimlig nivå, vill säga.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Battlefront III - Förstörelse i planeter. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Även fast Rift kommer bli gratis numera så har jag tyvärr inte alls blivit något intresserad utav det..

Men kanske dags att våga ge sig på lite Watch dogs

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nog för att jag började hata Metro 2033 då det blev uppenbart att det bara handlade om att samla på sig luftfilter, men storyn och miljöerna älskar jag, så Last Light kommer definitivt att köpas. (När priset gått ned till rimlig nivå, vill säga.)

Kan verkligen hålla med dig där. Jag började med metro 2033 för bara några veckor sedan. Och det man lägger märke till är hur välgjorda miljöerna är. Och genom att lyckas med detta så känner man på ett väldigt intressant sätt att man befinner sig i spelet. Kan ta mappen "Market" som exempel: När man går runt där så ser man folk sitta och prata, man hör att folk skrattar och har trevligt. En person sitter vid en lägereld och spelar lite gitarr för några andra personer som ser ut att ha det minst lika trevligt. Ja, jag njöt verkligen av att gå omkring där. Det var verkligen en mysig upplevelse.

Och Vad jag vill komma till är att Metro Last Light är ÄNNU bättre! Man känner foprtfarande att man är en del av karaktären i spelet. Och det tror jag beror dels på hur sjukt bra gjord styrupplevelsen för karaktären är, men också för att spelutvecklarna uppenbarligen har lagt stenhård fokus på miljö och inlevelse. Jag är definitvit inget stort fan av PC-spel, just för att jag inte spelar så mycket. Men detta är verkligen ett utav de bästa spelen jag tror vi kommer vara med om i år!

För övrigt: JA! Spelet ÄTER Prestanda Fick hem mitt 7970 för snart två veckor sedan, och log lite när jag upptäckte att jag äntligen kunde maxa Metro 2033 med en acceptabel PFS. Nu när jag startar Metro Last Light så ler jag inte så mycket längre

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

[QUOTE="backfeed;13528916"]Nog för att jag började hata Metro 2033 då det blev uppenbart att det bara handlade om att samla på sig luftfilter, men storyn och miljöerna älskar jag, så Last Light kommer definitivt att köpas. (När priset gått ned till rimlig nivå, vill säga.)[/QUOT

Vad har du för FOV efter patchen?(från 50)

Permalänk
Medlem

Lirade Metro 2033 häromdagen på Ranger Mode igen för att fresha upp mitt minne då det var ett bra tag sen jag körde, lirade igenom allt o lyssnade på alla konversationer och utforskade allt jag kunde, i slutet av spelet så hade jag verkligen 5/5 känsla på spelet, inget att klaga på i princip, fulländat spel

Början av Last Light var en riktig besvikelse, har nu lirat ett par timmar och det har blivit bättre men helt klart inte i närheten av 5/5 känsla, just nu svajar det mellan 3a och en 4a imo, men har inte klarat spelet så kan inte säga ännu säkert, mestadels pga dom har "dumbed down" spelet, dom har ändrat saker helt i onödan som var bra i 2033 så dom har blivit sämre i Last Light, dont fix what's not broken. Ska det vara så svårt?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Fan vad jag vill ha DayZ standalone :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag ser fram emot sanctum 2. Ettan var väldigt rolig så jag hoppas dom har bara förbättrat det nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan verkligen hålla med dig där. Jag började med metro 2033 för bara några veckor sedan. Och det man lägger märke till är hur välgjorda miljöerna är. Och genom att lyckas med detta så känner man på ett väldigt intressant sätt att man befinner sig i spelet. Kan ta mappen "Market" som exempel: När man går runt där så ser man folk sitta och prata, man hör att folk skrattar och har trevligt. En person sitter vid en lägereld och spelar lite gitarr för några andra personer som ser ut att ha det minst lika trevligt. Ja, jag njöt verkligen av att gå omkring där. Det var verkligen en mysig upplevelse.

Och Vad jag vill komma till är att Metro Last Light är ÄNNU bättre! Man känner foprtfarande att man är en del av karaktären i spelet. Och det tror jag beror dels på hur sjukt bra gjord styrupplevelsen för karaktären är, men också för att spelutvecklarna uppenbarligen har lagt stenhård fokus på miljö och inlevelse. Jag är definitvit inget stort fan av PC-spel, just för att jag inte spelar så mycket. Men detta är verkligen ett utav de bästa spelen jag tror vi kommer vara med om i år!

För övrigt: JA! Spelet ÄTER Prestanda Fick hem mitt 7970 för snart två veckor sedan, och log lite när jag upptäckte att jag äntligen kunde maxa Metro 2033 med en acceptabel PFS. Nu när jag startar Metro Last Light så ler jag inte så mycket längre

Precis, det är väldigt hög grad av "immersion". Me likey.

Att Last Light är ännu bättre gör förstås det hela än mer intressant. Kanske måste köpa till fullpris då, även om jag normalt aldrig gör det.

Jag har ett 7970 jag också, och kör på 2560x1440, så jag antar att jag kommer bli minst likna ledsen. He he.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Lirade Metro 2033 häromdagen på Ranger Mode igen för att fresha upp mitt minne då det var ett bra tag sen jag körde, lirade igenom allt o lyssnade på alla konversationer och utforskade allt jag kunde, i slutet av spelet så hade jag verkligen 5/5 känsla på spelet, inget att klaga på i princip, fulländat spel

Början av Last Light var en riktig besvikelse, har nu lirat ett par timmar och det har blivit bättre men helt klart inte i närheten av 5/5 känsla, just nu svajar det mellan 3a och en 4a imo, men har inte klarat spelet så kan inte säga ännu säkert, mestadels pga dom har "dumbed down" spelet, dom har ändrat saker helt i onödan som var bra i 2033 så dom har blivit sämre i Last Light, dont fix what's not broken. Ska det vara så svårt?

IMO är Last Light ännu bättre än 2033, vad är det som har blivit sämre enligt dig?
EDIT: Angående prestandan så är jag positivs överaskad. Spelar just nu på very high med tessellation på high och x4 multisampling och det går helt ok. Självklart inte 60+ fps men det gör inte mig så mycket i ett singleplayerspel, snittar runt 50 och utan några irriterande framedrops.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

IMO är Last Light ännu bättre än 2033, vad är det som har blivit sämre enligt dig?
EDIT: Angående prestandan så är jag positivs överaskad. Spelar just nu på very high med tessellation på high och x4 multisampling och det går helt ok. Självklart inte 60+ fps men det gör inte mig så mycket i ett singleplayerspel, snittar runt 50 och utan några irriterande framedrops.

Väldigt mycket är sämre, så mycket att spelet nästan känns som ett 3/5 spel, många saker har förenklats aka dumbed down, och försökts förbättras men har istället gjorts sämre, listan är lång men tänker inte göra en "lista" ännu då jag inte lirat klart det, hur som helst är den uppenbart ett sämre spel, skulle du lira om Metro 2033 nu så skulle du märka skillnaderna som dag/natt. Återkommer när jag kört klart det iaf.

Ang prestandan så behöver man absolut inte köra med SSAA, spelet använder redan billigare AA när man ställer in "Off", så det är ändå kantutjämning om du stänger av det, får mycket bättre prestanda utan knappt någon visuell förlust alls.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Tycker att Last light var mycket bättre än det första spelet. Och då ska jag tillägga att jag ÄLSKAR Metro 2033.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Väldigt mycket är sämre, så mycket att spelet nästan känns som ett 3/5 spel, många saker har förenklats aka dumbed down, och försökts förbättras men har istället gjorts sämre, listan är lång men tänker inte göra en "lista" ännu då jag inte lirat klart det, hur som helst är den uppenbart ett sämre spel, skulle du lira om Metro 2033 nu så skulle du märka skillnaderna som dag/natt. Återkommer när jag kört klart det iaf.

Ang prestandan så behöver man absolut inte köra med SSAA, spelet använder redan billigare AA när man ställer in "Off", så det är ändå kantutjämning om du stänger av det, får mycket bättre prestanda utan knappt någon visuell förlust alls.

De första timmarna är väldigt dumbed down, såfort du tar dig förbi det lär du älska det ypperligt. Sen se på det dom verkligen lyckats med, gunplayen! Underbar combat! Vapnen känns inte fjuttiga längre, till och med den pissiga smg känns som den har ett sånt förbannat tryck i den.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Jag har nu klarat ut Metro Last Light, på ranger mode och spelet är ju minst sagt fantastiskt. Storyn gör en involverad och man känner sig verkligen som Artyom genom spelet. Enligt mig ska spelet spelas på natten, i ett mörkt rum med surround på hög volym, då blir känslan som bäst.
Grafiken och atmosfären är minst sagt kuslig och mörk, det ser sjukt bra ut. Dock så önskar jag att det ibland kunde varit ännu mörkare där det inte finns någon belysning. Bäcksvart mörker är najs, där den ända ljuskällan är din pannlampa.
Advanced physx är något man kan slå på i inställningarna och i ett par delar i spelet så får man verkligen uppleva det.

Känslan är superb i Last Light jämnfört med 2033. Det känns mer igenomtänk och välarbetat. Spelet är även mer optimerat så att fler människor kan spela spelet på dess högsta inställningar.

Jag ger Metro Last Light 8.5/10, ett jävligt bra spel, rekommenderas till alla.
Kom dock ihåg att spelet kräver en redig dator med lite juice.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Inaktiv

Ni vet hur man recenserar produkter och skriver artiklar, men er så kallade spelvecka är inte direkt någon höjdare.

Permalänk
Medlem

Sprang igenom spelet på easy för och se hur det var och tja lite kort tyckte jag linjärt men snyggt och vapnen var jättetrevliga att skjuta med.
Dom hade gärna kunna dryga ut spelet med en massa sidouppdrag tycker jag med t.ex en massa strider mot gangsters så man hade fått skjuta mer, men en 7av10 får det väl. (Metro)

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar era spelveckor. Bra man får veta vad som pågår i spelvärlden så fortsätt med dem!

Company of Heroes 2
Sanctum 2

Säkra köp!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Sanctum verkar ju vara lika meningsfullt som luft på burk eller vatten på flaska, varför skulle man vilja spela det?
Får väl ta och säga adjö till Dice med, nu när de vandrar på samma väg som Bioware och snart bara är ett skal av sin forna storhet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jag upplever ett störande "stutter" i spelet utan att tappa FPS.

Dödar stämningen ganska omgående. Är tydligen ett ganska så välkänt problem.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 22-31 fps på 2560x1440 men gpu load ligger bara på 50-57% max settings cpu load är inte heller mer än 40-50%

I metro då dvs
Skumt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

har du en intel i7

Skrivet av Mogwaii:

Jag ligger på 22-31 fps på 2560x1440 men gpu load ligger bara på 50-57% max settings cpu load är inte heller mer än 40-50%

I metro då dvs
Skumt

om du har en Intel i7 som du har aktiverat alla trådar på kan du få detta problemet i många spel, av aktivera hyperthreading i bios så du bara använder 4 trådar så kommer din cpu gå upp till 100% dagens spel hanterar en cpu otroligt dåligt. vi får hoppas att amd x86cpuer på nästa gen konsoler fixar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag ligger på 22-31 fps på 2560x1440 men gpu load ligger bara på 50-57% max settings cpu load är inte heller mer än 40-50%

I metro då dvs
Skumt

Googlade runt lite och hittade denna informationen ;

Are you using a Logitech keyboard? If you are running LGS software, start the game, Alt Tab out, kill or restart LCore.exe from process manager. Your fps will triple.

Jag testade det och det funkar.
Tar jag bort ssaa så får jag 100fps +
Ssaa 4x bli ca 25-30fps

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

om du har en Intel i7 som du har aktiverat alla trådar på kan du få detta problemet i många spel, av aktivera hyperthreading i bios så du bara använder 4 trådar så kommer din cpu gå upp till 100% dagens spel hanterar en cpu otroligt dåligt. vi får hoppas att amd x86cpuer på nästa gen konsoler fixar detta.

Jag har i5

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

Väldigt mycket är sämre, så mycket att spelet nästan känns som ett 3/5 spel, många saker har förenklats aka dumbed down, och försökts förbättras men har istället gjorts sämre, listan är lång men tänker inte göra en "lista" ännu då jag inte lirat klart det, hur som helst är den uppenbart ett sämre spel, skulle du lira om Metro 2033 nu så skulle du märka skillnaderna som dag/natt. Återkommer när jag kört klart det iaf.

Ang prestandan så behöver man absolut inte köra med SSAA, spelet använder redan billigare AA när man ställer in "Off", så det är ändå kantutjämning om du stänger av det, får mycket bättre prestanda utan knappt någon visuell förlust alls.

Vad är det som enligt dig har blivit "dumbed down"? Jag tycker snarare att dom har förbättrat det hela.

Permalänk
Medlem

Är mitt inne i Metro LL nu och spelet tycker jag växer med uppgiften. Var lite..va? i början men nu börjar det lossna, bra att de har hållit sig till den "mysiga" spelstämningen.
Har dock upplevt mycket buggar som kraschar, lockups, grafikåthelvetefel mm. men annars är det bra...:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Är mitt inne i Metro LL nu och spelet tycker jag växer med uppgiften. Var lite..va? i början men nu börjar det lossna, bra att de har hållit sig till den "mysiga" spelstämningen.
Har dock upplevt mycket buggar som kraschar, lockups, grafikåthelvetefel mm. men annars är det bra...:)

Har spelat några timmar nu, har inte alls haft några problem överhuvudtaget

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

När jag ser skärmdumparna från DayZ tänker jag på vad Cevat Yerli @ crytek sade om att grafik är en stor del av ett spel. Då höll jag inte med honom, och jag gör inte det definitivt inte i fallet dayz.

Däremot med jämförelse mot fotona så skulle jag säga att grafik i spel definitivt kan bidra till att spelare köper dem, många kommer köpa last light för att benchmark:a och se hur bra det ser ut gissar jag.
Dock, om man vill göra en spel med en mycket bra grafikmotor t ex bf3/bf4 eller crysis 1/2/3 så känner jag ärligt talat att det är ganska uttjatat med att göra spel med "bra" grafik (efter ett tag heter det att "det var grymt när det kom"). spel med bra grafik håller sig inte länge innan man inser att "men det är ändå inte någonlunda fotorealistiskt".

Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att texturupplösningar och överdriven bloom/hdr bidrar till en realistisk upplevelse och inget spel har lyckats där. Tesselation, Dof och hdr/bloom har tagit mig med storm när jag först såg riktigt bra användning av dem. Dof passar inte alla spel, men det ger "immersion". Bloom och hdr ser grymt ut om det precist kan simulera hur ögat anpassar sig till ljus. Allt för ofta finns en permanent bloom över all belysnning i spel och hdr:en minskar inte i intensitet när den ska, annars är de de enklaste verktygen för att skapa vackra spel.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Känns som att rising storm missades här, förvisso beta men ändå...

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.