iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Tänker anta du menar detta detta testet vad gäller hållbarhet. Ser ut som iPhone 5 klarade sig bättre men fattar inte varför de tycker friktionskonstant är en del av hållbarhet. I övrigt förvånad de överlevde att doppas.

Såna idiottests bör ju förbjudas (dropptest). Säger absolut nada om hållbarheten om man inte plockar bort ALLA variabler, allt ska vara noggrant kontrollerat, underlaget måste vara 100% jämt, telefonerna ska droppas på exakt samma sätt och viktigast av allt; det ska göras många gångar, dvs inte bara 10-20 ggr.

Vattentestet är ju värdelöst med om man inte kontrollerar funktionsdugligheten efter flera dagar. Igen måste detta test utföras många ggr. och på exakt samma sätt.
Om man tror att dessa "test" är fakta är man bra dum.

Vet ifan vad man ska säga om friktionstestet......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

S4 borde väll vara bättre eftersom den nästan är ett halvt år nyare en iPhone 5. Jag själv skulle ändå välja en iPhone 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaseklund:

Hej, har funderingar på en ny mobil. Vilken skulle ni rekommendera att man skulle köpa?

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

HTC One för den verkar riktigt bra byggd (bättre än IPhone) och den är öppen för modifikation som inte Ios har.

EDIT: seriöst är jag den enda personen med lite vett här? som inte snackar bara för att jag tycker om det eller det andra? bra jobbat TS du har skapat den största fanboy tråden hittills detta året!

EDIT 2: Vad menar alla med att Android laggar? vilka krav på flyt har ni egentligen? För varje Android version försvinner laggen mer och mer. och BTW Droptest är meningslöst.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

OM TS har windows 8 på sin dator så är en mobil med Windows då det är så smidigt med alla synkade appar och kalendern osv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Testpilot

S4->HTC ONE X->iPhone 5->Nokia Lumia 920.

S4.an toppar för mig då den har bäst hårdvara på marknaden just nu och är för den delen helt ny (inte som "gamla" 5.an), har själv en S2.a just nu och är extremt nöjd med den efter 2 års tid fortfarande.

En polare till mig har dock en HTC ONE och den andades kvalité den med faktiskt, ska be om man kan få känna lite mer på den inför nästa telefon byte nu i Augusti.

iPhone har aldrig varit ett alternativ för mig då jag inte gillar det nedlåsta systemet (visst jailbreak, men det hjälper inte när minnet tar slut eller när glaset spricker vid första droppen), iTunes är den värsta ondskan på denna planet på sidan av QuickTime om man har en PC för den delen med..

Vad gäller Windows Phone så... ja lumian är väl helt okej, men avskyr Windows på telefonen lol (motsatsen till fanboy kanske man kan kalla det).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Kolla fördelar och nackdelar för just DIG och alla andra som säger att en annan mobil är bättre för den har den kan ju bara gå tillbaka å suga på mammas tutte.

Permalänk

3 årig Android ägare, och säger iPhone! Har nu en Galaxy S3 och haft massa andra Android telefoner, de startar om, laggar, buggar och seg. Ska jag vara ärlig så är S3an snabb men ändå väldigt seg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

s3:an va bättre varför fortsätter folk skapa dessa trådar???

Så ja s4 är ju klart bättre.

Allt annat är en högst personlig åsikt.

Permalänk
Medlem

Är inget fanboy av någon av märkena eftersom att jag aldrig ägt en Samsungmobil eller Apple. Jag hade valt Iphone alla dagar i veckan. Om jag ska köpa en dyr mobil så vill jag ha en premiumkänsla med den. Samsung Galaxy är alldeles för plastig. Att locket till batteriet kommer av tycker jag inte heller om. Sedan så tycker jag att OS:et är så otroligt fult, men det är väl en smaksak. Det jag gillar med Galaxy är att man kan ha ett minneskort. Det jag inte gillar med Iphone är att den inte har drag and drop.

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte att varken S4 eller iPhone 5 är värda att byta till. Mitt råd är att vänta tills nästa hopp i smartphoneevolution, inte bara en ny modell med lite bättre komponenter och en och annan pixel intyckt, utan att det kommer nått som faktiskt är något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Vem är det som är fanboy'n egentligen?

Jag tycker du ska gå på iPhone 5 eller en Nokia Lumia 920. Tycker dock du ska testa mobilerna i en butik innan du köper en.
Sen så är min åsikt att Samsungen är bara plastig och stor som en romarsköld.

Vad spelar tillverkningsmaterialet för någon roll då den håller lika bra som om det vore någon metall? Äger själv en S3a och skulle absolut inte kalla den plastig

Och självklart att den är stor. Det är helt värdelöst att ha en smartphone med liten skärm.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Onödigt inlägg raderat. Se § 1.5.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Smaksak. Android har lite mer features och Iphone har bättre spel/app-utbud.

Skulle jag köpa en Android telefon så skulle jag inte köpa en samsung iaf. De är så fulla med onödigt skit.
Hellre en Nexus 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Har den gratis SMS då? Eftersom alla har iPhone så skriver jag gratis med min!

Du menar via iMessage?
Ja det har väl alla operativen då whatsapp finns till alla operativsystemen.

TS det är ingen ide att fråga, du måste testa och se vilken du gillar bäst.
Har en S4a privat och en iPhone 5 i jobbet, föredrar själv S4an men iPhonen är relativt enkel, tyvärr för enkel för min del.

Permalänk
Medlem

Kommer det inte släppas en ny Iphone efter sommaren? Vänta och se hur den blir i sådana fall.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

HTC One.

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk

Går juh inte ens jämföra, S4 är fan över ett halvår före iPhone 5, telefonerna är inte alls i samma liga. Vänta på nästa iPhone så kanske man kan jämföra.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alla som klagar på att specs inte betyder något, varför har ni då en i5/i7 i datorn? 16GB RAM? Grafikkort för 3000<? För 30FPS mer i ett spel? Klart man kollar på specs och vill ha det bästa!

Ska man köpa en lur för 6k ska det självklart vara grym hårdvara. Ingen på det här forumet skulle väl köpa en gammal dual core processor och en skärm utan Full HD?

Tycker ni hårdvara och specifikationer är onödigt så förstår jag inte vad ni gör på SweClockers...

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Har den gratis SMS då? Eftersom alla har iPhone så skriver jag gratis med min!

Sen har ju vi den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1210708-fa... som säger att alla inte har Iphones (notera att jag skriver Iphone som det ska skrivas enligt det Svenska språket, inte stiliserat. )

Det är inte sms du skickar heller tyvärr, är det Imessage (titta IGEN! Hur törs jag?!) de kallar det protokollet/tjänsten?

Skräp, skickar hellre hederliga sms eller e-mail då de inte är extremt plattformsbundna.

Skrivet av mockashocka:

Går juh inte ens jämföra, S4 är fan över ett halvår före iPhone 5, telefonerna är inte alls i samma liga. Vänta på nästa iPhone så kanske man kan jämföra.

Är före det ordet du är ute efter? *edit* (Ja det är det om du syftar på att den är ett halvår före rent tekniskt, kanske det!)

Hursomhelst, de går väl visst och jämföra då de kör helt olika operativsystem! Du kan ju exempelvis jämföra prestandan(i ren beräkningskraft) du kan få ut av exempelvis en nyare I7a mot en klassisk Phenom II om i7an körs på Windows Xp, jättebra stabilt och väl beprövat operativ men innehåller delar som är absoluta för hårdvaran, medan du kör PHIIan på ett modernt operativ. Det är ju inget snack om saken på ett radikalt exempel som detta men i praktiken fungerar det fortfarande.

Ios utvecklat med definitiv hårdvara, Android utvecklat mot standarder(är det rätt ord att använda?) inom hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Samsung är för utveckling medan Apple är för pengar. Apple utvecklar knappt sina produkter längre, utan förlitar sig på att deras till-mutade patent ska bromsa konkurrenternas utveckling så att de slipper spendera pengar på utveckling. Skulle ta S4:an över två st Iphone 5.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Jag förstår inte alla som klagar på att specs inte betyder något, varför har ni då en i5/i7 i datorn? 16GB RAM? Grafikkort för 3 000? För 30FPS mer i ett spel? Klart man kollar på specs och vill ha det bästa! Ska man köpa en lur för 6k ska det självklart vara grym hårdvara. Ingen på det här forumet skulle väl köpa en gammal dual core processor och en skärm utan Full HD?
Tycker ni hårdvara och specifikationer är onödigt så förstår jag inte vad ni gör på SweClockers...

Ingen säger att en långsammare mobil är bättre, punkt. Att folk tror att det står så är på grund av kommunikationsproblem via text, så är det bara. Det de egentligen säger är att andra aspekter är viktigare. Att om och om igen hålla på och störa sig på att folk häver ur sig denna åsikt på dåligt vis är exceptionellt icke-produktivt.

Verkligheten är att människor sällan är nöjda med sina mobiler bara på grund av att de är supersnabba på pappret, det finns fler aspekter som spelar in i en handhållen sak du konstant bär med dig. Teori vs. praktik situationen vad gäller hastighet är inte densamma mobiler emellan som datorer emellan för de flesta, åtminstone inte idag. Den dagen (när mobilen är vår dator antagligen) så kommer nog alla vi på sweclockers bli likadana där, en förändring som väl redan sker i viss mån vilket fått dessa diskussioner att uppkomma. Du hittar väl få likartade diskussioner mellan 3310 och dåtida rivaler gissar jag.

Dessutom finns väl exempel på liknande diskussioner i datorvärlden där det snabbaste inte är det bästa, ta microstuttering och olika drivrutiner till exempel.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Kom ihåg att Samsung är för utveckling medan Apple är för pengar. Apple utvecklar knappt sina produkter längre, utan förlitar sig på att deras till-mutade patent ska bromsa konkurrenternas utveckling så att de slipper spendera pengar på utveckling. Skulle ta S4:an över två st Iphone 5.

Nja.. Att Samsung inte är för pengar skulle vara att ljuga för sig själv. Läste någonstans en jättebra artikel om varför Samsungs dominans inom Android marknaden var kontraproduktiv mot den marknaden, men hittar inte den tyvärr.
Så det får duga med en av dessa: http://www.extremetech.com/computing/151140-samsung-has-andro...

Monopol är oftast aldrig bra för konsumenterna, varken om det handlar om absolut marknadsdominans eller i en subgenre som det är i detta fall.

Förövrigt så skulle jag ta de två Iphones och ge bort en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Har den gratis SMS då? Eftersom alla har iPhone så skriver jag gratis med min!

Suck.... Vadå alla har iphone? Och har du någonsin hört talas om kik?

Permalänk
Medlem

Om man föredrar android: Köp S4 eller HTC One nu.
Om man föredrar iPhone: Köp iPhone 5S i höst.
Om man föredrar Windows: Köp Nokia Lumia.
Om man inte vet vad man föredrar: Gå till en butik och kläm på dem och testa.
Själv har jag en Galaxy Note 2 och skulle inte vilja ha en skärm under 5", inte så mycket som jag läser på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Har den gratis SMS då? Eftersom alla har iPhone så skriver jag gratis med min!

Den har Chaton, vilket fungerar mellan Windowslurar, android och iPhone, istället för iMessage som bara fungerar mellan iPhones.
Så, ja. Som jag tidigare nämnt, finns inte en enda funktion som en iPhone har, som inte en Samsung har.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nja.. Att Samsung inte är för pengar skulle vara att ljuga för sig själv. Läste någonstans en jättebra artikel om varför Samsungs dominans inom Android marknaden var kontraproduktiv mot den marknaden, men hittar inte den tyvärr.
Så det får duga med en av dessa: http://www.extremetech.com/computing/151140-samsung-has-andro...

Monopol är oftast aldrig bra för konsumenterna, varken om det handlar om absolut marknadsdominans eller i en subgenre som det är i detta fall.

Förövrigt så skulle jag ta de två Iphones och ge bort en.

Du har rätt ang. Samsung, brainfart av mig. Det jag menade var att google var för utveckling, medan Apple... etc. Personligen tycker jag att Android är överlägset iOS p.g.a. att konsumenten har mer kontroll, vilket betyder att jag skyr Apple på (nästan) alla marknader. Dessutom så har Samsung enligt mig betydligt mycket bättre pris/prestanda kvot.

http://usatoday30.usatoday.com/money/perfi/columnist/krantz/story/2012-03-20/apple-marketing--research-and-development-spending/53673126/1
http://crave.cnet.co.uk/mobiles/apple-spends-more-on-patents-than-randd-after-jobs-patent-vow-50009420/

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Den har Chaton, vilket fungerar mellan Windowslurar, android och iPhone, istället för iMessage som bara fungerar mellan iPhones.
Så, ja. Som jag tidigare nämnt, finns inte en enda funktion som en iPhone har, som inte en Samsung har.

Stöd för Airplay eller en liknande tjänst finns väl inte än eller?

Om man skulle ha en Apple Tv eller ha något med Itunes att göra så är det väl en bra tjänst har jag hört. Dock aldrig själv testat eller använt..

*Edit*
Hittade en artikel direkt från mobil.se när jag själv gjorde lite faktakoll. http://www.mobil.se/guider/guider-android/sa-kor-du-airplay-m...

Det går med tredjeparts appar, men gills det?

Permalänk

Om du bara ska ha den till att surfa, smsa och ringa med så tycker jag att du borde satsa på en Lumia 920. WP8 är grymt skönt och jag kan förespråka det efter att bara ha testat ett par gånger.

Det flyter på bra mycket bättre än iOS, vilket är det jag har. 5.0.1 m/ JailBreak för att vara specifik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Om du bara ska ha den till att surfa, smsa och ringa med så tycker jag att du borde satsa på en Lumia 920. WP8 är grymt skönt och jag kan förespråka det efter att bara ha testat ett par gånger.

Det flyter på bra mycket bättre än iOS, vilket är det jag har. 5.0.1 m/ JailBreak för att vara specifik.

Även om jag kan hålla med om att WP8 har ett grymt flyt så skulle jag inte vara lika snabb att rekommendera det. OSet är fortfarande ganska "omoget" med många restriktioner som skapar problem för appar. Älskar kameran dock!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Stöd för Airplay eller en liknande tjänst finns väl inte än eller?

Om man skulle ha en Apple Tv eller ha något med Itunes att göra så är det väl en bra tjänst har jag hört. Dock aldrig själv testat eller använt..

*Edit*
Hittade en artikel direkt från mobil.se när jag själv gjorde lite faktakoll. http://www.mobil.se/guider/guider-android/sa-kor-du-airplay-m...

Det går med tredjeparts appar, men gills det?

Det finns inbyggd DLNA i mobilen.
Man behöver inte någon sketen aparat alá Apple TV för att göra sådant.
Alternativt så drar man bara en HDMI-kabel till tv'n.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME