Ljusa vågor på skärmen, över 60fps :(

Permalänk

Ljusa vågor på skärmen, över 60fps :(

Hejsan! Jag har byggt ihop en egen dator med komponenterna

Grafikkort: Asus Radeon HD 7850 2Gb
Moderkort: MSI 970A-G43
Chassi: Silverstone SST-RL01 Midi Tower
Processor: AMD FX-6300 6-Core 3,5GHz
Hårddisk: Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB
Nätagg: Cooler Master GX 500W PSU
Ram-minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

När jag spelar och har över 60fps blir det så här
(!KOLLA I HD!)
http://www.youtube.com/watch?v=TuKNBJbpdF0

Vad kan det vara för fel?

Permalänk

Syns inte i videon ....

Men det blir vågor som ser ut som snabba vågor med ljus, ska försöka få det på film

Permalänk
Medlem

slå på V-sync i spelet, nvidias kontrollpanel eller i catalyst control center

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av elklazor:

slå på V-sync i spelet, nvidias kontrollpanel eller i catalyst control center

Då blir det några sekunders delay på spel
Te x
League Of Legends är det inte så kul att ha en delay

Permalänk

För att förtydliga; Det är inte screen tearing du upplever?

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Om det är fallet är det bara att låsa FPSen till 60, vilket enklast görs via Vsync (dock står jag inte ut med all mouse lag man får av det), personligen sätter jag bara en FPS cap med Nvidia Inspector istället, tror att det går att göra via RadeonPro, alternativt CCC, om man som du är en AMD användare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

För att förtydliga; Det är inte screen tearing du upplever?

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Om det är fallet är det bara att låsa FPSen till 60, vilket enklast görs via Vsync (dock står jag inte ut med all mouse lag man får av det), personligen sätter jag bara en FPS cap med Nvidia Inspector istället, tror att det går att göra via RadeonPro, alternativt CCC, om man som du är en AMD användare.

Det är inte det
Det slutar när jag har 60 FPS eller mindre, när jag startar V-sync så slutar det, men jag vill helst inte använda det eftersom då är det en sådan delay på League of Legends och dessa flimmer är jobbiga :S

Det flimrar på skärmen :S
Jag kan få det på film, men när det väl är uppe på Youtube så ser man inte det
kamera: iPhone 4S 8-Megapixel

Permalänk
Medlem

Använder du VGA kabel mellan skärmen och datorn?

Visa signatur

MB: ASRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i5 3570K 4,2Ghz GPU: Asus ROG Strix 1070
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz SSD: Intel 520 120GB HDD: 1TB Seagate Barracuda
Chassi: Fractal Design Define R4 svart CPU Kylning: Corsair H80i Nätaggregat: Corsair HX650

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Det är inte det
Det slutar när jag har 60 FPS eller mindre, när jag startar V-sync så slutar det, men jag vill helst inte använda det eftersom då är det en sådan delay på League of Legends och dessa flimmer är jobbiga :S

Det flimrar på skärmen :S
Jag kan få det på film, men när det väl är uppe på Youtube så ser man inte det
kamera: iPhone 4S 8-Megapixel

Jo, grejen är att det är precis samma sak med screen tearing, det kommer när din frame rate överstiger din skärms refresh rate (i detta fall 60Hz). Jag vet inte vad det är för flimmer du har, men om det försvinner med Vsync lär det gälla med en vanlig FPS cap också, som jag nämnde tidigare, bara att prova det med.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kör du med VGA kabel? byt isåfall till en DVI/HDMI.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av qead:

Använder du VGA kabel mellan skärmen och datorn?

DVI i grafikkortet och VGA i skärmen

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, grejen är att det är precis samma sak med screen tearing, det kommer när din frame rate överstiger din skärms refresh rate (i detta fall 60Hz). Jag vet inte vad det är för flimmer du har, men om det försvinner med Vsync lär det gälla med en vanlig FPS cap också, som jag nämnde tidigare, bara att prova det med.

RadeonPro var inte kompabilitet med mitt graffikort

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FrozzCreep:

DVI i grafikkortet och VGA i skärmen

Byt till en digital anslutning. DVI eller HDMI spelar ingen roll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

DVI i grafikkortet och VGA i skärmen

Det är nog kabeln som är problemet :/ om du har DVI i skärmen så använd det istället.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 Extreme 4 CPU: Intel i5 3570K 4,2Ghz GPU: Asus ROG Strix 1070
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz SSD: Intel 520 120GB HDD: 1TB Seagate Barracuda
Chassi: Fractal Design Define R4 svart CPU Kylning: Corsair H80i Nätaggregat: Corsair HX650

Permalänk
Skrivet av ronz:

Kör du med VGA kabel? byt isåfall till en DVI/HDMI.

Skrivet av qead:

Det är nog kabeln som är problemet :/ om du har DVI i skärmen så använd det istället.

Har bara VGA
Det är en gammal HP skräm 2309v
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?cc=us&dlc=en&lc=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Det är inte det

Hur vet du det? jag tycker att det låter exakt som screen tearing.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Hur vet du det? jag tycker att det låter exakt som screen tearing.

För på den bilden / exemplaret så är det absolut inte så, skärmen kan vara blixt stilla och inga röreleser händer på spelet blir det ändå så.

Kan man köpa en sådan adapter där
Från bildskärmen (VGA) till en HDMI-uttag?
och sedan bara koppla en HDMI kabel i mellan?

Eller måste jag köpa en ny skärm med uttaget HDMI eller DVI ??

Permalänk

Finns det en liknande adapter som man kan använda och få samma full HD upplösning???

http://forumbilder.se/CEIG3/min-adapter

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

För på den bilden / exemplaret så är det absolut inte så, skärmen kan vara blixt stilla och inga röreleser händer på spelet blir det ändå så.

Är det som regelbundna vågor om går i jämn takt från ena sidan av skärmen till andra?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är det som regelbundna vågor om går i jämn takt från ena sidan av skärmen till andra?

Ja! Hatar det!!
Hoppas vi hittar en lösning tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

För på den bilden / exemplaret så är det absolut inte så, skärmen kan vara blixt stilla och inga röreleser händer på spelet blir det ändå så.

Kan man köpa en sådan adapter där
Från bildskärmen (VGA) till en HDMI-uttag?
och sedan bara koppla en HDMI kabel i mellan?

Eller måste jag köpa en ny skärm med uttaget HDMI eller DVI ??

En adapter kommer inte att göra någon skillnad eftersom att den ändå kommer att gå till vga nånstans mellan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

En adapter kommer inte att göra någon skillnad eftersom att den ändå kommer att gå till vga nånstans mellan.

http://www.clasohlson.com/se/Pr384705000/Pr384705000

Så då måste jag köpa en ny skärm?
eller lösa problemet med det här flimmrandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

http://www.clasohlson.com/se/Pr384705000/Pr384705000

Så då måste jag köpa en ny skärm?
eller lösa problemet med det här flimmrandet?

Nej adapter kommer inte lösa problemet. Har skärmen bara VGA är det nog tid att byta ändå

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

http://www.clasohlson.com/se/Pr384705000/Pr384705000

Så då måste jag köpa en ny skärm?
eller lösa problemet med det här flimmrandet?

Annars är det bara att fixa en FPS limit. Vad menade du med att RadeonPro inte skulle stödja 7850? Är ju massor med folk som använder RadeonPro med 7850...

Att sätta FPS cap med RadeonPro funkar till och med för mig, och jag har Nvidia-kort.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Ny skärm

Kan lägga till att jag har DVI -> HDMI kabel till min TV. TVn ligger på 60 Hz och när jag speglar från PCn (120 Hz) så får jag flimret. Varje gång jag ska kolla på TVn så måste jag ändra till 60 Hz. Fast... FPSen spelar ingen roll =S

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Annars är det bara att fixa en FPS limit. Vad menade du med att RadeonPro inte skulle stödja 7850? Är ju massor med folk som använder RadeonPro med 7850...

Att sätta FPS cap med RadeonPro funkar till och med för mig, och jag har Nvidia-kort.

Ska testa igen
Jag förstår inte hur programet fungerar :S

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Ska testa igen
Jag förstår inte hur programet fungerar :S

Du klickar "Add new profile" (symbolen är ett papper med ett grönt plus på raden högst upp), väljer .exen till spelet i fråga, och sen när du markerat den nya profilen i listan så kan du fixa inställningar till det till höger, för FPS cap väljer du Tweaks>Dynamic Framerate control, och sätter den till 60FPS, alternativt bara markera "Lock frame rate up to monitors refresh rate".

Går säkert att fixa en global inställning också, men det har jag inte koll på, då jag bara använder RadeonPro till SweetFX.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasergurka:

För att förtydliga; Det är inte screen tearing du upplever?

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Om det är fallet är det bara att låsa FPSen till 60, vilket enklast görs via Vsync (dock står jag inte ut med all mouse lag man får av det), personligen sätter jag bara en FPS cap med Nvidia Inspector istället, tror att det går att göra via RadeonPro, alternativt CCC, om man som du är en AMD användare.

Skrivet av FrozzCreep:

Det är inte det
Det slutar när jag har 60 FPS eller mindre, när jag startar V-sync så slutar det, men jag vill helst inte använda det eftersom då är det en sådan delay på League of Legends och dessa flimmer är jobbiga :S

Det flimrar på skärmen :S
Jag kan få det på film, men när det väl är uppe på Youtube så ser man inte det
kamera: iPhone 4S 8-Megapixel

Då är det ju Screen Tearing.
FPS cap eller V-Sync är det som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Då är det ju Screen Tearing.
FPS cap eller V-Sync är det som gäller.

Skrivet av Lasergurka:

Du klickar "Add new profile" (symbolen är ett papper med ett grönt plus på raden högst upp), väljer .exen till spelet i fråga, och sen när du markerat den nya profilen i listan så kan du fixa inställningar till det till höger, för FPS cap väljer du Tweaks>Dynamic Framerate control, och sätter den till 60FPS, alternativt bara markera "Lock frame rate up to monitors refresh rate".

Går säkert att fixa en global inställning också, men det har jag inte koll på, då jag bara använder RadeonPro till SweetFX.

Jag får köpa en ny Bildskärm eftersom den är efterbliven...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FrozzCreep:

Jag får köpa en ny Bildskärm eftersom den är efterbliven...

Det kommer inte lösa problemet. Har du mer än 60FPS på en 60Hz skärm så får du Screen Tearing.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hjälpte inte ...