Asus lanserar datorskärmen PQ321 med 4K-upplösning och IGZO-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är inte riktigt med på vad du menar måste jag säga.
1. Om du syftar på att man måste sitta lite längre ifrån för att det är 30" har du ju fel eftersom bilden är större så kikare behövs inte.
2. om du tror att man måste sitta väldigt långt från skärmen för att den är 30 tum har du fel igen för den har hög pixeltäthet så du kommer inte se pixlarna.
3. Om du menar att man måste ha en kikare för att se pixlarna har du ju fel igen, titta lite närmare bara Varför skall du se pixlarna förresten?

Som sagt..vad menar du? Har en 27" skärm och har normalt avstånd till den (80 cm ungefär) och ser allt utmärkt, vad skulle vara annorlunda med denna skärmen?

Han menar att om man sitter på långt avstånd så kommer man behöva en kikare för att få nytta av den högre upplösningen.
Nu är det väl dock en datormonitor vi snackar om och då sitter man på 0.5m avstånd så där är det inget problem.

4K för tvapparater i 30" är dock totalt meningslöst. Du behöver upp i 80-90" då.
Sen är det LCD dessutom. De får återkomma när de har ngt som slår dagens plasmor i svärta, djup och färger innan det är ngn idé med högre upplösning på en tv.

Permalänk
Medlem

Very nice.
Except the price.
No dice.

Men det går helt klart åt rätt håll. Om några år, så!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Nej, men tekniken marknadsförs som "4K" och med den uträkning som gjordes här blev det 4. Alltså inte logiskt överhuvudtaget

Alltså, jag vet inte om du försöker trolla i alla dina kommentarer i denna tråden eller om du helt enkelt inte förstår hur man räknar med pixlar. :/

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Lär bli typ samma pris, fan asså vill ha 4K skärm ^^ vill fan testa 3x Surround med haha kommer svettas så hårt, TITAN kort kommer gråta !

Skulle väl passa dig att ha en sån här skärm hemma? Annars vet jag inte vad du har 3 titaner för.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Skärmen är 16:9 för att det stöder fler användningsområden. Ingen mening släppa 16:10 skärmar i denna upplösningen när man redan har så mycket pixlar på höjden.

Det där var ett lite lustigt resonemang. 16/10 har ett större användningsområde då det är större arbetsyta. Om man mot förmodan använder mycket som bara absolut måste använda 16/9 så får det vid dessa få tillfällen vara små svarta kanter uppe och nere. Hur många program är det som inte alls fungerar i 16/9?

För mig är exempelvis 1920x1080 en för hög upplösning på 15,6"-skärm. Texten blir så otroligt liten. Man kan sänka upplösningen men då blir texten ofta blurrig eller om turen är på sidan finns det bra funktioner i operativsystemet som förstorar all text till mer lättläst storlek. Med att högre antal pixlar nu blir populärt så har Apple redan löst detta genom att man kan ändra gränssnittets och textens storlek mycket enkelt. Om man skulle ställa in så gränssnittet får samma storlek på 16/9-skärmen i 2K som i 4K-upplösningen så kommer det ändå inte finnas mer utrymme på höjden, bara två skärmar som ser identiska ut förutom ena är pixligare än den andra.

Våra ögon ser i widescreen men fokuspunkten är, enligt min erfarenhet, inte så widescreen som 16/9 utan mer åt 16/10.

Jag sitter med en gammal 19"-skärm (37.8cm × 30.4cm) med upplösningen 1280x1024 (5/4) och har via tillägg i webbläsaren gjort så alla webbsidor zoomas in 20% mer än normalt. Jag sitter med huvudet 6dm från skärmen och texten är alldeles lagom storlek och webbsidor är lagom storlek med webbläsare i bredd och inga menyer vid sidorna. 24" 16/9-skärmar (53.83cm × 28.6cm. T.o.m mindre i höjd än 19"-skärm i 5x4.) är mycket mer långsmala och "plattare" (mer widescreen. 2.14cm bredare, 3.71cm lägre) mot 24" i 16/10 (51.69cm × 32.31cm) även när det bara är en liten siffra som skiljer. Mät på er skärm med en tumstock och se skillnaden.

Ett bra verktyg att mäta skärmars storlek, dpi m.m.
http://www.pxcalc.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Alltså, jag vet inte om du försöker trolla i alla dina kommentarer i denna tråden eller om du helt enkelt inte förstår hur man räknar med pixlar. :/

Titta på smileyn i hans inlägg.
Men jag förstår vad folk klagar på. Det är ju förvisso 4 gånger så många pixlar som 1080P. Men vad är det som är 4K? Det antyder ju 4000 av något. Varför har man gått ifrån att mäta vertikalt och istället mäta horisontellt, man har ju alltid mätt vertikalt innan. Det är förvirrande och inget annat än marknadsföringstrick.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olle_gamer98:

Skulle väl passa dig att ha en sån här skärm hemma? Annars vet jag inte vad du har 3 titaner för.

Spelar ju atm i 6080x1080 allt maxat i konstant över 60 FPS som mini FPS.

Men om det blir 4K skärm är det singel skärm bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Alltså, jag vet inte om du försöker trolla i alla dina kommentarer i denna tråden eller om du helt enkelt inte förstår hur man räknar med pixlar. :/

Jag har skämtat i flera av mina inlägg, om det är det du menar? Jag förstår mycket mycket väl hur dom har räknat, men hur man än vrider och vänder på det så finns det ingenting med den upplösningen som har någon som helst koppling till just 4000 (4K = 4000). Logiken är så att säga utesluten i sammanhanget.
Men det är tyvärr också så att det här stället är aningen torrt och många verkar sakna humor. Alternativt tolkar dom flesta allting man skriver som att "trolla", att man är en fanboy eller dåligt påläst. Att tänka lite längre än bara exakt det som står är tydligen väldigt, väldigt svårt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Idiots verkligen! Vem tänker de marknadsföra skärmen med 8 ms till? Iom att den inte tar DVI så = 30 Hz
Ge oss vad vi vill ha istället

4k resolution
Min 120 Hz
Min contrast 5000
Min pixel pitch 0.22
Brightness +800
Response <1ms
Thunderbolt contacts

Just när det gäller skärmar är det tvärtom jämfört med alla andra datordelar. Utan det som vi vill ha finns inte. Allt annat uppdateras minst 2ggr/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Titta på smileyn i hans inlägg.
Men jag förstår vad folk klagar på. Det är ju förvisso 4 gånger så många pixlar som 1080P. Men vad är det som är 4K? Det antyder ju 4000 av något. Varför har man gått ifrån att mäta vertikalt och istället mäta horisontellt, man har ju alltid mätt vertikalt innan. Det är förvirrande och inget annat än marknadsföringstrick.

Det är ingen "riktig" 4k skärm, utan det är en Quad HD skärm. 4k är definierat genom att skärmen uppnår 4k+ horisontellt.

Den enda anledningen till att de kallar skärmen 4k antar jag är för att få mer uppmärksamhet och för att 3840px är ganska nära 4k.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Tycker det är bra att tekniken går framåt och det börjar dyka upp paneler med hög PPI i alla tekniska applikationer där en skärm används.

Dock så har jag lite svårt att se ett användningsområde för en sån här skärm.. För detta är väl att betrakta som en datorskärm?
När jag sitter vid datorn hemma så sitter jag i en stol, vid ett skrivbord. På skrivbordet står det idag en 22" skärm och den står på ett avstånd av cirka 80-100cm ifrån mina ögon. Jag kan tänka mig att ha en större skärm, helt klart. Eventuellt så stort som 27 tum. Men vem fasen ställer upp en skärm på så gott som 32 tum på sitt datorbord? ...

Jag skulle gärna göra det. På jobbet har jag haft 24" i många år och när jag köpte ny skärm till hemmet i höstas blev det 27". Det första som slog mig var att jag köpt för liten, 30-32 är nog idealet för mig hemma, skrivbordet är inte bredare

Permalänk
Medlem

Bara på skoj, är det Kungapalatset i Istanbul på bakgrundsbilden? Tycker ja känner igen mig, men inte säker Nån som vet?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ophe:

Det är ett par saker som stör mig som fan med det namnet. För det första så går de från att ange antalet vertikala pixlar till "antalet" horisontella pixlar. Men framförallt så går de från att ange det exakta antalet pixlar till att börja höfta lite. Det är väl bara en tidsfråga innan 2560×1600 och liknande också är 4K, jag menar lite pixlar hit eller dit är väl inte så noga?

4K är ett gammalt uttryck som användes inom industrin där det finns ett antal olika upplösningar. Så därför var det bättre att prata om en klass av upplösningar. Det finns en 2K också för övrigt dit HD 1080 ju tillhör. Sen att namnet fick hänga med mot konsuemntmarknaden var olyckligt men de var väl lite för långsamma med Ultra HD. Men det är inte så att de helt plötsligt börjat kalla det efter vertikala, det har funnits länge men inte används av vanligt folk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Spelar ju atm i 6080x1080 allt maxat i konstant över 60 FPS som mini FPS.

Men om det blir 4K skärm är det singel skärm bara.

Ge mig dina pengar

Kommer bli nice för dig lira bf4 i höst!

Själv hoppas jag kunna lira okej i 1080p. Bf3 har jag fin fps i.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dual-Tjur:

äntligen börjar det hända något!!! 3st sådana skulle passa fint.

Dags att byta grafikkort antar jag också... finns det något som klarar av 3 st sådana??

Nej, det finns det inte. Jag spelar i 4800x2560 och mina Titans får svettas rejält i den upplösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

hur räknar dom, fyra gånger högra upplösning än 1080p.

alltså 4 gånger 1920 eller 4 gånger 1080? stämmer ju inte?

Lägg ihop alla pixlar och dela med fyra?

Skrivet av Aleshi:

3456 x 2160 är ju mindre. Varför klaga över att det är extra pixlar på bredden?

För att andra gör det tydligen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Proffsmobbare

Angående funderingarna i tråden om man kan urskilja pixlar;

4K på en 27" har samma fysiska pixelstorlek som 1080p på en 13,3", så ni med Zenbook får ju redan känna på hur det blir.

Permalänk
Medlem

De rör sig sakta men säkert till 24-27"...

Permalänk
Medlem

Jag köper en 4K-skärm när de är 27"-30" och kostar <10 tusen och duger som gamingskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Det där var ett lite lustigt resonemang. 16/10 har ett större användningsområde då det är större arbetsyta. Om man mot förmodan använder mycket som bara absolut måste använda 16/9 så får det vid dessa få tillfällen vara små svarta kanter uppe och nere. Hur många program är det som inte alls fungerar i 16/9?

16:10 har inte större arbetsyta. Däremot är arbetsytan mer kvadratisk i 16:10.

Kvadratiska skärmar blir bara jobbigt i den här storleken eftersom det är bredden som behöver utnyttjas när det vertikala synfältet i stort sett är fyllt.

Permalänk
Medlem

Alldeles för stor. Större än 23" får inte plats i min resväska så det är kört!

Skämt åsido, kan man klämma in 1920x1080 på 4.7" så borde väl 4K på 22-23" inte vara särskilt svårt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Lär bli typ samma pris, fan asså vill ha 4K skärm ^^ vill fan testa 3x Surround med haha kommer svettas så hårt, TITAN kort kommer gråta !

Hehe ja det beror väl på vad du lirar. Med de senaste spelen och höga detaljer lär du nog nästan behöva 2 titans bara för att köra en skärm lent..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Varför dessa skärmar inte har DVI är ett stort mysterium för mig...

DVI (dual link) klarar mer data än både HDMI / Displayport gör såvitt jag förstått.

Jag kan t.ex. inte köra HDMI till 1920x1080x120hz

Det borde logiskt betyda att 4K upplösning inte ens klarar 30hz över HDMI :S

Edit: verkar som allra senaste standarden HDMI 1.4b med nöd och näppe klarar 1080p @ 120hz

Example display modes (dual link):
QXGA (2,048 × 1,536) @ 75 Hz with GTF blanking (2 × 170 MHz)
HDTV (1,920 × 1,080) @ 85 Hz with GTF blanking (2 × 126 MHz)
WUXGA (1,920 × 1,200) @ 120 Hz with CVT-RB blanking (2 x 154 MHz)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with GTF blanking (2 × 174 MHz) (30-inch or 762-millimetre Apple, Dell, Gateway, HP, NEC, Quinux, and Samsung LCDs)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with CVT-RB blanking (2 × 135 MHz) (30-inch or 762-millimetre Apple, Dell, Gateway, HP, NEC, Quinux, and Samsung LCDs)
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz with CVT-RB blanking (269 MHz) (This is for high end monitors when operating at greater than 24 bits per pixel.)
WQUXGA (3,840 × 2,400) @ 33 Hz with GTF blanking (2 × 159 MHz)

Jag förstår inte haha

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kryper neråt så snabbt. Vi har ju bara gnällt i typ 6 månader.
Nu är det bara ett sketet steg ner till rätt storlek (21-27").

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

16:10 har inte större arbetsyta. Däremot är arbetsytan mer kvadratisk i 16:10.

Kvadratiska skärmar blir bara jobbigt i den här storleken eftersom det är bredden som behöver utnyttjas när det vertikala synfältet i stort sett är fyllt.

Det är tyvärr inte riktigt sant...

16:10 har större arbetsyta.

16:9 har ca 95% av arbetsytan jmfr med en 16:10, vid samma längd på diagonalen.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

4k: i storleksordningen 4000 horisontella pixlar.
Att räkna horisontellt kan kanske rättfärdigas med att 4k används nu mest i modernare biografer. Då filmer sällan görs i 16:9 utan snarare i 24:10 utnyttjas inte de 2160 vertikala pixlarna fullt ut, varför det både är mer relevant och låter mer imponerande att prata om de horisontella.

Jag är lite trött på alla namn, då de bara missbrukas. Berätta vilken upplösning det är helt enkelt.

Och jag förstår inte att man orkar gnälla över 16:9 i den här upplösningen. 16:10 gör en enorm skillnad på en lågupplöst laptop, men har du 2160 vertikala pixlar kommer inte menyer och aktivitetsfält ta upp så farligt stor del av skärmen att det är rimligt att klaga. Man "tappar" bara vertikala pixlar om man går från en skärm med fler sådana, vilket ytterst få gör. (Förutom de som vridit sina 2560x1440-1600-skärmar.)

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Jag förstår inte haha

Poängen var att man har 2 HDMI men ingen DVI som har högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Som jag förstår det påverkas felfrekvensen allra mest av skärmens area, det totala antalet pixlar spelar mindre roll.

Säg att du får ut fyra stycken 32-tummare av ett LCD-substrat. Har du ett fel på substratet måste en hel panel kasseras, det vill säga 25%.

Om du av samma substrat får ut 100 stycken mindre skärmpaneler och har ett fel med en kasserad panel som följd, förloras endast 1 % av produktionen.

Större skärmpaneler gör att mer felfri yta stryker med på kuppen vid fel på substratet och det sänker den totala yielden. Är det många fel utspridda på ett substrat, vilket man kan misstänka när det gäller extremt högupplösta paneler, går det således ändå att rädda en stor del av produktionen genom att tillverka mindre skärmar.

Resonemanget stämmer om man tex jämför möjligheten att producera en 32" tum i 3840x2160 eller fyra 16" i 1920x1080 från samma panelsubstrat.

Men frågeställaren ville väl föreslå att man först borde tillverka tex 22" skärmar i 3840x2160,
innan man går upp till 32" dito, "eftersom mindre skärmar ger bättre yields".
(Jag vet att ingen exakt upplösning var nämnd.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Spelar ju atm i 6080x1080 allt maxat i konstant över 60 FPS som mini FPS.

Men om det blir 4K skärm är det singel skärm bara.

Ja för guds skull, om du köper 3 stycken av dem så har du slösat 180 000 på en setup du inte har möjligheten att powera. Men en skärm är ju alltid att föredra, då du slipper kanterna.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Lägg ihop alla pixlar och dela med fyra?

För att andra gör det tydligen..

men en 4k skärm har inte fyra gånger högre upplösning.

okej, 4k skärm har 6000 pixlar, delat på 4 blir 1500, full hd skärm har 3000, delat få fyra blir 750, hur blir det fyra gånger mer pixlar på en 4k skärm? fattar inte.