Unga arga män som bränner bilar i stockholm.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag den största orsaken är låg utbildning bland föräldarna i kombination med mentaliteten som är i sådana områden generellt. Det blir lite som en ond cirkel att om ens barn inte får bra utbildning/uppfostran och chansen att bryta sig loss kommer deras barnbarn inte heller kunna få ta del av en bra uppfostran/utbildning vilket leder vidare till att samma sak händer om och om igen. Givetvis är det en mycket komplicerad historia som beror på många faktorer och mycket av den kan också kopplas till att ungdomar är ungdomar, det behövs bara ett litet upplopp, sen hänger alla andra passiva personer på också. Jag minns hur det var själv när man var tonåring, växte själv upp i ett svenskt område, och där hade ungdomarna inte någon respekt för fastigheter heller, utan det var mest, vad kan man komma undan med. 14-16 åringar snattade(mest svenskar, gick i en skola där 90% var svenskar), det var en svensk elev som startade en skogsbrand, vandalism pågick här och där, folk slog sönder rutor etc. Tycker hela skolmentaliteten i Sverige är åt skogen. Här är det coolt att anstränga sig så lite som möjligt och inte vara smart vilket givetvis inte är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Dom kommer få cred av befolkningen.

Jävlar vad fint det skulle vara, Svenskar som hyllar brottslingar för brott de begått.

Skrivet av Ninotramp:

Kommer polisen vara på dom ikv och media skriver skit så tror jag nästan dom kommer banka på ungdomarna i Husby.

Låter vettigt som en vettig reaktion hos normala människor: När pliten sätter dit en för våldsbrott så begår man fler.

Skrivet av jucce:

Man har gjort mycket för dessa förorter, skolorna får mångdubbelt mer resurser än i andra områden. Vill man skylla på sociala problem så ser det värre ut på andra platser men där brinner det inte:
http://www.dn.se/debatt/sociala-problem-vanligast-i-orter-med...

Sen så kanske man inte ska kalla folk för dumma i huvet men Stefan Fölster ligger nära gränsen.
De kommuner med störst mottagande av invandrare är:

Stockholm (15,4%) 14 844
Göteborg (7,6% 7300
Malmö (6,5%) 6306
Uppsala (2,4%) 2342
Lund (2,0%) 1944
Södertälje (2,0%) 1917
Botkyrka (1,9%) 1879
Huddinge (1,7%) 1677
Helsingborg (1,6%) 1576
Solna (1,4%) 1396

Så det är inte konstigt att de kommuner med störst andel invandrare har färre problem än nedlagda industriorter. Men Stefan Fölster tid som adjungerad borde inte förlängas bara på grund av det. Det faktum att han inte tar hänsyn till Demografin är förbluffande puckat.

Emedan Botkyrka har 37,1 och Södertälje har 38,9 i snittålder hamnar de sämsta exempel han tar upp på 44,7 (töreboda) 47,4 (Munkfors) 46,9 Ragunda.
(Stockholm 38,8)

Stefan Fölster är förbluffande inkompetent och borde aldrig fått sin röst publicerad.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Här kommer ni kunna se de unga arga männen ikväll live! http://www.expressen.se/

Vet inte om det har börjats med bränderna ännu men när det blir mörkt kommer det garanterat hända saker.

EDIT: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/live/article1244.ab
Aftonbladet kör live nu, ska bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Så dessa invandrarungdomar bränner upp stadsdelen för att posten och barnmorsorna lämnat stadsdelen? Låter trovärdigt, eller inte. Förövrigt så är posten till majoritet ett privatföretag, eller drivs som ett sådant. Knappast något som Stadsdelen kan påverka. Hur många andra delar av Sverige är posten borta? eldar man upp stadsdelarna för det?

I min lilla hemort (i en kommun söder om stockholm) bor ungefär 10.000. Vi har en bankomat, inget bankkontor, ingen försäkringskassa, en liten postutlämning hos Ica, inget socialkontor, ingen brandstation, ingen polisstation, ingen tunnelbana, gymnasium minst 30 minuter bort, ett fåtal busslinjer och definitivt inget gångavstånd till något centrum värt namnet.

