Windows Phone 8 tappar tillverkarintresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av SetSail4Fail:

Jag var på Windows Phone Seminarium som på Dustin för ett tag sen. Efter de hade snackat någon timme fick jag ställa lite frågor;

När kommer ni fixa alla viktiga appar till WP som för tillfället inte fungerar särskilt bra. Svaret på denna fråga var "Vi har inte resurser/pengar att fixa andra företags appar" och min följdfråga var: "Men det måste vara i ert intresse att se till att de viktigaste apparna fungerar på er telefon, det är ju en av de största anledningarna till varför man köper en smartphone" Svaret jag fick då va en lång tystnad och vidare till nästa fråga.

Windows gör bra produkter och sedan skiter de i va konsumenterna säger, de gör samma sak med Windows Phone som de gör med XBOX ONE.

De gräver sin grav djupt, frågan är om de kan ta sig ur den.

Ja, precis samma sak med Windows 8 över huvud taget. De gör detta OS så att det skall passa samman med telefonerna och målsättningen är att försöka "låsa in " kunderna så att de måste använda MS på alla plattformar. De tillverkar inte 8:an för att det är vad deras kunder vill ha utan för att det är vad de själva vill ha.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrillemeter:

Microsoft har lyckats bra med WP8, men det är int fått den uppskattning som det förtjänar tyvärr.

"Förtjänar" och "förtjänar"; det är väl lite det artikeln handlar om: deras stora problem är spridningen i sig, som är starkt sammanflätad med tillgängligt programbibliotek. Spridningen tar stryk iom deras höga licenskostnader trots att de är ett marginaliserat OS. Om de ville penetrera marknaden så skulle de ju sänka kostnaden i detta stadium för att bli attraktiva för utvecklare, och se det som en investering för att senare kunna höja priset när tillverkare blivit mer låsta till plattformen. Nu verkar det som att de försöker spela inlåsningsspelet med höga licenskostnader trots att de bara har några procent av marknaden.

Vad det kan bero på är svårt att säga, men tydligt är att det är negativt för deras marknadsadaption. Det skulle kunna vara ett tecken på att de själva inte tror att de kommer kunna konkurrera på den prisnivå de behöver för att få igen sina pengar, så även om de sänker priset idag så skulle de inte kunna höja det i morgon för att börja se svarta siffror i framtiden.

Android är en ohyggligt svår koloss att flytta på iom att Google inte ser Android som en produkt de nödvändigen måste tjäna pengar på; bara Android ser till att marknaden inte låses till konkurrenterna så är det en vinst för Google, som får in sina pengar på annat håll. Hur kan man konkurrera på en marknad där största konkurrenten skulle vara beredd att ge bort sin produkt gratis?

Om Microsoft har utvecklat en lösning som inte är attraktiv för

  • tillverkare, vilket hör samman med prissättningen av OS samt möjlighet att påverka utvecklingen och "differentiera plattformen" som nämndes i artikeln

  • kunder, vilket hör samman med prisnivån på telefonerna och tillgängliga modeller

  • programutvecklare, vilket hör samman med spridningen: varför tillbringa tid på program som bara kommer nå enstaka procent av användare, och inte har någon annan "kicker"?

så ser jag inte vad de skulle "förtjäna". Det är väl också diametralt motsatt definitionen för "Microsoft har lyckats bra med WP8" i stort.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om hans spekulation är att det kommer gå sämre för företaget i framtiden vilket kan komma att påverka värdet negativt så är det väl helt rätt att sälja aktierna idag, oberoende av hur de utvecklats tidigare. Det är väl hela poängen med aktiemarknaden — framtida spekulationer.

Hans spekulation tycks baseras på, liksom många andras i den här tråden att döma utav kommentarerna, ett antagande om att Windows Phone skulle utgöra en stor del av Microsofts vinst. Så är ju inte fallet, därför blir den spekulationen aningen konstig.

Permalänk
Medlem

Som tidig användare av WP >7,5 testade jag häromdagen WP8 på en mobil som företaget fått låna för utvärdering.
Mitt intryck är att det inte förändrats nämnvärt på den fronten sedan jag hade en egen WP7. Bra för dem som gillade de tidiga mobilerna med WP7, kass för oss som inte tyckte att "Metro"/ModernUI var frälsarens gåva och hade provat på system som redan vid den tiden kändes nyare(läs MeeGo).

Det finns ju åtminstone 2 plan som skiljer dessa mobiltillverkare åt, hårdvara samt mjukvara, där båda delarna kan innebära begränsningar i slutändan.
Kör fortfarande en MeeGo mobil som jobbtelefon denna täcker alla mina behov även om supporten för den bara varade i c:a 3/4 år då Nokia begick sitt största misstag och slängde sina övriga mobiler i skymundan. Båda mina mobiler G-Nexus(privat) samt Nokia N9/MeeGo(64GB-modellen -jobbmobil) kan jag koppla in på valfritt OS utan strul, föra över filer direkt och sedan spela upp dem i valfritt program, eller helt enkelt använda utrymmet som USB-lagring.

Då jag sysslar med Linux, Windows samt en del Mac, stör jag mig mest på att WP8 är totalt kass att ansluta till övriga system. Inte ens på Windows kommer du undan utan att slänga in extraprogram för att kunna hantera din mobil. Uppdateringar OTA har varit standard för mina två mobiler sålänge jag haft dem. Jag kan köra SSH-konsol och remote desktop, Teamviewer, Wifi-analyzer mm.
Detta var innan WP7,5 ens hade lanserats.

Faktum är att gemene man inte efterfrågar hälften av det jag nämner men om nån frågar mig vad man skall välja för mobil så lär jag inte svara en med WP8 iaf. För mig är ju frågan istället: Varför strunta i det mest flexibla valet när man kan ha möjligheten över alla system...?
De personer jag mött hittills som har en WP-lur av något slag har i det närmaste kunnat klassats som fanboys. "-Android är billigt fragmenterat plast-skräp och kan inte användas, iPhone: dyrt inkompatibelt och är en sekt." Normalt sett har inga av dessa ens skådat en Nexus lur. Enligt mig stämmer alla dessa saker in på MS-lurar med. Under WP7-tiden var det minsann inte helt säkert att uppdateringarna trillade in på telefonen heller.
Sista argumentet brukar ju handla om huruvida man gillar att Google gluttar i din mobil och för statisktik över hur vad du sysslar med. Senaste tiden verkar ha visat att övriga aktörer jobbar på samma vis fast de är mindre öppna med att det är den verkligheten vi lever i, så glöm att de skulle vara annorlunda. "Kinect 2.0" kan inte stängas av... pffft kommer den featuren i WP9 månnetro?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Bytte från Android till WP8 när Lumia 920 lanserades. Bästa jag gjort utan tvekan! Enligt mig flyter WP8 väldigt mycket bättre än både android och ios. Mycket enkelt, smidigt och stabilt OS. Nackdelen är utbudet på appar, folk vill inte utveckla appar till wp8. Om MS tar till sig lite feedback och ändrar sitt upplägg med licenskostnader etc så tror jag fortfarande dom kan slå sig in bra på marknaden, för som sagt pratar man rent OS så hänger varken android eller ios med!
Hur som helst, sjukt nöjd med WP8. Hoppas dom lyckas vända lite på steken då android och ios är såååå tråkiga, wp8 är nytt, fräscht och kanon!

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Eller så blir det den nya blackberry - bara använd av företagsfolk där.

Hade hoppats att windows till telefon skulle bli intressant men efter tre försök (det usla 6 och de bättre 7 och 8) så har de ännu inte skapat något som är intresant för mig. Delvis beror det på alla helt onödiga låsningar som dera OS medför och på det fruktansvärt fula UI:t. Sån idioti kan man syssla med när man är marknadsledande eller om alla andra gör likadant, men inte när man ska försöka slå bland etablerade konkurrenter.

