Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Oj vad tråkig Haswell blev, bara 8% högre prestanda och högre strömförbrukning på det samtidigt som den integrerade grafiken fortfarande är år efter AMDs.

Ska bli intressant att se hur överklockningen blir med riktig vattenkylning och bortplockad heatspreader dock, för antar att det är samma dåliga montering som på IB?

Slutsatsen är att SB var helt rätt generation att uppgradera till som räcker utmärkt denna generationen också!

Japp, med riktig vattenkylning hade det varit intressantare. Men frågan är hur mycket spänning man kan kräma på, dvs. om det är spänningen eller värmen som sätter stopp vid överklockningen. Om inte Ivy ska gå över 1.3v, vad gäller då Haswell?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Ja då gjorde det visst inte så mycket att det blev Ivy istället för haswell som jag hade tänkt från början.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Entusiast

Sandy all the way... Hoppas att Skylake imponerar år 2015 istället

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Japp, med riktig vattenkylning hade det varit intressantare. Men frågan är hur mycket spänning man kan kräma på, dvs. om det är spänningen eller värmen som sätter stopp vid överklockningen. Om inte Ivy ska gå över 1.3v, vad gäller då Haswell?

Precis, dock gäller ju även sambandet att ju varmare CPUn är desto högre spänning krävs för samma frekvens, och lider då Haswell av samma problem som IB, eller värre så kanske CPUerna blev väldigt varma under testerna.

Vi lär ju få reda på mer snart i vilket fall som

Permalänk

När lämpliga program får stöd för de nya instruktionerna kanske vi får se någon större prestandaökning vid just de fallen men annars blir jag inte ledsen för att jag sitter på min 2600k

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

SweClockers har ni planerat ett Z87 test?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Förresten, någon som vet om det kommer ut några i3'or Haswell? Hade ju varit trevligt som HTPC processor med nya grafikdelen...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
99:e percentilen

Värdelös namngivning. Sandy Bridge var bra (2600K och 2500K). Ivy Bridge var sämre (3770K och 3570K, har förväxlats och skrivits fel otaliga gånger). Haswell är åt skogen. Borde heta 4700K och 4500K (logiskt, eftersom första siffran då står för generation och andra för Core ix). 4600K hade också varit OK.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Citat:

Nackdelen är dock att det som traditionellt varit en del på moderkortet nu måste kylas av processorns kylare.

Ser ingen nackdel med detta. Mycket bättre att ha en mer kompetent kylare än två halvbra. Så detta borde bara ge ökad effektivitet.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Intel helt och hållet ignorerar den stora massan som klag ar på kylpastan dem använder mellan kärna och IHS, tråkigt att det ska behöva vara så när dem här CPUerna egentligen är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Lusläste igen om testen och det här känns som ett skämt.

Varför släppa något nytt som knappt presterar bättre än föregående generation?

Därför man inte bör dra en sådan slutsats av lusläsning. Nämt i testet sker den större förändringen i de bärbara varianterna med funktioner som sparar ström och med det mindre värmeutvecklkng, dessutom är de integrerade grafikkretsarna ett större hopp över de tidigare. En arkitektur som gynnar många som ska köpa en ny laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av visa:

Därför man inte bör dra en sådan slutsats av lusläsning. Nämt i testet sker den större förändringen i de bärbara varianterna med funktioner som sparar ström och med det mindre värmeutvecklkng, dessutom är de integrerade grafikkretsarna ett större hopp över de tidigare. En arkitektur som gynnar många som ska köpa en ny laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Eller surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

När lämpliga program får stöd för de nya instruktionerna kanske vi får se någon större prestandaökning vid just de fallen men annars blir jag inte ledsen för att jag sitter på min 2600k

Verkligen inte, känns som att 2600K får tuffa på någon generation till Känner ingen anledning att uppgradera, det som behöver uppgraderas är grafikkortet, GTX 580 -> 780

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Intels lanseringar för desktops blir bara tråkigare och tråkigare. När kan jag få en 8-kärnng (8 Riktiga kärnor) utan att lägga ut 10k? Kan dom inte bara ta bort den där integrerade grafiken som man ändå inte använder i en workstation och tejpa ihop två haswellchip med varann och sen låta den kosta typ fyra fem tusen? Jag ser inte problemet!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Hajar inte grejen med "Toppklass"-stämpeln. En förbättring på några procent är väl knappast värt det. "Utmärkt" hade jag kunnat köpa...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det så är det ivy bridge med uppgraderad grafik..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm. Lär väl blir att uppgradera I5-760n till en I5-4670k

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vänta något år till och byt ut rubbet istället, mycket roligare.

Ninjaedit: Men om du vill uppgradera nu kör på cpu, ditt grafikkort räcker gott och väl för dagens spel och eftersom du sysslar med PS kommer en bättre cpu göra skillnad, 965 skulle nog kunna bli en flaskhals om du uppgraderade grafikkortet. Satsa på en i5 4670k.

Haha, vilken smyguppdatering av inlägget! Tur att jag såg den.

Anledningen till att jag funderar på att uppgradera nu är på grund av att det närmar sig sommar, då man har ett sommarjobb. Annars är jag bara en ordinär fattig student. Självklart kan man spara på pengarna man tjänar, men det är lättare sagt än gjort.

Egentligen tycker jag inte att min processor flaskhalsar så mycket, förutom kanske i Guild Wars 2 (?).

Sedan kommer antagligen Broadwell som ryktas släppas 2014 vara avsevärt bättre än Haswell, då det är en krympning igen. Då får man samtidigt ställa sig frågan om man tror att ens nuvarande konfiguration kommer klara ytterligare ett år, där mitt svar lutar mest åt ett ja, även om jag inte vet hur prestandatörstiga kommande spel blir då nya konsoler är i antågande.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Hajar inte grejen med "Toppklass"-stämpeln. En förbättring på några procent är väl knappast värt det. "Utmärkt" hade jag kunnat köpa...

Precis, tycker inte riktigt det stämmer med toppklass.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Känns som Intel inte får tillräckligt med konkurrens och behöver därför inte göra så bra ifrån sig längre. Väldigt tråkigt. Men kan iallafall va glad över att det inte är så stor uppgradering från en 3570K till de nya generationerna så man blir köpsugen

Permalänk
Medlem

då får min 2500k leva några år till=) vilken besvikelse för många som väntat

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Kan hålla med dig, min i7 2700k tuggar bra fint i 5ghz och 16gig 1866 minne... Känns som en nedgradering om man skulle äga en sandy och fundera på en ivy/haswell.

ja för fan.. köpte 2700k för 1950kr ifrån cdon och för samma peng idag så för jag fan en nedgradering av min CPU.... och jag kör den på 4.4ghz i över 1år.

2700k 4.4ghz får jag 8.42 i score.

Så i grunden om jag skulle köpa en 4770k så skulle jag få ut mer prestanda endast om jag överklockar den och de skulle inte vara många procent bättre.

känns riktigt gött att ha köpt den generation cpuer som håller längst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Hajar inte grejen med "Toppklass"-stämpeln. En förbättring på några procent är väl knappast värt det. "Utmärkt" hade jag kunnat köpa...

Nämn något bättre i samma prisklass.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Inaktiv

Snacka om bra service att publicera denna artikel på en lördag!

Permalänk
Medlem

För mig som har en 1055T kanske det är dags att uppdatera, eller vad tror ni? Detta måste ju innebära att priserna går ner på förra generationen.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk

Vad ligger temperaturerna på ungefär? Hittar ej det i testet.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

För alla som är intresserade av Intel Iris Pro, det vill säga toppmodellen inom den integrerade grafik, så kan ni läsa Anandtechs test:http://anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-core-i74950hq-tested

Slutsatsen här är att den är klart bättre än AMDs motsvarigheter och lite under GT 650m.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt nöjd med köpet av min 2840 kronors 3960X cpu , var ju lite tveksam om man skulle avvakta Haswell. Verkar som Intels tick-tock klocka numera bara tickar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

fan va tid detta test måste tagit

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Riktigt nöjd med köpet av min 2840 kronors 3960X cpu , var ju lite tveksam om man skulle avvakta Haswell. Verkar som Intels tick-tock klocka numera bara tickar.

Eller tockar. Nä jag är lite besviken på att de inte har fixat temperaturen. Blir nog att köra med min i7 860 ett tag till. Eller kanske köpa SB. Aja det får tiden utvisa

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014