AMD demonstrerar kommande A-serien "Kaveri" på Computex

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar kommande A-serien "Kaveri" på Computex

Den nya AMD A-serien "Richland" är inte den enda nyheten på Computex 2013. På plats demonstreras även uppföljaren Kaveri, som bland annat ska leverera GCN-arkitektur.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undrar vem som blir den första att få ett Kaveri-haveri?

Permalänk
Medlem

Fasen, jag som hoppades att de skulle nämna något om nästa generation grafikkort:(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Längtar till Steamroller för AM3+

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Längtar till Steamroller för AM3+

När kan den tänkas komma (om den någonsin kommer)?

Permalänk
Avstängd

Steamroller är heltklart intressant sen 2014 är det nog dags att uppgradera min e350 till nyare gen av amd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Inte ett ord om prestandan hos Kaveri? Nu blev jag lite ledsen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/MQcjEA3it90

Vill ha Kaveri i min nästa laptop.

EDIT: 28nm var det va? Borde bli fler Radeon-kärnor än 384 isf, eller?
Kan man hoppas på en modul till också, eller blir det "bara" 2 moduler?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När kan den tänkas komma (om den någonsin kommer)?

Q1 2014 har jag för mig att jag har sett någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Heh, funderar främst på namnet av någon orsak. Namngivits efter Kaveri River i Indien? Kaveri betyder även 'kompis' på finska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoetrap:

Heh, funderar främst på namnet av någon orsak. Namngivits efter Kaveri River i Indien? Kaveri betyder även 'kompis' på finska.

Döpt efter floden Kaveri.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zoetrap:

Heh, funderar främst på namnet av någon orsak. Namngivits efter Kaveri River i Indien? Kaveri betyder även 'kompis' på finska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kabini_River

Skulle gissa på att de kör floder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

http://youtu.be/MQcjEA3it90

Vill ha Kaveri i min nästa laptop.

EDIT: 28nm var det va? Borde bli fler Radeon-kärnor än 384 isf, eller?
Kan man hoppas på en modul till också, eller blir det "bara" 2 moduler?

Snyggaste och lätt den grymmaste reklamen...

undrar om snubbarna skall symbolisera moduler eller kärnor... och deras "reinforcement" var ju solklart Radeon Cores

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

Snyggaste och lätt den grymmaste reklamen...

undrar om snubbarna skall symbolisera moduler eller kärnor... och deras "reinforcement" var ju solklart Radeon Cores

Hmm... Och de blåa = intel? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Hmm... Och de blåa = intel? ^^

Skulle gissa på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

http://youtu.be/MQcjEA3it90

Vill ha Kaveri i min nästa laptop.

EDIT: 28nm var det va? Borde bli fler Radeon-kärnor än 384 isf, eller?
Kan man hoppas på en modul till också, eller blir det "bara" 2 moduler?

Det ryktas om att den kommer variera från 384 till 768. Alltså finns det en möjlighet att den blir lika stark som Xbone.

Citat:

Talking specifically about the Kaveri SKUs, we are looking at 2-4 core modules which would ship with 6-12 GCN compute units.

Read more: http://wccftech.com/amd-kaveri-apus-compatible-socket-fm2-roa...

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Hmm... Och de blåa = intel? ^^

Den blåa stora grejen de slåss mot i slutet är nog intel. Det passar så bra in nämligen att 4 små svagare moduler inte klarar av intel på egenhand men om det samarbetar och delar på workloaden så kan de vinna över besten:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Thomaseron:

http://youtu.be/MQcjEA3it90

Vill ha Kaveri i min nästa laptop.

EDIT: 28nm var det va? Borde bli fler Radeon-kärnor än 384 isf, eller?
Kan man hoppas på en modul till också, eller blir det "bara" 2 moduler?

Det blir 2 moduler (fyra kärnor) och högst sannolikt 8 st. GCN-kluster (512 streamprocessorer), då det var vad som listades i dokument från AMD deras senaste Analyst Day.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Det blir 2 moduler (fyra kärnor) och högst sannolikt 8 st. GCN-kluster (512 streamprocessorer), då det var vad som listades i dokument från AMD deras senaste Analyst Day.

Betyder det att man kan hoppas på prestanda som ett 7750 minus den sämre minnesbandbredden och eventuellt lägre klockfrekvenser?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Betyder det att man kan hoppas på prestanda som ett 7750 minus den sämre minnesbandbredden och eventuellt lägre klockfrekvenser?

Det är inte helt omöjligt. Om jag ska spekulera fritt borde de "hårda" specifikationerna bli i det närmaste identiska och klockfrekvens på upp till 900 MHz låter inte osannolikt. Det är dock återigen bandbredden där skon klämmer, men vi får se hur det blir med GDDR5 som systemminne.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Det är inte helt omöjligt. Om jag ska spekulera fritt borde de "hårda" specifikationerna bli i det närmaste identiska och klockfrekvens på upp till 900 MHz låter inte osannolikt. Det är dock återigen bandbredden där skon klämmer, men vi får se hur det blir med GDDR5 som systemminne.

Just det ja, de skulle börja med BGA och stöd för GDDR5. Får hoppas att det dyker upp några intressanta brädor med det sen. Såg ett par bilder på moderkort med Kaveri från Computex men det var inte för hemmabruk och de körde bara med vanliga DDR3 eller SODIM. Risken finns ju att ingen vågar testa det så det bara blir vanliga moderkort hela vägen och så får man betala dyrt för snabba DDR3 för att hålla uppe prestandan.

Edit: Eller hur fungerar det? Klarar den bara antingen ena eller andra minnestypen samtidigt? Låter inte helt billigt med 6-8 GB GDDR5 som man vill ha. Grafikken lär ju inte använda mer än 1 GB någonsin men resten av systemet blir ju glad av lite mer minne. Går man ner på 4 GB totalt minne så är det ju rätt snålt för både grafik och system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det första jag reagerar på e att Lisa Su ser ut som en kille! Enda sättet jag kunde verifiera att det e en tjej var att man ser bröst.

Presentationen var inte ett dugg imponerande. Ser vad som händer senare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Hmm... Och de blåa = intel? ^^

Skrivet av Donkey:

Skulle gissa på det

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Donkey:

Den blåa stora grejen de slåss mot i slutet är nog intel. Det passar så bra in nämligen att 4 små svagare moduler inte klarar av intel på egenhand men om det samarbetar och delar på workloaden så kan de vinna över besten:)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte Intel, om ni läst lite vad videon säger så står det att det är "media, spel och applikationer", alltså är det saker som "äter" och "slåss om" resurser i en dator (vilket de bildligt talat även gör i videon).

Detta är en APU, där CPU-kärnorna och Radeon-kärnorna arbetar tillsammans via HSA för att klara av belastningen på APU:n.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det är inte Intel, om ni läst lite vad videon säger så står det att det är "media, spel och applikationer", alltså är det saker som "äter" och "slåss om" resurser i en dator (vilket de bildligt talat även gör i videon).

Detta är en APU, där CPU-kärnorna och Radeon-kärnorna arbetar tillsammans via HSA för att klara av belastningen på APU:n.

Jag vet det, det handlar om applikationer men tror du inte att de har haft en liten baktanke med färgschemat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag vet det, det handlar om applikationer men tror du inte att de har haft en liten baktanke med färgschemat?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, AMDs CPU-kärnor var också delvis blåa. Varför skulle de representera Intel som en mjukvaruaktivitet? Det skulle vara helt ologiskt.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Nej, AMDs CPU-kärnor var också delvis blåa. Varför skulle de representera Intel som en mjukvaruaktivitet? Det skulle vara helt ologiskt.

Orkar vara så strikt. Ha lite fantasi och ett öppet sinne iistället

Visa signatur

Gammal men bra.