AMD A10-6800K och A10-6700 "Richland"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är förvånad över att folk tycker A10 serien e så bra. Själv trodde jag den skulle kallas misslyckad o att folk skulle skratta åt den. Sandy o Ivy Bridge utklassar ju dem.
Integrerad grafik e ointressant.

Nog det dummaste jag läst i denna tråden. Den är byggd kring den interna grafiken, det är inte meningen att den ska vara bättre än chip enbart byggda för CPU-prestanda. Det är som att klaga på att en lastbil inte har lika många säten som en minivan.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men är det bara jag som är nyfiken på vad FX-9000 kommer stå sig? Den kommer vara varm, men möjligen snabb:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är förvånad över att folk tycker A10 serien e så bra. Själv trodde jag den skulle kallas misslyckad o att folk skulle skratta åt den. Sandy o Ivy Bridge utklassar ju dem.
Integrerad grafik e ointressant.

Är det inte en liten hake där då?
Priset på intel processorerna som är bättre är väl liiiite dyrare...eller...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Är det 4 riktiga kärnor på dessa, eller är det som en del Intel som ibland kan verka ha 4 kärnor fast det egentligen bara är 2st med HT?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

...för varje grafikkort, i flera upplösningar, det blir många timmar det.

Så sant!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Jag är nyfiken hurvida dessa två processorer står sig i spel som League of Legends med settings på High.

Jag sitter på en llano fm1 A6 3500, spelar lol på medium inställningar utan problem. Med tanke på att den kostar 350 spänn på komplett just nu.. de du^^

Permalänk

Här får ni en hint om 6800K iaf som jag byggde häromdan, Windows 8, 4Gb 1600Mhz minne och WD Blue 500Gb. Asus moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Här får ni en hint om 6800K iaf som jag byggde häromdan, Windows 8, 4Gb 1600Mhz minne och WD Blue 500Gb. Asus moderkort.

http://www.phs-itservice.se/wp2012/wordpress/wp-content/uploa...

Fast jag skulle inte kalla Microsofts prestandaindex som en hint. Fullkomligt värdelöst att mäta med. Allra helst eftersom skalan byts ut med varje version av windows.

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon som vet när FM2+ moderkorten kommer till handeln?
Funderar på om jag ska vänta med A10 bygget för att skafffa mig ett FM2+ moderkort + Richland. När Kaveri kommer så är det bara processorn jag behöver uppgradera.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fast jag skulle inte kalla Microsofts prestandaindex som en hint. Fullkomligt värdelöst att mäta med. Allra helst eftersom skalan byts ut med varje version av windows.

Ja det har du rätt i... men vad tycker du man ska använda? Cinebench är ju för processorn, unigine valley/heaven kanske är bäst... 3DMark tar alldeles för lång tid att installera och köra... sen har vi ju detta med vilken upplösning och med vilka inställningar man kör...

Det mesta blir missvisande... bäst vore med ett snabbinstallerat verktyg med förinställda parametrar som kör i 800x600 som alla datorer kan visa idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Ja det har du rätt i... men vad tycker du man ska använda? Cinebench är ju för processorn, unigine valley/heaven kanske är bäst... 3DMark tar alldeles för lång tid att installera och köra... sen har vi ju detta med vilken upplösning och med vilka inställningar man kör...

Det mesta blir missvisande... bäst vore med ett snabbinstallerat verktyg med förinställda parametrar som kör i 800x600 som alla datorer kan visa idag.

Det bästa är att köra ett prestandaindex som Sweclockers gör i sina recensioner. Och att INTE köra 800x600, då testar du bara processorn. Med samma processor så kan ett GT 630 vara lika snabbt som ett GTX 780 i så låg upplösning. Det bästa är att köra i relativt hög upplösning så att mäter skillnaden i grafikkortet och inte processorn, även om de flesta inte kör 2560x1440 så är det en bra upplösning då man ser prestandan på själva grafikkortet. Sedan kan man titta på processorrecensioner i 1366x768 för att se prestandan på själva processorn. Och då kan man avväga hur mycket pengar man vill lägga på de olika delarna eller om man vill köpa en APU.

Måste förövrigt säga att Sweclockers och Nordichardware har bland de absolut bästa recensionssidorna som jag sett på nätet. Och jag läser runt en del och är ganska aktiv på många ställen. Förr var NH snäppet vassare, men nu är det Sweclockers som är mitt förstahandsval, och det är inte för att det är på svenska, de klår helt enkelt den engelskspråkiga konkurrensen överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Här får ni en hint om 6800K iaf som jag byggde häromdan, Windows 8, 4Gb 1600Mhz minne och WD Blue 500Gb. Asus moderkort.

http://www.phs-itservice.se/wp2012/wordpress/wp-content/uploa...

Konstigt att jag får 6,7 som lägst och det är på grafiken,
jag byggde dock med 8gb minne om det har med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Konstigt att jag får 6,7 som lägst och det är på grafiken,
jag byggde dock med 8gb minne om det har med saken att göra.

Verkar ju lovande för plattformen och visar dessutom hur opålitligt Windows-benchmarken är. Du måste ju dock ha betydligt snabbare minnen och SSD jämfört med resultatet innan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Verkar ju lovande för plattformen och visar dessutom hur opålitligt Windows-benchmarken är. Du måste ju dock ha betydligt snabbare minnen och SSD jämfört med resultatet innan.

Jag köpte Corsair Vengeance 1600MHz, flashade moderkortet för "full support", laddade hem dom senaste drivrutinerna och körde någon överklocknings grej som heter auto tune med hjälp av mitt asus mobo.

Det är första datorn jag bygger och jag måste säga att jag är imponerad, den är inte till mig utan till en bekant som ska ha den som kontorsdator.

Suttit och lirat Skyrim hela kvällen

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Finns det någon repeterbar sekvens i lol som man kan köra för att jämföra 2 olika system?

Skickades från m.sweclockers.com

Du står still i basen utan medspelare innan minions spawnar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW