Nvidia Geforce GTX 760 – specifikationer läckta

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Datanisse:

det kommer ändå att hacka/lagga/fps-droppa So why bother spotta ut kort efter kort.

Gratulerar till den dummaste kommentaren idag!
Förövrigt tror jag det kommer prestera precis under 670 och kosta drygt 2kkr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Ska vi tippa på en GTX760Ti med 1344 CUDA kärnor och 7Ghz minne som direkt ersättare till GTX670...

Låter mycket troligt. Det andra lika troliga alternativet är att den kommer med samma antal kärnor, klockade någonstans mellan 980-1046 MHz och minnen kvar på 6GHz. Den skulle prestera aningen bättre än 670 förutsatt att minnesbandbredden inte är det som begränsar mest även för 670. Vilken de väljer (eller redan valt) beror nog till stor del på tillgången/priset på minnen som klarar 7GHz stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

det kommer ändå att hacka/lagga/fps-droppa So why bother spotta ut kort efter kort.

Nejdå, den kommer klara Quake 3 helt utan att droppa/lagga, även på en 120Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Alla köper inte GTX 780/GTX Titan.

Men innerst inne vill vi alla det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Men innerst inne vill vi alla det

De som verkligen vill det gör det nog, det handlar om prioriteringar och jag själv har gjort det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

De som verkligen vill det gör det nog, det handlar om prioriteringar och jag själv har gjort det!

Då sitter vi i samma båt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

De som verkligen vill det gör det nog, det handlar om prioriteringar och jag själv har gjort det!

Handlar nog inte om prioriteringar för alla...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BASSiC:

Handlar nog inte om prioriteringar för alla...

Nej då, men för de flesta...
Arbetar man så kan man helt klart ha råd till ett GTX 780 om man unnar sig det, om man nu inte har den absolut sämsta lönen i Sverige.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av giplet:

Att inte minnet går att använda är ett rykte som jag förstår baserar sig i en kille som väntade sig en tredjedel av frameraten i benchmarket Heaven när han jämförde 1 skärm mot 3 i en 3-way SLI setup. Han utgår tex ifrån att man kan jämföra fps helt linjärt över antalet pixlar i den renderade scenen samt att Heaven skalar helt perfekt med 3way SLI. Antaganden som jag ställer mig frågade till och som inte går att verifiera någonstans.

Tittar man på benchmarks som tex SweC gör med 5760x1080 upplösning så ser man inga tendenser som ens liknar hur Heaven uppträder i det specifika testet. Känns mer som en fjäder i form av ett felaktigt utfört test som blivit en höna.

Nu har swec inte testat med ett 4GB kort så vitt jag vet, men andra sidor som testat skillnaden mellan 2 och 4GB versionerna har kommit fram till att i 1920x1080 är 4GB kortet ett par % långsammare än 2GB kortet pga sämre latency på minnet, och när man höjer upplösningen till 5760x1080 så får man i bästa fall minimal prestandavinst jämfört med 2GB kortet då minnes bandbredden är för låg så kortet bara klarar av att utnyttja runt 2.2GB av minnet.

Orkar inte leta upp posten nu, men finns ett inlägg från ASUS om att de är medvetna om att 4GB versionen inte tillför någonting men att de var "tvungna" att lägga till en då konkurrenterna hade en och konsumenterna efterfrågade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Minnesbussen, minnesbredden och GPU boosten kommer märkas ganska rejält vid högre upplösning speciellt vid 4GB varianten om den nu kommer . Detta jämfört med 660Ti . Kommer det kosta bara någon hundring mer än 660Ti så är ju detta ett givet köp för de flesta som har en budget på strax över 2000 kr för ett graffekort.

Men jag som har ett 660Ti som klarar 7ghz på minnet och 1100 mhz på core.. får jag ett 770 ti klistermärke eller nått då ?
Namnbyten är skittråkigt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Men jag som har ett 660Ti som klarar 7ghz på minnet och 1100 mhz på core.. får jag ett 770 ti klistermärke eller nått då ?
Namnbyten är skittråkigt !

Var skulle du få att det är ett namnbyte ifrån? Var får du 770 Ti ifrån?
Det här är en ny krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Var skulle du få att det är ett namnbyte ifrån? Var får du 770 Ti ifrån?
Det här är en ny krets.

Eh, nej! Det är Gtx 670 med lite avstängda shader-processorer och lite lägre pris som har bytt namn till 760. De hade väl i alla fall kunnat stoppa i lite snabbare minnen som de gjorde när 680 blev 770.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nej då, men för de flesta...
Arbetar man så kan man helt klart ha råd till ett GTX 780 om man unnar sig det, om man nu inte har den absolut sämsta lönen i Sverige.

Ööööh en del av oss har ju en del utgifter också, även om man har bra lön

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av epatnor:

Ööööh en del av oss har ju en del utgifter också, även om man har bra lön

Mjo, men då får man ju som sagt ha sett till att inte ha de utgifterna sen tidigare och unna sig ett GTX 780 istället, har hur som helst inte lust att diskutera det här vidare... Det är inte Flashback

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Eh, nej! Det är Gtx 670 med lite avstängda shader-processorer och lite lägre pris som har bytt namn till 760. De hade väl i alla fall kunnat stoppa i lite snabbare minnen som de gjorde när 680 blev 770.

I så fall är ett GTX 670 ett GTX 680 med avstängda SMX-cluster. Och GTX 660 Ti är identiskt med ett GTX 670 förutom den strypta minnesbussen.
Med andra ord är GTX 660 Ti därför identiskt med GTX 770.

Eller? Det här är en annan krets. Baserad på GK 104, men det är en annan krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Just det, det Sweclockers kallar en direkt ersättare är per definition detta.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i om ett 760 Ti kommer. Har du några källor på att det inte gör det?

Något kort med 1 344 st. kärnor måste komma ut, annas behöver Nvidia stänga av en massa fungernande kärnor i de kort som binnas strax under 770 och sälja dem som 760.

Vi måste bara vänta på att Nvidia har en del sådana kort på hög innan de lanserar en model skulle jag tro

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

GTX 770 som släpptes för 1 månad sedan blir uppföljare till GTX 670?? lol

jo, var mer inne på något att alla förra korten flytta upp ett snäpp men 670'n inte fick vara kvar ;p lite trött o tänkte väl snett men 660ti får ju 760ti och 680 blev 770'n

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har det ens myntats om en Ti i 700-serien? Ser många som förutsätter att det kommer komma. 660Ti kom ju endast som svar på en lansering från AMD för att lägga sig på samma nivå/straxt över pris/prestanda.
Tycker det är tråkigt att GTX 760 klassas till 170W TDP. Försöker finna ett prestandakort med låg watt TDP som kan köras mer eller mindre passivt med en fläkt på låg RPM.
Finns ju GTX 660 som bara ligger på 100W TDP med små tysta kylare, där kan man trycka på större kylfläns med en lågsnurrande fläkt. Tycker det är mer rätt väg att gå, än stora kollosala kylflänsar med flera stora fläktar på 3-6k RPM för att hålla den kyld. Det gäller även AMD som varit dåliga på detta, speciellt deras nya CPU'er som ska kylas till ett TDP-värde av 220W TDP. Dat heat... Det mest positiva är ju dock att man inte behöver ha några element på ens på vintern, räcker med att datorn är på så hålls lägenheten varm.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Att inte minnet går att använda är ett rykte som jag förstår baserar sig i en kille som väntade sig en tredjedel av frameraten i benchmarket Heaven när han jämförde 1 skärm mot 3 i en 3-way SLI setup. Han utgår tex ifrån att man kan jämföra fps helt linjärt över antalet pixlar i den renderade scenen samt att Heaven skalar helt perfekt med 3way SLI. Antaganden som jag ställer mig frågade till och som inte går att verifiera någonstans.

Tittar man på benchmarks som tex SweC gör med 5760x1080 upplösning så ser man inga tendenser som ens liknar hur Heaven uppträder i det specifika testet. Känns mer som en fjäder i form av ett felaktigt utfört test som blivit en höna.

Nej verkligen inte, det baseras på att een 192bit bred buss inte kan skyffla datan sp fort som det skulle krävas med 4GB. Därför kan den bara hantera strax över 2GB. Det har ingenting med en kille med 3way sli att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

I så fall är ett GTX 670 ett GTX 680 med avstängda SMX-cluster. Och GTX 660 Ti är identiskt med ett GTX 670 förutom den strypta minnesbussen.
Med andra ord är GTX 660 Ti därför identiskt med GTX 770.

Eller? Det här är en annan krets. Baserad på GK 104, men det är en annan krets.

Nej, ännu ett grafikkort baserat på den vid det här laget gamla beprövade GK104.

Kretsen är samma som tidigare.

Möjligen en ny stepping, men nya steppings införs då och då och är i sig ingen anledning till ett namnbyte. Om kretsen vore ny och baserad på GK104 skulle den byta namn till GK114, som är brukligt hos nVidia.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Vet inte om andra kort har högre TDP, men tycker TDP är ganska mycket.
Dom borde försöka nå samma TDP som en CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vet inte om andra kort har högre TDP, men tycker TDP är ganska mycket.
Dom borde försöka nå samma TDP som en CPU.

Så korten ska inte ha RAM och andra kretsar då?

Du får köra M-modellen om du vill ha lägre TDP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu har swec inte testat med ett 4GB kort så vitt jag vet, men andra sidor som testat skillnaden mellan 2 och 4GB versionerna har kommit fram till att i 1920x1080 är 4GB kortet ett par % långsammare än 2GB kortet pga sämre latency på minnet, och när man höjer upplösningen till 5760x1080 så får man i bästa fall minimal prestandavinst jämfört med 2GB kortet då minnes bandbredden är för låg så kortet bara klarar av att utnyttja runt 2.2GB av minnet.

Orkar inte leta upp posten nu, men finns ett inlägg från ASUS om att de är medvetna om att 4GB versionen inte tillför någonting men att de var "tvungna" att lägga till en då konkurrenterna hade en och konsumenterna efterfrågade det.

Scrolla ner lite i denna tråden för tror det är detta du leta efter

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1177568-alla-er-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Något kort med 1 344 st. kärnor måste komma ut, annas behöver Nvidia stänga av en massa fungernande kärnor i de kort som binnas strax under 770 och sälja dem som 760.

Vi måste bara vänta på att Nvidia har en del sådana kort på hög innan de lanserar en model skulle jag tro

Vågar nog påstå att nVidia har minst 90% yield vid det här laget. Nästan samtliga som används i 670, 660 Ti och 760 skulle nog gå att göra GTX 680 av.

Permalänk