Här brinner det inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I min lilla hemort (i en kommun söder om stockholm) bor ungefär 10.000. Vi har en bankomat, inget bankkontor, ingen försäkringskassa, en liten postutlämning hos Ica, inget socialkontor, ingen brandstation, ingen polisstation, ingen tunnelbana, gymnasium minst 30 minuter bort, ett fåtal busslinjer och definitivt inget gångavstånd till något centrum värt namnet.

Här brinner det inte.

Den stora frågan: Har ungdomarna lokal?

Permalänk
Avstängd

Just nu har en polis blivit träffad av ett föremål som kastas och förs till sjukhus med ambulans.
Samma sak idag som följande dagar och hoppas det håller i sig till helgen så man har något underhållande att kolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Just nu har en polis blivit träffad av ett föremål som kastas och förs till sjukhus med ambulans.
Samma sak idag som följande dagar och hoppas det håller i sig till helgen så man har något underhållande att kolla på

Du hoppas alltså att de ska fortsätta att förstöra andra personers egendom och attackera poliser?
I så fall så hoppas jag att du blir skjuten, pack som dig klarar vi oss utan.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusL:

Du hoppas alltså att de ska fortsätta att förstöra andra personers egendom och attackera poliser?
I så fall så hoppas jag att du blir skjuten, pack som dig klarar vi oss utan.

Jag anser att detta samhällsproblem är något värt att uppmärksamma och ta tag i nu innan det blir ännu värre i framtiden.

Att det är bra underhållning är bara en bonus.

EDIT: ber om ursäkt om mina åsikter är fel men jag kan inte hjälpa att tycka att detta är väldigt roligt att följa och nu har de tänt eld på en polisstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Han svamlar bara. Han har ingen samhällsanalys utan ser enbart invandringen som ett problem. Men jag förstår att han talar "vettigt" då du är en del av SDs väljare.

Shogun-r, vad säger du om det här klippet? Är det lite så du känner för vad som händer ute i städers förorter? Och märk att jag skriver städers.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A6tLYI...

Förstår ärligt talat inte varför du visar ett klipp från SvP, antar att du spelar på att jag skulle vara rasist. Jag sympatiserar inte med SvP.

Eller denna http://www.youtube.com/watch?v=27BT7X8AkXE Invandrarkillen säger "När polisen kommer hit, får dom vad dom förtjänar"

reporten -"Så polisen skall inte komma hit?"

-"Nej polisen skall hålla sig härifrån, här är det vi som bestämmer. Polisen skall bestämma över sina egna"

Och du säger att du är nöjd med så som det är nu. Dvs lagar och kriminalitet, invandring och integration.

Jag kan säga att jag håller inte med.

Samma på rapport idag gjorde dom en intervju med en till synes vanlig invandrarkille i Husby

"När polisen kommer hit får dom vad dom förtjänar"

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I min lilla hemort (i en kommun söder om stockholm) bor ungefär 10.000. Vi har en bankomat, inget bankkontor, ingen försäkringskassa, en liten postutlämning hos Ica, inget socialkontor, ingen brandstation, ingen polisstation, ingen tunnelbana, gymnasium minst 30 minuter bort, ett fåtal busslinjer och definitivt inget gångavstånd till något centrum värt namnet.

Här brinner det inte.

Visst är det så. Komma med undanflykter gör bara att man legitimerar att det fortsätter.

Att man inte satsar på dessa förorter är rent skitsnack. Jag kan ju givetvis inte snacka för alla förorter osv.. men satsas gör det ofta och det mycket. Tror definitivt att lärartätheten i skolor på problemområden är betydligt högre.

Rosengårdsskolan skall läggas ner. Anledningen var ju kort att resultaten var allt för undermåliga. Detta relaterat till dom pengar som satsats. Det blev helt enkelt en ohållbar investering.

Så frågan är... hur mycket skall man satsa innan man fattar att det är pengar i sjön?

Jag kan bara tala för Bergsjön, det har satsats sjukt mycket. Hela centrumet nytt, skolan renoverad, fri sporthall etc etc. Ändå är det ett getto av högsta rang. Under en månad förra sommaren var det 40 skottlossningar.

Vem som helst fattar att något är fel.. och inte är det att posten har flyttat ut eller att det inte satsas....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om vad en invandrar kille på 15 år säger. Jag menar, ska vi sluta ta emot flyktingar för att en 15 årig invandrare håller på och gör sig dum är bortom mig. "Till synes en vanlig invandrarkille", jaha och vad är det du försöker säga? Att en vanlig invandrar kille hatar polisen? Vad är enligt dig en "vanlig invandrar kille"? Hur många % av invandrar ungdomarna i Husby håller egentligen på och vandaliserar? Det kallas att dra alla över samma kant och det är sånt du sysslar med, du kategoriserar individer på grund av deras etnicitet, antingen med mening för du vill få fram en poäng, eller undermedvetet.

Permalänk
Medlem

Känner en bekant som känner en ryss. Han hade tydligen ringt till honom idag och frågat vad fan vi sysslar med i Sverige. Så det som händer har spridit sig ända ditt och det är ingen positiv bild som målas upp. Även i Norge går det mycket snack.

Tydligen har oroligheterna fortsatt idag. Är det jag hört sant så, en polisman skadad, stenkastning mot en ambulans etc. När skall dom börja ta i med hårdhandskarna? Hade det varit vilket annat land som helst, tom Danmark, så hade dom inte varit lika snälla. Väldigt gulligull, är det för att det är nya adeln vi har att göra med, som inte nöjer sig innan dom får allt dom pekar på.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Vem bryr sig om vad en invandrar kille på 15 år säger. Jag menar, ska vi sluta ta emot flyktingar för att en 15 årig invandrare håller på och gör sig dum är bortom mig. "Till synes en vanlig invandrarkille", jaha och vad är det du försöker säga? Att en vanlig invandrar kille hatar polisen? Vad är enligt dig en "vanlig invandrar kille"? Hur många % av invandrar ungdomarna i Husby håller egentligen på och vandaliserar? Det kallas att dra alla över samma kant och det är sånt du sysslar med, du kategoriserar individer på grund av deras etnicitet, antingen med mening för du vill få fram en poäng, eller undermedvetet.

Man skall sluta gulla med dessa. Det är ingen som sagt att det är alla för 100ade gången.

Sen så blir problemet knappast mindre för att man fortsätter att ösa in fler och fler för varje år. Dessa problem kommer ju någonstans ifrån. Eller tror du dom försvinner för att man fortsätter att ta in lika många, tom fler än man gjorde innan. Är det ditt recept?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Känner en bekant som känner en ryss. Han hade tydligen ringt till honom idag och frågat vad fan vi sysslar med i Sverige. Så det som händer har spridit sig ända ditt och det är ingen positiv bild som målas upp. Även i Norge går det mycket snack.

Tydligen har oroligheterna fortsatt idag. Är det jag hört sant så, en polisman skadad, stenkastning mot en ambulans etc. När skall dom börja ta i med hårdhandskarna? Hade det varit vilket annat land som helst, tom Danmark, så hade dom inte varit lika snälla. Väldigt gulligull, är det för att det är nya adeln vi har att göra med, som inte nöjer sig innan dom får allt dom pekar på.

Brukar ibland ringa min bekant i ryssland och fråga vafan håller putin på med, fänglsa 3 tjejer för att de sjunger lite punk rock. Sen brukar jag också ringa min kusin i Italien för att fråga vad Berlusconi håller på med och varför de röstar på honom hela tiden, trots alla anklagelser, och så drar jag ibland ett långdistans telefon samtal till Grekland för att fråga varför alla är bankrupta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Man skall sluta gulla med dessa. Det är ingen som sagt att det är alla för 100ade gången.

Sen så blir problemet knappast mindre för att man fortsätter att ösa in fler och fler för varje år. Dessa problem kommer ju någonstans ifrån. Eller tror du dom försvinner för att man fortsätter att ta in lika många, tom fler än man gjorde innan. Är det ditt recept?

Din retorik är till för att det är snarare undantaget att det finns skötsamma invandrare än regel. Tror vi redan har diskuterat 50 gånger om vad problemen är.

Permalänk

Jag är tacksam att jag inte bor i Stockholm.

Sitter gott ute på landet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Läste något om att en 68årig knarkare med kniv kom mot polisen och blev skjuten och de tyckte det var fel av dem att försvara sig.
Vissa säger att det beror på utanförskap och andra att de unga arga männen gör det för att det är roligt.

De skiter väl i en gammal knarkare. Det är bara ett svepskäl.

Det är kul & spännande att slå sönder och bränna bilar, lönsamt att plundra butiker - och dessutom helt riskfritt. Det värsta som kan hända är att polisen tar en och att man får sitta i häkte över natten, men eftersom du är under 20 blir det inte mer än så - och efteråt har du dina vänners skräckblandade respekt och tjejernas beundran.

Jag är född och uppvuxen i en av de här förorterna, jag känner inte de som bråkar nu men jag vet precis vad de är för killar. Det är de som tränar kampsport och rånar folk på telefoner. Om några år sitter de i fängelse för väpnat rån, eller har gift sig med en fin flicka från sin hemby, arrangerat av föräldrarna.

Det roligaste med hela det här spektaklet är att se alla organisationer som ramlar över varandra i sin iver att ta äran för upploppen. Jag hörde en intervju idag med Nätverket Järvas Framtid, där nån skogsmulle var oerhört upprörd över den fascistiska polisbrutaliteten och krävde en oberoende utredning och ett omedelbart stopp på insatserna. Nätverket ordnade en manifestation i Husby för att övertyga de kämpande ungdomarna om att de skulle rikta sin vrede uppåt, att alla behövde slåss tillsammans mot överheten. Det är på sätt och vis rörande att 68-vänstern faktiskt tror detta är klasskamp.

Det tråkiga är att "stackars er, vi förstår att ni är arga" attityden tillsammans med polisens finkänslighet uppmuntrar till mer bilbränningar. Jag räknar med att det kommer att brinna i förorterna hela sommaren. Utom när det regnar eller är kallt, förstås. Då kan man ju inte göra uppror.

Min lösning är fortfarande att ta bort riskfriheten, t.ex. med strikt skadeståndsansvar för vandalisering. Det är inte lika kul att bränna parkeringsgarage om det resulterar i en livslång skuld på ett par miljoner.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nu brinner bilar och annat i min stad, strax söder om Sthlm och alla rutor på kommunhuset är krossade.

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Nu brinner bilar och annat i min stad, strax söder om Sthlm och alla rutor på kommunhuset är krossade.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p526x2...

Flytta din bil vad du än gör! Kör till Södermalm med den och parkera sen tar du taxi hem.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusL:

Du hoppas alltså att de ska fortsätta att förstöra andra personers egendom och attackera poliser?
I så fall så hoppas jag att du blir skjuten, pack som dig klarar vi oss utan.

Lol, nu tog du i lite väl va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Förstår ärligt talat inte varför du visar ett klipp från SvP, antar att du spelar på att jag skulle vara rasist. Jag sympatiserar inte med SvP.

Eller denna http://www.youtube.com/watch?v=27BT7X8AkXE Invandrarkillen säger "När polisen kommer hit, får dom vad dom förtjänar"

reporten -"Så polisen skall inte komma hit?"

-"Nej polisen skall hålla sig härifrån, här är det vi som bestämmer. Polisen skall bestämma över sina egna"

Och du säger att du är nöjd med så som det är nu. Dvs lagar och kriminalitet, invandring och integration.

Jag kan säga att jag håller inte med.

Samma på rapport idag gjorde dom en intervju med en till synes vanlig invandrarkille i Husby

"När polisen kommer hit får dom vad dom förtjänar"

För du låter precis som berättar rösten i filmen. Och nej. Jag antyd inget. Jag frågade dig vad du tyckte. Ficket inget svar.
Vad några unga säger spelar ingen större roll.
Om du hade varit intresserad på denna typ av frågor på riktigt så hade du insett att det här hände i andra förorter i europeiska städer. Sambandet som finns är att förorterna brinner är när politiska visioner har drivits för långt. Vad dessa politiska visioner är får du gott luska ut. Men ett tips är ökad ökade klyftor i samhället. Edit: äh. Du får ytterligare läsning. Eva Andersson, sosse, pk, feminist och som har forskat mycket om boendesegregation i Sverige. Se vad hon har att säga: http://www.metro.se/nyheter/forskare-segregation-okar-bilbran...
Och nej, det här inte ett sätt för mig att säga "AHA! titta. Allt är fint!" utan nyhetsartikeln är en introduktion till ett perspektiv. Du får sen googla hennes namn och finna vad hon och Bo Malmgren har pysslat med. Det är riktigt bra och spännande läsning som faktiskt problematiserar den komplexa verkligheten. Något som din läsning på Avpixlat inte gör.

Och om du hade varit det minsta intresserad än att försöka finna brottstrycken som bekräftar hur du vill att världen ska vara beskaffad så skulle du förstå det fundamentala problemet som finns mellan polis och fattiga. Ett tips, googla på rolf graner och få en insikt i poliskulturen i Sverige. Och nej, jag säger inte att kidsen i förorten är änglar utan jag förstår att det finns krafter där som vinner väldigt mycket på att polisen är hatad. Här är en personlig favorit som ger ett välbalanserat perspektiv på polisverksamheten ute i förorten. Håll till godo http://martinfunderar.blogspot.se/2012/08/fordomar-hat-och-at...

Och jag säger inte att jag är nöjd med hur det ser ut, sluta lägg orden i munnen på mig. Det jag säger att jag ivrar för det multikulturella samhället då det historiskt har visat sig vara den mest effektiva formen att utveckla ett samhälle och att de samhällen med en skön inställning till det främmande har mått bäst. Jag är för det multikulturella samhället då jag förstår att det problemet är något helt annat än "Vi" och "de där andra". Och jag är för det då det är en naturlig del i av samhälletsutveckling samt att det multikulturella samhället alltid har funnits (men då du har SDs samhällssyn så är ju närliggande kulturer helt ok, trots att det historiskt inte är sant någonstans. Kolla på hur finnarna blev behandlade i Sverige). Samt att motsatsen till detta samhälle är vad då?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är tacksam att jag inte bor i Stockholm.

Sitter gott ute på landet.

Är lugnt i Stockholm, det är i kranskommunerna det är stökigt.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

va Andersson, sosse, pk, feminist och som har forskat mycket om boendesegregation i Sverige. Se vad hon har att säga: http://www.metro.se/nyheter/forskare-segregation-okar-bilbran...

Det ligger förstås mycket i det, men det har en sak gemensamt med den pågående debatten om hur valfriheten lett till att vissa skolor fått försämrade resultat: det finns bara en enda lösning, och det är att bestraffa skötsamma medborgare genom att ta ifrån dem deras valfrihet.
Enda sättet att ta bort boendesegregationen är att hindra välbeställda från att flytta ifrån problemområden; enda sättet att undvika att dåliga elever anrikas i dåliga skolor är att hindra duktiga elever från att skaffa sig en bättre (och säkrare) utbildning i en bättre skola.

För mig är det oacceptabelt.

De som anser man bör göra detta får gärna själva bosätta sig i Hallunda och skicka sina barn till S:t Botvids, men de har inte rätt att tvinga dit andra medan de själva bor kvar i sitt välsegregerade villaområde.

Citat:

det fundamentala problemet som finns mellan polis och fattiga. Ett tips, googla på rolf graner och få en insikt i poliskulturen i Sverige. Och nej, jag säger inte att kidsen i förorten är änglar utan jag förstår att det finns krafter där som vinner väldigt mycket på att polisen är hatad.

Nejnejnej, gå inte på det där. Det handlar inte om att snutjävlarna bråkar med oss när vi bara vill sitta i parken. Det handlar om att ledarna för de här kravallerna hatar polisen för att ledarna för de här kravallerna är karriärbrottslingar med en lång historia av misshandel, rån och stöld. Verksamheter som polisen stör.
Man kan fundera över varför såna personer blir idoler och ledare för övriga ungdomar, men det är så det är.

Citat:

Det jag säger att jag ivrar för det multikulturella samhället då det historiskt har visat sig vara den mest effektiva formen att utveckla ett samhälle och att de samhällen med en skön inställning till det främmande har mått bäst.

Samma här.

Jag tror inte man skulle överdriva betydelsen av de här kravallerna på det sätt som gjorts. Det är inte en politisk manifestation av en underpriviligierad arbetarklass, där allt som behövs är politiskt upplyst ledning (som 68-vänstern tror), och det är inte biologiskt underlägsna undermänniskor som skiter i eget bo och inte förstår annat än våld (som ultrahögern tror).
Det är ett litet antal hårt kriminellt belastade ungdomar som roar sig & drar in pengar tillsammans med sin beundrande svans av hangers-on.

Skrivet av Aktsu:

Är lugnt i Stockholm, det är i kranskommunerna det är stökigt.

Stockholms innerstad är det slutgiltiga inom klass-segregerat boende, ett enda jättestort gated community (bokstavligen, sen tullarna). Stockholms innerstad skyddas mot de otvättade massorna av de skyhöga priserna på bostäder och avstängda kommunikationer nattetid - det är klart det blir lugnt när inte ens lägre medelklass har råd att bosätta sig där, och ungdomar ur förorterna måste bege sig hemåt runt 01:00.
Den slutgiltiga förolämpningen är att under/medelklass som alltså måste bo i förorterna tvingas betala skatt för förmånen att tvingas bilpendla till arbetsplatsen inne i Stockholm. De fick inte ens delta i folkomröstningen om skatten de ska betala.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är lugnt i Stockholm, det är i kranskommunerna det är stökigt.

Husby är stockholms kommun dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det ligger förstås mycket i det, men det har en sak gemensamt med den pågående debatten om hur valfriheten lett till att vissa skolor fått försämrade resultat: det finns bara en enda lösning, och det är att bestraffa skötsamma medborgare genom att ta ifrån dem deras valfrihet.
Enda sättet att ta bort boendesegregationen är att hindra välbeställda från att flytta ifrån problemområden; enda sättet att undvika att dåliga elever anrikas i dåliga skolor är att hindra duktiga elever från att skaffa sig en bättre (och säkrare) utbildning i en bättre skola.

Att skolreformen är dumt håller jag med dig om. Och skolreformen är en en del av segregation problematiken. Hur ska man tvinga folk att inte flytta? Det går inte. Alla som har ekonomiska resurser tar sitt och flyttar (och med alla menar jag såklart att de yttersta galningarna i svansarna har klippts bort )

Skrivet av Bananas2thebeat:

De som anser man bör göra detta får gärna själva bosätta sig i Hallunda och skicka sina barn till S:t Botvids, men de har inte rätt att tvinga dit andra medan de själva bor kvar i sitt välsegregerade villaområde.

Varför?

Skrivet av Bananas2thebeat:

Nejnejnej, gå inte på det där. Det handlar inte om att snutjävlarna bråkar med oss när vi bara vill sitta i parken. Det handlar om att ledarna för de här kravallerna hatar polisen för att ledarna för de här kravallerna är karriärbrottslingar med en lång historia av misshandel, rån och stöld. Verksamheter som polisen stör.
Man kan fundera över varför såna personer blir idoler och ledare för övriga ungdomar, men det är så det är.

Belägg på att det är ledare som styr detta. Jag tror att det är en del av förklaringen, men inte hela. Det handlar även lika mycket om att snutjävlarna/aina/osv (eller kort och gott polis) har en yrkeskultur som är väldigt problematisk och det manifesteras tydligt här (läs bloggposten jag länkade till, en mycket bra redogörelse). Och varför kriminella tuffingar blir förebilder i ett socioekonomiskt utsatt område har väl en enkel förklaring.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag tror inte man skulle överdriva betydelsen av de här kravallerna på det sätt som gjorts. Det är inte en politisk manifestation av en underpriviligierad arbetarklass, där allt som behövs är politiskt upplyst ledning (som 68-vänstern tror), och det är inte biologiskt underlägsna undermänniskor som skiter i eget bo och inte förstår annat än våld (som ultrahögern tror).
Det är ett litet antal hårt kriminellt belastade ungdomar som roar sig & drar in pengar tillsammans med sin beundrande svans av hangers-on.

