Letar efter en relativt billig filmkamera med bra kvalité

Permalänk
Medlem

Letar efter en relativt billig filmkamera med bra kvalité

Hejsan!

Jag kan bara börja med att säga att jag är inte speciellt kunning inom detta område så all hjälp uppskattas!

Det jag då letar efter är helt enkelt en filmkamera som är relativt liten och billig men ändå har ganska bra kvalité, ändamålet med denna filmkamera ska huvudsakligen vara youtube-videos och jag har hitills lånat en kompis filmkamera men detta kommer inte vara möjligt så mycket längre då han ska flytta. Den kamera jag då lånat av honom och varit nöjd med heter "sony HDR-XC115", det är iallfall det jag uppfattar av att läsa på själva kameran, står också 3,1 mega pixel "still bilds filmning". Denna kamera är några år gammal och jag hittar ingen bra länk till någon stor återförsäljare men hittade däremot denna som verkar vara en nyare version av samma kamera http://www.elgiganten.se/product/foto-video/videokamera/HDRCX.... Som jag uppfattar det iallafall så ska detta vara en bättre version av den kamera jag nu lånat och kanske är ett alternativ för mig. Här är en av de videos jag gjort med hans kamera om ni vill se kvalitén som jag är ute efter , skulle inte skada med lite bättre kvalité självklart (https://www.youtube.com/watch?v=JlaaRWss1OU, kan lägga till att det inte är proffsfilmer jag gör och dem slags "filmerna/sketcherna" jag gör kräver inte någon jätte kvalité mer än att det ska vara en ganska klar bild)

Jag är ganska öppen för andra förslag och vad ni tycker om just denna kamera som jag länkade till, jag skulle helst vilja ligga runt samma pris eller kanske billigare då youtube inte är mer än en hobby som drar in några hundralappar i månaden och jag tänker därför inte lägga ned stora pengar på proffsutrustning. En sådanhär liten kamera är självklart allmänt bra att ha när man åker utomlands osv också.

Så om ni har några förslag på filmkameror som passar mina behov, vart man kan köpa dessa och vad jag ska titta efter så uppskattas detta!

Permalänk
Medlem

Alternativt köpa en systemkamera med filmfunktion,ska man ha bra kvalite så kostar det,spelar ingen roll om den kan spela in i full hd upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Alternativt köpa en systemkamera med filmfunktion,ska man ha bra kvalite så kostar det,spelar ingen roll om den kan spela in i full hd upplösning.

Systemkamera brukar inte ha antiskak funktion. Det är ett måste om man ska filma utan stativ.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Systemkamera brukar inte ha antiskak funktion. Det är ett måste om man ska filma utan stativ.

Tror man behöver stativ ändå om det inte ska bli skakigt,antiskakfunktion (som även systemkameror brukar ha) hjälper ju bara om man försöker hålla så stilla som möjligt,vill man ha knivskarp bild är det stativ som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tror man behöver stativ ändå om det inte ska bli skakigt,antiskakfunktion (som även systemkameror brukar ha) hjälper ju bara om man försöker hålla så stilla som möjligt,vill man ha knivskarp bild är det stativ som gäller.

Jo det är alltid bättre med stativ men med antiskakfunktion blir det lite bättre än utan. Det är jobbigt att se långa klipp som skakar för mycket och om man ska importera video till datorn och arbeta med PFTrack är det nästan omöjligt med video som skakar för mycket.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Systemkamera brukar inte ha antiskak funktion. Det är ett måste om man ska filma utan stativ.

Antiskaken sitter i objektiven så man kan säga att alla systemkameror har det.
På Tex Olympus sitter det iofs inbyggt i kamerahuset.

Och, nej det "måste" man inte, men det är klart det hjälper om man är ovan.

Till TS, när du säger "youtube videor", vad menar du mer konkret?
För vissa grejer duger en telefon och för andra behövs en Red Epic, vad är det du ska göra?

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan man inte få allt, ju billigare desto sämre kvalité. Öven om du får en kamera för under 1000kr som har HD upplösning så kan jag garantera att kvalitén inte är lika bra som en kamera för 2000kr. Då pratar vi om vilka friheter du har med kameran, t.ex om du kan göra manuella inställningar eller om kameran kör automatik på allt. Att en kamera gör automatiska inställningar beroende på ljusstyrka och kontraster i omgivning är det värsta du kan tänka dig om du vill göra en seriös film, men om du inte tänker göra hög-kvalité videos så fungerar nog vilken som helst.

Jag hade rekommenderat en Canon 550D och uppåt, specifikt 700D som nu har tyst autofokus för filmning. En Canon systemkamera har även stöd för Magic Lantern firmware som gör om kameran till en hög-kvalité filmkamera med alla funktioner du behöver för att filma professionellt. Den kostar dock 6-7k att inhandla. Är inte så insatt i dom billiga filmkamerorna då jag bara arbetar med systemkameror nu för tiden.

Stora youtubers såsom FreddiW använder Canons systemkameror till alla deras filmer.

Skrivet av Pimpim666:

Systemkamera brukar inte ha antiskak funktion. Det är ett måste om man ska filma utan stativ.

Systemkameror brukar alltid ha anti-skak funktion. Inbyggt i Nikon kameror och följer alltid med på Canons objektiv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Antiskaken sitter i objektiven så man kan säga att alla systemkameror har det.
På Tex Olympus sitter det iofs inbyggt i kamerahuset.

Och, nej det "måste" man inte, men det är klart det hjälper om man är ovan.

Till TS, när du säger "youtube videor", vad menar du mer konkret?
För vissa grejer duger en telefon och för andra behövs en Red Epic, vad är det du ska göra?

Jag länkade ett video exempel i inlägget ovan till en av de videos jag lånat hans filmkamera till och jag känner att för det slags videor som jag använder så fungerar en sådan mer än tillräckligt och sen sån "handycam" är väldigt smidig och använda och om den andra handycamen jag länkade är ännu bättre än den jag lånat och endast kostar 2000 så skulle jag lätt kunna tänka mig den. (här är videon igen https://www.youtube.com/watch?v=JlaaRWss1OU, det är som sagt inte "filmer" utan mer sketcher om man kan kalla det så, dem ska inte visa någon högkvalitéts filmning utan kvalitén i filmen jag länkade känner jag är tillräcklig för mina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Tyvärr kan man inte få allt, ju billigare desto sämre kvalité. Öven om du får en kamera för under 1000kr som har HD upplösning så kan jag garantera att kvalitén inte är lika bra som en kamera för 2000kr. Då pratar vi om vilka friheter du har med kameran, t.ex om du kan göra manuella inställningar eller om kameran kör automatik på allt. Att en kamera gör automatiska inställningar beroende på ljusstyrka och kontraster i omgivning är det värsta du kan tänka dig om du vill göra en seriös film, men om du inte tänker göra hög-kvalité videos så fungerar nog vilken som helst.

Jag hade rekommenderat en Canon 550D och uppåt, specifikt 700D som nu har tyst autofokus för filmning. En Canon systemkamera har även stöd för Magic Lantern firmware som gör om kameran till en hög-kvalité filmkamera med alla funktioner du behöver för att filma professionellt. Den kostar dock 6-7k att inhandla. Är inte så insatt i dom billiga filmkamerorna då jag bara arbetar med systemkameror nu för tiden.

Stora youtubers såsom FreddiW använder Canons systemkameror till alla deras filmer.

Systemkameror brukar alltid ha anti-skak funktion. Inbyggt i Nikon kameror och följer alltid med på Canons objektiv.

Som sagt tidigare, jag gör ej professionella filmer och har ej behov av "freddiew" kvalitét, om du kollar på videon jag länkade så är kvalitén i den tillräcklig för själva ändamålet och jag har för tillfället inte råd att lägga ner mer pengar än de jag tjänar från youtube på en filmkamera vilket endast är 200-300 i månaden och att spara ihop till 6-7k känns därför orimiligt, och det finns då också mycket mer saker jag skulle prioritera över en sådan dyr kamera som en riktig mikrofon, dator uppgraderingar osv. Jag nämnde i första inlägget vilken kamera jag lånat samt en annan jag hittat som verkar va en uppgradering på denna, om någon kan bekräfta detta så känns det för mig mer än tillräckligt då jag redan är nöjd med kvalitén på den jag lånat och om jag då kan köpa denna uppgraderade versionen för cirka 2000 så känns det perfekt för mig. Ser att det är flera som nämner systemkameror men om dem ligger runt 5000+ så är det inget som interesserar mig.

Permalänk

Du skulle ju kunna kolla upp GoPro kameran, kan vara något för dig kanske.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Jag länkade ett video exempel i inlägget ovan till en av de videos jag lånat hans filmkamera till och jag känner att för det slags videor som jag använder så fungerar en sådan mer än tillräckligt och sen sån "handycam" är väldigt smidig och använda och om den andra handycamen jag länkade är ännu bättre än den jag lånat och endast kostar 2000 så skulle jag lätt kunna tänka mig den. (här är videon igen https://www.youtube.com/watch?v=JlaaRWss1OU, det är som sagt inte "filmer" utan mer sketcher om man kan kalla det så, dem ska inte visa någon högkvalitéts filmning utan kvalitén i filmen jag länkade känner jag är tillräcklig för mina ändamål.

He he, sorry såg det nu, var lite snabb.
Jag tror också en handycam duger fint, anledningen till att jag undra var eftersom du nästan svarade på din egen fråga. Om kameran du lånat är till freds så gör du nog rätt i att köpa en likadan fast lite nyare, if it aint broke.....
Men om jag frågar så här, är det någonting i dina videor idag som du inte är nöjd med och önskar var lite bättre?
Är alles goot så är det nog bara att slå till på den du hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

He he, sorry såg det nu, var lite snabb.
Jag tror också en handycam duger fint, anledningen till att jag undra var eftersom du nästan svarade på din egen fråga. Om kameran du lånat är till freds så gör du nog rätt i att köpa en likadan fast lite nyare, if it aint broke.....
Men om jag frågar så här, är det någonting i dina videor idag som du inte är nöjd med och önskar var lite bättre?
Är alles goot så är det nog bara att slå till på den du hittat.

Svårt att säga, för att göra en lång historia kort så har jag helt enkelt gjort gamla hederliga "gameplay commentaries" i över ett år och långsamt som vuxit så men sen dem senaste veckorna/månaderna så har jag testat att göra några stycken sketcher/roliga videos som då har gått extremt mycket bättre, t ex 10k views på senaste och 20k på den innan så jag har då bestämt mig för att prioritera om och köpa en filmkamera först istället för en mikrofon då jag ändå har en mikrofon som fungerar även om det inte är bästa kvalitén. Så på det sättet så är jag inte speciellt erfaren av att göra filmer med "irl" clips. På dem få jag gjort har jag varit nöjd med resultatet, en handycam fungerar bra när man ska "spring runt" och filma samt vart ganska okej kvalité med stativ som du kan se i slutet av videon. Tror du att den jag länkade i första inlägget skulle kunna fungera bra för mina behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Svårt att säga, för att göra en lång historia kort så har jag helt enkelt gjort gamla hederliga "gameplay commentaries" i över ett år och långsamt som vuxit så men sen dem senaste veckorna/månaderna så har jag testat att göra några stycken sketcher/roliga videos som då har gått extremt mycket bättre, t ex 10k views på senaste och 20k på den innan så jag har då bestämt mig för att prioritera om och köpa en filmkamera först istället för en mikrofon då jag ändå har en mikrofon som fungerar även om det inte är bästa kvalitén. Så på det sättet så är jag inte speciellt erfaren av att göra filmer med "irl" clips. På dem få jag gjort har jag varit nöjd med resultatet, en handycam fungerar bra när man ska "spring runt" och filma samt vart ganska okej kvalité med stativ som du kan se i slutet av videon. Tror du att den jag länkade i första inlägget skulle kunna fungera bra för mina behov?

Ja den blir nog bra. Jämförde den med några andra i samma prisklass och jag tycker den vinner på att den hade mer vidvinkel i utzoomat läge, annars var de rätt likvärdiga.
Vad gäller ljud kan du ju ta det senare med en extern mic och en fieldrecorder typ zoom h1 eller zoom h4n om du vill ha top notch.

Kul att du får många views, jag har några videor som skrapat ihop ca 30k på kort tid men sen har jag en som fick över 200k på en helg och är nu över 250k, en hygglig egotrip och jag förstår att du vill ha mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja den blir nog bra. Jämförde den med några andra i samma prisklass och jag tycker den vinner på att den hade mer vidvinkel i utzoomat läge, annars var de rätt likvärdiga.
Vad gäller ljud kan du ju ta det senare med en extern mic och en fieldrecorder typ zoom h1 eller zoom h4n om du vill ha top notch.

Kul att du får många views, jag har några videor som skrapat ihop ca 30k på kort tid men sen har jag en som fick över 200k på en helg och är nu över 250k, en hygglig egotrip och jag förstår att du vill ha mer

Okej tack för svaret Ska tänka på det där med extern mikrofon för jag kan förstå att om jag ska ha med ljud så är den inge vidare bra. Jag hade dock tänkt köpa en blue yeti mikrofon för att få riktigt bra ljud men den lär inte funka så bra för filminspelning så jag antar att jag behöver fixa en extern mikrofon också som den du rekommendera.

utav ren nyfikenhet, vad vare för videos som du la upp och fick så mycket views på? Jag tycker att det är så sjukt hur mycket pengar man egentligen kan få på youtube, din video med t ex 250k views hade du nog fått minst 2500 kr för om du hade haft samma partnership som jag och det är ganska mycket pengar för så lite jobb. Och tänkt då på dem som lägger upp nån kort katt video som får 100 miljoner visningar och sen kan iprincip leva på den videon haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Okej tack för svaret Ska tänka på det där med extern mikrofon för jag kan förstå att om jag ska ha med ljud så är den inge vidare bra. Jag hade dock tänkt köpa en blue yeti mikrofon för att få riktigt bra ljud men den lär inte funka så bra för filminspelning så jag antar att jag behöver fixa en extern mikrofon också som den du rekommendera.

utav ren nyfikenhet, vad vare för videos som du la upp och fick så mycket views på? Jag tycker att det är så sjukt hur mycket pengar man egentligen kan få på youtube, din video med t ex 250k views hade du nog fått minst 2500 kr för om du hade haft samma partnership som jag och det är ganska mycket pengar för så lite jobb. Och tänkt då på dem som lägger upp nån kort katt video som får 100 miljoner visningar och sen kan iprincip leva på den videon haha

ja eller typ Ray William Johnsson som har typ 4 miljoner tittare, två gånger i veckan, året runt sedan typ +5 år sedan. Dessutom går ju hans show ut på att visa andras filmer. Genialt.

det var denna jag gjorde,
http://www.youtube.com/watch?v=xZo2pA0Qc9U&sns=em

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

ja eller typ Ray William Johnsson som har typ 4 miljoner tittare, två gånger i veckan, året runt sedan typ +5 år sedan. Dessutom går ju hans show ut på att visa andras filmer. Genialt.

det var denna jag gjorde,
http://www.youtube.com/watch?v=xZo2pA0Qc9U&sns=em

Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar, riktigt snyggt gjort, vilken kamera använde du för att filma detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Jäklar, riktigt snyggt gjort, vilken kamera använde du för att filma detta?

Tackar, en Canon 600d med ett Sigma 30mm 1.4.