Nvidia Geforce GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Överklockning? Ni har ju i princip inte gjort någonting åt klockfrekvensen?

863MHz till 1043MHz är ca 21% på basklockan, maxboost ligger dryga 40% över basklockan.
Räcker inte det för dig?

Permalänk
Skrivet av tompa1122:

Överklockning? Ni har ju i princip inte gjort någonting åt klockfrekvensen?

jasså? från 867mhz till över 1000 är ingen skillnad? det är en stor skillnad för att inte ens rört volten

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Hittade en med cuda där GTX 580 är med.

CUDA Rendering
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-performan...

Tack för länken!
Alltså GTX 580 står sig jäkligt bra mot ett GTX 780 i renderingar, 1500kr kort mot ett 6000kr kort, inte dåligt på den fronten!

Permalänk

Inte värt att uppgradera för mig än. Väntar till nästa generations GPU samt CPU.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

undrar hur stor skillnad det är på kretskorten mellan 780 och titan, ifall vattenblock från titan funkar till 780.

Permalänk
Medlem

Undrar om ett klockat 780 skulle vara en uppgradering mot mina dubbla 6970

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Ännu ett bra kort ifrån nVIDIA

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

undrar hur stor skillnad det är på kretskorten mellan 780 och titan, ifall vattenblock från titan funkar till 780.

De ska dem göra eftersom det är samma pcb och typ inga skillnader mellan korten alls.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

De ska dem göra eftersom det är samma pcb och typ inga skillnader mellan korten alls.

Undrar om det i framtiden går att låsa upp GTX780 till Titan?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Varför tror så många här att man ska byta grafikkort efter VARJE serie? Ännu märkligare är det när man sitter på förra seriens toppkort... Den håller mer än ett år..

alltid kul att ha det senaste och bästa?

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Undrar om det i framtiden går att låsa upp GTX780 till Titan?..

Det tror jag inte Tror dem bränner de avaktiverade klustren för att vara på den säkra sidan...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Gamers:

863MHz till 1043MHz är ca 21% på basklockan, maxboost ligger dryga 40% över basklockan.
Räcker inte det för dig?

Maxboost till skillnad från basklockan spelar väl ingen roll? Då kan ju nvidia sätta basklockan på 500mhz och sen en boost på HELA 10000MHZ!!!! och sedan annonsera detta med en påökning med hela 100%, detta låter ju helt fantasktiskt! Nej, självklart är det inte så. Som svar på frågan ''Räcker inte det för dig?'' - Det beror ju på vad man ska med kortet till, självklart. Du kanske gillar att lira BF3 en annan gillar att överklocka och ta nya rekord.

Skrivet av deilwynna:

jasså? från 867mhz till över 1000 är ingen skillnad? det är en stor skillnad för att inte ens rört volten

Detta är inte vad jag menar. Du förstår väl själv att detta inte är några astronomiska överklockningar? Ska du upp på toppen räcker det inte med några fjuttiga 1,2V.

Permalänk

Ska köpa ny dator så fort haswell släpps men är lite kluven när det gäller val av grafikkort. Min fråga är om 3 GB minne kommer räcka för att maxa två st 780 i sli i 2560*1440. Kommer nästan uteslutet att spela på datorn (crysis 3, metro:ln samt framtida krävande spel) och jag vill inte bli tvingad att strypa på ögongodiset bara för att grafikminnet inte räcker till.
Så vad tror ni kommer 3gb räcka för 780 sli eller är det säkrare att köra på 2 titan??

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Maxboost till skillnad från basklockan spelar väl ingen roll? Då kan ju nvidia sätta basklockan på 500mhz och sen en boost på HELA 10000MHZ!!!! och sedan annonsera detta med en påökning med hela 100%, detta låter ju helt fantasktiskt! Nej, självklart är det inte så. Som svar på frågan ''Räcker inte det för dig?'' - Det beror ju på vad man ska med kortet till, självklart. Du kanske gillar att lira BF3 en annan gillar att överklocka och ta nya rekord.

Detta är inte vad jag menar. Du förstår väl själv att detta inte är några astronomiska överklockningar? Ska du upp på toppen räcker det inte med några fjuttiga 1,2V.

1.2120 V är max med bios mod, i alla fall med Titan då bör det vara samma med 780 då PCBn är likadan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Maxboost till skillnad från basklockan spelar väl ingen roll? Då kan ju nvidia sätta basklockan på 500mhz och sen en boost på HELA 10000MHZ!!!! och sedan annonsera detta med en påökning med hela 100%, detta låter ju helt fantasktiskt! Nej, självklart är det inte så. Som svar på frågan ''Räcker inte det för dig?'' - Det beror ju på vad man ska med kortet till, självklart. Du kanske gillar att lira BF3 en annan gillar att överklocka och ta nya rekord.

Skulle hålla med dig om det inte vore för att kortet mestadels låg i närheten av maxboost. Men kortet pressar ju inte ut mer än det behöver så har du Vsync är ju Boost mest av akademiskt intresse om inte du lastra ner kortet så det får jobba hårt för att upprätthåla FPS:en.

Vill du nå himmeln får du hårdmodda kortet då Kepler inte tillåter som sagt mer än 1.21V och det räcker för i stort sett alla utom eliten men korta rundor på LN2 och v-mod är ju inte relevant då det inte fungerar att köra 24/7/365 på det viset innan kortet tar stora skador, men har man sponsring så kan man ju offra nåt kort då och då i jakten.
Lägg därtill att Kepler i form av Titan inte gillar övervoltning så fruktansvärt mycket och det bör inte vara skillnad på 780 i det avseendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Känns inte som ett tillräckligt stort steg från 6-serien, tyvärr.

U kiddin' right?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Om man jämför med Anandtechs recension, så ter sig ju titlarna på Sweclockers synnerligen Nvidia-vänliga och därför ganska snedvridna.

http://www.anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-rev...

Även på Hardocp:s ter sig sig förhållandet 780 Vs 7970 betydligt mindre än vad som ges sken av på sweclockers recension.
http://www.hardocp.com/article/2013/05/23/nvidia_geforce_gtx_...

Jag menar inte med detta att sweclockers skulle vara köpta eller något sådant, men snarare att man måste kika på fler siter och jämföra med vilka speltitlar som testas för att få en övergripande bild.

Jag tycker 780 verkar vara ett alldeles utmärkt kort, om än alldeles för dyrt mot vad det presterar. 20% bättre prestanda än ett 7970 för nästan dubbla pengarna?

Utmärkt produkt?
Kom igen, visst om pengar inte spelar någon roll, så visst...
Jag fattar inte hur ni egentligen sätter dessa stämplar?
Med den typen av logik där pris/prestanda är åsidosatt, så torde ju 680 vara ok, 670 halvbra, men 660 Ti rätt dåligt köp?

Förklaring tack!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Även på Hardocp:s ter sig sig förhållandet 780 Vs 7970 betydligt mindre än vad som ges sken av på sweclockers recension.
http://www.hardocp.com/article/2013/05/23/nvidia_geforce_gtx_...

Du ska aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig titta på Hardocp, deras reviews är totalt värdelösa, dom kör testerna i olika inställningar och vänder och vrider på det som aldrig förr, deras test säger absolut ingenting.

Här har du en riktig review http://us.hardware.info/reviews/4419/nvidia-geforce-gtx-780-r...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

Om man jämför med Anandtechs recension, så ter sig ju titlarna på Sweclockers synnerligen Nvidia-vänliga och därför ganska snedvridna.

http://www.anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-rev...

Även på Hardocp:s ter sig sig förhållandet 780 Vs 7970 betydligt mindre än vad som ges sken av på sweclockers recension.
http://www.hardocp.com/article/2013/05/23/nvidia_geforce_gtx_...

Jag menar inte med detta att sweclockers skulle vara köpta eller något sådant, men snarare att man måste kika på fler siter och jämföra med vilka speltitlar som testas för att få en övergripande bild.

Jag tycker 780 verkar vara ett alldeles utmärkt kort, om än alldeles för dyrt mot vad det presterar. 20% bättre prestanda än ett 7970 för nästan dubbla pengarna?

Utmärkt produkt?
Kom igen, visst om pengar inte spelar någon roll, så visst...
Jag fattar inte hur ni egentligen sätter dessa stämplar?
Med den typen av logik där pris/prestanda är åsidosatt, så torde ju 680 vara ok, 670 halvbra, men 660 Ti rätt dåligt köp?

Förklaring tack!

Litet inpass bara.. Är det inte så att fyra av sex testade titlar är med i AMD Gaming Evolved (Bioshock, Far Cry, Sleeping Dogs och Hitman)? Det borde väl om något öppna upp för AMD snarare än Nvidia..

Permalänk

Kunde inte hålla mig, utan lade in en beställning på ett 780 på webhallen ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176919-gigabyte_gefor... ) . Svårt att veta vilket tryck det blir på korten, och när dom nu hade 5st på lager så.......

Har precis köpt en ny 30" skärm, och ska jag ha någon rimlig chans att spela några spel, lär kortet behövas. Har ändå varit sugen på en uppgradering av grafikkortet ett tag, och nu fick jag ju all anledning jag behövde

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

"Du ska aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig titta på Hardocp, deras reviews är totalt värdelösa, dom kör testerna i olika inställningar och vänder och vrider på det som aldrig förr, deras test säger absolut ingenting."

Jo, men jag refererade till deras "Apples to Apples" staplar. Inte deras subjektiva variant. (som dom iofs har gjort till sin grej)

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

TL;DR: "Effektförbrukning" är ett felaktigt begrepp. Använd inte det. Använd "energiförbrukning" istället, för det är det ni menar.

Enligt energiprincipen kan dock energi varken skapas eller förstöras, så ditt begrepp "energiförbrukning" är även det "fel". Vet att det har varit ett himla liv om detta tidigare på Sweclockers, vilket är onödigt när alla vet vad det handlar om.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Aldeles för dyrt.
Dessutom drar den mer ström än föregångaren 680.

Hade du velat betala 3000:- extra för 10% mer prestanda?

Permalänk
Medlem

"Litet inpass bara.. Är det inte så att fyra av sex testade titlar är med i AMD Gaming Evolved (Bioshock, Far Cry, Sleeping Dogs och Hitman)? Det borde väl om något öppna upp för AMD snarare än Nvidia.."

Jo det har du rätt i.
Men, hur kommer det sig att Sweclockers alltid tycks få en aningens bättre resultat på Nvidiakort vs AMD-kort Vs konsensus på interwebben? Åtminstone är det mitt subjektiva intryck efter ett par års jämförande med tex Anandtech och andra siter... det enda jag kan komma på är att man använder lite olika spel som råka spela lite bättre på det ena märket än det andra. (Oavsett om det är twimtbp eller gaming evolved).

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Testpilot

Väldigt besviken...

780 SLI ligger snäppet under Titans, men inte mycket före x2 680/7970.

Om AMD fixar sina drivare så lär ju 7970 ghz edition fortfarande vara det mest prisvärda kortet på marknaden, eller misstar jag mig med något nu?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Schysst kort. Och priset tycker jag är okej. Hade förväntat mig 7000-7500, men swec har ju alltid med priset som minus. Är dyrt när det är nylanserat, har alltid vart och kommer alltid va när det gäller high-end kort.

Permalänk
Medlem

Här är en recension från Techreport:
http://techreport.com/review/24832/nvidia-geforce-gtx-780-gra...

Kolla in frametime-testerna och säg sen att detta är värt nästan dubbla pengarna mot ett 7970 Ghz?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Ja man kanske skulle sätta sprätt på skatteåterbäringen och införskaffa 3st GTX 780......

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

"Litet inpass bara.. Är det inte så att fyra av sex testade titlar är med i AMD Gaming Evolved (Bioshock, Far Cry, Sleeping Dogs och Hitman)? Det borde väl om något öppna upp för AMD snarare än Nvidia.."

Jo det har du rätt i.
Men, hur kommer det sig att Sweclockers alltid tycks få en aningens bättre resultat på Nvidiakort vs AMD-kort Vs konsensus på interwebben? Åtminstone är det mitt subjektiva intryck efter ett par års jämförande med tex Anandtech och andra siter... det enda jag kan komma på är att man använder lite olika spel som råka spela lite bättre på det ena märket än det andra. (Oavsett om det är twimtbp eller gaming evolved).

Jag förstår vad du menar, men håller nog helt enkelt inte med om att det är något direkt fel. Jag minns att det var ett jäkla liv första gången 7970 GHz hamnade före GTX 680 i någon sammanställning, då var många enormt upprörda och Sweclockers var köpta av både de ena och de andra, valde AMD-favoriserade spel och så vidare. Tror det helt enkelt är en naturlig variation över grafikkortsgenerationer och drivrutiner utan någon baktanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Väldigt besviken...

780 SLI ligger snäppet under Titans, men inte mycket före x2 680/7970.

Om AMD fixar sina drivare så lär ju 7970 ghz edition fortfarande vara det mest prisvärda kortet på marknaden, eller misstar jag mig med något nu?

processorn flaskar i 1080p, kolla 1600p/1440p för att se verklig prestanda.