Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

[...] finns väl fan ingen som köper ett super highend moderkort för 2500-4000, en 4770K för 3000 som man vill klocka så in i helvete, minne för minst 1500++++ och sedan skiter i att köpa ett grafikkort bara för att man har intels integrerade grafikkort som är likvärdigt en gigantisk säck med avföring?

Skrivet av Tivook:

Känns lite som att bygga en svindyr bil som endast entusiaster kommer att köpa och skicka med en o-optimerad skurtrasa som man ska använda för att torka rutan från utsidan under färd så man ser vart man ska då den saknar vindrutetorkare.

Ingen kommer använda skurtrasan utan de allra flesta kommer att bygga in vindrutetorkare.

Väldigt illustrativa beskrivningar av funktionen hos den inbygga grafikkretsen. ^ ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Denna egenskap kommer förhoppningsvis leda till att TSX börjar användas nu direkt. Tittar man på SSE och nu AVX så tar det ofta många många år innan finessen får så pass stor spridning att man kan förutsätt att alla som har behöv att köra ett program som är så pass prestandakrävande att SSE/AVX är vettigt också har en CPU som har stöd för SSE/AVX. AVX kommer kanske få en kick-start nu när både PS4 och X1 har stöd för AVX (dock inte för AVX2...).

Tror du att stöd för t.ex. AVX kan bli spelens minimikrav om några år, nu när det säkerligen kommer att användas på konsolerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vart är temperaturmätningarna?!

Här:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-4770k_12...

Varmt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Vad pratar du om, de har aldrig det nuförtiden.

Till dig och resten av alla konspirationsteoretiker: Kryp tillbaka till under de stenar ni kom från.

Personligen är jag framförallt besviken på Load effekten, oklart om deras bättre energisparsfunktioner leder till en speciellt stor effektminskning totalt sett...

Är man uppgraderingssugen finns ju inte så många alternativ, uppföljarna till 8350 kommer tidigast Q1 2014... (Och nej, den lavaklumpen som heter FX-9000 är inte med i ligan)

Du har en poäng. Jag har faktiskt inget belägg för att Haswell kommer att ha kortare livslängd än Ivy, bara antog att om det är samma kisel och tillverkningsmetod så kommer den signifikant högre temperaturen att korta livslängden. Men men, facit har man först om kanske 10-20 år. Så jag får backa på mitt påstående där.

Men att temperaturerna är höga står jag fast vid. Och att det är skumt att det inte redovisades i testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om du varit det minsta kritisk här så hade du noterat att man jämför sig inte mot den senaste POWER7 modellen, medan T5 definitivt är den senaste.
WebLogic 12c on Oracle SPARC T5-8 delivers half the transactions per core at double the cost of the WebSphere on IBM Power7

Du är ju bara för mycket. Du anklagar MIG för okritiskt att svälja det Oracle skriver, men samtidigt så är det glasklart att det i själva verket DU som okritiskt sväljer det andra (IBM) skriver. Läs länken och tänk lite! Fattar du vad IBM ljuger ihop? Fattar du vad du okritiskt rapar upp det IBM ljuger ihop? Inte? Ska jag förklara för dig som aldrig sväljer saker okritiskt som jag gör?

IBM säger ungefär så här:
POWER7 har snabbare cores. Alltså är POWER7 en snabbare cpu än SPARC T5. Hur i hela friden tänker man om man accepterar denna lögn? Är man tomte big time eller? Om en kärna är långsammare, betyder det då att hela cpun är långsammare? Om en ALU är långsammare, betyder det då att hela cpun är långsammare? Eller ett register är långsammare? Hur får man IBMs lögner till sanning?
IBM: "POWER7 har snabbare cores => POWER7 är snabbare cpu."
Tänk efter lite. Om en cpu har 100000 långsamma cores, och en annan cpu har en enda snabb core, vilken cpu tror du är snabbast?

Sen finns det benchmarks där SPARC T5 cores presterar bäst. Och cpun presterar bäst också, förstås. Ska jag plocka fram de benchmarksen om du vill se? Det handlar inte om att SPARC T5 är snabbare på att kopiera 256kb data. Det är nåt stort generellt benchmark.

Citat:

Åter igen, hur vore det med lite källkritik?

Erhmm.....

Citat:

Hur opartiska tror du "blogs.orable.com" är?

Lika opartiska som dina länkar?

Citat:

Man en 8 CPU-sockel SPARC T5 med en, vad man hävdar, 8 sockel E7-4870. Problemet? E7-4870 stödjer maximalt 4 sockets

Så du påstår att Oracle jämför en 8-cpu SPARC T5 server mot en 4-cpu x86 server? Ja isåfall vore det dåligt av Oracle. Vem är intresserad av att jämföra 8 cpuer mot 4 cpuer? Men enligt benchmarksen, så var det 8-cpu x86 server. HP skriver själv att deras server tar 8 cpuer
http://shopping1.hp.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WW-USSM...

Citat:

och det är definitivt inte den snabbaste modellen då den är klockad på 2.4GHz. Endera borde man jämfört mot E7-8837 som faktiskt stödjer 8 CPU-socklar (och är klockad på 2.66GHz) eller så borde man jämfört med den snabbaste E5-4xxx modellen som är klockad runt 3GHz.

Oracle jämför 8cpuer mot 8 cpuer. Och ändå är SPARC T5 ungefär dubbelt så snabb på råa heltal och flyttal, som du skrev högre upp att Intel "krossar" SPARC. Så om du nu börjar svamla att man borde jämföra en 2.66GHz eller whatever, tror du det spelar roll eller? Om du ökar Hz med några hundra, så spelar det ingen roll. Som vi sett har Intel en prestandaökning på några få procent från generation till generation. Det finns inte en chans att Intel får dubbla prestanda genom att öka frekvensen till 2.66GHz. SPARC T5 är ju _dubbelt_ så snabb. I bästa fall så ökar Intel prestandan med 10% om de gör som du säger.

Citat:

Och det är innan vi ignorera det faktum att här är det helt plötsligt inte viktigt att jämföra lika många CPU-kärnor som det var när man jämförde sig med POWER7. Så med dubbelt så många socklar alt. så använde man ett kluster med 2x (4x E7-4870) och med fyrdubbelt (eller bara dubbelt om man körde med kluster) så spöar man en icke-top of the line Intel Xeon. Rejält imponerande.

Vad pratar du om? Det är lika många cpuer. Vi diskuterar vem som har den snabbaste cpun. Inte vem som har flest cores, eller vem som är högst klockad, eller vem som har snabbast ALU eller register. Vi försöker disktuera vem som har den snabbaste cpun. Och det är SPARC T5.

Citat:

Visst hade Intel kunnat dubblat antal CPU-kärnor från IVB->HSW och säga att man nu är 100% snabbare (vilket är vad som hände mellan T4->T5), men vilken nytta är det för en den genomsnittliga desktop-användaren där enkeltråd-prestanda är långt mycket viktigare än aggregerad prestanda?

Vadå, så du tror att det bara är att lägga in dubbelt så många cpu kärnor? That it? Sen är man klar? Erhm. Och du utger dig för att ha en universitetsexamen och att tänka kritiskt? För det första, tänk efter lite kritiskt. Om det nu vore sant, så skulle alla lägga in hur många kärnor som helst. Men ingen gör det. Varför inte? Det finns stora svårigheter. Vad tror du händer med transistorbudgeten om man dubblar antalet kärnor? Yielden? Strömförbrukningen skulle skjuta genom taket. Sen är det svårt att få till en bra skalning mellan många cores. Jisses. Du låter som den dära tomten som var på din sida, som påstår att en SPARC är som en GPU och därför långsammare än en x86. Han var också helt okunnig.

Citat:

Jämför du prestanda per CPU-kärna så ligger SPARC ännu långt efter både POWER och Xeon, något som inte är helt oviktigt för servers heller då många riktigt dyra programvaror har en licens som säger att du betalar efter hur många fysiska CPU-kärnor du ska köra på (CPU-trådar räknas alltså inte). Hur ekonomiskt blir det då med en CPU som bara är snabb för den har många kärnor i ett och samma chassi?

Och vem bryr sig om hur snabb en kärna är, när man disktuerar vem som har snabbaste cpun? Försöker du flytta fokus från snabbate cpun till snabbaste kärnan? Du vet väl att IBM POWER6 kör runt 5GHz. Inte fan sade SPARC folket: "IBM behöver 5GHz för att vara dubbelt så snabb som SPARC T2 med 1.6GHz. Mao så är SPARC T2 mycket effektivare klock för klock. Alltså är SPARC T2 snabbare än POWER6:
SPARC T2 uträttar mer arbete klock för klock => SPARC T2 är snabbare cpu."
Vad tror du om detta falska resonemang? IBM var snabbare på officiella benchmarks, och tänk om ÄNDÅ skulle SPARC folk hävda att SPARC är snabbare, därför att de uträttar mer arbete klock för klock? Är man smart då? Men varför resonerar du och IBM så här? När IBM hävdar att deras core är snabbare (ibland), så hur kan du ens hävda att IBMs cpuer är snabbare? Det är ju bara att titta på officiella benchmarks! Vem är snabbast? Vem är dubbelt så snabb? Ja inte är det IBM eller Intel i alla fall! Okritiskt, va? Kolla på benchmarksen.

Citat:

SPARC T5 spöar inte ens Westmere baserade Xeons om man tittar på prestanda per CPU-kärna (och det trots T5:ans 16 trådar per kärna som är användbart på serverlaster)

Jag fattar inte varför du snöat in på cores? Pratar vi om vem som har snabbaste cpun, eller cores, eller ALU eller register, eller vad? Ska vi jämföra vem som gör mest arbete klock för klock också?

Citat:

Ska däremot erkänna att jag helt missat att man släppt SPARC T5 för någon månad sedan

No shit Sherlock.

Jag tycker det är märkligt när du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Jag gör det inte. Även om du, och den dära andra tomten gjorde så, han som trodde att SPARC är en vanlig GPU, och därför snabbare än en cpu. Hur i hela friden kan man tro att en GPU kan driva en dator, istället för en cpu? Helt okunnig var han. Och när man försökte förklara för honom hur det låg till, så tog han inte in det. Vägrade. "GPUer kan ersätta cpuer", full stop. Helt omöjlig. Han gick ju helt klart på gymnasiet. Sen kom även du in och började svamla, på samma sätt som ovan här. Men tur att "du tänker kritiskt, och inte sväljer vilka lögner som helst", medan jag "gör så". Man tar sig för pannan.

Som sagt, nästa år(?) kommer SPARC T6 som återigen är dubbelt så snabb som SPARC T5, världens snabbaste cpu. Medan Intel kommer släppa en 5% snabbare cpu nästa år. Intel bäst i världen, javisst ja!

Permalänk
Medlem

Haswell verkar klocka piss.. tråkigt Jag får helt enkelt fundera på 3570K istället.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det var en rätt betydande ökning i cpu-prestanda jämfört med vad det ryktats om.

Skrivet av Henrikfotograf:

Haswell verkar klocka piss.. tråkigt Jag får helt enkelt fundera på 3570K istället.

Tror inte att du kommer hämta mer där. Det är 2500k som gäller isåfall.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag tycker ändå att det var en rätt betydande ökning i cpu-prestanda jämfört med vad det ryktats om.

Tror inte att du kommer hämta mer där. Det är 2500k som gäller isåfall.

Haswell verkar bara klara runt 4,4-4,5ghz och jag har för mig att 3570K ska klara 200-300 mhz mer?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Haswell verkar bara klara runt 4,4-4,5ghz och jag har för mig att 3570K ska klara 200-300 mhz mer?

Varje cpu är unik. Att de fick upp ivy bridge till 4,6 och 4,7 säger egentligen nästan ingenting.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Varje cpu är unik. Att de fick upp ivy bridge till 4,6 och 4,7 säger egentligen nästan ingenting.

Det är jag mycket väl medveten om, jag får helt enkelt köpa 100 processorer och välja ut den bästa.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gnypp45:

Väldigt illustrativa beskrivningar av funktionen hos den inbygga grafikkretsen. ^ ^

Hehe kul att du fann det underhållande Tråkigt för Haswells del är att det är sant.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jag tycker ändå att det var en rätt betydande ökning i cpu-prestanda jämfört med vad det ryktats om.

Vad menar du? Intel har släppt rykten om att Haswell ska vara mycket snabbare än Ivy Bridge, kanske uppemot 20% snabbare. Men i verkligheten vart det endast 8% snabbare.

Personligen tycker jag att 20% snabbare är kasst. Det är inte värt att köpa ny hårdvara för så liten uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Vad menar du? Intel har släppt rykten om att Haswell ska vara mycket snabbare än Ivy Bridge, kanske uppemot 20% snabbare. Men i verkligheten vart det endast 8% snabbare.

Personligen tycker jag att 20% snabbare är kasst. Det är inte värt att köpa ny hårdvara för så liten uppgradering.

Källa på att Intel bidragit till dessa rykten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Haswell verkar bara klara runt 4,4-4,5ghz och jag har för mig att 3570K ska klara 200-300 mhz mer?

Samma sak sa man om Ivy Bridge. Ynka 4,5GHz mot Sandys 4,8.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av saddam:

Du är ju bara för mycket. Du anklagar MIG för okritiskt att svälja det Oracle skriver, men samtidigt så är det glasklart att det i själva verket DU som okritiskt sväljer det andra (IBM) skriver. Läs länken och tänk lite! Fattar du vad IBM ljuger ihop? Fattar du vad du okritiskt rapar upp det IBM ljuger ihop? Inte? Ska jag förklara för dig som aldrig sväljer saker okritiskt som jag gör?

IBM säger ungefär så här:
POWER7 har snabbare cores. Alltså är POWER7 en snabbare cpu än SPARC T5. Hur i hela friden tänker man om man accepterar denna lögn? Är man tomte big time eller? Om en kärna är långsammare, betyder det då att hela cpun är långsammare? Om en ALU är långsammare, betyder det då att hela cpun är långsammare? Eller ett register är långsammare? Hur får man IBMs lögner till sanning?
IBM: "POWER7 har snabbare cores => POWER7 är snabbare cpu."
Tänk efter lite. Om en cpu har 100000 långsamma cores, och en annan cpu har en enda snabb core, vilken cpu tror du är snabbast?

Sen finns det benchmarks där SPARC T5 cores presterar bäst. Och cpun presterar bäst också, förstås. Ska jag plocka fram de benchmarksen om du vill se? Det handlar inte om att SPARC T5 är snabbare på att kopiera 256kb data. Det är nåt stort generellt benchmark.

Erhmm.....

Lika opartiska som dina länkar?

Så du påstår att Oracle jämför en 8-cpu SPARC T5 server mot en 4-cpu x86 server? Ja isåfall vore det dåligt av Oracle. Vem är intresserad av att jämföra 8 cpuer mot 4 cpuer? Men enligt benchmarksen, så var det 8-cpu x86 server. HP skriver själv att deras server tar 8 cpuer
http://shopping1.hp.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WW-USSM...

Oracle jämför 8cpuer mot 8 cpuer. Och ändå är SPARC T5 ungefär dubbelt så snabb på råa heltal och flyttal, som du skrev högre upp att Intel "krossar" SPARC. Så om du nu börjar svamla att man borde jämföra en 2.66GHz eller whatever, tror du det spelar roll eller? Om du ökar Hz med några hundra, så spelar det ingen roll. Som vi sett har Intel en prestandaökning på några få procent från generation till generation. Det finns inte en chans att Intel får dubbla prestanda genom att öka frekvensen till 2.66GHz. SPARC T5 är ju _dubbelt_ så snabb. I bästa fall så ökar Intel prestandan med 10% om de gör som du säger.

Vad pratar du om? Det är lika många cpuer. Vi diskuterar vem som har den snabbaste cpun. Inte vem som har flest cores, eller vem som är högst klockad, eller vem som har snabbast ALU eller register. Vi försöker disktuera vem som har den snabbaste cpun. Och det är SPARC T5.

Vadå, så du tror att det bara är att lägga in dubbelt så många cpu kärnor? That it? Sen är man klar? Erhm. Och du utger dig för att ha en universitetsexamen och att tänka kritiskt? För det första, tänk efter lite kritiskt. Om det nu vore sant, så skulle alla lägga in hur många kärnor som helst. Men ingen gör det. Varför inte? Det finns stora svårigheter. Vad tror du händer med transistorbudgeten om man dubblar antalet kärnor? Yielden? Strömförbrukningen skulle skjuta genom taket. Sen är det svårt att få till en bra skalning mellan många cores. Jisses. Du låter som den dära tomten som var på din sida, som påstår att en SPARC är som en GPU och därför långsammare än en x86. Han var också helt okunnig.

Och vem bryr sig om hur snabb en kärna är, när man disktuerar vem som har snabbaste cpun? Försöker du flytta fokus från snabbate cpun till snabbaste kärnan? Du vet väl att IBM POWER6 kör runt 5GHz. Inte fan sade SPARC folket: "IBM behöver 5GHz för att vara dubbelt så snabb som SPARC T2 med 1.6GHz. Mao så är SPARC T2 mycket effektivare klock för klock. Alltså är SPARC T2 snabbare än POWER6:
SPARC T2 uträttar mer arbete klock för klock => SPARC T2 är snabbare cpu."
Vad tror du om detta falska resonemang? IBM var snabbare på officiella benchmarks, och tänk om ÄNDÅ skulle SPARC folk hävda att SPARC är snabbare, därför att de uträttar mer arbete klock för klock? Är man smart då? Men varför resonerar du och IBM så här? När IBM hävdar att deras core är snabbare (ibland), så hur kan du ens hävda att IBMs cpuer är snabbare? Det är ju bara att titta på officiella benchmarks! Vem är snabbast? Vem är dubbelt så snabb? Ja inte är det IBM eller Intel i alla fall! Okritiskt, va? Kolla på benchmarksen.

Jag fattar inte varför du snöat in på cores? Pratar vi om vem som har snabbaste cpun, eller cores, eller ALU eller register, eller vad? Ska vi jämföra vem som gör mest arbete klock för klock också?

No shit Sherlock.

Jag tycker det är märkligt när du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Jag gör det inte. Även om du, och den dära andra tomten gjorde så, han som trodde att SPARC är en vanlig GPU, och därför snabbare än en cpu. Hur i hela friden kan man tro att en GPU kan driva en dator, istället för en cpu? Helt okunnig var han. Och när man försökte förklara för honom hur det låg till, så tog han inte in det. Vägrade. "GPUer kan ersätta cpuer", full stop. Helt omöjlig. Han gick ju helt klart på gymnasiet. Sen kom även du in och började svamla, på samma sätt som ovan här. Men tur att "du tänker kritiskt, och inte sväljer vilka lögner som helst", medan jag "gör så". Man tar sig för pannan.

Som sagt, nästa år(?) kommer SPARC T6 som återigen är dubbelt så snabb som SPARC T5, världens snabbaste cpu. Medan Intel kommer släppa en 5% snabbare cpu nästa år. Intel bäst i världen, javisst ja!

Dold text

Läs på om TCP-C och SPEC CPU2006, var tvungen att göra det själv för att begripa vad de faktiskt testar. Notera att båda dessa tester kör saker som i princip skalar till oändligt antal trådar samt att båda kör med majoritet av tester där "working-set" är så pass stort att du komma ha extremt dåligt cache-hit-rate. Antar att du redan vet att SPARC T5 (precis som T1-4) har relativt liten CPU cache jämfört med WST/SNB-Xeon, Opteron och POWER6/7, Inte har även fördelen mot de andra att ha betydligt lägre latens i sin CPU-cache. Du vet säkert och att SPARC T5 har brutal bandbredd mot RAM, om jag inte missförstod något så har den 4x bandbredd jämfört med Xeons

Har du aldrig fungerat varför Oracle bara brukar publicera resultat för extremt få publikt kända benchmarks? TCP-C är en, att man nu även inkluderar även SPEC CPU2006 visar ändå att T5 ändå breddat sig lite i vad den kan användas till jämfört med T1-3. Läs detta (oracles blog), man hymlar ju inte en med att mer eller mindre byggt T5 för att maximera TCP-C

Min kritik mot SPARC kvarstår, det är en CPU som bara är riktigt snabb på väldigt smala användningsområden. De benchmarks som körs ovan kommer i praktiken har cache-hit-rate på <50%, de har inga problem att skala till 1000-tals CPU trådar och den största flaskhalsen är bandbredd mot RAM. Hur många program tror du matchar den bilden, hur många serverlaster tror du ens matchar den bilden? Kan du nämna ett enda desktop-program som matchar den bilden?

Att hävda att T5 är 100% snabbare än T4 är precis lika korrekt som att hävda att HSW är 100% snabbare än IVB och sedan bara visa program som utför matrismultiplikationer via SSE/AVX (finns simuleringsprogram som hamnar i denna kategori). Dessa program kommer även ha cache-hit-rate på 90% men dessa program skalar definitivt inte förbi 30-40 CPU-trådar, en T5 skulle inte ha en chans mot vare sig Intel, AMD eller IBMs processorer här.

Oracle själv säjer ju rakt ut att T5 är 20% snabbare på enkeltrådade laster, inte fullt lika imponerade då va? Av dessa 20% kommer 100% från att man ökade klockfrekvensen 20%, så att Haswell ökade IPC med ~10% är en betydligt mycket större bedrift, framförallt om man inser att IVB redan var den CPU-kärna med högst IPC som någonsin tillverkats.

Så hur korrekt är det att säga att T5 är "världens snabbaste CPU" när det i.o.f.s. är sant med den definition som Oracle väljer men om du tar väljer ut 1000 program helt slumpmässigt så kommer T5 rent statistiskt inte vara snabbast på något av dessa då den bara är riktigt snabb på program med väldigt dålig cache-lokalitet, som skalar nära nog i oändligheten och är begränsade av RAM-bandbredd? Även om T4/T5 är mycket mer balanser än tidigare versioner så har Intel, AMD och IBMs CPUer betydligt mycket bredare användningsområden.

Var ändå lite förvånad över att försäljningsmässigt går så dåligt för SPARC, det är en extremt bra CPU för det Oracle lever på: databaser. Svaret kom när man tittar på prislappen...
Den billigaste T5 servern med 16 CPU-kärnor går lös på över $50k, då får man i.o.f.s. 256GB RAM, 2x 300GB 10k RPM diskar, 4x 10GBit Ethernet + 1års garanti och service.
För $20k får man en Dell Power Edge med lika mycket RAM, 2x 300GB 15k RPM SAS diskar (fanns inte 10k), 4x 10GBit Ethernet + 3 års on-site service, 32 CPU-kärnor (4x E5-4640) samt 1 års Enterprise SUSE Linux med obegränsat antal virtuella hostar (detta står för nära $3k av priset). Vilket system tror du "vinner" TCP-C?

Så man ska ha i åtanke när man jämför Intel med både SPARC och IBM, på denna marknad är Intel ett extremt budgetmärke, trots att man idag på Xeon E5/E7 har alla RAS funktioner som tidigare var exklusiva för "riktiga" server CPUer (Intel ville ju hålla RAS exklusivt för Itanium). Intels CPUer är i grund och botten en desktop CPU och när jag säger att Haswell krossar SPARC så är det i program som har hög cache-hit rate och inte skalar i alla oändlighet, d.v.s mer än 99.9% av alla program som du någonsin kommer köra på din dator.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GT3e är bättre än 5800K i Anandtechs test. Alltså jämfört med stationära Trinity. Mobila Trinity är ungefär hälften så snabb.

Åhå? Jag drog iris och iris pro över en kam då. Jag läste att trinity fortfarande slog GT3, men det kanske gällde GT2 och GT3 men inte GT3e

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Åhå? Jag drog iris och iris pro över en kam då. Jag läste att trinity fortfarande slog GT3, men det kanske gällde GT2 och GT3 men inte GT3e

http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphi...
Och då får man tänka på att 5800K är en 100W-del. Tycker det ser bra ut jag.

Permalänk

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Tycker det ser ut som aktiv förbrukning vid vanliga sysslor är lägre eller samma, lägre vid idle och lägre vid vila/standby. Så ni ska nog inte titta så mycket på TDP. GT3e drar mer eftersom den har 128MB eDRAM och är högre klockad än 37W TDP-modellerna. Desktopmodellerna har bara en 20 EU GT2-del. Så finns inget extra där.

T ex drar ju en 4670K i snitt mindre än en 3570K i sweclockers mätningar. Sen är det samma process och nod, och även om det är en tick så är det en iteration av deras förra arkitektur. Samma typ av transistor är det inte heller, även om den är väldigt lik så att det skiljer sig och beter sig lite olika är väl förväntat. Dock inte någon helt ny teknik som förminskar förbrukningen eller krympning osv. Självklart är det inte som att gå från C2Q/D till Nehalem här.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Så ni ska nog inte titta så mycket på TDP. GT3e drar mer eftersom den har 128MB eDRAM och är högre klockad än 37W TDP-modellerna. Desktopmodellerna har bara en 20 EU GT2-del. Så finns inget extra där.

Fast jag tittade på mätvärdena i testet, inte TDP. 120W för 3770K och 140W för 4770K.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av znarkus-o:

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Jag har också funderat över det resultatet från Sweclockers. Trasslet är ju att jag inte hittat några siffror från andra sidor. Anandtech redovisade ingen strömförbrukning på sitt test utan skriver bara i slutsatsen att den drar mindre i idle men mer i load och så är det bra med det. De enda siffrorna jag sett är för i7-4765T i deras test med fokus på HTPC vilket är lite udda och där jämförs det inte med en motsvarande plattform heller. I deras benchmarkdatabas står det inget om strömförbrukning för Haswell heller. Toms Hardware har siffror som visar samma resultat som Sweclockers och de säger att deras loggar visar att processorn inte går ner i idle lika ofta som Ivy så det skulle kunna vara ett sådant problem. Guru3D säger däremot att den drar något mindre än Ivy när de testar med enbart integrerad grafik.

Så något är lurt här eftersom det saknas siffror på vissa ställen och de som har siffror presenterar motstridig information.

Det enda jag kan tänka mig är det som Toms Hardware är inne på, alltså att något inte riktigt är som det ska med strömsparningsfunktionerna. Vi får se vad som händer längre fram. Det borde ju dyka upp något om det men det är lite udda att det inte skrivits mer om det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Fast jag tittade på mätvärdena i testet, inte TDP. 120W för 3770K och 140W för 4770K.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3842?k=fadafd72fe50c...

Vilket jag också gjorde då väldigt få har publicerat siffror, men titta också på testet där de testar gpun.

Så jag vet inte vilka slutsatser du drar när du skäller på 20 EU GPUn mot gamla 16 EU i Ivy. Även om båda är FinFET på samma nod ska man inte heller anta att den beter sig helt identiskt. Och det är samma process som folk skäller på för att Ivy inte nödvändigtvis klockar lika bra som Sandy.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Så jag vet inte vilka slutsatser du drar när du skäller på 20 EU GPUn mot gamla 16 EU i Ivy. Även om båda är FinFET på samma nod ska man inte heller anta att den beter sig helt identiskt. Och det är samma process som folk skäller på för att Ivy inte nödvändigtvis klockar lika bra som Sandy.

Jag har inte dragit några slutsatser om GPUn och absolut inte skällt på nån GPUn har jag inget intresse av då jag har en dedikerad sådan, men om den ökar strömförbrukningen även om den inte används är det ett problem för mig. Det låter som du missuppfattade min fråga.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Ang Z87:
Vad är den senaste nyheten ang USB3 buggen?
Är de moderkort som släpps nu fixade eller kommer det en separat C2 version?
Sorry, jag är inte up to date...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Haswell drar mindre ström vid idle och vid användande. Det är vid påtvingad maxbelastning den drar mer eller med något program som verkligen maxar dess resurser. Sedan kan man inte titta på högsta uppmätta värden som man ofta gör vid ett test. Man kör ett testprogram och det högsta som uppmätts skriver man ut. Men om du testar en processor som ligger konstant på 60W och en annan som spikar på 65W en hundradel för varje sekund men annars ligger på 45W så ser den senare ut att vara strömhungrigare då den fick högre högsta värde.

Permalänk
Medlem

Lightroom-testet känns lite märkligt. Tiden från RAW till PNG är betydligt mer intressant än JPEG-konvertering (som ofta sker ganska snabbt och smärtfritt).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znarkus-o:

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Svaret på din fråga är följande:
Intel har flyttat in funktionalitet som normalt ligger utanför CPUn, in till cpun. Så Haswell mobos har färre komponenter än IvyBridge. Detta stämmer inte: men det är nåt i stil med att Intel flyttat in nordbryggan in i cpun, eller nåt liknande. Så Haswell + mobo drar mindre ström än IvyBridge + mobo.

Skrivet av virtual void:

Läs på om TCP-C och SPEC CPU2006, var tvungen att göra det själv för att begripa vad de faktiskt testar. Notera att båda dessa tester kör saker som i princip skalar till oändligt antal trådar samt att båda kör med majoritet av tester där "working-set" är så pass stort att du komma ha extremt dåligt cache-hit-rate. Antar att du redan vet att SPARC T5 (precis som T1-4) har relativt liten CPU cache jämfört med WST/SNB-Xeon, Opteron och POWER6/7, ...Min kritik mot SPARC kvarstår, det är en CPU som bara är riktigt snabb på väldigt smala användningsområden. De benchmarks som körs ovan kommer i praktiken har cache-hit-rate på <50%, de har inga problem att skala till 1000-tals CPU trådar och den största flaskhalsen är bandbredd mot RAM. Hur många program tror du matchar den bilden, hur många serverlaster tror du ens matchar den bilden? Kan du nämna ett enda desktop-program som matchar den bilden?

Så nu påstår du att SPARC T5 har en cache-hit-rate på <50%, eftersom den har så liten cache. Great. Du måste läsa på mycket mera. Det är inte bra när du påstår saker som du inte har en aning om. Somliga skulle kalla det FUD, när du pratar skit om produkter utan att veta något, speciellt när du sprider falska negativa rykten i syfte att sprida tvivel om en produkt, kort sagt: FUD. Om du inte vet något, formulera dig med ord som "jag tror", "antagligen så är det så att" eller liknande. Annars framstår du som en FUDare, när du påstår saker som inte stämmer. Det får bara dig att framstå som en tomte, speciellt när du pratar med en som kan ämnet. Du kan säkert vilseleda folk som inte kan något, och då funkar din taktik antagligen bra. Men den funkar inte på kunniga människor.

SPARC Niagara har generellt sett mindre cache än alla andra cpuer. T.ex. SPARC T2+ med sina 8 cores, har totalt 3-4MB cpu cache och kör på 1.6GHz. Det blir ca 0,5MB cache per core. IBM POWER6 som har två cores, hade över 20MB cache per core. Och körde på 5GHz. Massivt övertag för IBM POWER6. Men ändå behövde du 14st IBM POWER6 kring 5GHz för att matcha 4st SPARC T2+, i Enterprise CRM-systemet Siebel v8 benchmarks. Har du nånsin funderat på detta? Hur kan fyra 1.6GHz SPARC T2+ matcha 14st POWER6 med enormt höga Hz och enorma caches på vissa benchmarks? Hur kan en 1.6GHz SPARC T2+ vara 13ggr (tretton) snabbare än en IBM Cell på 3.2GHz när det gäller string pattern matching? Hur går detta ihop? Hur kan en så långsam cpu med pytteliten cache, vara 10x snabbare än högt klockade cpuer med enorma caches? Hur förklarar du det? Något går inte ihop i dina påståenden. Tror du att Intel kan bygga en x86 på 1.6GHz med pytteliten cache som skulle kunna vara 10x snabbare än monster på 5GHz POWER6 med över 40MB cpu cache? Eller kan ARM det? Eller AMD? Eller IBM? Nej, ingen av dem kan. Men SPARC Niagara kan. Varför?

Låt mig undervisa dig så kanske du äntligen börjar fatta lite varför många tycker SPARC Niagara är så bra. SPARC Niagara är en unik cpu, därför att den är helt radikalt annorlunda uppbyggd. Och därför är den så j-vla bra. SPARC är inte evolution, det är revolution.

Poängen är den studier av Intel visar att server x86 cpuer får ungefär 50% cpu cache missar under full load. Under max load, när man bränner cpu som mest, så väntar en typisk server x86 cpu ca 50% av tiden på data. Alla server cpuer idlar 50% av tiden under full load, därför har servercpuer enorma caches. IBM POWER7+ har 80MB bara i cpu L3 cache i sin senaste version som släpptes nyligen. Alla cpuer kommer att idla 50% av tiden, pga de inte är synska. De vet aldrig vilka data som behövs, därför har de även komplex pre fetch logik och annat tjafs. Men de kommer ändå få 50% cache missar. Det har alltid varit så här: Intel, IBM, HP, AMD, MIPS, etc. Så en 3GHz cpu, motsvarar egentligen 1.5GHz som körs på 100% load. En 5GHz cpu idlar ännu mera, pga minnet är proportionellt långsammare, en 5GHz cpu kanske idlar 60% av tiden, eller t.om 70% av tiden.

Men, SPARC Niagara idlar endast 5-10% av tiden. Det är unikt och nytt. Revolution. Därför kan en Niagara på 1.6GHz krossa mycket högt klockade cpuer. Hur? Svar:
SPARC Niagara har många cores, som vardera har många trådar. Så fort det blir en cachemiss i en tråd, så byter den tråd omedelbart och forsätter arbeta medan den gamla tråden väntar på data. Vanligtvis kostar det flera 100, om inte 1000tals cykler att byta tråd för vanliga cpuer. Men Niagara byter tråd istort sett omedelbart och idlar nästan aldrig, den har alltid arbete att göra. Den behöver ingen stor cache för att prestera. Fattar du nu, varför Niagara SPARC är radikalt annorlunda och är så j-vla bra? Jag skulle aldrig beundra SPARC Niagara om de vore vanliga cpuer, men de liknar ingen annan cpu. Så, kan du lägga ned ditt tjafs om att Intel är så innovativa och unika och bra? De suger. Läs bara kommentarerna här om Haswell och se vad folk tycker. Alla tycker Haswell suger, förutom du och den dära andra snubben som svamlade om att SPARC är en gpu.

Så när du påstår att SPARC T5 får massa cachemissar, så har du fel igen. T5 har liten cache, men har ändå flera världsrekord. Om du hade rätt: den fick cachemissar, så hade den aldrig haft rekord.

Sen pratar du om serverlaster som inte får plats i SPARC T5 cache. En serverlast får aldrig plats i cache, eftersom lasterna är stora. De måste serva 1000 tals klienter och OS och affärssystem och databas och allt. Ingen cpu har tillräckligt stort cache för att rymma flera 1000 klienters data. Det är bara att glömma att försöka cacha serverlaster. Det spelar ingen roll hur mycket cache du har. Du måste ha flera GB, om ens det. En server kör många program samtidigt, så cachen swappar hela tiden. Men SPARC T5 har inte det problemet, eftersom den inte försöker cacha allt. Den vet att det inte går, och istället för att undvika cachemissar, så gör den bara annat jobb under tiden. Dessutom har ju T5 även transactional memory, Sun lade in det i sin ROCK cpu för flera år sen, som avbröts.

Mera nyheter för dig: Sant är att gamla SPARC Niagara var en nisch cpu. Det var upp till SPARC T3. De har alla liknande kärnor, dvs kan köra många lätta trådar. Men SPARC T4 och T5 har radikalt omdesignade kärnor som gör att de även klarar av enkeltrådade saker om det behövs. T4 har 8 kärnor, med 8 trådar var. T4 kan, om man säger till, dedikera alla 8 trådar i en kärna till en enda ensam tråd. Så då kommer inte kärnan köra 8 trådar samtidigt, utan alla kommer att fokusera på att köra en enda tråd. SPARC T5 har 16 cores med 8 trådar var, och kan också dedikera en hel kärna till en tråd.

Så iom T4 så är SPARC Niagara inte längre nisch cpuer. De klarar även av tunga trådar, eller många trådar. Även det är unikt. Så IBM har alltid sagt att databaslaster föredrar få starka trådar, istället för många svaga trådar och därför ska du undvika Niagara och välja POWER. Men detta är inte sant längre. Oracle har flera databas världsrekord. T.ex. TPC-H. Här ser vi att fyra T4 (ej T5) är 25% snabbare än åtta st POWER7:
https://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20110926_sparc_t4_4_t...
Eftersom T5 är dubbelt så snabb som T4 och dessutom har den största T5 servern, dubbelt så många cpuer: 8 cpuer, så kommer den T5-8 servern vara fyra gånger snabbare än den tidigare snabbaste T4 servern (som var överlägset snabbast).

Så IBM har fel: SPARC T5 har starka trådar och är ett ypperligt alternativ om du ska köra databaser. Se bara alla rekord. Dessutom, Oracle kan databaser. Oracle ÄR databaser. Och de har sett till att SPARC Niagara är designade för att köra databaslaster bättre än nån annan cpu.

Mera nyehter för dig: Det finns två familjer: SPARC och det finns SPARC Niagara. SPARC är de gamla cpuerna med hög klockfrekvens och stor cache, precis som POWER och x86. Niagara är de nya unika cpuerna, som T[1-5]. Fujitsu har nyligen släppt en SPARC (ej niagara) som har 16 cores och är uppbyggd på traditionellt sätt: stor cache hög Hz. Fujitsus superdator K som var snabbast ett tag, har samma cpu.
http://slashdot.org/topic/datacenter/oracle-fujitsu-launch-pr...

Citat:

Du vet säkert och att SPARC T5 har brutal bandbredd mot RAM, om jag inte missförstod något så har den 4x bandbredd jämfört med Xeons.

SPARC Niagara har alltid haft ovanligt bra minnesbandbredd och alltid haft liten cache. Pga dess design måste den vara uppbyggd så, annars skulle den börja idla under full load. Och denna brutala bandbredd är ännu en av förklaringarna till varför SPARC T5 har flera världsrekord.

Citat:

Att hävda att T5 är 100% snabbare än T4 är precis lika korrekt som att hävda att HSW är 100% snabbare än IVB och sedan bara visa program som utför matrismultiplikationer via SSE/AVX

Suck, måste jag skriva samma sak igen? För det första, T5 har dubbelt så många kärnor som T4. Och den är högre klockad. Och har andra förbättringar. Dessutom är T5 benchmarks officiella och stora, det handlar inte om att göra en matrismultiplikation eller kopiera 256KB RAM. Det är hur snabbt en server kan köra Java, databaser, CRM system och annat. Lägg ned detta snack.

Citat:

Var ändå lite förvånad över att försäljningsmässigt går så dåligt för SPARC, det är en extremt bra CPU för det Oracle lever på: databaser. Svaret kom när man tittar på prislappen...
Den billigaste T5 servern med 16 CPU-kärnor går lös på över $50k, då får man i.o.f.s. 256GB RAM, 2x 300GB 10k RPM diskar, 4x 10GBit Ethernet + 1års garanti och service.
För $20k får man en Dell Power Edge med lika mycket RAM, 2x 300GB 15k RPM SAS diskar (fanns inte 10k), 4x 10GBit Ethernet + 3 års on-site service, 32 CPU-kärnor (4x E5-4640) samt 1 års Enterprise SUSE Linux med obegränsat antal virtuella hostar (detta står för nära $3k av priset). Vilket system tror du "vinner" TCP-C?

Så man ska ha i åtanke när man jämför Intel med både SPARC och IBM, på denna marknad är Intel ett extremt budgetmärke, trots att man idag på Xeon E5/E7 har alla RAS funktioner som tidigare var exklusiva för "riktiga" server CPUer (Intel ville ju hålla RAS exklusivt för Itanium).

För det första, x86 är extremt buggigt och bloatat. En x86 cpu måste implementera över 1000 asm instruktioner! Den härstammar från 1970, typ. Eller nåt sånt.
http://www.anandtech.com/show/3593
Det finns sysadmins som aldrig skulle släppa in x86 i sina serverhallar, pga instabilitet.

Sen har Xeon förbättrad RAS, ja. Men den RASen suger i jämförelse med riktiga Unix cpuer. Det som kostar pengar, är inte prestanda, det är RAS. T.ex. Fujitsus senaste SPARC64 Athena cpu kan spela om instruktioner om det blev fel, och de har ECC koder på register och allt möjligt. Det har inte vanliga Xeons. Intel lärde sig RAS från HP, som kunde RAS. Men till Unixnivå är det fortfarande långt. Så nej, Xeon har inte tillräckligt bra RAS. Prata lite med sysadmins istället för att okritiskt svälja allt du läser på nätet. Tänk lite.

Citat:

Intels CPUer är i grund och botten en desktop CPU och när jag säger att Haswell krossar SPARC så är det i program som har hög cache-hit rate och inte skalar i alla oändlighet, d.v.s mer än 99.9% av alla program som du någonsin kommer köra på din dator.

Dagens desktopcpuer kör massa trådar och program samtidigt. Det är sällan jag ligger och kör en liten loop 99% av tiden. En servercpu kör många fler trådar och program. När man startar upp Windows och idlar, så kör den typ 100 trådar, trots att man inte gör något, se task manager. På dig låter som att Windows startar upp en enda tråd och kör den 99% av tiden. Jag vet inte hur många trådar Linux eller ett tyngre Unix startar. Men det är inte en tråd. Du har fel igen. Det börjar bli tröttsamt. Vad sägs om att du läser på lite, istället för att kläcka ur dig massa förlegade saker som inte stämmer? Håll dig till något du kan istället. Lägg ned Unix server marknaden och prata inte om den. Och framförallt, läs lite kommentarer här och se hur dåliga folk tycker Intel gör ifrån sig med senaste Haswell. Katastrof. Varför ens släppa en 8% snabbare cpu? Vem är villig att lägga ut flera tusenlappar för så liten prestanda skjuts? Fiasko.

SPARC T6 kommer återigen vara dubbelt så snabb som SPARC T5. Det är skillnad mot 8% snabbare. Intel, POWER och de andra, gör vanliga tradiotionella cpuer, som är 20% snabbare för varje generation. Det är inget märkvärdigt. IBM säger: "när oracle skryter om sin prestanda, varför det? Det är så 2000 tal att disktuera prestanda, det är helt ute". IBM skryter så fort de får chansen och nu slår de ifrån sig. När POWER8 kommer ut så kommer IBM återigen säga att prestanda är viktigt.
http://www.forbes.com/sites/oracle/2013/04/02/big-data-perfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Så nu påstår du att SPARC T5 har en cache-hit-rate på <50%, eftersom den har så liten cache. Great. Du måste läsa på mycket mera. Det är inte bra när du påstår saker som du inte har en aning om. Somliga skulle kalla det FUD, när du pratar skit om produkter utan att veta något, speciellt när du sprider falska negativa rykten i syfte att sprida tvivel om en produkt, kort sagt: FUD. Om du inte vet något, formulera dig med ord som "jag tror", "antagligen så är det så att" eller liknande.

Du är ju förbannat oärlig i din diskussionsmetod. Du gör verkligen strawmans över allt. Han har aldrig sagt dumheterna du anklagar honom för. Han sa inte att T5 hade en så dålig cache-hit-rate. Han sa att de benchmarksen ger dålig cache-hit-rate generellt. Vilket gör att rå bandbredd till RAM är viktigare än en grym cache-struktur. Han påpekade också att de skalar till tusentals trådar. Alltså, de fungerar exceptionellt mycket bättre på en processor med mycket parallell prestanda med mycket bandbredd till RAM. Med andra ord som skräddarsytt för att dölja SPARCs brister och istället förstärka Intels. Rättvis jämförelse?
Så inte nog med att du handplockar orimliga tester, du missförstår medvetet Virtual Void för att sedan ägna massa tid till att anklaga honom för att sprida FUD? Allvarligt talat ser du inte vad du sysslar med själv?

Skrivet av saddam:

Dagens desktopcpuer kör massa trådar och program samtidigt. Det är sällan jag ligger och kör en liten loop 99% av tiden. En servercpu kör många fler trådar och program. När man startar upp Windows och idlar, så kör den typ 100 trådar, trots att man inte gör något, se task manager. På dig låter som att Windows startar upp en enda tråd och kör den 99% av tiden. Jag vet inte hur många trådar Linux eller ett tyngre Unix startar. Men det är inte en tråd. Du har fel igen. Det börjar bli tröttsamt. Vad sägs om att du läser på lite, istället för att kläcka ur dig massa förlegade saker som inte stämmer? Håll dig till något du kan istället. Lägg ned Unix server marknaden och prata inte om den. Och framförallt, läs lite kommentarer här och se hur dåliga folk tycker Intel gör ifrån sig med senaste Haswell. Katastrof. Varför ens släppa en 8% snabbare cpu? Vem är villig att lägga ut flera tusenlappar för så liten prestanda skjuts? Fiasko.

SPARC T6 kommer återigen vara dubbelt så snabb som SPARC T5. Det är skillnad mot 8% snabbare. Intel, POWER och de andra, gör vanliga tradiotionella cpuer, som är 20% snabbare för varje generation. Det är inget märkvärdigt. IBM säger: "när oracle skryter om sin prestanda, varför det? Det är så 2000 tal att disktuera prestanda, det är helt ute". IBM skryter så fort de får chansen och nu slår de ifrån sig. När POWER8 kommer ut så kommer IBM återigen säga att prestanda är viktigt.
http://www.forbes.com/sites/oracle/2013/04/02/big-data-perfor...

Men sluta ljug om vad han säger. Han sa aldrig att en PC bara kör en tråd. Han sa att 99,9% av programmen inte skalar i oändlighet. Hög prestanda per tråd är inte bara långt mycket viktigare för en PC, det är även långt mycket mer imponerande bedrift att höja den prestandan än att höja parallell prestanda. Allra helst när man redan krossar allt som finns med råge när det kommer till att klara många olika typer av belastning med hög prestanda per tråd. Att tillverka en processor med hög parallell prestanda i ett specialområde är inte lika imponerande. Och absilut inte så revolutionerande som du vill få det till.

Sedan det där med hur många trådar som windows kör. För det första så är inte windows 100+ trådar någon belastning. Den tunga belastningen i en PC är oftast i en eller ett fåtal trådar, även fast det finns 100 till i windows som inte belastar. Spelar ingen roll om du kan tugga 1000 trådar då om du har låg prestanda per tråd och det bara är 2 trådar som behöver riktig prestanda.
För det andra så skalar även duktigt flertrådade program riktigt dåligt när det kommer till större mängder trådar. Ja iaf om man lever i verkligheten med vanliga program och inte i Oracles benchvärld.

Det är inte klokt att klaga på den processor som är bäst i hela världen för det den ska göra, och hänvisa till ett verklighetsfrånvarande benchmark som favoriserar primitivare men mer parallelliserade processorer. Ett benchmark som processorn inte alls är byggd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Har sökt igenom alla kommentarer, men inte hittat ett svar:
Någon klok som kan förklara/spekulera i varför Haswell drar mer ström än motsvarande Ivy Bridge?
Är det så att den uppumpade grafikdelen drar massa även om den inte används? Eller kan du vara barnsjukdomar på ny hårdvara/ooptimerad mjukvara? Jag inser att de flesta uppdateringar Intel har gjort bara används i bärbara, men att det går från 50% mindre strömförbrukning till 15% mer är för mig obegripligt.

Utöver en större grafikdel och att man flyttat in strömförsörjningsdelen till CPU:n så tror jag att själva beräkningsenheterna i varje kärna har biffats upp något. I Ivy fanns det 6 portar, Haswell har 8. Jag har ingen aning vad en port är för något men antar att det tar upp plats på kiselchippet och drar ström.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-4770k-haswell-rev...
(skrolla ner halvvägs på sidan för en illustration)

Jag är dock ingen expert.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Lightroom-testet känns lite märkligt. Tiden från RAW till PNG är betydligt mer intressant än JPEG-konvertering (som ofta sker ganska snabbt och smärtfritt).

Inte för en fotograf

Skrivet av saddam:

Svaret på din fråga är följande:
Intel har flyttat in funktionalitet som normalt ligger utanför CPUn, in till cpun. Så Haswell mobos har färre komponenter än IvyBridge. Detta stämmer inte: men det är nåt i stil med att Intel flyttat in nordbryggan in i cpun, eller nåt liknande. Så Haswell + mobo drar mindre ström än IvyBridge + mobo.

Men Sweclockers mätte "vid väggen", det borde väl inte spela någon roll då?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar