Lämplig ESXI-server för den tunna plånboken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Ring Fujitsu så kommer de HEM till dig på onsdag/torsdag och reparerar den åt dig. Se bara till att datorn är i originalskick när du släpper in servicekillen.

Precis min tanke, nu man är glad att man inte köpte en whitebox!

Btw, är det deras åk-ut-servicedagar?

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen repar de vardagen efter felanmälan men har du tur blir det samma dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Förmodligen repar de vardagen efter felanmälan men har du tur blir det samma dag.

Strålande

Permalänk
Inaktiv

Update: typiskt, hittade en VGA-kabel, och det fungerade direkt.

Permalänk
Medlem

Har beställt en, men ännu inte fått den levererad från Dustin. Antar att de väntar med att skicka något innan de fått hem de restnoterade minnena.

Anyway, jag funderar på att slänga in en SSD för lite trevligare IO-prestanda. Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer tillsammans med TX100 eller andra ESXi-burkar? Runt 200 GB skulle täcka mina behov, så både 180- och 240-varianter är intressanta. De jag kikat mest på, och för tillfället lockar mest, är Intel 520 och Samsung 840 Pro. Prioriterar driftsäkerhet över extremprestanda.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Har beställt en, men ännu inte fått den levererad från Dustin. Antar att de väntar med att skicka något innan de fått hem de restnoterade minnena.

Anyway, jag funderar på att slänga in en SSD för lite trevligare IO-prestanda. Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer tillsammans med TX100 eller andra ESXi-burkar? Runt 200 GB skulle täcka mina behov, så både 180- och 240-varianter är intressanta. De jag kikat mest på, och för tillfället lockar mest, är Intel 520 och Samsung 840 Pro. Prioriterar driftsäkerhet över extremprestanda.

Har en Samsung 840 Pro i min ESXi-server och det fungerar fint. Märkte skillnad i prestanda när jag flyttade över VM:erna till dem. Har även allokerat lite utrymme för Swap to Host Cache.

Har en HP ProLiant N40L för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att bygga en ESXI Whitebox som ska husera både Windows och Linux.

Jag har fastnat för ett litet system med en AMD FX 8350 processor.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2241559&view=m

Detta pga. att just denna processorn presterar väldigt bra, stödjer både AMD-Vi, AMD-V, är mångkärnig och framförallt väldigt billig i relation till vad som finns i den prisklassen. (Gick igenom PassMarks benchmark-lista över processorer)

Sen kan man ju diskutera energiförbrukning men när jag kollade på motsvarigheten hos XEONs prestanda-processorer så drog de lika mycket.

Så det jag söker är lite feedback.
AMD FX 8350 är ju en server-processor som AMD lanserat som en workstation-processor, så kommer denna att fungera bra till ESXI?

Visa signatur

// wantez

Permalänk

Gaah ångrar mig sjukt mycket att jag inte köpte den rekommenderade burken när den kostade 4k =/
Nåja kanske kommer något mer erbjudande eller kanske någon annan prisvärd burk man kan köpa.

Permalänk

Alltså finns det någon bra noob tut hur man fixar passthrough till mitt m1015 (flashat till IT mode) och hur man gör en bra setup till ett freenas med ZFS. Har googlat men inte hittat någon bra guide.

//Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Alltså finns det någon bra noob tut hur man fixar passthrough till mitt m1015 (flashat till IT mode) och hur man gör en bra setup till ett freenas med ZFS. Har googlat men inte hittat någon bra guide.

//Tack

Exakt vad är problemet?

När det gäller att få FreeNAS att boota med passthrough så hjälpte denna mig:
http://forums.freenas.org/showthread.php?9347-FreeNAS-as-guest-in-VMWare-ESXi-What-SATA-Controller-works&p=40262&viewfull=1#post40262

Jag kör passthrough på ett m1015 i IT mode till en FreeNAS VM och det fungerar bra för mig i min miljö med väldigt låg belastning.

Permalänk
Skrivet av Tossen:

Exakt vad är problemet?

När det gäller att få FreeNAS att boota med passthrough så hjälpte denna mig:
http://forums.freenas.org/showthread.php?9347-FreeNAS-as-guest-in-VMWare-ESXi-What-SATA-Controller-works&p=40262&viewfull=1#post40262

Jag kör passthrough på ett m1015 i IT mode till en FreeNAS VM och det fungerar bra för mig i min miljö med väldigt låg belastning.

Jag har kört passthrough på kortet men den hittar inte min HDD i esxi det är problemet.

Permalänk
Medlem

Om du kör passthrough så ska du inte se hårddisken i ESXi , det är det som meningen med passthrough. Disken och kontrollerkortet ska bara passas vidare av ESXi till freenas VM:en t.ex.

Permalänk

Tack tosse och vitek har nu löst boot problemet men då kommer nästa.. jag hittar fortfarande ingen disk i freenas
har 2 st hdd för test dock är dem formaterade till ntfs, tycker ändå dem borde synas i freenas volumemgr. Det gör dem dock ej.

Permalänk

Suck vad less jag blir har testat med 3 diskar. Kollar jag i lsi bios så står det device not found. Jag har provat stoppa in en disk med ufs som använts till lagring till freenas sedan tidigare och 2 formaterade till ntfs. Inte måste dem vara opartitionerade för att synas i lsi bios?

Jahaja bytte satakontakt till disken till den då funkade det O,o jag provade olika igår men då gick det inte. Har dragit ur och satt i kablar men nu när jag skriver här igen så funkar det helt plötsligt. Suck men så går det väl då man köper billiga kablar på ebay.

Allt är uppe och springer nu... Är det någon som vill sälja sina 4gb ramstickor så köper jag dem gärna

Mvh

Permalänk

Vad fick ni ge för dessa FUJITSU PRIMERGY TX100 innan rean tog slut?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Vad fick ni ge för dessa FUJITSU PRIMERGY TX100 innan rean tog slut?

Dustin kör kampanj just nu
http://www.dustin.se/product/5010641400/fujitsu-primergy-tx10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Vad fick ni ge för dessa FUJITSU PRIMERGY TX100 innan rean tog slut?

Förra rean betalade jag 3990:- för den. Riktigt fynd. Sedan steg priset i flera omgångar snabbt efter rean till 6990:- där det har legat fram tills nu när det är rea igen på 5490:-.

Jag vet detta med säkerhet då jag ångrade att jag inte köpte 2 direkt första rean och satte upp ett script för att övervaka priset och notifiera mig vid förändringar. Skaffade en till vid nuvarande rean.

Deras "ordinarie pris" på 7488:- är ren och skär lögn. Det har den aldrig kostat såvida de inte höjde priset en halvtimme innan rean...

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag kapar tråden, men jag tänkte bara be om lite feedback på ett eventuellt whitebox-bygge...
Budgeten är toksnål (enligt frugan ska det inte köpas nåt), så det är inte tokprestanda som är i fokus utan bara en fungerande esxi att köra nån windows- och nån linux-server på.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3427192/amd-fm2-esxi

Enligt vad jag fått fram ska detta system stödja alla virtualiseringsfinesser som IOMMU.

Disk tar jag från mitt befintliga NAS 2x1TB plus lite annat som jag har liggande, kanske blir en SSD-disk att lägga systemdisk och swap på...

Vad tror ni, går det att komma undan billigare utan att köpa begagnat?

Permalänk
Vila i frid

Det enda som kan spöka är NIC'et på moderkortet. Det krävs minst ett esxi-känt NIC för att kunna installera. Ett Realtek 8169 PCI-kort för 200 spänn funkar om nöden kräver - efteråt kan du patcha in en .VIB för moderkortets NIC. Tips, installera ESXI på en USB-sticka så blir det enklare att skyffla runt de interna diskarna. Det enda du behöver peta på är .syslog som du kan flytta runt som det passar dig.

Permalänk
Medlem

Fan att man missat den för 3990kr! Har suttit och plockat ihop en whitebox på Dustin för nästan samma pris fast med desktopkomponenter. Tycker fortfarande att det är ett bra pris för servern och den skulle passa mina behov. Funderar på att slå till på en och 16GB extra ram. Kommer då plocka över mina 2x1TB diskar och 80GB SSD från min gamla htpc som jag har som server nu.

Såg att inwarehouse hade sänkt priset på sin också nu till 5244kr. Är ju några hundra under Dustin men inte mycket... ska man ha lite is i magen och se om någon butik gör ett ryck igen snart?

Ni som har haft servern ett tag nu, ni har inte stött på några problem med den eller liknande? Tänker framför allt på esxi bl. a.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Fan att man missat den för 3990kr! Har suttit och plockat ihop en whitebox på Dustin för nästan samma pris fast med desktopkomponenter. Tycker fortfarande att det är ett bra pris för servern och den skulle passa mina behov. Funderar på att slå till på en och 16GB extra ram. Kommer då plocka över mina 2x1TB diskar och 80GB SSD från min gamla htpc som jag har som server nu.

Såg att inwarehouse hade sänkt priset på sin också nu till 5244kr. Är ju några hundra under Dustin men inte mycket... ska man ha lite is i magen och se om någon butik gör ett ryck igen snart?

Ni som har haft servern ett tag nu, ni har inte stött på några problem med den eller liknande? Tänker framför allt på esxi bl. a.

Min har tuggat på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Fan att man missat den för 3990kr! Har suttit och plockat ihop en whitebox på Dustin för nästan samma pris fast med desktopkomponenter. Tycker fortfarande att det är ett bra pris för servern och den skulle passa mina behov. Funderar på att slå till på en och 16GB extra ram. Kommer då plocka över mina 2x1TB diskar och 80GB SSD från min gamla htpc som jag har som server nu.

Såg att inwarehouse hade sänkt priset på sin också nu till 5244kr. Är ju några hundra under Dustin men inte mycket... ska man ha lite is i magen och se om någon butik gör ett ryck igen snart?

Ni som har haft servern ett tag nu, ni har inte stött på några problem med den eller liknande? Tänker framför allt på esxi bl. a.

Fick hem min i onsdags, hade lite problem med en av fläktarna i fronten så jag bytte ut den. Annars rulla den bra. Skulle behöva lite mer minne bara. Kör en samsung 840 ssd som systemdisk.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wurpan:

Ni som har haft servern ett tag nu, ni har inte stött på några problem med den eller liknande?

Min två har gått dygnet runt sedan 2012-08-21, en med esxi och den andra med vad som är på g för tillfället, just nu 2012 hyper-v. Inga problem alls hittills.

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att ha dammsugit hela marknaden men tittat igenom en del trådar här och tittat efter liknande servrar så verkar det vara svårt att hitta något som ger mer server för pengarna. Inte ens ett hemmabygge har lätt att konkurrera prismässigt vad jag kan få det till.

Som det ser ut nu så blir det en beställning under helgen och sen lite serverpyssel på semestern.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Denna server kostar alltså 5490:- på dustinhome..
Jag är rätt intresserad av att köra lite virtualiserade os på en server...

Jag är ganska novis vad gäller virtualisering, så jag undrar lite vad som är mycket bättre med denna dator än t.ex. ett vanligt moderkort med en Intel Core I5 samt 16GB "vanliga" ddr3-minnen?
Jag har ett Asus P8P67 Pro samt en Core I5 (4 kärnor) med 16GB DDR3-minne och Intel GigabitLan (planerar att sätta i ett intel-kort till..)

Visar det sig att den rekommenderade servern i denna tråd är mycket bättre än ovanstående komponenter kanske jag köper en sådan ändå.. Dock tycker jag det verkar lite klent med 250W nätagg samt att jag inte alls är i behov av de 500x2GB hd som sitter i.. Behöver även mer ram än de 8GB som följde med.. Antar att man får kasta ut dom direkt? Är heller inte intresserad av den dvd-läsare / brännare som sitter i burken..

Jag har tänkt att köra:
1 PfSense (brandvägg + routing.)
1 NAS där majoriteten av min lagring ska ligga
1 Linuxserver som ska köra JBOSS och några egenutvecklade
java-applikationer (tjänster mot nätet)
Eventuellt en 1 linuxserver där jag testar applikationer.

Bör jag lägga 5490:- på denna server, eller funkar min nuvarande setup lika bra? Vad skulle kunna vara bättre / sämre med båda alternativen?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Vila i frid

Din nuvarande setup funkar med esxi. Hittar den inte ditt Intel-NIC köper du ett RTL8169 för en hundring - så kan du senare installera VIB-drivarna för ditt Intel-kort. Bara en liten varning, om ditt internminne torskar/gnisslar är det risk att du skriver sönder alla virtuella maskiner. Du är medveten om att fake-raid inte funkar med esxi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din nuvarande setup funkar med esxi. Hittar den inte ditt Intel-NIC köper du ett RTL8169 för en hundring - så kan du senare installera VIB-drivarna för ditt Intel-kort. Bara en liten varning, om ditt internminne torskar/gnisslar är det risk att du skriver sönder alla virtuella maskiner. Du är medveten om att fake-raid inte funkar med esxi?

Jo är medveten om att det kan bli dåligt om minnena pajar.. Jag kommer ha backup på allt som är viktigt. Vad ska man köra för minnen så att de virtuella maskinerna inte rasar?

Vad vinner jag på att införskaffa servern som denna tråd handlar om?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Vila i frid

Enda grejen med ECC är att maskinen berättar när den får fel på minnena, annars är det ingen egentligen anledning att slänga ut 6k på en ny server. Du behöver inte använda några specialminnen för din nuvarande burk. Har de funkat tidigare i 5 år kommer de nog funka 5 år till. Att säkerhetskopiera en komplett esxi-maskin finns det många olika sätt att göra på. Enklast är nog med SCP och använda Blowfish istället för AES för att få upp hastigheten lite ProFTPD eller http://www.v-front.de/2012/11/release-proftpd-ftp-server-for-... om det är inom ditt lokala lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enda grejen med ECC är att maskinen berättar när den får fel på minnena, annars är det ingen egentligen anledning att slänga ut 6k på en ny server. Du behöver inte använda några specialminnen för din nuvarande burk. Har de funkat tidigare i 5 år kommer de nog funka 5 år till. Att säkerhetskopiera en komplett esxi-maskin finns det många olika sätt att göra på. Enklast är nog med SCP och använda Blowfish istället för AES för att få upp hastigheten lite ProFTPD eller http://www.v-front.de/2012/11/release-proftpd-ftp-server-for-... om det är inom ditt lokala lan.

Kanon, tack för din hjälp!
En eller två frågor till; Nu är det ju så att jag har en Core I5 2500k och k-versionen (den upplåsta) stödjer inte vt-d (dock vt-x)..
Stödjer servern i denna tråd vt-d? Kommer min maskin lida mycket av avsaknaden av vt-d?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Vila i frid