Precis samma sak med XBOX One - Jag hoppades den skulle bli intressant (mycket p.g.a. Forza), och kunde lätt ta att prestandan blir lite lägre, men alla andra krav som att jag måste köpa med kinect, regelbundet vara online för offline-spel och liknande helt onödiga begränsningar gör att jag och troligtvis många andra skippar och troligtvis satsar på annat (PS4).

Hade också hoppats på att windows phone skulle bli ett alternativ. För min del främst på grund av enkelhet med likheter mellan olika enheter, som kör samma system, man kanske skaffar på sig. Man börjar ju undra om snubben längst upp bara har en massa ja-sägare under sig som inte vågar invända.

Nu tycker jag visserligen att det är lite roligt om MS får det lite motigt så det kan släppas fram andra aktörer. Är dock lite skeptisk mot exempelvis google då de bara tycks vara ute efter att trycka upp annonser i ansiktet på folk och tycks inte bry sig nämnvärt om folks integritet.

Vad gäller xbox one - Även om jag inte hade rusat till affären vid release av någon av de nya konsolerna så gillade jag ändå den initiala idén med xbox one som en mediestation till TV:n då jag inte spelar så mycket konsolspel oavsett. Hade en tanke med att pga windows 8 så skulle kommunikationen mellan pc och xbox one underlättas markant, vilket förmodligen är sant. Men som du säger börjar det bli lite väl mycket knas som händer på den sidan nu... Även om jag inte hade haft något större problem att ha den online då jag ändå hade haft den hemma konstant så är det ju konceptet i sig som är fel. Hur ska jag som privatperson kunna lita på en produkt eller företag som uppenbarligen inte visar minsta tillit för sina kunder(!)?

Edit: Hur som helst, när det gäller windows phone så vad jag hört av folk har en sådan så brukar de ofta påpeka att det är mycket bra telefoner och att de gillar den men apputbudet är helt värdelöst. Detta är dock mest bara vad jag hört genom folk man känner och från folk jag träffat genom mitt jobb. Om det nu hade varit så kalas som de säger så borde ju MS ha lite större del av marknaden kan man tycka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Boman89:

Bytte från Android till WP8 när Lumia 920 lanserades. Bästa jag gjort utan tvekan! Enligt mig flyter WP8 väldigt mycket bättre än både android och ios. Mycket enkelt, smidigt och stabilt OS. Nackdelen är utbudet på appar, folk vill inte utveckla appar till wp8. Om MS tar till sig lite feedback och ändrar sitt upplägg med licenskostnader etc så tror jag fortfarande dom kan slå sig in bra på marknaden, för som sagt pratar man rent OS så hänger varken android eller ios med!
Hur som helst, sjukt nöjd med WP8. Hoppas dom lyckas vända lite på steken då android och ios är såååå tråkiga, wp8 är nytt, fräscht och kanon!

Hehe det ironiska med det är att med du skulle kunna skinna om android så att det ser ut som en 1:1 kopia av Windows Phone och därefter till och med göra det mer avancerat efter egen smak

Permalänk
Medlem

Grejen är att de är sist i kedjen - och inget är BÄTTRE med W8 än Andoid, men många saker däribland apputbudet är markant mycket SÄMRE så anledningen att gå över till W8 är ungefär lika obefintlig som antalet användare. W8 är en flopp och kommer aldrig att flyga - de senaste siffrorna bevisar ju bara att påståendet stämmer.

Tiden är förbi för nya OS - det finns likssom inte så mycket mer att utvecka - OSet skall bara vara stabilt och ge en bra miljö för apparna - GUI vill användarna konfa själva och dessutom så finns det inte så många fler sätt att utveckla GUI på - För stationär dator är GNOME/Win7 i princip så bra det någonsin blir GUI mässigt och för kladdapparater så är Andoid i senare utgåvor i det närmaste utan anmärkningar - finns ingen marknad kvar likssom...

