Samsung lanserar Ativ Q med dubbla operativsystem och 3 200 x 1 800 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar Ativ Q med dubbla operativsystem och 3 200 x 1 800 pixlar

Två operativsystem i samma enhet är en av trenderna under året och det levererar Samsung med Ativ Q. Företaget presenterar även vad som sägs vara världens tunnaste Windows 8-surfplatta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart ännu en gång Samsung nyhet de gillas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

samsung levererar!

Permalänk
Avstängd

Här är presentationen:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Fler trevliga datorer från Samsung. Kanske kan Android få Windows 8 att sälja bättre när sådana här datorer kommer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fin, lite dyr men fan va man vill köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Aitv Q verkar GRYM. Älskar upplösningen och pennan. Priset förstår jag men är på tok för dyrt för mig. Synd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Administrativ avgift

Windows 8 för skola , android för lite spel underbart :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ativ Q verkar riktigt trevlig, synd att dom inte fick in en Exynos också så dom slapp emulera Android. Något liknande detta:

EDIT: Vet inte om det går att räkna såhär men kanske ger en uppskattning iaf:

Batteritid på Ativ Q: 9h = 540min
Skillnad i batteritid mellan x86 och ARM enligt videon: 8min = 2h (4min=1h)

540/4 = 135

Är säkert många andra faktorer som spelar in (skärm osv) men skulle vara grymt om man faktiskt kom upp i ca. 100h batteritid.

Permalänk
Medlem

Kommer Ativ Q att finnas med 8GB ram? Om inte, kan man uppgradera själv?

4GB är alldeles för lite 2013.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Kommer Ativ Q att finnas med 8GB ram? Om inte, kan man uppgradera själv?

4GB är alldeles för lite 2013.

Precis min tanke!
Liksom när datorn är så dyr varför då snåla in med minnet?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Datavetare

Samsung Ativ Q ser definitivt ut som en produkt med potential, i nästa version kanske man bestämt sig om det ska vara en pekplatta eller laptop och då kan det bli en riktigt bra produkt.

Nu fallerar denna på båda segmenten:

  • onödigt tung och tjock för att vara pekplatta p.g.a. att tangentbordet inte går att ta bort

  • värdelös som laptop då tangentbordet saknar touchpad, hur är det tänkt att man ska använda denna i desktopläge under Windows/Linux, ska man växla mellan tangentbord och peka på skärmen (ergonomisk mardröm!!)?

Skärmen verkar ju rocka i alla fall och förhoppningsvis kommer version 2 av denna ut i samband med Windows 8.1 som (enligt MS) ska fixa bra stöd för högupplösta skärma.

Win8 verkar ju rätt odugligt på det och läser man hur man rent tekniskt löser skalningen i program som saknar stöd för hög DPI så är det inte så svårt att förstå varför Win8 (stöd detta kom i.o.f.s. med Vista och används vid zoom >125%) orsakar suddig text och grafik. Vad man gör att rendera all i "normal" upplösning och sedan skalas allt upp med bi-linear scaling (utförs enkelt och effektivt i GPUn) till skärmens upplösning. Alla som kört simulatorer för gamla 8/16-bitars datorer/konsoler vet att effekten bli en något suddig bild.

Jämför detta med hur OSX löser samma sak, där renderas all i (exakt) dubbla upplösningen sedan skalas de program som inte stödjer "retina" ner till "sin" upplösning. Även detta kan ge en del artefakter precis som att FSAA (som är i princip exakt samma teknik) ger en något "mjukare" bild än om man inte kör med detta. Till skillnad från Win32 så har OSX även fördelen att all textrendering är helt upplösningsoberoende (något Apple kan tacka NeXT för, OSX bygger på det OS som kördes i NeXT) så text blir alltid bra under OSX om programmet inte själv helt hanterar textrendering (vilket verkar rejält korkat men säkert förekommer).

Som jag förstått det kommer Win8.1 ha en modell likt OSX för att "fixa" stöd för högupplösta skärmar i program som antar en fix DPI. Någon som vet om detaljerna kring detta (eller vad man kan läsa om det)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[*]värdelös som laptop då tangentbordet saknar touchpad, hur är det tänkt att man ska använda denna i desktopläge under Windows/Linux, ska man växla mellan tangentbord och peka på skärmen (ergonomisk mardröm!!)?

Det sitter en styrkula i tangentbordet och knappar längst ner på tangentbordet

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att win 8 suger för en laptop. Ativ borde ha Android för plattan och Win 7 för tangentbordsversionen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Skärmens upplösning på Samsung Ativ Q drar givetvis upp priset rejält men dem känns dyra imo. Kan tänka mig att detta är Samsungs sista försök med Win 8 på plattor/hybrider så det är bära eller brista för Windows 8 här.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13627439]Nu fallerar denna på båda segmenten:

  • onödigt tung och tjock för att vara pekplatta p.g.a. att tangentbordet inte går att ta bort

  • värdelös som laptop då tangentbordet saknar touchpad, hur är det tänkt att man ska använda denna i desktopläge under Windows/Linux, ska man växla mellan tangentbord och peka på skärmen (ergonomisk mardröm!!)?

[/QUOTE]

jag tycker att denna verkar mycket lovande som nästa arbetsdator, en fin liten hybrid. tillräckligt smidig och lätt för att dra upp på pendeltåget. sen när man har touch på skärmen så behöver man inte touchpad, kanske en ergonomisk mardröm, men det är förvånansvärt smidigt att bara peka på skärmen istället för att hålla på med touchpad.. samt att den hade en liten styrkula

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av issue:

jag tycker att denna verkar mycket lovande som nästa arbetsdator, en fin liten hybrid. tillräckligt smidig och lätt för att dra upp på pendeltåget. sen när man har touch på skärmen så behöver man inte touchpad, kanske en ergonomisk mardröm, men det är förvånansvärt smidigt att bara peka på skärmen istället för att hålla på med touchpad.. samt att den hade en liten styrkula

Vet folk som gillar den lilla styrpinnen, har en sådan på jobb-laptopen och tycker personligen att den är totalt värdelös, vill ha de stora touch-plattorna som finns på Ultrabook/MBP/MBA. Så för mig personligen saknar denna ett vettigt pekdon när den används som laptop om man inte kopplar in extern mus (vilket är väldigt opraktiskt i många lägen).

Gillar däremot tanken på en högupplöst pekplatta >10"! Kanske inte så portabelt men personligen tar jag aldrig med mig platta på resande fot då dagens mobiler fyller den funktionen (har en 10" Android och en iPad4 idag). Behöver man jobba på resande fot så är en "riktigt" laptop betydligt bättre.

Gillar definitivt att denna har stöd för Android! Går inte att komma ifrån att Win8 har rätt uselt utbud av applikationer anpassade för touch just nu. Att Android är virtualiserat lär knappast vara ett problem då en Core i5 är så brutalt mycket snabbare än de ARM CPUer som oftast används på Android. Och det handlar bara om virtualisering, inte emulering, då Android officiellt stödjer ARM, x86 och MIPS.

Men summerar man denna produkt så har jag svårt att se vem den vänder sig mot

  • den kommer vara väldigt dyr, så det inget man köper bara som en kul grej

  • det kommer vara en rätt dålig laptop då tangentbordet inte kommer ha speciellt långt "slag" (får inte plats), styrpinnen är inexakt och inte speciellt snabb att jobba med

  • över ett kg blir jobbigt att hantera som en pekplatta, jämför bara ur mycket trevligare det är att hålla iPad mini i porträttläge under lång tid jämfört med iPad3/4. Det skiljer ungefär en faktor två i vikt mellan dessa (~300g mot ~650g) och denna platta dubblar ungefär vikten mot iPad4!

de två sista punkter gör att jag tvivlar på att denna produkt kommer tilltala företag, för otymplig som pekplatta och för dåligt som laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13628373]Men summerar man denna produkt så har jag svårt att se vem den vänder sig mot

