Intel Ivy Bridge-E lanseras i september

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Oh fan.

Jo jag satt faktiskt och lurade på en uppgradering till Haswell och tänkte att nu var det dags, speciellt i och med att det är en "tock".

Men sedan läste jag alla reviews och visst det är ingen dålig processor men dom har ju lagt 90% av krutet på bättre gpu och strömsparning. Sedan att spänningskretsarna sitter i processorn är ju inte heller "great" för oss som vill klocka.

Så jag kör vidare på min hederliga X58 ett tag till

wPrime32 på 8.2 sek och 3dmark11 X6344 är fortfarande helt ok för mig

Fel tråd?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Dante:

Hm. Om IB-E stannar på X79, vad betyder det för dess native USB 3.0-stöd? X79 stödjer väl inte USB 3.0? Får moderkortstillverkarna fortsätta med sina egna lösningar för det trots att de nya processorerna har stöd för det, bara för att plattformen är gammal?

Va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Inte värmespridaren i sig som är dålig, utan hur dem har fäst den på själva CPU-kärnan. På tidigare processorer (Sandy Bridge och tidigare) så har de lödat fast värmespridaren på kärnan, precis som det ska göras för att få maximal värmeöverföring. Men nu har dem istället börjat limma fast den med kylpasta på kärnan och silikon längs kanterna på värmespridaren. Visst, till viss del fungerar det, men bara för dem som inte vill överklocka.

Kan vara så att överklockning är ett minne blott väldigt snart...... i alla fall från Intel.

"Some people hope that the Haswell refresh or incoming Broadwell will bring this back, but there isn’t much hope of that happening, ever" http://mygaming.co.za/news/hardware/55209-intel-removes-free-...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Den är byggd som den ska, med fastlödd värmespridare.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamers:

Risken är mycket uppenbar överhängande att Ivy-E har samma problem som Ivy och har skräp mellan CPU och IHS och att den inte är lika villig att grillas.
Risken är extremt överhängade att Haswell E lider av samma sjuka som Haswell senare då det inte finns incitament att fixa det innan AMD kommer på banan.
Ingen är gladare än mig om detta är fel, men som det nu ser ut är det X79+SB-E som är kungen och skulle inte tevak att köpa den kombom just för att slippa strulet Ivy dras med och pytteliten mer prestanda som äts upp av bättre OC på SB-E.

Fördelen med IVY-E är stöd för PCI-E 3.0, vilket ger en boost när du har flera grafikkort. Just nu måste man köra Nvidias PCI-E 3.0 fix för SB-E, dessvärre fungerar det inte med alla konfigurationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fördelen med IVY-E är stöd för PCI-E 3.0, vilket ger en boost när du har flera grafikkort. Just nu måste man köra Nvidias PCI-E 3.0 fix för SB-E, dessvärre fungerar det inte med alla konfigurationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju grymt orelevant när det fungerar i majoritetsfallena och allt som oftast är mera skit bakom spakarna än annat.
Att det dessutom inte gör skillnad påverkar det inte i "rätt riktning" heller.
Enda gången du kan se en liten skillnad är med 3-4 titan i mycket höga upplösningar såsom 7680x1600, i 5760x1080 är det mikroskopisk möjlighet att det blir skillnad och är det skillnad är det mera placebo än realitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamers:

Är ju grymt orelevant när det fungerar i majoritetsfallena och allt som oftast är mera skit bakom spakarna än annat.
Att det dessutom inte gör skillnad påverkar det inte i "rätt riktning" heller.
Enda gången du kan se en liten skillnad är med 3-4 titan i mycket höga upplösningar såsom 7680x1600, i 5760x1080 är det mikroskopisk möjlighet att det blir skillnad och är det skillnad är det mera placebo än realitet.

Som jag skrev så gäller det flera grafikkort. Och det krävs inte Titan för att det ska flaska, 3st 680 räcker för att se skillnad.
Och det är inte skit bakom spakarna som gör att Nvidias fix inte fungerar med alla konfigurationer utan det bara är så att en del saker inte vill samarbeta när du tvingar dom köra med 3.0. Du kan läsa mer på Nvidias forum om du vill veta mer.
När man benchmarkar är det omöjligt att en placebo uppstår när du får upp till 30% skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Alltså, Intels X79-chipset har ju inget inbyggt stöd för USB 3.0. Moderkortstillverkarna löser väl detta genom att klistra på egna chip för detta. Detta verkade rimligt när SB-E ändå inte hade ett inbyggt stöd för USB 3.0, men eftersom IB-E kommer att ha det känns det lite skumt att det är som designat för att inte kunna användas, eftersom det enda chipset som stödjer IB-E inte kan dra nytta av det (X79). Varför ens ha det på IB-E om det inte går att använda? (Det enda jag kan tänka mig är att Intel lanserar ett nytt LGA 2011-chipset under IB-Es livstid.)

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Som jag skrev så gäller det flera grafikkort. Och det krävs inte Titan för att det ska flaska, 3st 680 räcker för att se skillnad.
Och det är inte skit bakom spakarna som gör att Nvidias fix inte fungerar med alla konfigurationer utan det bara är så att en del saker inte vill samarbeta när du tvingar dom köra med 3.0. Du kan läsa mer på Nvidias forum om du vill veta mer.
När man benchmarkar är det omöjligt att en placebo uppstår när du får upp till 30% skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör det INTE, det KRÄVS 3 eller 4st titan samt mycket hög upplösning i stil med 7680x1600 med viss mängd ögongodis, i 5760x1080 är det mindre skillnad och där krävs det även att du smackar på med mera godis för att belasta maximalt för att se liten skillnaden och den är väldigt liten samt inom felmarginal och då med väldigt hög klock på 3960/3970X vilka är enda CPU:erna där det går att se skillnad, 3930K något mindre då den inte är lika klockvänlig. 3x680 är på inget sätt tillräckligt kraftfull för att ens påverka resultatet.

Tack jag kan det där med partchen och det är inte relaterat till kort eller så utan användares kompetens och vissa gnäller mer än dom har fog för när dom gör fel.Så det är visst skit bakom spakarna när man försöker tvinga saker som inte klarar av PCIe 3.0 att fungera i PCIe 3.0. Räcker inte med att det påstås fungera i 3.0 utan det krävs att det verkligen klarar av det för att påstå att det kan hantera det, därav patchen framför native. Så hittils ingen fördel till IB-E annat än att det är placebo nyare men med 99% säkerhet klockar sämre och har pasta mellan CPU och IHS med skit som resultat och nyhetens behag.
Sen skall du vara medveten om att en del moderkort främst från EVGA inte kan hantera PCie 3.0 eller kommer kunna göra det när deras kompetens på området kraftigt decimeras efter avhopp och oavsett hur man än gör så är det där ingen idee att ens försöka gnälla att det inte funger då det varit känt från start likväl som det varit känt från start att ASUS klarar av det galant likväl som dom har det solklart bästa moderkortet för X79, RIVE..
Meningslösa bench är 1000% orelevant, hur det är i verkliga spel är relevant och som jag skrev är 680 inte i närheten av tillräckligt kraftfull, ser man skillnad med 680 gör man grova fel för att just få det resultat man önskar och det är skitenkelt att få 40-50% skillnad, räcker med en simpel patch från MS som inte kvalitetskontrollerats och som nukar SLI, tar man bort den så blir det normalt igen..
Det räcker att du i drivrutinen inte anger att du har enkelskärm då multiskärm är default i drivrutinera, det gör skillnad och vill du kan du uppnå vad du vill genom att inte ange hur du gör för att få det resultat du vill.
Finns flera sätt att uppnå önskat resultat som vissa proffs använt sig av tidigare och som inte syns om man inte är ärlig och anger det.

Permalänk

Jag skaffade en 3770K i januari när jag insåg att Intels 4000 serie har ingenting att erbjuda.

Framförallt är jag besviken över att L3 cachen inte har fått sin välbehövliga utökning.

Det är dags att inse gott folk att det inte händer så mycket över hos Intel numera.

Permalänk

lödd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag skaffade en 3770K i januari när jag insåg att Intels 4000 serie har ingenting att erbjuda.

Nej, det går ju bara ~15% snabbare per klocka att packa video (med första versionen av x264 med AVX2, personen som utvecklar det hela säger att det finns mycket mer att hämta) och drar mindre ström under tiden som den gör det.

Nu är väl iofs det något av ett specialfall, men om man streamar är det rätt trevligt.

http://www.scribd.com/doc/137419114/Introduction-to-AVX2-opti...

Permalänk

Ivy Bridge Extreme är inte Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Risken är mycket uppenbar överhängande att Ivy-E har samma problem som Ivy och har skräp mellan CPU och IHS och att den inte är lika villig att grillas.
Risken är extremt överhängade att Haswell E lider av samma sjuka som Haswell senare då det inte finns incitament att fixa det innan AMD kommer på banan.
Ingen är gladare än mig om detta är fel, men som det nu ser ut är det X79+SB-E som är kungen och skulle inte tevak att köpa den kombom just för att slippa strulet Ivy dras med och pytteliten mer prestanda som äts upp av bättre OC på SB-E.

Jag går själv i precis samma tankebanor och letar just nu efter beg 3930k att införskaffa tillsammans med en trevlig Rampage 2011-MOBO.
3930k känns som ett säkert kort, den vet vi hur bra den är på klocka redan

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional