Gigabyte bekräftar AMD FX-serien med 5 GHz klockfrekvens

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna att jag också först tänkte 220w tdp WTF?
Men sen kan man ju resonera som så att ett vettigt grafikkort tex Nvidia 770, har samma tdp. Varför är det ok med 220w på en gpu men inte på en cpu?
Vad ska man annars med 1000w psu:er och överdimensionerade moderkort till?

Nåja, vi får väl se om dom släpper den och vad den i så fall kommer att kosta.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Men gud e ni sämst eller? Vem fan bryr sig hur mycket ström skiten drar? Det är en försumbar mängd ström när man tittar på det stora hela ändå.

Den enda som kommer att whina är Olle 13 år som hade råd med prollen och moderkortet men pengarna räckte inte till en Corsair H80i.

Vi andra som lever i nuet och har vattenkyld CPU kommer återigen tacka AMD som levererar helt okej prestanda till ett mycket lågt pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

AMD's taktik är märklig.

Intel höll på med sitt klockfrekvensrace med P4. AMD var under den tiden effektiva och gjorde bättre processorer som var snabbare trots mycket lägre klockfrekvens. Nu är de vänt. Intel gör effektiva, AMD gör frekvensmonster som drar ström utav bara den.

Intel P4 = AMD Bulldozer. (Fast AMD fick i alla fall högre frekvens än Intel fick )

Tänkte på det också, på den gamla goda tiden när man satt med AMD-prolle överklockad på strax över 2 ghz och bra temperaturer. P4 med 3.2 ghz original och temperaturer över en bastu fick stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Tänkte på det också, på den gamla goda tiden när man satt med AMD-prolle överklockad på strax över 2 ghz och bra temperaturer. P4 med 3.2 ghz original och temperaturer över en bastu fick stryk.

Du vände på det. Det behövdes en överklockad P4 för att slå en oklockad AMD. Minns att i spel så krävdes den en P4 klockad till 4,8GHz för att komma ikapp en oklockad 2,4GHz FX.

Permalänk
Medlem

Tänk om fåtalet exemplar av dessa FX-9000 klarar 6 ghz som standardklock 24/7 med kompressorkylning. Vore ju nåt att bita i Är det möjligt? Jag tror det faktiskt går rätt bra. Med en TDP på typ 300-400 watt då? Gissar bara

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

maffigt ^^,
good guy intel, gör inte sina processorer så mkt bättre i den här generationen jämfört med förra, så AMD får en chans att komma ikapp/gå om

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Avstängd

man får se det som en klockad cpu på 5ghz då den har samma cores som 8350/8320 då är 220 faktiskt förbannat bra
och en i7 kommer ligga på minst samma tdp med en rejäl dos oc och många cpu i dag som är klockade ligger där
men alla p12 lär väll ha nått att ordbajsa om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

"intel, gör inte sina processorer så mkt bättre i den här generationen jämfört med förra, så AMD får en chans att komma ikapp/gå om"

Pga rådande lagstiftning, blir INTEL ohotad 1´a i världen så kommer marknadsdomstolen begära att företaget splittras.
Samt, varför pusha nytt då ingen konkurrerar? Nå pjoller å nytt namn så har dom ytterligare en serie å mjölka på.
Under tiden så ligger dom i de dolda med teknik färdigt för ev hot i framtiden.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Lite som processorerna i Sandy Bridge-E. Det är det värsta du kan köpa typ och då är priset för bara processorn likvärdigt med en begagnad bil av årsmodell 2000 typ. Tror knappast att en Sockel 2011 processor kostar mycket mer än vad det kostar att bygga en 1150 Haswell.

Det skulle jag inte vara så där säker på, nog finns det nog en ganska fin vinstmarginal där, men man får också tänka på att utvecklingen av en hel arkitektur är ju relativt dyr för både Ivy och för Sandy Bridge -E, men Ivy säljs i betydligt större volymer så varje enskilt exemplar behöver inte betala lika mycket.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Avstängd

att AMD inte skulle lyckas hålla sitt namnsystem för sina FX processorer var väl ingen större överraskning, intel är faktiskt bättre på den punkten(än sålänge).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JDM:

En bil med 400 HK som drar 0.5/milen är ju ganska häftigt, en bil med 300 HK som drar 1 liter/milen blir då helt plötsligt inte lika imponerande. Allt handlar i min värld iaf. om utveckling framåt på alla fronter... förbrukning, prestanda etc de ska inte gå hand i hand åt det ena hållet.

Ganska dåligt exempel, då det är bra många fler faktorer som avgör huruvida snabbt en bil rullar (som alla i slutändan bryr sig om) vikt, torque o.s.v. Men visst jag förstår dig och köper det.

Sen tycker jag inte att denna produkten är riktad till gemene man eller svensson som lusläser pricerunner efter bästa price/performance ner till sista kronan. Mer en kul grej i väntan på att AMD löser de mer grundläggande problemen i sin arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tydligen fullt med småflickor här inne som gråter över en "hög" TDP. Suck. Era överklockade "strömsnåla" Intel processorer ligger lika högt ändå.

Permalänk

det blir ett köp kanske

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tydligen fullt med småflickor här inne som gråter över en "hög" TDP. Suck. Era överklockade "strömsnåla" Intel processorer ligger lika högt ändå.

skillnaden ligger i att dessa intel processorer fullkomligt krossar allt amd har att erbjuda vid dessa klockfrekvenser

det här för tankarna till en viss intel processor(börjar p, slutar på scott).

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

För övrigt så tycker jag att det ska bli intressant med AMD:s nya 5 GHz processor. Visst, den drar 220w, men det finns redan processorer (om man överklockar) som gör det

Försök tänk på att det inte ska vara små bokstäver på SI-enheter. Blir otroligt fult, fel och visar tecken på dålig utbildning.

Tänk även på att ej särskiva, det visar tecken på dålig utbildning och slött sinne.

Dryg.

EDIT: 5 GHz borde väl ge en rejäl sprutt? Någon som har siffror på hur matchen slutar med "stock" 5 GHz AMD vs. all?

EDIT2: Hittade, http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1162291-amd-fx-8350-5...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

För övrigt så tycker jag att det ska bli intressant med AMD:s nya 5 GHz processor. Visst, den drar 220w, men det finns redan processorer (om man överklockar) som gör det

Ska man vara petig så ska det vara: "Men för vad? Så att den ..."
Alltså, sätter du tre punkter efter ett ord så ska du ha ett mellanrum.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

då kan man inte köra dem på vilket mobo som helst alltså :/
fast de är ju tillverkade för de som vill ligga i framkant...

min gissning, de flesta moderkorten klarar detta...
överklockar jag min i5 3570k till 4.9ghz ökar datorns förbrukning under full belastning med ~200w (från väggen).
det gör jag på ett litet mini itx moderkort..:)

så två konstateranden, de där processorerna drar lite för den höga frekvensen och moderkort som klarar det lär inte vara något problem !
(däremot kanske bios stödet inte finns där...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Inte riktigt, men jag förstår din poäng och skulle det behöva klämmas ur mer krut i framtiden, så finns den alltid där.

Men den försvinner inte även om du kör på full fart Så varför?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

håller amd fortfarande världsrekordet

Permalänk

Den kommer nog fungera rätt bra. Om ni kollat lite tester med en fx 8350 klockad till 5Ghz, så har ni ett ungefär om hur den kommer prestera. - TDP jaja.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

En relativt bra överklock på 8350 drar ju 300W ur agget, tänk då när den här skojjaden kommer gåendes. Den drar ju 75% mer ström än 8350 base, så kan man spekulera om 450-500W?

Satan, man lär få användning för sitt 1200W nätagg om man ska slia. sen kan man ju också spekluera om hur varm en cpu som drar 500W är.

...antagligen svalare än Haswell dock :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Försök tänk på att det inte ska vara små bokstäver på SI-enheter. Blir otroligt fult, fel och visar tecken på dålig utbildning.

Ska man vara sådan kan man ju fråga om du mäter längd i enheten M, gram i G och sekunder i S.
Alla SI-enheter har inte stor bokstav, även om det i just detta fall (watt) har det.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Försök tänk på att det inte ska vara små bokstäver på SI-enheter. Blir otroligt fult, fel och visar tecken på dålig utbildning.

Tänk även på att ej särskiva, det visar tecken på dålig utbildning och slött sinne.

Dryg.

EDIT: 5 GHz borde väl ge en rejäl sprutt? Någon som har siffror på hur matchen slutar med "stock" 5 GHz AMD vs. all?

EDIT2: Hittade, http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1162291-amd-fx-8350-5...

Snäla ditt beteende dom sprokpålis är bara jubbit förfaen. E mitt sine trögt och er jag lågutbildab?

Hoppas du njuter av mitt inlägg! Att kränka andra genom att påpeka deras sätt att skriva visar ju bara hur trög du själv är! Tänk om du själv hade varit analfabet, dyslektiker/dyskalkyli, ADHD, DAMP? Hade du tyckt att det varit okej att någon kränker dig genom att säga att du är seg, efterbliven och lågutbildad? Språkpoliser i all ära men någon gräns för hur man skall bete sig i ett forum mot folk får det fan vara. Tack och godnatt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Undrar vad min i7 2700k i 5ghz utvecklar... inte är det 95w den är specad för iaf

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

En relativt bra överklock på 8350 drar ju 300W ur agget, tänk då när den här skojjaden kommer gåendes. Den drar ju 75% mer ström än 8350 base, så kan man spekulera om 450-500W?

Satan, man lär få användning för sitt 1200W nätagg om man ska slia. sen kan man ju också spekluera om hur varm en cpu som drar 500W är.

Men hur räknar du? Den drar identiskt med 8350 vid samma frekvens och spänning. Den säljs bara på högre frekvenser och spänning. Överklockad till samm frekvenser med samma spänning så utvecklar den lika mycket värme. Det som kan skilja är att den kanske kan överklocka några hundra MHz högre vid samma spänning. Men ökningen blir ju linjär med den ökade frekvensen så om den klarar 10% mer vid samma spänning så kommer den bara dra 10% mer då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

skillnaden ligger i att dessa intel processorer fullkomligt krossar allt amd har att erbjuda vid dessa klockfrekvenser

det här för tankarna till en viss intel processor(börjar p, slutar på scott).

Jo det gör dom, men med tanke på att intels nya cpuer är fyllda med majonäs så går dom upp i 100c vid en 10%ig överklockning, medans en 4,8ghz FX8350 knappt värmer rummet.

Fan va sur jag är, lovat bort min 2500k för jag skulle köpa en 4770k och nu måste man delidda om man vill ha prestanda i stort sett.

Kul. Det är ganska vanligt när man köper just känslig elektronik att man måste ha hammare och skruvstäd för att dom ska fungera ordentligt.