MSI GT70 med Core i7-4930XM "Haswell" och Geforce GTX 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Eller en fin cykel

Hur som helst. Handlar om prioriteringar

Eller en fin strippstång

Jo absolut så måste man ju prioritera helt rätt ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit fint med någon typ av jämförelse mellan den här släpbara datan och en vanlig stationär, så man vet var prestandan ligger någonstans. Ganska relevant om man vill köpa den här eller bygga en egen i t.ex LianLis väsklåda som antagligen inte är så mycket mer otymplig att bära på.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur ser den ut ? Det röda strecket ser konstigt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Det märks att du (inte jag heller ska erkännas) inte är målgruppen. Den här är till alla som inte ser en laptop som bara casual gaming utan vill ha så lik stationär prestanda som möjligt. Jag håller dock med de flesta att den inte känns helt optimalt konstruerad..

Angående laptop som tillåter överklock så är min gamla överklockad 25% gpu och cpu kan jag få upp 20% typ, har dock valt att ha den oklockad eftersom kylningen inte är anpassad för det (modifierat kylning lite med större hål för att ändra flödet, vill inte ha en orkan som denna verkar vara..)

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! men känns också som att dom slarvat iom att tangentbordet flexar och skärmen åker osv. nu har jag dock mac men känns nästan som man skulle kunna jämföra dessa egentligen fast egentligen inte, låt mig förklara båda datorerna är bra dyra att köpa, men efter denna recension så tycker dom att byggkvaliten är dålig och med tanke på en prislapp så högt som denna så måste det vara välbyggda maskiner.

Men men nu har ju jag blivit biten av aluminiumdatorer från fruktföretag men tycker att alla andras datorer inte riktigt andas samma kvalité som dessa kör. dom vibrerar inte ens om man slår på tangentbordet eller liknande.

MSI gör om gör rätt.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Det hade varit fint med någon typ av jämförelse mellan den här släpbara datan och en vanlig stationär, så man vet var prestandan ligger någonstans. Ganska relevant om man vill köpa den här eller bygga en egen i t.ex LianLis väsklåda som antagligen inte är så mycket mer otymplig att bära på.

Ska du inte ha skärm också : ) Sen skrev dom i texten att det är jämförbart med ett GTX 660Ti.

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Precis! men känns också som att dom slarvat iom att tangentbordet flexar och skärmen åker osv. nu har jag dock mac men känns nästan som man skulle kunna jämföra dessa egentligen fast egentligen inte, låt mig förklara båda datorerna är bra dyra att köpa, men efter denna recension så tycker dom att byggkvaliten är dålig och med tanke på en prislapp så högt som denna så måste det vara välbyggda maskiner.

Men men nu har ju jag blivit biten av aluminiumdatorer från fruktföretag men tycker att alla andras datorer inte riktigt andas samma kvalité som dessa kör. dom vibrerar inte ens om man slår på tangentbordet eller liknande.

MSI gör om gör rätt.

Asus Zenbook är som din Apple dator när det gäller kvalitè om du vill ha något att jämföra med. MSI älskar plast.

Permalänk

Biffig prestanda

Trevligt med recension av laptop, dock saknar jag två saker:
Under uppgraderingsmöjligheter nämns inget om gpu och cpu. Vad är det för kylare? Passar tex 780m i tidigare modeller?
Under värmeutveckling mäts bara temperatur på utsidan. Gpu temp är mycket intressant, andra tester har visat att den inte går över 61 grader så kylsystemet verkar väldigt effektivt (och högt). Hade gärna sett det i denna recension.

Målgruppen är som ni säger de som vill ha så nära stationär prestanda som möjligt i mobil form. Själv tycker jag det är högintressant men just denna konfig är för dyr. Den extrema prislappen är mest pga cpun, en mobil processor i den klassen har alltid varit tokdyr. Titta på de andra priserna, en av dem med 780m kostar 22 500 kr med i princip samma spelprestanda. Låt det gå lite tid med mer prispress så går det under 20 000 kr.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Asus Zenbook är som din Apple dator när det gäller kvalitè om du vill ha något att jämföra med. MSI älskar plast.

Den ger inte alls samma känsla av hög kvalité som t.ex. Macbook pro retina gör, har kört båda två och den når inte alls upp till samma nivå om du frågar mig. Billigare? Absolut, men det har nog mer med skärmen att göra än själva byggandet.

Trevlig prestanda men jag förstår fortfarande inte varför man köper en sån här laptop. För 35k kan du köpa en Clevo för 15k (de gånger man vill släpa den med sig och spela någon annanstans) och en stationär för 25k...

Permalänk
Master of Overkill

Får man 680 SLI.

Kan lägga till 5300 så får man X prollen.

LITE billigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Skulle gärna vilja se en 23 tums laptop.

Permalänk

Clevos nya modeller är släppta, tex hos tyska mysn.de.
Gtx 780m & i7-4700MQ: 1766€
Gtx 780m & i7-4800MQ: 1873€
Gtx 780m & i7-4900MQ: 2076€
Gtx 780m & i7-4930MX: 2640€, 24 000 kr + frakt

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Den ger inte alls samma känsla av hög kvalité som t.ex. Macbook pro retina gör, har kört båda två och den når inte alls upp till samma nivå om du frågar mig. Billigare? Absolut, men det har nog mer med skärmen att göra än själva byggandet.

Trevlig prestanda men jag förstår fortfarande inte varför man köper en sån här laptop. För 35k kan du köpa en Clevo för 15k (de gånger man vill släpa den med sig och spela någon annanstans) och en stationär för 25k...

Jodå, det tycker jag allt den gör. Sen kan du inte köpa en Clevo med samma konfiguration för 15k det var lite väl överdrivet. Eller du kanske kan länka till var?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av backfeed:

Om de gjorde den dubbelt så tjock, så ett vettigt kylsystem fick plats, så skulle det kanske kunna vara intressant. För halva priset.

Saken är den att datorn inte behöver vara tjockare, kylningen fungerar ypperligt och skulle göra det även om MSI ställer ner varvtalen/fixar fläktkurvan. Att datorn är så extremt högljudd är bara dumheter som jag hoppas rättas till med en framtida mjukvaruuppdatering.

Skrivet av Mr Najsman:

Biffig prestanda

Trevligt med recension av laptop, dock saknar jag två saker:
Under uppgraderingsmöjligheter nämns inget om gpu och cpu. Vad är det för kylare? Passar tex 780m i tidigare modeller?
Under värmeutveckling mäts bara temperatur på utsidan. Gpu temp är mycket intressant, andra tester har visat att den inte går över 61 grader så kylsystemet verkar väldigt effektivt (och högt). Hade gärna sett det i denna recension.

Målgruppen är som ni säger de som vill ha så nära stationär prestanda som möjligt i mobil form. Själv tycker jag det är högintressant men just denna konfig är för dyr. Den extrema prislappen är mest pga cpun, en mobil processor i den klassen har alltid varit tokdyr. Titta på de andra priserna, en av dem med 780m kostar 22 500 kr med i princip samma spelprestanda. Låt det gå lite tid med mer prispress så går det under 20 000 kr.

Angående uppgraderingsmöjligheter av CPU och GPU är det någonting vi inte går igenom (och sannolikt inte kommer göra framöver) då det är en så försvinnande liten del användare som bryr sig om det. De som tycker det är avgörande brukar ha koll på vilka processorer som använder vilken typ av sockel. Fysiskt är det i alla fall fullt möjligt att byta ut CPU och GPU, GTX780M passar även in i tidigare modeller rent fysiskt. Hur det ser ut med stöd i BIOS/UEFI låter jag dock vara osagt. Kylningen är densamma som i tidigare modeller av GT70, nytt här är att MSI lagt till ett extra värmeledningsrör.

Jag är generellt sett väldigt anti att nämna någonting om temperaturer för att mjukvaran i många fall är missvisande, vilket gäller särskilt i bärbara datorer. Yttemperaturerna är det mer relevanta för slutanvändare. Däremot går grafikkortet och resten av datorn väldigt svalt som du säger, vilket är en bieffekt av den löjligt höga ljudnivån. Det finns marginaler för MSI att sänka varvtalet på fläkten utan att temperaturerna går överstyr.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Asus Zenbook är som din Apple dator när det gäller kvalitè om du vill ha något att jämföra med. MSI älskar plast.

Visst det är möjligt att ASUS har lyckats bättre men jag använde en ASUS Zenbook som är från Sandy tiden och tyckte inte om den! men det var bara jag!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Angående uppgraderingsmöjligheter av CPU och GPU är det någonting vi inte går igenom (och sannolikt inte kommer göra framöver) då det är en så försvinnande liten del användare som bryr sig om det. De som tycker det är avgörande brukar ha koll på vilka processorer som använder vilken typ av sockel. Fysiskt är det i alla fall fullt möjligt att byta ut CPU och GPU, GTX780M passar även in i tidigare modeller rent fysiskt. Hur det ser ut med stöd i BIOS/UEFI låter jag dock vara osagt. Kylningen är densamma som i tidigare modeller av GT70, nytt här är att MSI lagt till ett extra värmeledningsrör.

Jag är generellt sett väldigt anti att nämna någonting om temperaturer för att mjukvaran i många fall är missvisande, vilket gäller särskilt i bärbara datorer. Yttemperaturerna är det mer relevanta för slutanvändare. Däremot går grafikkortet och resten av datorn väldigt svalt som du säger, vilket är en bieffekt av den löjligt höga ljudnivån. Det finns marginaler för MSI att sänka varvtalet på fläkten utan att temperaturerna går överstyr.

Tack för svar. Om grafikkortet går sönder vid överklockning för att man inte kollade gpu-tempen är det mer relevant än yttemperaturen för mig. Jag kände inte till att mjukvaran ofta visar fel temp. Har du några exempel på bra eller mindre bra program?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mr Najsman:

Tack för svar. Om grafikkortet går sönder vid överklockning för att man inte kollade gpu-tempen är det mer relevant än yttemperaturen för mig. Jag kände inte till att mjukvaran ofta visar fel temp. Har du några exempel på bra eller mindre bra program?

GPU-Z eller MSI Afterburner är det jag brukar titta på, HWMonitor fungerar också helt okej. Detta skiljer dock från dator till dator. Generellt är CPU-avläsningar någorlunda korrekta medan GPU allt för ofta visar jätteknasiga siffror. Jag hade mer än gärna presenterat temperatur för alla komponenter men tyvärr anser jag att det är för missvisande för att ha med i någon recension

Däremot utförs yttemperaturer manuellt med IR-termometer, så det är siffror som jag faktiskt vågar presentera och som tidigare nämnt är det även det som är mest relevant för slutanvändare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har konstruktörerna möjligtvis suttit och tittat på lättklädda damer istället för att jobba tro?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Som att sitta bredvid en dammsugare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Jodå, det tycker jag allt den gör. Sen kan du inte köpa en Clevo med samma konfiguration för 15k det var lite väl överdrivet. Eller du kanske kan länka till var?

Jag menade bara att en Clevo för 15k duger de gånger man ska spela någon annanstans än hemma och att en stationär för 20k är rätt mycket skönare när man väl är hemma.

Smaksak angående kvalitén på MBPr vs Zenbook kanske, men använde båda under några månader och bygget/skärmen/styrplattan var långt bättre på MBPr tyckte jag iaf.

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Asus Zenbook är som din Apple dator när det gäller kvalitè om du vill ha något att jämföra med. MSI älskar plast.

Det är inte mer plast på MSI en på andra gaminglaptops, dom flesta gaming laptops bruka ha aluminium inlägg på locket och handledstödet likaså MSIs GT serie.

Skulle en gaming laptop ha helguten aluminium överallt så skulle den väga över 5 -6 kg.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Bygg bort batterijäveln. Montera bort skärmjäveln. Sänk priset.
Leverera med en smidig 17" bärbar skärm för anlutning.

Win världen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Avenger80:

Ska du inte ha skärm också : ) Sen skrev dom i texten att det är jämförbart med ett GTX 660Ti.

Ah det missade jag, tack.

Man kan ju ta skärmen i en hand!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Det är inte mer plast på MSI en på andra gaminglaptops, dom flesta gaming laptops bruka ha aluminium inlägg på locket och handledstödet likaså MSIs GT serie.

Skulle en gaming laptop ha helguten aluminium överallt så skulle den väga över 5 -6 kg.

Det är därför ASUS G-seriens finns. MSI har mycket plastigare känsla än t.ex Toshiba Q seriens.

Permalänk
Medlem

heliga he#"¤%, 35' polerade! För det pengarna hade jag börjat trumma på en Ailenware...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Avenger80:

Japp, och betala 35k för ett företag som inte har support i sverige och där servicen sköts av Infocare/Anovo. Det är inte bra, vi var bland dom första som började sälja MSI datorer i större mängd men problemet uppstod när dom inte fixade sin service mot kunderna.

Vi har support och servicen har förbättrats avsevärt på senare tid. Det har hänt en del sedan 2008.

Skrivet av Avenger80:

Det är därför ASUS G-seriens finns. MSI har mycket plastigare känsla än t.ex Toshiba Q seriens.

Du har inte varit i närheten av en GT70, märker jag. Visst, allting är inte jättestyvt, men det är definitivt inte det plastigaste du hittar på marknaden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vi har support och servicen har förbättrats avsevärt på senare tid. Det har hänt en del sedan 2008.

Med all respekt för MSI, vars företag är otroligt bra med både produkter och customer relations så är InfoCare verkligen något man vill bränna upp efter EA. Jag hoppas att ni i framtiden kommer byta till något mer kompetent eller öppnar ett eget i Norden/Sverige.

Permalänk
Medlem

För så mycket pengar vill jag ha en dator som inte ser så... plastig (?) ut.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

Intressant burk, vet inte vilken marknad den har med det priset dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Det är därför ASUS G-seriens finns. MSI har mycket plastigare känsla än t.ex Toshiba Q seriens.

Vad menar du ? Asus G serie har lika mycket plast om inte mer. Asus G serie har bara aluminium på övre halva av T-bordet, resten är plast.

Som sagt tidigare så är det svårt att göra en gaming maskin helt i aluminium då vikten skulle öka med 1-2 kg.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Herre jävlar sicken monster dator (för att vara bärbar)! Det skulle vara nått att flasha med som skoldator om man inte tagit studenten på onsdag.

Jesus Kristus... over and out.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz