Microsoft tillkännager Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara den enda som tycker Microsoft går helt rätt väg och försöker göra en allt-i-ett konsoll som går mer åt media/kinect-hållet, enligt mig är det modigt och helt rätt i tiden..

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag verkar vara den enda som tycker Microsoft går helt rätt väg och försöker göra en allt-i-ett konsoll som går mer åt media/kinect-hållet, enligt mig är det modigt och helt rätt i tiden..

Men ingen vill spela buzz-words... De har gått på sitt eget snack med buzz-words så mycket att det blir buzz-features. De snålar in på prestanda, och för att sälja hittar de på billiga plojgrejer, sedan spårar det ur. Nu är det dyrare att göra allt plojskit än att bara kasta in ordentlig prestanda.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Hur ser elförbrukningen ut på XBOX One?
Kan ju vara ganska avgörande för folk, det finns väl ingen vettig människa som vill ha en mediabox/spel-konsol som ligger runt 70-80C konstant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Enda känslan jag hade i kroppen efter presskonferensen var att jag kände mig mer övertygad om att jag gjort rätt val när jag förbokade ps4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av neonille:

Fast det visade sig senare att detta vara FALSKT

Fast så visade det sig inte alls vara falskt, googla lite igen du.
Rolig och sann kommentar från random snubbe "Well, that's it. Microsoft just went full retard."

Obligatoriska installationer av spel.
Obligatorisk registrering av spelet online.
Avgift för begagnade spel.
Går inte låna/låna ut spel.
Kinnect MÅSTE vara aktiverad hela tiden.
Internet MÅSTE vara tillgängligt hela tiden, för att ens kunna använda konsolen.

Sen har vi ju såklart " SPORTS SPORTS SPORTS SPORTS "..

Jag ser tyvärr inget positivt med denna konsolen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fredag:

SyD1VlQdj2s

9ekOtn7L1N0

Låter dessa herrar stå för för mina åsikter. Inte så mycket att tillägga innan E3. Som det ser ut nu kan man bara skratta åt det. Fast nu kan man ju ha en hund i CoD, det är ju bra?

Bra videos

Själv är man ju PCspelare så har inget intresse av nån konsoll.

Som Angry Joe påpekar så hade Xbox 360 fokus på spelen medan Playstation 3 fokuserade en hel del på Bluray.
Nu kommer Playstation 4 ha fokus på spelen medan Xbox One (lol) kommer ha fokus på massa TV, streaming, kinect o fan va det heter.

Förutspår en strålande seger för Playstation 4.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag verkar vara den enda som tycker Microsoft går helt rätt väg och försöker göra en allt-i-ett konsoll som går mer åt media/kinect-hållet, enligt mig är det modigt och helt rätt i tiden..

Inte den enda, jag håller med!

EDIT: ...i princip. Frågan är bara om Microsoft kan få till det på rätt sätt. Hade inte läst på om alla restriktioner dom planerar att inför förrän nu... Men jag står för min principiella åsikt - en box som kan göra allt, det vill jag gärna ha en.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag verkar vara den enda som tycker Microsoft går helt rätt väg och försöker göra en allt-i-ett konsoll som går mer åt media/kinect-hållet, enligt mig är det modigt och helt rätt i tiden..

Synd man måste betala extra för precis allting på den konsollen bara. Därför står den inte vid min tv i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Bara Sony som kan sätta riktiga namn på sina konsoler... 1 2 3 4, hur svårt kan det vara?

Därför att genom att göra som de gör får de dig att prata om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Enda känslan jag hade i kroppen efter presskonferensen var att jag kände mig mer övertygad om att jag gjort rätt val när jag förbokade ps4...

Om du BARA har bokat PS4 gjorde du fel.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Grymt bra ju.

Tycker jag med. Jag började köpa spel när jag kopplade upp mitt 360 mot internet och guld, det har blivit ett par spel, och att spela direkt från hdd är i princip det enda jag vill göra i framtiden, eller från moln då.

Sedan ni som är så över-negativa till allting, utan att ha direkt koll på vad det är ni kritiserar. Se möjligheterna istället för eventuella negativa aspekter.

Och just det här med IR och smartglass visar att MS förstått vikten av att kunna styra alla enheter man har på ett enkelt sätt. Universaldosa eller någon egen ATI-inspirerad WMP-MS-design-, lär ju komma.
Man lär ju kunna även kunna köra via mus och t-bord på ONE, man kan nog styra ONE på ett flertalet sätt (smarglass osv). Fan vad skönt.

Det blir nog ONE och win 8 i lur och på PCn till slut, jag ser potentiella fördelar och möjligheter med en sån setup.

Att enheten inte kommer att vara bakåtkompatibel ser jag som ett (eventuellt, är det bekräftat?) stort minus dock, jag vill ju ha nya ONE men jag vill ju kunna ta med mina spel jag har på skiva och hdd.
Hur ska man göra med spelmarknaden om inte ONE klarar att emulera gamm-spel? Ska man överge den kassakon? - ser jag inte som troligt.
Man lär ju knappast porta om alla gamm-spel heller.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem

Jag har länge hoppats att Microsoft kan fara och flyga från konsolmarknaden. Men det här blev ju långt mycket bättre än vad jag nånsin vågat hoppas på.

De visar EA sportspel? Och ännu ett nytt dussin CoD? (jag spelar rätt mycket Dust 514 nu, och på forumet dissas CoD konstant) Och inget mer..?!

Det var rätt mycket USA-fokus, vilket på sätt och vis är förståeligt, då det är hemmamarknaden, och Xboxen har alltid gått bäst i staterna, men ändå. Massa snack om kabel-TV där och strömningstjänster.

Modern UI? Internet explorer? Bing? För fan… äckel-Windows är bannlyst i mitt vardagsrum*

Och lådan var ju… just en låda. En ful tråkig låda. Kändes som ett skämt att se Xbox-trailern till den här nyheten.

Playstation 4 är grym och har inget att frukta från konkurrenterna. Den har tekniken, den har spelen, den har gränssnittet. Man satsar på ett gamingcomunity som är integrerat med spelen, och kan integreras med andra sociala medier. Och kontrollen är fixad. Grattis Sony!

(möjligen kan Skype va trevligt. Men nä, jag håller nog det hellre till datorn eller telefonen. Spotify dock. Om Sony kan släppa in det)

*Jag gillar Windows 7 dock (i datorn alltså(som inte är i vardagsrummet)), det blev faktiskt bra, det bästa sen… tja, någonsin? Win2000 kanske. Men fan, de nya pekplattefierade OSen från både MS och Apple är horribla tycker jag. Användarvänligheten och multitaskingen gick bort för att alla ska leka pekplatta/fån. Låt en dator vara en dator! Modern UI ser dessutom avskyvärt ut.

Skrivet av Yoshman:

Med väldigt stor sannolikhet så har Xbox One DDR3 minne och därmed inte i närhet av den bandbredd på 176GB/s som PS4 har. På något sätt måste man kompensera för detta då GPUn verkar vara väldigt nära den i PS4 som är specificerad till 1.84 Tflops (vilket blir ganska nära 8x mot Xbox360 och det nämndes att GPUn i Xbox One skulle vara 8x snabbare än 360).

I Xbox 360 löste man bandbreddsproblemet mot GPUn på ett ganska elegant sätt, man stoppade in 10MB eDRAM som hade en bandbredd på 32GB/s, vilket är rätt långt över vad man hade mot vanligt RAM när Xbox 360 var ny. Så det är rätt troligt att majoriteten av skillnaden i transistorer mellan PS4 och Xbox Ones SoC kommer från att den senare har eDRAM, lär ju knappast räcka med 10MB eDRAM och har man 128MB (som R-modellen av Haswell) så blir det rätt många transistorer...

Men frågan är om inte PS4 blir den av de två konsolerna som det är lättast att programmera spel för i denna generation, här behöver inte utvecklarna tänka på att texturer ska få plats i en mindre, men snabb cache, utan allt som får plats i RAM ligger i, för GPUn, väldigt snabbt minne.

Skrivet av Yoshman:

Fast nog mindre än vad du vill tro. En stor anledning till att konsoler trots allt kan köra relativt krävande spel på, jämfört med PC, väldigt klen HW beror på att PC-spel körs på OS som är designade att vara säkra, kunna köra flera applikationer samtidigt och samtidigt se till att varje applikation får sin del av HW.

Allt detta lägger till overhead och är något man kan helt stryka på en konsol. Carmack nämnde under senaste QuakeCon att vissa textur-relaterade operationer kan vara både 100 och 1000 gånger dyrare i CPU-cykler räknat på Windows/DirectX än på PS3 och Xbox 360. Visst har en PC snabbare CPU, men det är inte mycket snabbare. Just i det här fallet nämde Carmack att man helt enkelt var tvungna att lösa problemet på ett annat sätt på PCn då det helt enkelt blev för dyrt att rent logiskt göra samma sak som på konsolerna.

Det man inte kan fixa på konsol genom mindre overhead är saker som rå bandbredd mot GPU-RAM, är väldigt mycket den begränsningen som gör att PS3 och Xbox 360 inte fixar högre upplösning än 720p (och i många fall inte ens det). På denna punkt är kostnaden för PC och konsol i stort sätt lika.

Alltid intressant att läsa dina inlägg

Skrivet av Snigeln Bert:

Äntligen en värdig efterföljare till Giant enemy crab! Som jag har längtat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Känns som att MS försöker hitta till en större marknad med denna maskinen. De borde delat upp detta i 2 bitar känner jag spontant, 1 maskin som sköter allt lullul som Tv funktionerna etc och 1 maskin som sköter spel aspekten. Detta borde logiskt sett hålla nere priset får båda maskinerna samtidigt som det blir mer tydligt vad de vill åstadkomma. Sen borde alternativet finnas att köpa en kombo-maskin som gör båda om man nu vill ha alla funktioner. Namnen är lätt lösta med, Xbox för spelkonsolen och One för media-hubben eller vad man ska kalla den biten och Xbox One om man köper kombo versionen, Xbox One versionen skulle givetvis kosta mer än någon av de andra men mindre än totalkostnaden för båda.

Observera att jag bara tog namnen som exempel, givetvis skulle det nya xboxet inte heta Xbox om det blev som jag beskrev det...

Varför inte ha EN (ONE) box som klarar allt?

Hur ska det kunna anses vara smartare att ha flera uppdelade boxar?

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk

Och om man inte låser sig vid tänket att nytt är bättre/snyggare, gammalt/äldre är sämre/fulare, utan bara ser till designen - så tycker jag nya ONE ser bra ut. Stilrent men med en twist. Matchar hemmabio attiraljer på ett bra sätt.

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem

Det är nice att läsa om avslöjanden i USA där dom visst håller på och övervakar stora delar av cyberrymden och så kommer Microsoft med en konsol som har en ständigt lyssnande mikrofon i sin kinect som man inte får koppla ur för då funkar inte Xboxen, det känns inte tryggt och skulle jag nu skaffa en bryter jag nog strömmen efter varje speltillfälle. Jag är nog lite paranoid.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Skillnaden är att du kan köpa spel för väldigt lite pengar på steam, 50-75% reor etc.

joo till visst det är ju det sant, men xbox har faktiskt också reor på sin egna market plus två gratis spel varje månad som är highlightade av spelarna.
dock så är steam galen genom att göra sådana billiga reor O.o

Permalänk
Medlem

Enda kommentaren jag har till nya Xbox one.

"Go back to the shadow, You shall not pass!"

Permalänk

uurk... avskyr playstation kontrollen och älskar 360 kontrollen...
men xbox one maskinen med påtvingad kinect och windows 8 samt andra fuckups
varför...