Oculus drar in 16 miljoner dollar från investerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte exakt detta är problemet. Skärmarna är förvisso rätt nära rent fysiskt, men optiken emellan skärmarna och ögonen ska ändra fokusavståndet så det är väldigt långt bort, av vad jag läst. (har inte provat)

Jag tror det är andra grejer i kombination som ställer till det.
Tex kanske hela grejen att emulera 3d med två stycken 2d ytor... Och/Eller lagget, upplösningen, eftersläpningen... Och/Eller att hjälmen är 3DOF och inte 6DOF, dvs den känner bara av rotation och inte rörelser. ... Och/eller kanske att man inte ser sin egen kropp.

Jo det stämmer rätt bra med vad jag läst också.

En bra sammanfattning om de olika "break of immersion" som i vissa fall bara göra att man inte känner sig "i spelet" och i värsta fall får en att bli ordentligt yr och må riktigt illa.

http://www.gamasutra.com/view/feature/192810/creating_virtual...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk så här istället, det är så verkligt att man blir lika yr som när man upplever det i verkligheten.

Nja tror det kommer bli lite annorlunda pga det Killbom skrev nedan.

Skrivet av Errek:

Hört att det är en vanesak.

Kanske, kanske inte. Får väl se.

Skrivet av anon81912:

Det är ungefär som att titta på bio i 3D, men effekten är lite mer påtaglig. Grejen är att man lurar ögonen att saker är långt bort när de egentligen inte är det (http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax). Då ögonen tror att något är väldigt långt bort, men de måste fokusera nära så kan vissa personer uppleva huvudvärk eller andra bekymmer. (Har själv kompisar som inte alls gillar 3D film, men jag tycker det ser ganska snyggt ut).

Precis som många andra är det säkerligen en vanesak, själv kan jag bli lite ond i ögonen om jag byter bildskärm till datorn.

Får inte huvudvärk av 3D film alls, blev illamående dock när jag spelade campignen i Black Ops (ettan)
vet inte riktigt varför dock. Fast de är ju inte samma sak i och för sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Weak people will always be weak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter bra, fast dom behöver uppa upplösningen till det dubbla, 1080p ser ganska kasst ut på en 135" duk, det funkar med enorma mängder aa eller ssaa men så täcker den ju inte exakt hela synfältet. 3D funkade bättre än jag räknat med, skyrim, cs go å f1 vart som nya spel...

Permalänk
Medlem

ett av de största problemen med VR, och en stor anledning till illamående/yrhet, är förflyttning inom den virtuella världen. De visuella intrycken stämmer helt enkelt inte överens med det kroppen upplever.

Det finns dock några lösningar: http://www.virtuix.com/
Ett annat och vad som verkar vara ett billigare alternativ är viiwok. Kommer själv satsa på det alternativet när kampanjen drar igång inom kort.

Rift + omni/virtuix och delta six (https://www.youtube.com/watch?v=Au5uESLrT_w) kommer bli en GRYMT!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Låter bra, fast dom behöver uppa upplösningen till det dubbla, 1080p ser ganska kasst ut på en 135" duk, det funkar med enorma mängder aa eller ssaa men så täcker den ju inte exakt hela synfältet. 3D funkade bättre än jag räknat med, skyrim, cs go å f1 vart som nya spel...

Fast ska du över 1080p krävs det helt plötsligt en väldigt kraftig dator för att driva den så det är ju en avvägning man måste göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

en full VR upplevelse är för övrigt inget verkligen inget som gemene man kommer lägga pengarna på när det snabbt drar iväg.
Retail Rift : ca 3000kr
omni: 4500kr / Viiwok: 2500kr
delta six: 1500kr
Och sist men inte minst en gamingrigg som klarar av minst 60fps i tunga spel. (droppar det under 60fps så mister man illusionen av trovärdig VR) high-end gamingkort i SLI/Xfire är utan tvekan ett måste då..

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

OBS "Bara seriösa svar och inget skitsnack" Tack

Epilepsi kan man inte får så länge det inte sitter något i den som fysiskt skadar hjärnan och det gör det inte. Däremot om man redan har epilepsi och är en av dom får där blinkande lampor kan utlösa ett anfall så finns det risk att få ett anfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Jag har ju inte prövat dem men:

1. Är den bra för ögonen?
Du kan nog bli trött i ögonen men dina ögon tar nog ingen skada.
2. Är den bra för hjärnan?
Ingen skillnad mot att sitta framför en vanlig skärm.
3. Kan man få epilepsi av denna?
Nej.
4. Kan man förstöra psyket?
Inte om du är fullt frisk psykiskt idag

Att svara "Nej" rätt upp och ner på fråga #3 är nog inte helt riktigt.

edit:

Skrivet av matnojje:

Epilepsi kan man inte får så länge det inte sitter något i den som fysiskt skadar hjärnan och det är det inte. Däremot om man redan har epilepsi och är en av dom får där blinkande lampor kan utlösa ett anfall så finns det risk att få ett anfall.

Många har nog svårt med distinktionen. Du kanske inte vet att du har epilepsi, föränn Rift provocerar fram ditt första anfall.

Permalänk
Medlem

Ja med den upplösningen lär AA vara väldigt märkbart

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av regner79:

en full VR upplevelse är för övrigt inget verkligen inget som gemene man kommer lägga pengarna på när det snabbt drar iväg.
Retail Rift : ca 3000kr
omni: 4500kr /virtuix: 2500kr
delta six: 1500kr
Och sist men inte minst en gamingrigg som klarar av minst 60fps i tunga spel. (droppar det under 60fps så mister man illusionen av trovärdig VR) high-end gamingkort i SLI/Xfire är utan tvekan ett måste då..

Bara en väst som gör att man får jäkligt ont om man blir skjuten i nått spel som saknas då

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att svara "Nej" rätt upp och ner på fråga #3 är nog inte helt riktigt.

edit:

Många har nog svårt med distinktionen. Du kanske inte vet att du har epilepsi, föränn Rift provocerar fram ditt första anfall.

Det är väl tur om man får sitt första anfall hemma vid datorn och inte i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Weak people will always be weak.

Har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att svara "Nej" rätt upp och ner på fråga #3 är nog inte helt riktigt.

edit:

Många har nog svårt med distinktionen. Du kanske inte vet att du har epilepsi, föränn Rift provocerar fram ditt första anfall.

Har en yngre bror som har epilepsi och kan bekräfta att det kan påverka.
Man har ju sett det själv men anfall kommer inte alltid direkt utan det kan
ta sin tid, oftast på natten händer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har en yngre bror som har epilepsi och kan bekräfta att det kan påverka.
Man har ju sett det själv men anfall kommer inte alltid direkt utan det kan
ta sin tid, oftast på natten händer det.

Men han fick inte epilepsi på grund av blinkande ljus eller någon typ av skärm. Däremot kan hans anfall utlösas av sådant om han är känslig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har inget med saken att göra.

Har absolut ingenting med saken att göra, det håller jag med om. Men åter till om man blir illamående, jag har personligen inte testat denna ännu, på flera ställen på nätet så pratas det om att få sina "VR-legs" dvs att vänja in sig, enligt rekommendationen så bör du inte använda dom mer än 20 minuter första gången och sedan gradvis vänja in spelandet. Vet flera kända youtubare som hade problem med den i början och sedan har vant in det över ett par dagar/veckors användande.

Permalänk

Skitbra!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk

Jag har en fråga man måste alltså ha syn på båda ögonen precis som med 3D eller hur funkar detta?

Annars kul att dom dragit in pengarna med stor marginal och dessa två investerare som går in och satsar på detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3eniz:

Har absolut ingenting med saken att göra, det håller jag med om. Men åter till om man blir illamående, jag har personligen inte testat denna ännu, på flera ställen på nätet så pratas det om att få sina "VR-legs" dvs att vänja in sig, enligt rekommendationen så bör du inte använda dom mer än 20 minuter första gången och sedan gradvis vänja in spelandet. Vet flera kända youtubare som hade problem med den i början och sedan har vant in det över ett par dagar/veckors användande.

Jag kan personligen säga att man INTE skall börja med heli hell2 som jag gjorde...
Tappade kontrollen av helikoptern och fasen va de snurra till överallt... fick yrsel-panik och slängde av mig headset:et, bokstavligen. Mådde piss och kunde inte testa riften mer för kvällen å jag som annars sitter med 3 skärmar spelar ut2004 i flera timmar utan problem.

Det tar tid att vänja sig vid rift:en, iaf för mig del

Permalänk
Medlem

Hur funkar denna mackapär? kopplar man in den som en skärm och drar på sig den? Hade varit nice å lira Fifa på en sån här

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte exakt detta är problemet. Skärmarna är förvisso rätt nära rent fysiskt, men optiken emellan skärmarna och ögonen ska ändra fokusavståndet så det är väldigt långt bort, av vad jag läst. (har inte provat)

Jag tror det är andra grejer i kombination som ställer till det.
Tex kanske hela grejen att emulera 3d med två stycken 2d ytor... Och/Eller lagget, upplösningen, eftersläpningen... Och/Eller att hjälmen är 3DOF och inte 6DOF, dvs den känner bara av rotation och inte rörelser. ... Och/eller kanske att man inte ser sin egen kropp.

Ah.. och typ låg brightness på skärmarna tillsammans med PWM styrning, så kan folk som har problem med flimmer bli trötta fortare. För det måste ju vara
vara någorlunda låg brightness för annars kommer man bli sjukt trött bara av det. Men dem kanske inte har PWM styrning på skärmar, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Hur funkar denna mackapär? kopplar man in den som en skärm och drar på sig den? Hade varit nice å lira Fifa på en sån här

Yep, sedan ska helst spelet stödja 3D, annars kan man få grafikbuggar om man använder exempelvis tridef som tvingar 3D, hud på fel avstånd etc. Prestandan brukar i stort sätt halveras eftersom scenen renderas två gånger från två olika positioner.

Har inte fått igång fifa från origin men tydligen ska det kuna funka med tridef. En annan sak med tridef är att kantutjämning inte altif funkar i dx11 läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en fråga man måste alltså ha syn på båda ögonen precis som med 3D eller hur funkar detta?

Annars kul att dom dragit in pengarna med stor marginal och dessa två investerare som går in och satsar på detta.

Rift fungerar även om man inte har syn på båda ögonen men man får ingen 3d då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Hur funkar denna mackapär? kopplar man in den som en skärm och drar på sig den? Hade varit nice å lira Fifa på en sån här

http://www.roadtovr.com/2013/05/31/unlock-the-vr-in-your-game...
Kommer ett program som gör att man kan köra det mesta med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av regner79:

en full VR upplevelse är för övrigt inget verkligen inget som gemene man kommer lägga pengarna på när det snabbt drar iväg.
Retail Rift : ca 3000kr
omni: 4500kr /virtuix: 2500kr
delta six: 1500kr
Och sist men inte minst en gamingrigg som klarar av minst 60fps i tunga spel. (droppar det under 60fps så mister man illusionen av trovärdig VR) high-end gamingkort i SLI/Xfire är utan tvekan ett måste då..

Fast "gemene man" spelar väl inte heller på max grafikinställningar?

För att få 60+ fps på "Medium" krävs knappast några SLI/Xfire riggar.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Att svara "Nej" rätt upp och ner på fråga #3 är nog inte helt riktigt.

"Nej" rätt upp och ned är helt riktigt. Man kan inte FÅ epilepsi av det men HAR man epilepsi så är Oculus Rift inte en bra idé då blinkade ljus kan utlösa ett anfall. Har man inte epilepsi så kan man inte FÅ det av blinkande ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fast "gemene man" spelar väl inte heller på max grafikinställningar?

För att få 60+ fps på "Medium" krävs knappast några SLI/Xfire riggar.

lägger man 7000kr och uppåt på tillbehör så lär man knappast vara en svensson utan en riktig VRentusiast/gamer. Speciellt med tanke men det dessutom krävs en del pulande för att så dessa att fungera övertygande tillsammans. Som VRentusiast/gamer som har 7 papp att lägga på tillbehör så lär man inte nöja sig med att enbart spela med medium setings och därav lär 99% med en VR rigg även köra med en highend gaming burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

"Nej" rätt upp och ned är helt riktigt. Man kan inte FÅ epilepsi av det men HAR man epilepsi så är Oculus Rift inte en bra idé då blinkade ljus kan utlösa ett anfall. Har man inte epilepsi så kan man inte FÅ det av blinkande ljus.

Exakt. Dock får långt ifrån alla med epilepsi anfall av blnkande ljus heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

"Nej" rätt upp och ned är helt riktigt. Man kan inte FÅ epilepsi av det men HAR man epilepsi så är Oculus Rift inte en bra idé då blinkade ljus kan utlösa ett anfall. Har man inte epilepsi så kan man inte FÅ det av blinkande ljus.

Skrivet av matnojje:

Exakt. Dock får långt ifrån alla med epilepsi anfall av blnkande ljus heller för den delen.

Förhoppningsvis förstår ni ändå vad jag försökte få fram. Något anfall är det första.