Sen att M$ försöker döda sin egen Windows marknad och hela privat PC marknaden genom att försöka inför kladdskärminterface till stationära datorer är naturligtvis inget annat än ett utslag av att narkotikalagstiftningen i USA börjar bli väl liberal....

Skrivet av Zicsoen:

Hade också hoppats på att windows phone skulle bli ett alternativ. För min del främst på grund av enkelhet med likheter mellan olika enheter, som kör samma system, man kanske skaffar på sig. Man börjar ju undra om snubben längst upp bara har en massa ja-sägare under sig som inte vågar invända.

Nu tycker jag visserligen att det är lite roligt om MS får det lite motigt så det kan släppas fram andra aktörer. Är dock lite skeptisk mot exempelvis google då de bara tycks vara ute efter att trycka upp annonser i ansiktet på folk och tycks inte bry sig nämnvärt om folks integritet.

Vad gäller xbox one - Även om jag inte hade rusat till affären vid release av någon av de nya konsolerna så gillade jag ändå den initiala idén med xbox one som en mediestation till TV:n då jag inte spelar så mycket konsolspel oavsett. Hade en tanke med att pga windows 8 så skulle kommunikationen mellan pc och xbox one underlättas markant, vilket förmodligen är sant. Men som du säger börjar det bli lite väl mycket knas som händer på den sidan nu... Även om jag inte hade haft något större problem att ha den online då jag ändå hade haft den hemma konstant så är det ju konceptet i sig som är fel. Hur ska jag som privatperson kunna lita på en produkt eller företag som uppenbarligen inte visar minsta tillit för sina kunder(!)?

Edit: Hur som helst, när det gäller windows phone så vad jag hört av folk har en sådan så brukar de ofta påpeka att det är mycket bra telefoner och att de gillar den men apputbudet är helt värdelöst. Detta är dock mest bara vad jag hört genom folk man känner och från folk jag träffat genom mitt jobb. Om det nu hade varit så kalas som de säger så borde ju MS ha lite större del av marknaden kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det kan säkert hindra en och annan hobbyutvecklare, men den största bristen är väl att de stora applikationerna som folk känner till från andra plattformar saknas (och för skaparna av dessa är förmodligen inte kostnaden för några extra windows-licenser så mycket att bråka om).

Absolut. Det jag menar är att det finns en artificiell och onödig barriär för amatörer att kliva in och ta chansen att tjäna en hel del pengar, vilket var vad föregående talare pratade om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Jag är sjukt less på min lumia 920, inte hårdvaran då, utan windows 8.

Känner ett antal personer som också hypade över w8 när det kom, alla köpte varsin och nu vill alla byta till android.

Vad är det som attraherade under hypetiden? Vad är det som är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35471

"Supported Operating System

Windows 8, Windows 8 Pro

Operating system type:
Windows 8 64-bit (x64) client versions
Hardware:"

Står inte att Windows 8 Pro är ett krav.
Alltså fungerar Windows Phone 8 SDK lika bra på Windows 8 som Windows 8 pro.

Jag visste att någon skulle haka upp sig på det.

Det finns fler krav:

"Windows Phone 8 Emulator:

Windows 8 Pro edition or greater
Requires a processor that supports Second Level Address Translation (SLAT)

If your computer meets the hardware and operating system requirements, but does not meet the requirements for the Windows Phone 8 Emulator, the Windows Phone SDK 8.0 will install and run. However, the Windows Phone 8 Emulator will not function and you will not be able to deploy or test apps on the Windows Phone 8 Emulator."

Dvs, ska man kunna köra emulatorn (vilket åtminstone för mig är en självklar grundförutsättning) så måste man köra Windows 8 Pro.

Den stora bromsen för mig är inte Windows 8 Pro, utan Windows 8. Jag avskyr det operativet som pesten, och det skulle aldrig falla mig in att betala för det (och på tal om det så köpte jag två extra Windows 7 Ultimate retail-licenser så sent som i veckan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Grejen är att de är sist i kedjen - och inget är BÄTTRE med W8 än Andoid, men många saker däribland apputbudet är markant mycket SÄMRE så anledningen att gå över till W8 är ungefär lika obefintlig som antalet användare.

Precis vad jag har reflekterat över. Microsoft ligger steget efter och har inget unikt att plocka fram. Det också lite lustigt att de valde "pennfritt" samtidigt som Samsung "skapat" ett helt nytt segment med Note.

Kanske säkerheten då... Men det är ju en "defensiv" feature, ungefär som försäkring - inte påtaglig förrän efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Som tidig användare av WP >7,5 testade jag häromdagen WP8 på en mobil som företaget fått låna för utvärdering.
Mitt intryck är att det inte förändrats nämnvärt på den fronten sedan jag hade en egen WP7. Bra för dem som gillade de tidiga mobilerna med WP7, kass för oss som inte tyckte att "Metro"/ModernUI var frälsarens gåva och hade provat på system som redan vid den tiden kändes nyare(läs MeeGo).

Det finns ju åtminstone 2 plan som skiljer dessa mobiltillverkare åt, hårdvara samt mjukvara, där båda delarna kan innebära begränsningar i slutändan.
Kör fortfarande en MeeGo mobil som jobbtelefon denna täcker alla mina behov även om supporten för den bara varade i c:a 3/4 år då Nokia begick sitt största misstag och slängde sina övriga mobiler i skymundan. Båda mina mobiler G-Nexus(privat) samt Nokia N9/MeeGo(64GB-modellen -jobbmobil) kan jag koppla in på valfritt OS utan strul, föra över filer direkt och sedan spela upp dem i valfritt program, eller helt enkelt använda utrymmet som USB-lagring.

Ja att ge upp Maemo/MeeGo så ju ut att vara ett misstag redan från början. Kanske nästa enheten blir en Jollatelefon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Vad är det som attraherade under hypetiden? Vad är det som är dåligt?

Mest var det väll för att det var nokia, och att man skulle kunna "binda" ihopp w8 enheterna såsom apple har, dock blir det absolut inget xboxone eller w8 surfplatta inom närmaste tiden.

Det som är dåligt är att apptilverkare har övergett w8, dom apparna som finns uppdateras inte, alla appar krashar konstant, telefonen's batteritid ligger på mindre än 13 timmar, den repas fruktansvärt lätt(har en stor repa på skärmen, har ALDRIG haft den med skärmen neråt eller med några andra prylar i fickan.

jag kan fortsätta, men jag orkar ärligt inte, vet två personer på mitt jobb som är nöjda med den. men dom två är dom enda jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Bytte från Android till WP8 när Lumia 920 lanserades. Bästa jag gjort utan tvekan! Enligt mig flyter WP8 väldigt mycket bättre än både android och ios. Mycket enkelt, smidigt och stabilt OS. Nackdelen är utbudet på appar, folk vill inte utveckla appar till wp8. Om MS tar till sig lite feedback och ändrar sitt upplägg med licenskostnader etc så tror jag fortfarande dom kan slå sig in bra på marknaden, för som sagt pratar man rent OS så hänger varken android eller ios med!
Hur som helst, sjukt nöjd med WP8. Hoppas dom lyckas vända lite på steken då android och ios är såååå tråkiga, wp8 är nytt, fräscht och kanon!

Kan du inte lista vad som gör OS:et så bra?

Det här med apparna är utan tvekan ett black om foten. Det finns 1 app (MLO) som jag vant mig vid till den grad att jag verkligen behöver den. Finns till Windows datorer, till iPhone iPad, till Android, till Blackberry, för Windows Mobile... men inte till Windows Phone. Utvecklaren menar att marknaden är för liten. Ska skaffa telefon till dottern som sumpat sin Android. Kollade in en Nokia 520 eftersom priset är lågt. Ett av sju spel fanns för WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SetSail4Fail:

"Men det måste vara i ert intresse att se till att de viktigaste apparna fungerar på er telefon, det är ju en av de största anledningarna till varför man köper en smartphone" Svaret jag fick då va en lång tystnad och vidare till nästa fråga.

Jag förstår att MS inte tycker att det är deras ansvar att se till så att tredjepartsprogram fungerar bra (det skulle inte jag heller göra som operativsystemsutvecklare, om det nu inte berodde på problem i operativet givetvis), men i praktiken är det som sagt ingen bra strategi när de har så liten marknadsandel som de har.

De borde assistera dragplåstren så mycket de bara kan, "kosta vad det kosta vill". Men det vore ju konstigt om de inte redan gör det... det kanske bara inte har hjälpt så mycket pga ointresse från tredjepartsutvecklarna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Låt oss byta ämne lite, om Android är så framgångsrikt, varför inte försöka bli av med Microsofts monopol med Windows på hemdatorer?

Linux är för svårt för Svensson, och Mac OS är för dyrt. Chrome OS gör för lite.

Dags för någon att vakna upp och utmana Windows på riktigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Linux är för svårt för Svensson […]

Funkar uppenbarligen i Androidtelefoner.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Funkar uppenbarligen i Androidtelefoner.

Stor skillnad på en telefon och Dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrillemeter:

Stor skillnad på en telefon och Dator.

Givet, men vad spelar det för roll här? "Linux" är ett gigantiskt begrepp; att säga att det är "för svårt för Svensson" när det samtidigt är grunden till det möjligen bäst säljande operativsystemet i landet/världen är att måla med lite väl bred pensel. Idag har "Svensson" troligen fler Linux- än Windowsenheter i sitt hem (router, digitalbox, telefon, surfplatta, …).

Poängen som fanns i förlängningen av mitt ledande uttalande var att ingen tycker att Android är "för svårt" för mediananvändaren. Linux är inte "svårare" än sitt gränssnitt. Det är inte en enskild produkt på samma sätt som Windows/Mac OS X/etc., så det är intetsägande att hävda att det är för svårt. Det är som att säga att "förbränningsmotorn är för svår för Svensson" bara för att det är svårt att köra en formel 1-bil. Skulle det någonsin komma ett utmanar-OS på desktopmarknaden så är det en lågoddsare att det bygger på Linux. Ubuntu jobbar med den agendan just nu, men hur långt de når vet vi inte än.

Det finns paralleller mellan artikelns ämne och Linux på skrivbordet i allmänhet. Båda plattformarna är marginaliserade för hemanvändaren, vilket gör att de program/spel som denna fokusgrupp efterfrågar inte prioriteras till plattformarna, vilket ger en feedbackloop till första uttalandet. Skillnaden är att Linux inte är någons "produkt" som det ska tjänas pengar på, utan ett öppet samarbete för att ha en gemensam infrastruktur att bygga system (rymdstationer, superdatorer, servrar, hemdatorer, telefoner, surfplattor, kylskåp, brödrostar, … ) på. Det är inget problem för "Linux" att det saknar stort stöd på desktopmarknaden — det är inte dess mål, det är inget som skadar dess utveckling och det finns inga aktieägare som skriker efter resultat. WP däremot är en produkt av ett företag som vill tjäna pengar på just den marknad där de är marginaliserade. Det är ett problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Alltid underhållande att se så många här på swec häva ur sig allt hate när stora tillverkare nämns i en artikel! Tror många här inne får ta sig en titt på google (eller bing? ) och läsa lite Reviews om Windows Phone 8. Det har återkommande blivit prisat för att vara ett utomordentligt & kompetent mobil-OS, så att tolka de låga marknadsandelarna som att WP8 är dåligt visar hur många på swec som kommenterar helt utan kunskap/erfarenhet... Ni andra som fortfarande inte gillar det, totally fine!
Själv är jag dock sinnessjukt nöjd, och största fördelen framför övriga OS (för mig) är UI:t & startmenyn, integreringen med skydrive/mail/kontakter etc. samt flytet (vilket blivit prisat redan sedan WP7). Att det tagit hela vägen till Android 4.x för att få det någorlunda laggfritt utan 4 kärnor i 1.5GHz+ visar hur skakig grund Android står på. iOS (innan iOS 7 åtminstone) är för mig bara ett omodernt och tråkigt OS, kort och gott.

Största problemet (enligt min uppfattning efter snack med kompisar osv) är att få ens vet att WP8 finns (doh!). Köper du telefon idag är första frågan direkt: "Köpte du Android eller iPhone?". Som tidigare sagts, WP8 är trots allt inte ens 1 år gammalt (7:an är så långt ifrån 8:an så den får inte räknas med! ).

Ang. Internet Explorer, joina 2013 folk! IE har länge varit piss, men läs även här lite reviews om IE10 så ska ni se att den är i klass med kungen Chrome. Är väl endast en UI-sak om vilken man ska välja.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Då faller ju hela konceptet. Den saknar det viktigaste. Jag har haft Nokia i 12 år men efter appubudet så blev det äpplet.

Ja exakt. En Nokia 920 med Android = daaaaauuum!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillemeter:

Stor skillnad på en telefon och Dator.

Vad är skillnaden mer än att det oftast är större skärm på datorn?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad är skillnaden mer än att det oftast är större skärm på datorn?

Input möjligheter i form av tangentbord, mus eller touchpad... För att inte tala om kraftigare hårdvara som man kan arbete med. Sen är det dessutom en enorm skillnad att arbete på <5" jämfört med 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad är skillnaden mer än att det oftast är större skärm på datorn?

Du och Microsoft verkar ha fått det hela om bakfoten på precis samma sätt. En dator är inte en mobil och ett OS, eller ett interface, som är gjort för en mobil hör inte hemma på en dator. Kanske du och MS faktiskt är ett och samma?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Här i Finland är WP redan störst.
Kan bero på att halva Finland äger Nokia aktier och vill dra sitt strå till stacken.
Nu senare har även dom större (finska) apparna börjat komma till WP först.
Har själv en Lumia 920 samt en 620 i famljen. (samt en surface RT)

http://wmpoweruser.com/windows-phone-now-leads-in-market-shar...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WeeMaan:

Här i Finland är WP redan störst.

Finska marknaden har den märkliga situationen att Android, Ios och WP mer eller mindre delar smartphonemarknaden rakt av (skiljer bara några procentenheter). Det beror givet på att Nokia är en stor del av Finland (Volvos marknadsandel i Sverige är inte heller speciellt internationellt representativ ) och globalt är det inget större kassaklirr, men det är ändå en trygghet som de måste ha.

I början av månaden så kom mätningar som visade att Samsung gått förbi som den tillverkare som säljer flest telefoner även i Finland, men det är ju inräknat även andra modeller än just Androidtelefoner. Samtidigt så låter det lite motsägelsefullt iom att Nokias största försäljning antalsmässigt också bör ligga i de billigare segmenten, men jag har inte hårdstuderat siffrorna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Den stora utmaningen för Windows Phone är att få personer känner till det. Alla vet vad en iPhone är. Många vet även vad Android är. Ytterst få (utanför kretsen teknik/mobil/datorintresserade) känner till Windows Phone. Av den anledningen är det tufft för Windows Phone att slå sig in på marknaden.

Jag har en WP8-lur sedan en månad tillbaka, och OS:et känns mycket fräschare och trevligare än gamla iOS som fortfarande ser ut som år det gjorde år 2007 - och nya iOS 7 tycks inte heller bli någon jätteinnovation. De flesta iPhone ägare som testat min telefon har uppskattat den (särskilt live tiles), och instämmer i att iOS börjar kännas tråkigt.

Apputbudet är helt OK på WP8, men det finns självklart inte lika många som på de andra plattformarna. Hur många appar man behöver är högst personligt - själv sitter jag oftast med webbläsaren oavsett mobil OS.

Permalänk
Avstängd

Föga förvånande. WP är ju uppriktigt sagt skit jämfört med både Android och iOS.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.