Nybörjare på WoW - hur kommer man igång?

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att göra just nu så om du vill kan jag göra en gubbe på servern du vill spela på och hjälpa dig komma igång

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xblaze:

Har inte mycket att göra just nu så om du vill kan jag göra en gubbe på servern du vill spela på och hjälpa dig komma igång

Tack för erbjudantet, men det är roligare att komma igång själv.

Det går bättre med mina quests nu, men hittar fortfarande inte vart man säljer saker eller reparerar dem?

Får upp en meny på minimappen med förstoringsglaset, men när jag klickar i rutan för repair så kommer det inte upp något på kartan.

Hur gör man mer detaljerat?

Visa signatur

Dator 1: Acer eMachines E725, 3 GB Ram, Intel Pentium Dual Core @ 2.1 Ghz , 160 GB HD, Windows 8 Home 64-bit.

Dator 2: HP 8000 Elite, 4 Gb Ram, Intel Core2Duo @ 3.16 Ghz, 250 GB HD, Windows 7 Professional 64-bit.

Permalänk
Skrivet av m__v__h:

Det går bättre med mina quests nu, men hittar fortfarande inte vart man säljer saker eller reparerar dem?

Lol, förstår inte hur du lyckas missa hitta dem, brukar ju vara en hel drös med olika vendors vid varje quest hub, de säljer mat o dryck, vapen, kläder och rustning, materal för professions m.m.

Leta på..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Som serpent säger så brukar det finnas en del. antar att du kör human och då står det 2st vendors precis utanför kyrkan. precis vid kärrorna. Sen i goldshire så finns det både vendor och repair inne i smedjan.

Har du klickat i repair och det i förstorningsglaset så kommer den att visa en hammare på minimappen när du kommer i närheten av en repair-vendor

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Där har du två vendors vid human startingzone. (Förhoppningsvis är du det)

Högerklicka på någon av dom så kommer det upp en ruta där du kan sälja och köpa saker. Öppna din egen bag som du ser nere i högra hörnet av bilden (som brukas öppnas av sig själv), och högerklicka på dom items du vill sälja.

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Saker som kan underlätta är Addons och för att enkelt instalera dem i spelet och för att få tag i dem använd Curse client http://www.curse.com/client ett av mina favoritaddons när jag spelade var Carbonite som hjälper dig med quester och en hel del andra trevliga saker som en större minimap vid pvp tillexempel http://www.curse.com/addons/wow/carbonite trevliga addon som rotation addons kan va bra att ha tills du vet hur du ska göra största möjliga skada på egen hand, prova denna den visar vilken attack du lämpligast skall använda http://www.curse.com/addons/wow/slamandawe . skulle gissa på att det tar ungefär 2dagar att nå lv20 om du bara betar av quest efter quest satsa på få en fet blå 2H runt lv 14-20 bör du kunna leta upp instanser som ger dig ett hyffsat vapen.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

lite fler addons Tbag sorterar automatiskt i dina baggar så att du lätt ser va som är skräp, quest items, potions mm http://www.curse.com/addons/wow/tbag-shefki och 2 addons som hjälper dig i instanser så du kan se va du ska akta dig för om tillexempel måste stå still eller flytta på dig eller motverka en fear mm för 5manna Littlewigs http://www.curse.com/addons/wow/little-wigs och bigwigs för större instanser http://www.curse.com/addons/wow/big-wigs så då har vi nog täckt det viktigaste lycka till Graf över hur mycket skada du gör kan va skoj när du testar olika vapen , använd Skada eller Recount http://www.curse.com/addons/wow/skada sen lite övriga addons som kan va trevliga Titanpanel http://www.curse.com/addons/wow/titan-panel Bartender: http://www.curse.com/addons/wow/bartender4 Healbot om du spelar en suportclass som priest shamans druids mm http://www.curse.com/addons/wow/heal-bot-continued

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av m__v__h:

Tack för tipsen, dock fattar jag inte riktigt med det du berättade hur man säljer. Skall man klicka på kartan för att komma till en annan plats, eller är det i en meny i spelet man skall använda för att köpa sälja?

Tycker det är svårt att välja vad man skal ha när man får belöning för ett quest.

Angående quest; fick ett quest där man skulle släcka bränder på en fält, men när jag ställde mig vid bränderna och skulle släcka hände det inget när jag sprutade vatten på eldslågorna. Vad gör jag för fel då?

Det finns ju små "samhällen" lite överallt. Oftast får du en hel del questar just där.

Ta exempelvis där du startade på level 1. Det är ett litet samhälle och oftast kan du sälja vid de flesta vendors där. Om du höger (eller vänsterklickar?) på en vendor så får du fram lite olika saker beroende på vad vendorn erbjuder. Och många vendors kan du sälja till.

Jag antar att man kan göra en liten regel, där det finns ett eller flera hus och du får nå questar kan du så gott som alltid sälja och reparera din gear etc.

Fråga på om det är något mer.

Och angående månadskostnaden så tycker jag det är värt. Just nu spelar jag ganska lite dock, men när jag väl lirar så blir det arena med polare och det är riktigt skoj

Men som nybörjare till wow är det ett riktigt roligt spel att spela.

Permalänk

Du kan prova Rift som är som WoW fast gratis

Permalänk

Skit i att börja spelet möget. Tänk på bättre saker, livet.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

är det inte en liten tutorial om hur man spelar i början?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Gå och döda 5 st av varelse x. Lämna in quest. Repeata det trettiofemtusen gånger och sedan kan du börja spela arena och raida.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av m__v__h:

Hur stort är WoW? hur länge/ofta måste man spela för att klara det?

Det är gigantiskt. Du kan spela det på heltid i flera år, du blir ALDRIG "klar" med det. Det är det som är problemet med MMORPG'er, de tar så mycket tid att resten av ens liv blir lidande. Det är inget skämt eller överdrift, jag sänkte 7000 timmar (motsvarande fyra och ett halvt års heltidsarbete) innan jag tog mig ut. Mitt råd är att inte börja, livet är för kort för MMORPG'er. Lär dig ett språk, instrument eller träna istället, då får du i alla fall nåt för tiden du lägger ned.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått kläm på detta med att sälja och köpa saker äntligen Sålde mitt svärd och sköld och köpte mig en tvåhandsklubba som gjorde mer skada. Sedan blev jag level 6 med efter lite dödande ute i skogen. Men en sak som jag inte fattar är hur min paladin är så långsam. Blir han attackerad av en varg i skogen t ex så tar det tid innan han anfaller. Det är även mycket fiender på vägen till min quest som är starkare än jag, och oftast kommer det flera fiender samtidigt.

Är min paladin för dålig ännu?

Hur attackerar jag bäst?

Vilka vapen och rustningar skall jag satsa på?

Visa signatur

Dator 1: Acer eMachines E725, 3 GB Ram, Intel Pentium Dual Core @ 2.1 Ghz , 160 GB HD, Windows 8 Home 64-bit.

Dator 2: HP 8000 Elite, 4 Gb Ram, Intel Core2Duo @ 3.16 Ghz, 250 GB HD, Windows 7 Professional 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är gigantiskt. Du kan spela det på heltid i flera år, du blir ALDRIG "klar" med det. Det är det som är problemet med MMORPG'er, de tar så mycket tid att resten av ens liv blir lidande. Det är inget skämt eller överdrift, jag sänkte 7000 timmar (motsvarande fyra och ett halvt års heltidsarbete) innan jag tog mig ut. Mitt råd är att inte börja, livet är för kort för MMORPG'er. Lär dig ett språk, instrument eller träna istället, då får du i alla fall nåt för tiden du lägger ned.

kan skriva under på det.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är gigantiskt. Du kan spela det på heltid i flera år, du blir ALDRIG "klar" med det. Det är det som är problemet med MMORPG'er, de tar så mycket tid att resten av ens liv blir lidande. Det är inget skämt eller överdrift, jag sänkte 7000 timmar (motsvarande fyra och ett halvt års heltidsarbete) innan jag tog mig ut. Mitt råd är att inte börja, livet är för kort för MMORPG'er. Lär dig ett språk, instrument eller träna istället, då får du i alla fall nåt för tiden du lägger ned.

Been there, done that. Men jag håller helt klart med dig!!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av m__v__h:

Nu har jag fått kläm på detta med att sälja och köpa saker äntligen Sålde mitt svärd och sköld och köpte mig en tvåhandsklubba som gjorde mer skada. Sedan blev jag level 6 med efter lite dödande ute i skogen. Men en sak som jag inte fattar är hur min paladin är så långsam. Blir han attackerad av en varg i skogen t ex så tar det tid innan han anfaller. Det är även mycket fiender på vägen till min quest som är starkare än jag, och oftast kommer det flera fiender samtidigt.

Är min paladin för dålig ännu?

Hur attackerar jag bäst?

Vilka vapen och rustningar skall jag satsa på?

Jag kan nästan allt om wow så skicka PMs för frågor så hjåälper jag dig gärna!

Stats du ska sattsa på som Retribution Pala (spelade du inte warrior?) är strength.. Varför du slår segt är för du har ett stort 2 handat vapen (som du ska ha) och dom brukar ligga på runt 3-4 sekunder mellan varje slag.. (kan du se på speed i statsen på vapnet).
Du attackerar bäst genom att komma på en rotation, d.v.s du gör attackerna duhar så bra som möjligt så att du inte står o väntar på cooldowns hela tiden Det ger mest skada per sekund(aka dps) . Paladin är mail/plate armor och du ska sattsa på 2handat vapen med strength och crit och sådant som helt enkelt ökar din skada. Du kan lägga pilen på varje stat när du har uppe karaktärfönstret (C) och läsa vad varje stat gör.
Klickar du på N som jag tror du redan gjort är det dina talents.. d.v.s poäng du får att förbättra din gubbe var 15e level. När du levelar som paladin ska du specca Retribution och därifrån får du nya attacker o sånt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mitt råd är att inte börja, livet är för kort för MMORPG'er. Lär dig ett språk, instrument eller träna istället, då får du i alla fall nåt för tiden du lägger ned.

Håller med till viss del. Kan lätt bli för mycket.

Skrivet av m__v__h:

Nu har jag fått kläm på detta med att sälja och köpa saker äntligen Sålde mitt svärd och sköld och köpte mig en tvåhandsklubba som gjorde mer skada. Sedan blev jag level 6 med efter lite dödande ute i skogen. Men en sak som jag inte fattar är hur min paladin är så långsam. Blir han attackerad av en varg i skogen t ex så tar det tid innan han anfaller. Det är även mycket fiender på vägen till min quest som är starkare än jag, och oftast kommer det flera fiender samtidigt.

Är min paladin för dålig ännu?

Hur attackerar jag bäst?

Vilka vapen och rustningar skall jag satsa på?

Inte för att vara otrevlig men är MMO genren verkligen något för dig? WoW kan nog klassas som extremt enkelt de första timmarna om man jämför med andra spel och du har redan så många frågor om saker som borde vara enkla att finna svaret på genom att bara följa spelets gång.
MMO's tar tid, engagemang och till viss del eftertänksamhet/planering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m__v__h:

Nu har jag fått kläm på detta med att sälja och köpa saker äntligen Sålde mitt svärd och sköld och köpte mig en tvåhandsklubba som gjorde mer skada. Sedan blev jag level 6 med efter lite dödande ute i skogen. Men en sak som jag inte fattar är hur min paladin är så långsam. Blir han attackerad av en varg i skogen t ex så tar det tid innan han anfaller. Det är även mycket fiender på vägen till min quest som är starkare än jag, och oftast kommer det flera fiender samtidigt.

Är min paladin för dålig ännu?

Hur attackerar jag bäst?

Vilka vapen och rustningar skall jag satsa på?

är du palla kan du använda detta adon för dps http://www.curse.com/addons/wow/spellflash_paladin plate/mail och 2H mace om du ska bli Retribution och göra skada kolla gärna in Swiftys videos på Youtube han förklarar väldigt tydligt alla klasser sök bara på swifty paladin som exempel http://www.youtube.com/watch?v=mpxbXFmi0RI men i princip så kommer du inte inse tjusningen i varje klass förns du passerat ca lv60 så är du osäker på va du ska spela så dra upp ett par olika klasser till lv 60 utan att jaga nån speciell gear eller utrustning utan guesta upp dem så fort som möjligt tills du känner om karaktären är nåt för dig. iaf till lv 30 då börjar du ha lite humm om hur de funkar och då har du inte använt mer än 1 vecka åt varje gubbe upp till 30 och andvänd carbonite så blir din levling enkel och snabb den visar vart du ska springa va du ska gör och visar vart du ska lämna tillbax dina quester.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Rift som någon tipsade om ovan. Tycker det är snyggare och så är det gratis med

Eftersom jag inte tänkt lägga 1400 kr per år genom att spela WoW, kanske det är bättre att spela Rift?

Skiljer sig Rift mycket från WoW?

Är det lika stort? Har man att göra lika länge?

Visa signatur

Dator 1: Acer eMachines E725, 3 GB Ram, Intel Pentium Dual Core @ 2.1 Ghz , 160 GB HD, Windows 8 Home 64-bit.

Dator 2: HP 8000 Elite, 4 Gb Ram, Intel Core2Duo @ 3.16 Ghz, 250 GB HD, Windows 7 Professional 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m__v__h:

Kollade lite på Rift som någon tipsade om ovan. Tycker det är snyggare och så är det gratis med

Eftersom jag inte tänkt lägga 1400 kr per år genom att spela WoW, kanske det är bättre att spela Rift?

Skiljer sig Rift mycket från WoW?

Är det lika stort? Har man att göra lika länge?

Prova gärna Lotro och age of Conan som båda 2 är free2play eller Aion

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av m__v__h:

Kollade lite på Rift som någon tipsade om ovan. Tycker det är snyggare och så är det gratis med

Eftersom jag inte tänkt lägga 1400 kr per år genom att spela WoW, kanske det är bättre att spela Rift?

Skiljer sig Rift mycket från WoW?

Är det lika stort? Har man att göra lika länge?

Om vi säger såhär.. wow är onekligen bäst..på alla sätt. MEN har du inte spelat wow/hunnit komma in i de så kan du mycket väl finna mkt nöjje i dessa mindre spel de nämner. Men som en tidigare wowspelare så finner man inget nöjje o allt känns stelt,trist o billigt jämfört. Nu känner inte alla som jag men i det stora hela är så fallet.
Tror du kommer tycka de andra är riktigt roliga med helt enkelt, men har du tid,pengar och lust så är wow värt varenda krona med tanke på kvalitén man får inom genren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m__v__h:

Har nyss börjat med Wow. Startade med att köra med en warrior och utföra quests. Är uppe i level 5.
Dock är det några saker jag undrar över:

Hur högt kan man ha som level med starter edition (testvarianten)?

Vad kostar det att uppgradera från starter edition till riktiga?

Hur säljer man saker som man har i ryggsäcken? Hur trycker man och vart?

Varför går det inte att använda vissa vapen/saker trots att man är rätt level?

Övriga tips på att förbättra sin warrior?

Andra bra WoW-tips och råd?

level 20 är max och du gör dig en tjänst i att lära dig sakta eftersom spelet blir tråkigare ju mer du lär dig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har nyss avinstallerat det tyvärr, kändes som det inte var någon mening med att lära sig det och komma till level 20 för att sedan bli tvungen till att köpa det. Skall jag spela något framöver blir det Lol eller D3. Kommer antagligen att skaffa mig ett bättre grafikkort med så dessa spel flyter på bra.

Tackar för alla tips i tråden

Visa signatur

Dator 1: Acer eMachines E725, 3 GB Ram, Intel Pentium Dual Core @ 2.1 Ghz , 160 GB HD, Windows 8 Home 64-bit.

Dator 2: HP 8000 Elite, 4 Gb Ram, Intel Core2Duo @ 3.16 Ghz, 250 GB HD, Windows 7 Professional 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m__v__h:

Har nyss avinstallerat det tyvärr, kändes som det inte var någon mening med att lära sig det och komma till level 20 för att sedan bli tvungen till att köpa det. Skall jag spela något framöver blir det Lol eller D3. Kommer antagligen att skaffa mig ett bättre grafikkort med så dessa spel flyter på bra.

Tackar för alla tips i tråden

köper du spelet sen, så fortsätter du från lvl 20 bara.
testa dig fram med saker ocht ting vetja.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Blizzard's egna game guide : http://us.battle.net/wow/en/game/guide/ väldigt basics men bra^^

Dugi Guides & Zygor Guide är bra in-game guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är gigantiskt. Du kan spela det på heltid i flera år, du blir ALDRIG "klar" med det. Det är det som är problemet med MMORPG'er, de tar så mycket tid att resten av ens liv blir lidande. Det är inget skämt eller överdrift, jag sänkte 7000 timmar (motsvarande fyra och ett halvt års heltidsarbete) innan jag tog mig ut. Mitt råd är att inte börja, livet är för kort för MMORPG'er. Lär dig ett språk, instrument eller träna istället, då får du i alla fall nåt för tiden du lägger ned.

Har lagt ner över 2000 timmar på MMO, detta under en 4 årsperiod.
Problemet tycker jag inte är att man spelar mycket, för det kan man göra oavsett
vad det är för spel, problemet är att man blir fast. Som jag blev ett tag, jag kände
att jag inte kunde sluta för jag hade ju lagt ner så mycket tid på spelet,
höga levels, massa bra items och mycket pengar. Men i slutändan kommer man lägga
av ändå, med MMO blir det bara svårare att släppa taget för det blir mer personligt.
Nu spelar jag i princip bara Dota2, visst spelar jag en del men samtidigt så spelar jag
aldrig någonsin av andra anledningar än att ha kul, i MMOs händer det att man spelar för
att man vill levla även om man har tråkigt, för man vill uppnå sitt/sina mål.
Med Dota2 känner jag inte heller något drag till alltså jag kan lägga av med spelet när som helst
men med MMO-spel blir det svårt, man vill stanna men ändå inte. Jag skulle förmodligen
fortfarande suttit vid spelet om det inte vore för såna extremt dåliga updates som kom.

Men TS om du verkligen vill spela MMO, spela ett som inte kostar skjorta om året.
Finns riktigt bra spel, ett exempel är GW2, ska vara grymt enligt många samt att
du betalar en gång sen är det bara att köra på