Det är en reaktion på en politik som driver fram ett mer tydligt klassamhälle. Att de som ställer till det i förorterna inte tänker politiska termer tror jag är självklart. Men som jag tänker så har sådana här kravaller skett i många storstäder i Europa. Varför?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Problemet är att många av ungdomarna inte alls är på samma nivå som poliserna eller vettigt folk, och därmed blir det svårt att kommunicera med de, vilket betyder att man måste förmedla med ledarna, men ledarna är inte intresserade av det, de har andra agendor. Jag läste den där polisbloggen och det verkar stämma ganska bra.

Permalänk

Kan inte polisen resonera med invandrarna? Polisen har ju bara tagit in invadrare i poliskåren de senaste åren. Kanske hon med slöja kan hjälpa också.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Husby är stockholms kommun dock

Det är ju visserligen sant. Kan ändra det till de centrala delarna av Stockholms kommun då

Skrivet av Bananas2thebeat:

Stockholms innerstad är det slutgiltiga inom klass-segregerat boende, ett enda jättestort gated community (bokstavligen, sen tullarna). Stockholms innerstad skyddas mot de otvättade massorna av de skyhöga priserna på bostäder och avstängda kommunikationer nattetid - det är klart det blir lugnt när inte ens lägre medelklass har råd att bosätta sig där, och ungdomar ur förorterna måste bege sig hemåt runt 01:00.
Den slutgiltiga förolämpningen är att under/medelklass som alltså måste bo i förorterna tvingas betala skatt för förmånen att tvingas bilpendla till arbetsplatsen inne i Stockholm. De fick inte ens delta i folkomröstningen om skatten de ska betala.

Kan säga att det är väldigt skönt att bo i innerstaden jämfört med när jag bodde i en förort norr om stan, mycket lugnare. Däremot gillar jag inte heller biltullarna, speciellt inte eftersom de även slår mot oss som bor inne i stan och vill åka ut från stan, dvs blir vi lika mycket instängda som andra blir utestängda.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

För att det bestraffar skötsamhet och integration; för att man begär att andra ska göra en uppoffring man inte själv är beredd att göra; för att man utsätter andra för risker man inte själv är beredd att ta; och sist men inte minst för att man motverkar integration. Det handlar inte om områden, det handlar om människor, och vad som alltid glöms bort är att de invandrare som integrerar sig också flyttar ifrån problemområdena. Alla mina vänner från min gymnasietid har lämnat Fittja etc och bor nu i trivsammare områden, med bil, hund och 2.4 barn. Borde man ha hindrat dem?

De här områdena är problemområden inte för att de har många invandrare, utan för att de har många medborgare med problem, och de har många medborgare med problem för att de som kan flyttar därifrån. Vad skulle man vinna på att hindra skötsamma från att flytta därifrån? Vem tror man att man hjälper?

Citat:

Belägg på att det är ledare som styr detta. Jag tror att det är en del av förklaringen, men inte hela. Det handlar även lika mycket om att snutjävlarna/aina/osv (eller kort och gott polis) har en yrkeskultur som är väldigt problematisk

Belägg har jag inte, när jag flyttade därifrån bar de som bråkar idag blöjor - men gängen och kriminaliteten fanns även då. Jag såg Huddingepolisen i aktion många gånger, jag såg dem aldrig agera annat än professionellt; hörde faktiskt aldrig ens talas om att de agerat annat än professionellt. Ingen är rädd för polisen i de här områdena.

Citat:

Det är en reaktion på en politik som driver fram ett mer tydligt klassamhälle. Att de som ställer till det i förorterna inte tänker politiska termer tror jag är självklart. Men som jag tänker så har sådana här kravaller skett i många storstäder i Europa. Varför?

Är det förvånande att om man anrikar folk med många problem i särskilda områden, får de områdena många problem? Säger det ens något om klass-samhället?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Efter allt detta hänt både här och i England kan vi ganska enkelt komma fram till varför partier som SD är populära.

Det mest komiska för mig är att så många säger att dom vart slagna av polis, inte då jävla konstigt efter dom kastat gatsten mot polis,brandmän,ambulanser, med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz