Vad tycker ni om PlayStation 4?

Permalänk

Vad tycker ni om PlayStation 4?

Hej!

Satt precis och kollade igenom Sonys E3-presentation, blev mäkta imponerad! Bungies nya spel såväl som det breda Indie-stödet och Kingdom Hearts 3 var lite av "spiken i kistan" för min del, blir garanterat ett PlayStation 4 (oavsett om dessa titlar är exklusiva eller icke). Ingen regionslåsning, inget behov utav att verifiera sig var 24:e timme, inget DRM, ingen påtvingad Kinect-kamera, lägre prislapp, bättre hårdvara m.fl.

Hur tycker ni att Sony skötte presentationen? Var det något som fick er att lyfta på ögonbrynen lite extra?

Håll diskussionen på en trevlig nivå, dvs. inga "fanboys"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Hej!

Satt precis och kollade igenom Sonys E3-presentation, blev mäkta imponerad! Bungies nya spel såväl som det breda Indie-stödet och Kingdom Hearts 3 var lite av "spiken i kistan" för min del, blir garanterat ett PlayStation 4 (oavsett om dessa titlar är exklusiva eller icke). Ingen regionslåsning, inget behov utav att verifiera sig var 24:e timme, inget DRM, ingen påtvingad Kinect-kamera, lägre prislapp, bättre hårdvara m.fl.

Hur tycker ni att Sony skötte presentationen? Var det något som fick er att lyfta på ögonbrynen lite extra?

Håll diskussionen på en trevlig nivå, dvs. inga "fanboys"!

Jag tycker precis som du att Sony verkar ha den bättre konsolen denna generationen (förutsatt att Microsoft inte prisdroppar och gör några radikala förändringar).
Dock är jag inte den som spelar särskilt mycket på konsol, så jag kanske har missat något fundamentalt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Efter att tittat på EA och Microsofts press events nu innnan E3 så känns det som om PS4 måste göra många snedsteg för att förlora greppet. De enda som verkar vara riktigt heta på Xbone är fanbois. Detta tycker jag är förståligt då de flesta av tjänsterna på Xbone inte kommer fungera till att börja med här i Sverige (min gissning), precis som vid tidigare konsol släpp. Xbone har en extrem focus på telefoner, tablets osv... vilket inte är något jag eftetrackar i mitt spelande.

Samtidigt så har PS4 flera saker som jag ställer mig frågande till. I slutändan blir det prisbilden samt spelbiblioteket som avgör striden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa PS4 för att den har bättre hårdvara. Att den nu blir lika dyr/billigare en Xbox gör valet enklare.

Permalänk

Ps4 bättre hårdvara än x1. -> leder troligtvis till bättre prestanda i multiplats
Ps4 billigare än x1.
Ps4 fler spel som tilltalade mig under eventet. Enda X1 spelet som jag skulle vilja ha hittills är Dead Rising 3.
Ps4 de flesta multiplats som visades som tilltalade mig får exclusive content till ps4

Enda minuset är att de infört PSN+ krav att spela online. Har alltiv varit negativt inställd till xbox live gold krav att spela online. Nu är jag även negativt inställd till sonys val att sätta ett likadant krav.

Ps4an kommer att vara ett väldigt bra val för mig som gamer tillsammans med min PC, PS3 och 360

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Kommer PS4 ha native support för mus+tngb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Efter att tittat på EA och Microsofts press events nu innnan E3 så känns det som om PS4 måste göra många snedsteg för att förlora greppet. De enda som verkar vara riktigt heta på Xbone är fanbois. Detta tycker jag är förståligt då de flesta av tjänsterna på Xbone inte kommer fungera till att börja med här i Sverige (min gissning), precis som vid tidigare konsol släpp. Xbone har en extrem focus på telefoner, tablets osv... vilket inte är något jag eftetrackar i mitt spelande.

Samtidigt så har PS4 flera saker som jag ställer mig frågande till. I slutändan blir det prisbilden samt spelbiblioteket som avgör striden.

Blir också orolig av deras telefon integration, speciellt när det var integrerat i ett spel...?! Visst att man kan sköta konsolen lite med telefonen, kul feature, men när man lirar vill man inte behöva släppa dosan och fippla med mobilen.

Dessutom tror jag inte att "de flesta" tjänster inte kommer att fungera. Svårt att tro att TV grejen kommer fungera dock, men det är bara en sak som jag inte är speciellt intresserad av ialf. Om du vill prata svenska med den lär du få vänta dock. Får se vad respektive fanbois säger när de provat dem efter release och bestämma sig då. Lär ju vara stort plus för MS att deras konsol kommer några månader tidigare... De som vippar åt vilket som tar ju det som kommer först.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Maskinen är inte släppt så det är svårt att bedöma den än.
Kan bara gissa eller spekulera hur det kommer vara.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt ser bra ut förutom utformningen på handkontrollen, men tur att Destiny inte är exklusivt då hade jag varit tvungen att skaffa en

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Blir också orolig av deras telefon integration, speciellt när det var integrerat i ett spel...?! Visst att man kan sköta konsolen lite med telefonen, kul feature, men när man lirar vill man inte behöva släppa dosan och fippla med mobilen.

Dessutom tror jag inte att "de flesta" tjänster inte kommer att fungera. Svårt att tro att TV grejen kommer fungera dock, men det är bara en sak som jag inte är speciellt intresserad av ialf. Om du vill prata svenska med den lär du få vänta dock. Får se vad respektive fanbois säger när de provat dem efter release och bestämma sig då. Lär ju vara stort plus för MS att deras konsol kommer några månader tidigare... De som vippar åt vilket som tar ju det som kommer först.

De var löjligt imponerade av "AND YOU CAN CALL DOWN AIRSTRIKES FROM YOUR SMARTPHONE!". Under nästan alla events så har folket stått med tablets och plinkat på scen... Nja, jag är inte imponerad. Sedan kan man ju fundera på flytet när ps4 kommer ha '50% starkare gpu' del...

Angående 'först vinner' ideen kan man ju säga att dreamcast gick det inte så bra för

Skrivet av Kotaku:

"It's the PlayStation 2, courtesy of both its actual sales and the perception that many people held off on buying Sega's new console in 1999 in lieu of a PS2 in 2000, that killed the Dreamcast..."

http://kotaku.com/5634422/happy-birthday-dreamcast-well-never...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Är verkligen ingen konsollmänniska men måste säga att PS4an känns bäst av alla tre och om det hamnar på ca 3500kr så lär jag köpa.

Dock tråkigt att Castlevania:LoS2 inte kommer till fyran

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är verkligen ingen konsollmänniska men måste säga att PS4an känns bäst av alla tre och om det hamnar på ca 3500kr så lär jag köpa.

Min gissning är att den kommer kosta dubbelt av det. 5999:- eller ngt... Men skulle de mot förmodan bara kosta 3500sek, då kanske jag köper 2... Baraför att...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit oerhört hypad kring PS4 sedan deras första presskonferens, och det håller i sig fortfarande nu när E3 varit.

Osäker på varför då jag egentligen föredrar att spela på PC, men kanske kan PS4 få mig att även spela mer på konsol. Några spel som såg intressanta ut är Kingdom Hearts 3 samt Knack (tror det hette det). Så det ska bli väldigt roligt och se hur det blir till lanseringen, just nu är ett köp direkt vid lansering väldigt troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Integrationen med surfplatta/smartphone tror jag stenhårt på. Att få hud, kartor, genvägar för andra in/outputs, men givetvis på frivillig basis och inte något krav, känns som något man borde uppmuntra mer i spel. Grattis WiiU..?

PS4 känns i dagsläget mer fokuserad på spelare, eller åtminstone mer dedikerade och intresserade spelare i första hand. Om det inte vore för handkontrollen med sämre precision och som man får ont i händerna av...

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer att förlora stort om dom inte gör något snabbt. Playstation 4 är bättre på alla punkter. Billigare, snabbare och inga idiotiska begränsningar.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

4495 kr i Sverige pga extra girighetsavgift från Nordisk Film

rekommenderar att ni beställer från England eller Tysklarn

Permalänk
Medlem

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...

3698 kr på spelbutiken.

Vidare gillar jag konsolen och funktionerna men fattade tycke för MS cloudfunktion såg rätt så intressant ut om det fungerar lika bra i verkligheten som de visade igår. Spelfronten är väl kanske inte den bästa för ps4 än lite fler blockbuster skulle man gärna vilja se.

Permalänk
Medlem

Är ingen som spelar på konsol alls men några titlar är ju exklusiva och blev lite konstigt taggad när jag satt och tittade igenom alla press events som gick av stapeln.

Microsoft och Xbox 2013 One skratta jag mer åt, aldrig någonsin att jag skulle lägga pengar på den.
Men Sony och PS4 fick mig helt klart på deras tåg

Det handlade om spel och särskilt indie utvecklare samtidigt som man skrattade åt Microsoft och deras "crapbox"!

Pga priset så blir det knappast att man köper det från Sverige, har inget behov av att ha den ens första veckan, många spel på ingång.

Sony har ju gjort det klart att PS4 är för Gamers, troligen det som lockar mig mest, inget jävla lullull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Min gissning är att den kommer kosta dubbelt av det. 5999:- eller ngt... Men skulle de mot förmodan bara kosta 3500sek, då kanske jag köper 2... Baraför att...

Finns inte en chans att den kommer att kosta så mycket. Priset är ju satt till €399, skulle den kosta 6000 i Sverige skulle alla beställa från Tyskland. Den kommer garanterat att kosta under 4000 på många ställen.

Permalänk
Medlem

Visades något av ps4:s operativsystem? Jag tyckte att ps3s kändes rätt så dött och tråkigt. ps4 är ju lite lockande, men även xbox då jag älskar Forza serien. Dock så lockar ju inte 1000kr extra för xbox särskilt mycket.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Visades något av ps4:s operativsystem? Jag tyckte att ps3s kändes rätt så dött och tråkigt. ps4 är ju lite lockande, men även xbox då jag älskar Forza serien. Dock så lockar ju inte 1000kr extra för xbox särskilt mycket.

Det kom upp någon efter själva eventet, finns nog klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Visades något av ps4:s operativsystem? Jag tyckte att ps3s kändes rätt så dött och tråkigt. ps4 är ju lite lockande, men även xbox då jag älskar Forza serien. Dock så lockar ju inte 1000kr extra för xbox särskilt mycket.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1OegYm...

Inte så mycket kanske men något =), kommer nog fler videon under E3.

Permalänk
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Ps4 bättre hårdvara än x1. -> leder troligtvis till bättre prestanda i multiplats
Ps4 billigare än x1.
Ps4 fler spel som tilltalade mig under eventet. Enda X1 spelet som jag skulle vilja ha hittills är Dead Rising 3.
Ps4 de flesta multiplats som visades som tilltalade mig får exclusive content till ps4

Enda minuset är att de infört PSN+ krav att spela online. Har alltiv varit negativt inställd till xbox live gold krav att spela online. Nu är jag även negativt inställd till sonys val att sätta ett likadant krav.

Ps4an kommer att vara ett väldigt bra val för mig som gamer tillsammans med min PC, PS3 och 360

Det är inget krav på PS+, du kan fortfarande ha enbart "vanliga" PSN som dock kommer kosta. Det är stor skillnad på PS+ och "vanliga" PSN. Du måste inse att priset på konsolen är så här lågt på grund av att det blir en månadskostnad. Ingen av konsolerna kommer gå i plus rent hårdvarumässigt tror jag. Pengarna ska tas in från online-tjänster och licens från spelutvecklare.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av HALO men det är helt klart Sony som är snäppet vassare i år. På de titlar jag finner intressanta så är det hugget som stucket i stort sett men PS4:an har på pappret just nu ett par ganska stora fördelar gentemot XBOX One.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är inget krav på PS+, du kan fortfarande ha enbart "vanliga" PSN som dock kommer kosta. Det är stor skillnad på PS+ och "vanliga" PSN. Du måste inse att priset på konsolen är så här lågt på grund av att det blir en månadskostnad. Ingen av konsolerna kommer gå i plus rent hårdvarumässigt tror jag. Pengarna ska tas in från online-tjänster och licens från spelutvecklare.

umm...What?
Som jag förstod det krävs psn+ för att spela online samt att man får tillgång till allt annat vad psn+ innebär i dagsläget, medan det vanliga PSN skulle fortsätta som vanligt utan månadskostnad med den skillnaden att man inte kan spela online.

Vore ju rätt idiotisk om man måste betala för vanliga psn för att kunna ta emot uppdatering och köpa spel från PSN.

Måste kolla runt lite och se om jag hittar mer angående detta

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Ja de har enbart sagt att det krävs PS+ för att spela online spel, men applikationer och annat kommer inte kräva det. T.ex Netflix kommer fortfarande att fungera utan PS+, utan enbart multiplayer bitar av spel.

Det är dessutom samma konto som du redan har till PS3 samt Vita så har du redan det så tja har du det redan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Finns inte en chans att den kommer att kosta så mycket. Priset är ju satt till €399, skulle den kosta 6000 i Sverige skulle alla beställa från Tyskland. Den kommer garanterat att kosta under 4000 på många ställen.

4500 nästan överallt

Permalänk

Ser bra ut. iallafall jämfört med konkurrensen

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med kostnad för online... Det var ju en av de absolut största fördelarna med PS3 vs 360.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker att sonys presskonferens var väldigt svag jämfört med microsoft. Microsoft brassade på med spel, spel och åter spel, medan sonys första timme gick åt till tjänster och andra sömnpiller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W