Störde mig lite på att ni påstog att Sony kört på en vaniljlösning med AMD:s plattform, när de gjort ganska mycket med den:
"First, we added another bus to the GPU that allows it to read directly from system memory or write directly to system memory, bypassing its own L1 and L2 caches. As a result, if the data that's being passed back and forth between CPU and GPU is small, you don't have issues with synchronization between them anymore. And by small, I just mean small in next-gen terms. We can pass almost 20 gigabytes a second down that bus. That's not very small in today’s terms -- it’s larger than the PCIe on most PCs!
[/*][/*]
"Next, to support the case where you want to use the GPU L2 cache simultaneously for both graphics processing and asynchronous compute, we have added a bit in the tags of the cache lines, we call it the 'volatile' bit. You can then selectively mark all accesses by compute as 'volatile,' and when it's time for compute to read from system memory, it can invalidate, selectively, the lines it uses in the L2. When it comes time to write back the results, it can write back selectively the lines that it uses. This innovation allows compute to use the GPU L2 cache and perform the required operations without significantly impacting the graphics operations going on at the same time -- in other words, it radically reduces the overhead of running compute and graphics together on the GPU."
[/*][/*]
Thirdly, said Cerny, "The original AMD GCN architecture allowed for one source of graphics commands, and two sources of compute commands. For PS4, we’ve worked with AMD to increase the limit to 64 sources of compute commands -- the idea is if you have some asynchronous compute you want to perform, you put commands in one of these 64 queues, and then there are multiple levels of arbitration in the hardware to determine what runs, how it runs, and when it runs, alongside the graphics that's in the system."
[/*][/*]
Vidare slutsatsen att de kommer prestera likvärdigt. Xbox använder som mest 6 av 8 kärnor till spel. Lösningen med eDRAM valde Sony bort av följande anledning:
Att man valde GDDR5 var för att komma förbi flaskhalsar som brist på bandbredd och det är noterbart att Xbone reserverar hela 3 GB till operativsystemen.
Vidare:
Vidare ska Sonys API:er vara vassare och det enda ni verkar ha kollat på är shaderprestandan. Då viftar bort att PS4 har 50% övertag bara där som att det inte skulle betyda något. Men nu kanske ni inte blir lika förvånade nästa gång Sony visar upp spel till PS4. Att de blir så mycket bättre beror på att prestandan i Xbone är rätt hårt strypt, utöver att den redan är ganska mycket sämre för just spel och att PS4:an då istället har sina optimeringar för just spel.
Vilket MS inte har några problem med att erkänna:
Jag blir mycket förvånad om inte ett sånt matigt övertag i prestanda ger utdelning. Vad jag läst mig till så verkar skillnaden inte bara vara teoretisk utan ett problem som utvecklarna måste ta med i beräkningen. Blir Xbone "lead platform" igen kommer det påverka PC-portarna negativt, så jag tycker det är värt att informera om det. Minsta gemensamma nämnaren och allt det. Som PC-entusiast så är det således av ganska stor betydelse att det går bäst för PS4 i längden. Därför jag babblar om det här, eftersom många ser på fredagspanelen och lyssnar på vad ni säger.
Det vi pratade om i "vaniljläget" var ju dock CPU där jag fått uppfattningen att MS valt att pilla med designen på ett annat sätt än Sony. Kan mycket väl vara fel, som vi sade säkert ett dussin gånger är detaljer och slutgiltig prestanda saker som får visa sig. Än så länge tar i alla fall jag allt som sägs av både Sony och MS med flera nypor salt, men som jag tydligt sade i videon känns PS4 mer som en spelmaskin där X1 fokuserar på att vara en underhållningscentral.
Det här är ju förövrigt anledningen till att vi blir allt försiktigare med att gå in på ämnen där vi inte alltid är helt pålästa. Vi behöver helt enkelt generalisera på en högre nivå, vilket många inte accepterar. Blir upprörda känslor, där andra har bättre koll på detaljerna och därför snabbt vill skrika "fel fel fel". Alternativet är helt enkelt att låta bli dessa ämnen, det blir oftast lugnare så men är samtidigt lite trist.
Skickades från m.sweclockers.com
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S