Roamingavgifter inom EU kan skrotas 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Mer övervakning åt folket!

OBS! Sarkasm!

Jag skulle gärna vilja ha tillgång till mer övervakning åt folket.

För övervakning åt folket måste ju vara övervakning i folkets intresse.
T.ex. övervakning och öppenhet i vad EU politkerna eller våra hemliga organisationer faktiskt jobbar med.
Eller övervakning av vad som faktiskt händer när företagen bjuder dem på luncher osv.

Du kanske menade mer övervakning av folket, det är något helt annat

Permalänk
Avstängd

Jag ställer mig oerhört positiv till detta, hoppas verkligen detta går igenom!!!

Permalänk
Medlem

Man ska nog inte "ropa hej" i förtid...
-Nu vet jag ingenting om detaljerna i just detta förslaget, men så här uttalade sej Piratpartiet nyligen:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16919673.ab

Permalänk
Medlem

Perfekt, nästa gång jag är nere i något billigt EU land (Polen?) så ska jag teckna ett nytt mobilabonnemang och sedan använda de hemma i .SE och på så sätt surfa å ringa till kosta-nästan-gratis pris

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bra idé.
Men att tro att minskad konkurrens skulle vara positivt för konsumenter, det är inkompetens!
För det är ju så bra i USA där man betalar mer för mindre...

Permalänk
Medlem

Skönt sista mobilfakturan var på 21k

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Här sitter man på en restaurang (gratis wifi) på Cypern när man läser detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk

Detta låter som en bra grej.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Halebop är helt fristående från Telia sedan ca 2 år tillbaka.

Därför försvann det från Telia att det var gratis att ringa Halebop telefoner på deras Telia vänner.

Hur kommer det sig då att när jag betalar min halebop faktura så betalar jag till telia? Mottagarnamn Plusgironummer TELIASONERA SVERIGE AB C/O
Står det på min e-faktura.

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt. Halebop ägs av Telia. Har alltid gjort vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men dom verkar inte göra något mot abonnemang som ringer gratis till andra inom samma operator men dyrt till andra som inte har samma operatör.

Det skapar ett klass-samhälle och förstärker segrationen genom att folk ur olika kretsar och ofta ur olika socioekonomisk tillhörighet penaliseras för att kommunicera med varandra vilket leder till att de mer sällan kommunicerar vilket leder till att broar inte byggs.

Dessutom är det en form av vendor lock-in när man inte kan byta operatör utan det behöver kosta extra att ringa sina bekanta och leda till att andra ringer än mindre ofta vilket leder till att sociala relationer förstörs, vilket kan leda till social isolation, psykisk ohälsa och depression.

Låter verkligen som ett jätteproblem... Jag blev helt förstörd när alla mina vänner lämnade halebop... Nu är jag sjukskriven.. Som tur är har det förändrat mitt abonnemang så jag kan ringa 3000 samtal inom Sverige, per månad, oavsett hur långa... Nu kan jag snart återgå till livet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Halebop är helt fristående från Telia sedan ca 2 år tillbaka.

Därför försvann det från Telia att det var gratis att ringa Halebop telefoner på deras Telia vänner.

Halebop ingår i Teliasonera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halebop

http://www.121.nu/onetoone/foretag/teliasonera-aktiebolag-F23...

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Låter verkligen som ett jätteproblem... Jag blev helt förstörd när alla mina vänner lämnade halebop... Nu är jag sjukskriven.. Som tur är har det förändrat mitt abonnemang så jag kan ringa 3000 samtal inom Sverige, per månad, oavsett hur långa... Nu kan jag snart återgå till livet...

Jag vet inte hur seriös du är med ditt inlägg, du kanske är lite äldre, har pengar, eller flat-rate abonnemang.

Men bland yngre, så är det vanligt att man bara smsar och aldrig ringer, för det är billigare.

Jag själv ringer oftare till dom som har samma abonnemang som jag och pratar längre med dom, ringer jag till andra som inte har samma abonnemang så är det mer sällan och då håller jag samtalen kortare.

När jag var yngre kommer jag ihåg att det var många i min umgängeskrets som ringde en signal sen la på och ville att den andra skulle ringa upp.

Mobilt internet är också en klassfråga. Många har inte mobilt internet för det är dyrt.

Permalänk
Medlem

United States of Europe, hupp here we go! Ska vi inte slakta lite fler inhemska näringslivsområden? Jag tycker inte arbetslösheten är hög nog eller att de stora internationella företagen har nog med pengar och monopol. Men det är ju lungt, det var ju inte *meningen*!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vet inte hur seriös du är med ditt inlägg, du kanske är lite äldre, har pengar, eller flat-rate abonnemang.

Men bland yngre, så är det vanligt att man bara smsar och aldrig ringer, för det är billigare.

Jag själv ringer oftare till dom som har samma abonnemang som jag och pratar längre med dom, ringer jag till andra som inte har samma abonnemang så är det mer sällan och då håller jag samtalen kortare.

När jag var yngre kommer jag ihåg att det var många i min umgängeskrets som ringde en signal sen la på och ville att den andra skulle ringa upp.

Mobilt internet är också en klassfråga. Många har inte mobilt internet för det är dyrt.

Må så vara att yngre inte har råd att ringa obegränsat... Men jag kan meddela att det var ännu dyrare att ringa med mobilen när jag var ung... Att göra det till en klassfråga känns bara löjligt...

Det är en prioriteringsfråga helt enkelt.... Vill du ringa eller äta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Ett steg i rätt riktning, men ser helst att det utökas till resten av världen så jag kan teckna mig hos dom här: http://www.neger.com.br/

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Må så vara att yngre inte har råd att ringa obegränsat... Men jag kan meddela att det var ännu dyrare att ringa med mobilen när jag var ung... Att göra det till en klassfråga känns bara löjligt...

Det är en prioriteringsfråga helt enkelt.... Vill du ringa eller äta?

Har man tex Comviq Kompis 75 så kostar det 2,49 kr/min att ringa till andra operatörer, plus uppkopplingssamtalstaxa.
Det är mycket pengar, speciellt som ung, och då har man inte råd att ringa till andra som har andra operatörer och det skapar segregation.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att "EU äntligen gör något positivt", har ni någonsin rest runt i EU? Har ni inte tänkt på att priserna redan är fasligt mycket lägre att ringa från annat EU-land än, säg, USA, Ryssland, eller för den delen Norge? Har ni studerat inom EU? Jobbat i annat EU-land? Beställt varor från annat EU-land? Har ni gjort något av det, så har ni redan känt på fördelarna med EU. (Sen får det gärna stanna där, jag vill ju inte att hela EU ska vara ett enda land.)

Ett tillägg: Jag tror dessutom inte att "100" operatörer kommer bli ett fåtal inom överskådlig framtid, för i praktiken finns redan bara ett fåtal. Telia, exempelvis, äger många operatörer i flera länder, även om de inte heter "Telia" där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Är det bra för oss kunder om det blir ett fåtal gigantiska telekombolag som styr över marknaden?

Fast å andra sidan, är väl samma i sverige om vi kollar mobilt? Tele2, KorruptionsTelia, Comqviq och Tre?
Sen finns det små mindre operatörer som Halebop, men som i sin tur ändå ägs av Telia?

Skrivet av Jonas79:

Halebop är helt fristående från Telia sedan ca 2 år tillbaka.

Därför försvann det från Telia att det var gratis att ringa Halebop telefoner på deras Telia vänner.

Ändock kan man få halebop kort i telias butiker och går på samma räkning som telia (e-faktura alltså) och flytta numret utan att behöva betala /vänta 3 månader att byta från telia:)

Känns inte så fristående enligt mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Visst, jättebra så man slipper överraskningar när man surfar utomlands men för jag lovar att kunderna ändå får stå för notan på något sätt. Skillnaden blir bara att det kommer ske på ett annat sätt framöver....

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så klart Vodaphone blir ledsna. Det här hotar ju deras vinstmarginaler. Fast det är inte så fasligt dyrt att ringa och surfa inom Europa längre eftersom EU redan gått in och reglerat marknaden. De där riktiga chockfakturorna folk som gråter ut i Aftonbladet för att de elaka operatörerna har blåst dem på pengar kommer ju från Thailand och liknande och detta direktiv påverkar inte det alls. Tycker för övrigt inte ett dugg synd om folk som får betala 50 000 kr för att de var dumma nog att sitta och kolla på SVT play på stranden i Phuket i två veckor.

Det är inte ockerpriser som det var tidigare men just nu är jag i Tyskland och här kostar det 49:- för max 20 MB/dag. Sedan försvinner uppkopplingen och man får aktivera ytterligare 20 MB. 20 MB är inte direkt något man klarar sig en hel dag på så vill man ha internet för att göra de mesta grundläggande sakerna så får man punga ut en hundring om dagen. Med de mest grundläggande sakerna tänker jag på att använda kart-tjänster och läsa mailen. Utan karta i en ny stad blir man lätt lite handikappad. Speciellt när man är van att enkelt kunna kolla upp adresser, öppettider och information om saker som finns i närheten.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som har kostat är ju just roamingavgiften, alltså kostnaden för att använda någon annans nät än hemnätet, och slopas den avgiften så blir det samma pris oavsett var du är, dvs fri surf blir fri surf oavsett om du är här eller i Grekland. EU blir som ett och samma land, sett till telefonnät. Du kan då även välja en utländsk operatör om du vill, som kanske har ett lägre pris än någon av de Svenska.

Detta är nog det första exemplet någonsin som visar på att "fri rörlighet för personer, varor och tjänster" inte bara är skitsnack. Nu fattas bara att de harmoniserar alkohollagarna och lite annat så kanske det kan bli någon verklig nytta med EU.

Att harmonisera alkohollagarna är ju verkligen något som borde ligga på EUs tio-i-topp lista för det är ju verkligen extremt viktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Att harmonisera alkohollagarna är ju verkligen något som borde ligga på EUs tio-i-topp lista för det är ju verkligen extremt viktigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Hela poängen med att ha en "Union" torde vara just fri rörlighet av människor, varor och tjänster, de icke harmoniserade alkohollagarna är ett exempel på något som ligger i vägen för det, så ja, jag tycker i alla fall att det är en av de saker som borde göras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela poängen med att ha en "Union" torde vara just fri rörlighet av människor, varor och tjänster, de icke harmoniserade alkohollagarna är ett exempel på något som ligger i vägen för det, så ja, jag tycker i alla fall att det är en av de saker som borde göras.

Det enda som svenskar brukar bry sig om när det gäller EU är "rör inte min prilla!" samt att få köpa billig sprit. Två väldigt oviktiga saker jämfört med allt annat EU kan syssla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det enda som svenskar brukar bry sig om när det gäller EU är "rör inte min prilla!" samt att få köpa billig sprit. Två väldigt oviktiga saker jämfört med allt annat EU kan syssla med.

Skickades från m.sweclockers.com

"Kan", ja... Men det gör de inte. Jag vill inte ens ha en union. Det enda de verkar ha åstakommit är en ökad övervakning, och ett ökat skattetryck på de flesta medlemsländer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Kan", ja... Men det gör de inte. Jag vill inte ens ha en union. Det enda de verkar ha åstakommit är en ökad övervakning, och ett ökat skattetryck på de flesta medlemsländer.

Vad du vill ha och vad som behövs är två olika saker. Utan unionen kommer Sverige och alla andra småländer i Europa med bara några miljoner invånare inte ha något att säga till om. Folk måste inse fakta vi är bara 9 miljoner invånare som ingen stormakt bryr sig om, men tillsammans med våra bröder och systrar i Europa är vi mäktigare än till och med USA. Det är bara i EU som vi kan påverka omvärlden, komma åt storföretag och stoppa orättvisor. Annars är vi hopplöst ute. EU gör mycket gott och man kan tycka att det går sakta, men det är också en demokrati oavsett vad folk gapar om - inte någon monokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Vad du vill ha och vad som behövs är två olika saker. Utan unionen kommer Sverige och alla andra småländer i Europa med bara några miljoner invånare inte ha något att säga till om. Folk måste inse fakta vi är bara 9 miljoner invånare som ingen stormakt bryr sig om, men tillsammans med våra bröder och systrar i Europa är vi mäktigare än till och med USA. Det är bara i EU som vi kan påverka omvärlden, komma åt storföretag och stoppa orättvisor. Annars är vi hopplöst ute. EU gör mycket gott och man kan tycka att det går sakta, men det är också en demokrati oavsett vad folk gapar om - inte någon monokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, mycket gott kommer från EU. Datalagringsdirektivet och det faktum att de hade tänkt hålla ACTA-förhandlingarna hemliga för att sedan driva igenom det utan att fråga folket, hur böjd en gurka får vara, dyrare mat pga sanktioner vid import från utanför unionen, för att nämna några exempel. (Ja, nu var jag sarkastisk).

Det blev plötsligt extremt off-topic, men nej, jag känner verkligen inte att EU är något som behövs, alls. Sålänge inte den grundläggande tanken "fri rörlighet av människor, varor och tjänster" kan uppfyllas förlorar hela EU sitt syfte.

Dock tar ju artikeln upp något som, om det går igenom, är ett steg i rätt riktning. Men du ser hur det är. Det gnälls redan på att jobb kommer försvinna osv. Hopplöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FouR:

Visst, jättebra så man slipper överraskningar när man surfar utomlands men för jag lovar att kunderna ändå får stå för notan på något sätt. Skillnaden blir bara att det kommer ske på ett annat sätt framöver....

Det finns ju ingen "nota", det är det som är grejen att det inte kostar operatörerna ett öre när du ringer eller skickar data i någon annans nät, det handlar endast om att operatörerna har kommit överens om att detta är en bra grej att ta betalt för, "det här tänker kunderna är rimligt".

Detta är första steget till vad jag tror är både nödvändigt och oundvikligt, att "telefonoperatörer" nedgraderas till simpla ISP:er... inget annat, inga jäkla minuter och sms och strunt... bara obegränsad data, så kan man betala för olika hastighetsnivåer istället. Det är ju inte som att telefonsamtal går analogt på något sätt... det går som datatrafik ändå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Funkeman:

Det är inte ockerpriser som det var tidigare men just nu är jag i Tyskland och här kostar det 49:- för max 20 MB/dag. Sedan försvinner uppkopplingen och man får aktivera ytterligare 20 MB. 20 MB är inte direkt något man klarar sig en hel dag på så vill man ha internet för att göra de mesta grundläggande sakerna så får man punga ut en hundring om dagen. Med de mest grundläggande sakerna tänker jag på att använda kart-tjänster och läsa mailen. Utan karta i en ny stad blir man lätt lite handikappad. Speciellt när man är van att enkelt kunna kolla upp adresser, öppettider och information om saker som finns i närheten.

Senast jag var ute och reste i Europa så synkade jag allt det tunga när jag hittade gratis WLAN, inklusive kartor. I övrigt sket jag i roaming helt vilket fungerade rätt bra.

Sen är det lite intressant det där då min far senaste åren har låtit roaming vara igång på sina telefoner med motiveringen att det är så billigt. Han hade räknat lite på det och konstaterat att kartorna för google maps gick på några kronor totalt för en bilresa till medelhavet och tillbaks. Sen är jag lite nyfiken på hur du definierar det mest grundläggande för jag har hittills den här månaden använt 80 MB. Vad är det för tunga sidor du kollar på egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hulle:

Det finns ju ingen "nota", det är det som är grejen att det inte kostar operatörerna ett öre när du ringer eller skickar data i någon annans nät, det handlar endast om att operatörerna har kommit överens om att detta är en bra grej att ta betalt för, "det här tänker kunderna är rimligt".

Detta är första steget till vad jag tror är både nödvändigt och oundvikligt, att "telefonoperatörer" nedgraderas till simpla ISP:er... inget annat, inga jäkla minuter och sms och strunt... bara obegränsad data, så kan man betala för olika hastighetsnivåer istället. Det är ju inte som att telefonsamtal går analogt på något sätt... det går som datatrafik ändå.

/hulle.

Det har sakta varit på väg mot det länge. Operatörerna inser nog själva att de skulle kunna spara en del på att allt gick över IP. Det stora hindret är att de ska hitta en modell som ger dem betalt. Nu har de kunnat sälja internet till hyfsat lågt pris eftersom de tjänar mycket pengar på samtal och SMS. Om de tar bort samtal och SMS helt måste hela inkomsten komma från en internetuppkoppling och inget annat. Så de försöker hitta nya vägar att tjäna pengar. Den mest uppenbara lösningen som är på väg är att låsa vissa tjänster och ta extra betalt för dem. Som till exempel låsa möjligheten att använda Skype och liknande tjänster för att sedan ta betalt för att låsa upp det. Tekniskt är det inga som helst problem idag att göra. Systemet finns inbyggt i det mobila nätet. Det är bara att aktivera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24