Fractal Design Arc XL och Mini R2 på Computex

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Arc XL och Mini R2 på Computex

Svenska Fractal Design är på plats i Taiwan med tre nya datorlådor. Serien Arc får nytillskott i form av XL och Mini R2 medan minstingen Node 304 målas vit.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

trevligt!

en vit node kanske sukulle vara något!

Permalänk
Medlem

Arc XL, ja tack!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Arc Mini och Arc XL är intressanta för mig. Redaktionen, kommer ni recensera/testa dom? Node kan ni strunta i.
Den där appen verkar häftig, kul om man kunde marknadsföra andra produkter med den med.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Då det inte verka komma någon ny variant på Define Mini så kanske det blir en Mini R2 istället

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Proffsmobbare

Roligt med en vit Node, hade gärna sett silver i lineup också.

Permalänk
Medlem

Såg redan de nya lådorna igår om man var inne på Fractals egen hemsida, blev som lite kär i Arc Mini, Jag vill ju bygga något i en liten låda för att lätt kunna dra med sig, men samtidigt ha någonting riktigt soft chassi å bygga i men den kommer bli kanonbra tror jag. ett litet + till att den får en plexi sida så kan man få en fin insida i datorn åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lannzy:

Eftersom det inte verkar komma någon ny variant på Define Mini så verkar inte Mini R2 vara så dum

Ja jag hade också velat se en Define Mini r2. Dom borde kolla lite på hårddiskvaggorna i Corsair 350d så man kan spara några centimeter på djupet (49cm som det är nu är fan för mycket imo) och så hade jag även velat se 140mm fläktar i fronten, med en breddd på 21cm borde inte det vara nå problem. Fast allra helst hade jag velat sett att dom ändrar på dom helt sjukt fula fläktgallrerna som sticker ut i toppen och på sidopanelen, känns verkligen inte stilrent eller minimalistiskt som fractal annars verkar bruka köra på. Hade man fått drömma lite hade jag även velat sett att dom får ner den i storlek till nått i klass med Silverstone ps07 och smäller på en front i metall så hade dom nog haft det perfekta mATX chassit, typ ett mATX node304 i ett litet tower format hade vart guld!

Permalänk

Tycker det är lite surt att man tappar alla hårddiskplatser om man kör en radiator fram på Arc mini r2.
Man vill ju kunna ha en större hårddisk och en ssd, utan att kylningen ska påverkas.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tycker det är lite surt att man tappar alla hårddiskplatser om man kör en radiator fram på Arc mini r2.
Man vill ju kunna ha en större hårddisk och en ssd, utan att kylningen ska påverkas.

Du skulle ju kunna modda å sätta den mekaniska i botten i chassit.

Permalänk

Hur är kvalitén på fractal designs fläktar nu för tiden? De var inte toppen för ett par år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Minin verkar nice, någon som vågar gissa på måtten? Om man ska vänta på den eller köpa en Corsair 350D...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Arc Xl , känns som mitt nya chassi.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Arc mini R2 så ju trevligt ut, men det är fan skandal att det ska ta så lång tid att få fram en vit version av ett chassi!!!. Men annars var det bra

Permalänk
Medlem

Sist men inte minst? Node var väl just minst...

Synd att man inte har behov av nytt chassi, mitt Define Mini duger gott till det datorn används till. Arc är ju ganska snygga saker i min mening och SSD-monteringen var smart. Tyckte dock det såg lite meckigt ut med hålet i moderkortsplåten för CPU-kylare på Arc Mini R2, var det inte lite litet?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Så XL har 2st 140mm i fronten, men radiator ska vara 240mm? Är det pågrund av nipplarna på raden som den blir för lång annars eller är det ett typo?

Vidare så skrevs det att Arc Mini kan ha en 240mm i botten, men på bilden har den en rad i fronten.

Vill bara veta vad som gäller :S

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Hur är kvalitén på fractal designs fläktar nu för tiden? De var inte toppen för ett par år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com
Skickades från m.sweclockers.com

FD har kört ut alla 7-blads fläktar ur sitt sortiment sen snart ett år tillbaka, R2-fläktarna är stortsett deras OEM fläktar med justerad RPM. Mycket mer effektiva till samma ljudnivå.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av samsos:

Du skulle ju kunna modda å sätta den mekaniska i botten i chassit.

Funderar om man verkligen ska behöva modda, enligt mig en sådan "enkel sak"

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Funderar om man verkligen ska behöva modda, enligt mig en sådan "enkel sak"

Du behöver inte modda. Ta bara en bit dubbelhäftande tejp och sätt fast den i taket, på botten eller kanske på nätagget

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för skillnader på detta XL och det gamla förutom att man kan fästa SSD på baksidan? Kan jag ha 2 st 360 rads i mitt chassi också eller kan jag bara ha mindre radiatorer i detta gamla XL-chassi?

Verkar för övrigt vara grymma chassin. En sak jag dock undrar är om de fixat dörren så att den går att öppna från båda hållen?

EDIT: nej justja, dom här har ingen dörr.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Vad är detta "XSPC" som sitter i fronten på Fractal Design Arc XL?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad är detta "XSPC" som sitter i fronten på Fractal Design Arc XL?

Det är en reservoar för vattenkylningen som de visar upp i chassit.

Permalänk
Medlem

Härligt med Vit Node 304, såg den (i tanken) framför mig när 304 släpptes förra året. Skulle passa bra som en Hackintosh och kompletterar min vita Prodigy bra

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Äsch, jag som hade hoppats på en ny Define R4 (R5?). Snart dags att uppgradera och R4an är ju snart ett år gammal! Lär dröja innan en R5a kommer eller vad tror ni?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

ooooh, arc mini med vattenkylning såg ju nice ut. Nytt chassi och moderkort tills efter sommaren kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Äsch, jag som hade hoppats på en ny Define R4 (R5?). Snart dags att uppgradera och R4an är ju snart ett år gammal! Lär dröja innan en R5a kommer eller vad tror ni?

R4 Kom ut i vintras så du lär få vänta bra länge innan du ser ett nytt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Arc XL ser intressant ut! Ser fram emot en recension på det

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

OT:

Ska ställa en dum fråga. Hänger inte med i all utveckling så mycket

Men varför har man en radiator i chassit? vad är det och vad gör den?

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

OT:

Ska ställa en dum fråga. Hänger inte med i all utveckling så mycket

Men varför har man en radiator i chassit? vad är det och vad gör den?

Radiatorerna används för att kyla ner vattnet om du kör vattenkylning.

FAQ : Vattenkylning

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Radiatorerna används för att kyla ner vattnet om du kör vattenkylning.

FAQ : Vattenkylning

Tack!