  • den kommer vara väldigt dyr, så det inget man köper bara som en kul grej

  • det kommer vara en rätt dålig laptop då tangentbordet inte kommer ha speciellt långt "slag" (får inte plats), styrpinnen är inexakt och inte speciellt snabb att jobba med

  • över ett kg blir jobbigt att hantera som en pekplatta, jämför bara ur mycket trevligare det är att hålla iPad mini i porträttläge under lång tid jämfört med iPad3/4. Det skiljer ungefär en faktor två i vikt mellan dessa (~300g mot ~650g) och denna platta dubblar ungefär vikten mot iPad4!

de två sista punkter gör att jag tvivlar på att denna produkt kommer tilltala företag, för otymplig som pekplatta och för dåligt som laptop.[/QUOTE]

man ska inte vara för snabb med att dömma ut, denna är ju kanske inget för en hemanvändare, men på vissa arbetsplatser så kan den nog vara bra.
jag ska absolut försöka få tag på en och utvärdera lite. idag sitter man på en hp elitbook á 15.6", den är ju lite dryg att släpa på vilket man gör varje dag iom jobbet. ibland drar jag med mig läsplattan också för att ha på tåget, om man ska läsa nåt eller titta på nåt. dator + platta blir ju några kilo.
jag letar efter något som detta, en hybrid. för mig är personligen så är en 13.3 platta på 1.3kg absolut användbart på tåget, ska man sitta med den i flera timmar i soffan så kanske den blir tung. sen använder jag oftast en liten trådlös "resemus", så för mig gör inte avsaknaden av en touchpad så mycket, och har man inte musen så har skärmen touch
jag har använt en importerad surface pro en del, och den älskar jag förutom när det är dags för "tyngre/avancerat/mer fokuserat" arbete, då blir 10" skärmen lite för liten. sen att tangentbordet inte har långt "slag", ja den smaken är väl som baken, t.ex. till surface pro använde jag deras touch cover, man fick vänja sig lite med den men efter en halv dag så älskar jag den.
nej men som sagt, inte dömma ut för tidigt, sånt är dumt.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är skillnad på en simpel iPad "lekplatta" eller en billig Nexus 7 och denna Ativ Q med tangetbord och ställning som kan användas som en laptop. Varför envisas att jämföra Äpple med Päron? Ja, det märks att du gillar Apple och Linux mer än något annat men nu får du nog lugna dig lite....
Dina punkter är helt intetsägande om du inte hållit i produkten i egen person eller studerat ingående tester och det tror jag verkligen du inte har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är skillnad på en simpel iPad "lekplatta" eller en billig Nexus 7 och denna Ativ Q med tangetbord och ställning som kan användas som en laptop. Varför envisas att jämföra Äpple med Päron? Ja, det märks att du gillar Apple och Linux mer än något annat men nu får du nog lugna dig lite....
Dina punkter är helt intetsägande om du inte hållit i produkten i egen person eller studerat ingående tester och det tror jag verkligen du inte har gjort.

Om du nu ännu inte märkt det, så har hybridhysterin eller vad man nu ska kalla den floppat redan (inget företag har rapporterat säljsuccé på en sådan enhet utan tvärt om med reklamationer och fulla lager och övergivande av RT bl.a.) och då har Virtual Void en poäng. "Gemene man"-konsumenten ser detta som en extremt överprisad surfplatta med ett klumpigt tillägg i form av tangentbord. Det är väl här Microsoft, Intel, Samsung m.fl. misslyckats i marknadsföringen. Att du har "office" och bakåtkompatibilitet till X86-floran gör inte en sån här pryl automatiskt till en "Premum-enhet" så som tillverkarna vill och försäljningen har varit och kommer troligen fortsätta vara därefter.

Enkelt sammanfattat har marknaden konstant sen iPad efterfrågat "lekplattor" som du så fint kallar det. Marknaden gör fortfarande det. Och då har Microsofts och Intel's idéer enbart en liten nisch-marknad att vända sig till. Visst är det skillnad på platt och platta i det här fallet. Men att förvänta sig att den skillnaden genast innebär framgång är bara dumt. Det högmodet är just nu Microsofts motgång.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Om du nu ännu inte märkt det, så har hybridhysterin eller vad man nu ska kalla den floppat redan (inget företag har rapporterat säljsuccé på en sådan enhet utan tvärt om med reklamationer och fulla lager och övergivande av RT bl.a.) och då har Virtual Void en poäng. "Gemene man"-konsumenten ser detta som en extremt överprisad surfplatta med ett klumpigt tillägg i form av tangentbord. Det är väl här Microsoft, Intel, Samsung m.fl. misslyckats i marknadsföringen. Att du har "office" och bakåtkompatibilitet till X86-floran gör inte en sån här pryl automatiskt till en "Premum-enhet" så som tillverkarna vill och försäljningen har varit och kommer troligen fortsätta vara därefter.

Enkelt sammanfattat har marknaden konstant sen iPad efterfrågat "lekplattor" som du så fint kallar det. Marknaden gör fortfarande det. Och då har Microsofts och Intel's idéer enbart en liten nisch-marknad att vända sig till. Visst är det skillnad på platt och platta i det här fallet. Men att förvänta sig att den skillnaden genast innebär framgång är bara dumt. Det högmodet är just nu Microsofts motgång.

det ligger mer i botten än att det är själva hybriden som har floppat.
t.ex. i ett enterprise företag så får man tänka på hantering av datorer. Stöd för t.ex. utrullning av win8 kom inte förrän SP1 av SCCM2012, har för mig att den kom i januari/februari.
sen får man tänka på vilken typ av hårdvara det är som släppts också. t.ex. samsung är långt ifrån entreprise anpassade, deras functionknappar kräver t.ex. elevated rights för att kunna fungera, och på ett enterprise företag så är användarna oftast inte lokala administratörer. hantering av datorerna viktigare än något annant, går den inte att managera så är det inget som köps in, även om själva datorn/formen i sig är ok.
surface pro släpptes i sverige 30 maj, företaget jag sitter på nu har beställt 10st för utvärdering, men dom har inte levererats än och då är det svårt att utvärdera.
jag tror att hyrider behövs, för annars så hamnar man ändå med 2 enheter i väskan, en dator och en companion device.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det ligger mer i botten än att det är själva hybriden som har floppat.
t.ex. i ett enterprise företag så får man tänka på hantering av datorer. Stöd för t.ex. utrullning av win8 kom inte förrän SP1 av SCCM2012, har för mig att den kom i januari/februari.
sen får man tänka på vilken typ av hårdvara det är som släppts också. t.ex. samsung är långt ifrån entreprise anpassade, deras functionknappar kräver t.ex. elevated rights för att kunna fungera, och på ett enterprise företag så är användarna oftast inte lokala administratörer. hantering av datorerna viktigare än något annant, går den inte att managera så är det inget som köps in, även om själva datorn/formen i sig är ok.
surface pro släpptes i sverige 30 maj, företaget jag sitter på nu har beställt 10st för utvärdering, men dom har inte levererats än och då är det svårt att utvärdera.
jag tror att hyrider behövs, för annars så hamnar man ändå med 2 enheter i väskan, en dator och en companion device.

AFAIK var väl aldrig någonting med Win 8 ämnat för företagen då det är ett konsumtionsfokuserat OS även om möjligheten fanns. Till din sista mening så är det här tron om framtiden går i tusen riktningar och ingen kan sia om. Likväl jag själv som du kan ha fel och det märker vi kanske vid den här tidpunkten 2014. Personligen tror jag vi kommer ha två enheter långt in på det året (eller fler om man vill vara hardcore lol). För en enhet som ska göra alla möjliga saker i alla möjliga lägen riktigt bra tror jag inte på. Resultatet kommer alltid bestå av kompromisser i hårdvara, mjukvara, konstruktion eller mobilitet.

Men det är som sagt vad jag tror. Inget är egentligen rätt eller fel heller. Jag kommer personligen fortfarande ha en smartphone, en laptop, en stationär och kanske i framtiden surfplatta om behovet uppkommer. För just nu finns det ingen som helst praktiskt fördel av att förändra den här trion.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Det är skillnad på en simpel iPad "lekplatta" eller en billig Nexus 7 och denna Ativ Q med tangetbord och ställning som kan användas som en laptop. Varför envisas att jämföra Äpple med Päron? Ja, det märks att du gillar Apple och Linux mer än något annat men nu får du nog lugna dig lite....
Dina punkter är helt intetsägande om du inte hållit i produkten i egen person eller studerat ingående tester och det tror jag verkligen du inte har gjort.

För det första så är detta ett diskussionsforum, vad är poängen med detta om vi inte diskuterar? För det andra så tycker jag att det framgått rätt bra att det jag skrivit här är personliga åsikter och inte hårda fakta.

Sedan vet jag inte varför du fått för dig att jag gillar Apple. Har i.o.f.s iPad, MBP och MBA men iPad4 köpte jag då det var den enda pekplatta förra hösten med högupplöst skärm (Nexus 10 var hopplöst att få tag i), men måste säga att jag tycker att iOS/iPad är extremt överskattade. Nästa platta kommer vara en Win8 eller Android, men kravet på högupplöst skärm är stenhårt. Och jag har inte en iPhone, föredrar Android och där finns telefoner med vettig HW och byggkvalité (HTC One är ett givet val idag).

Är inne på min 2:a MBP och det kommer antagligen bli en 15" rMBP efter sommaren, men det beror inte på att jag älskar Apple. Tvärt om tycker jag OSX börjar stagnera ganska kraftigt, tittar man på tekniken i OS-kärnan så är OSX idag rätt långt efter både Linux och Windows. Men dagens CPUer är så starka och det man gör på desktop är inte mer krävande än att även OSX-kärnan med sin teknik från BSD anno ~2000 inte är en begränsning. Varje gång det är dax för ny laptop tittar jag först på PC (och då på PC i samma prisklass), men fram till nu (ska verkligen titta på Ativ Book 9 Plus om det kommer en 15" variant) så tycker jag konkurrenterna varit så långt efter att helt enkelt inte kan motivera för mig själv att köpa något annat än Apple. Har testat att köra både Linux och Win7 på MBP, men man förlorar så mycket av det som gör MBP riktigt bra (batteritiden blir sämre, touch-plattan fungerar dåligt under Win, MS Office saknas under Linux etc) så på MBP är OSX det enda vettiga valet för mig.

Har jag testat Ativ Q? Nej. Betyder det då att jag är förbjuden att kommentera den?

Jag har just nu 2 laptops med "styrpinne", så det är så att jag inte testat en sådan. Det jag skrev om tangentbordet är något du själv kan testa om du jämför tangentbordet på t.ex. MBP med MBA. På ytan kanske de ser ut att ha samma tangentbord, men det är inte sant, p.g.a av att MBA är så tunn så är "slaget" mycket kortare på MBA (samma sak gäller alla Ultrabooks jag testat). Om man ska slösurfa och skriva lite e-mail kanske det inte spelar någon roll och i fallet Ativ Q så är ju en sådant tangentbord betydligt mycket bättre än att skriva på skärmen.

Men då vi diskuterar en produkt som kommer kosta en bit över 10k så konkurrerar den med "professionella" laptops och om inte Samsung lyckats skapa något ingen annan tidigare lyckats med så kommer det vara ett ganska mediokert tangentbord jämfört med en "riktigt" laptop. I denna prisklass finns ju Lenovos Thinkpad, Apples MBP och HPs Elite book som alla har riktigt bra tangentbord.

Att jag skriver de kommentarer jag gör här är nog mest p.g.a. besvikelse över att detta är nästa den produkt jag verkligen vill se. Tror Win8 kan fungerar riktigt bra på pekplattor, men den bistra sanningen idag är att det är otroligt dåligt utbud på touch-anpassade applikationer. Så att denna kör Win8 där jag bestämmer vad ska köras på systemet + att den har officiellt stöd för Android är ju en fullträff! Önskar bara att man ger upp hybridkonceptet och istället gör en sådan här produkt där man till 100% fokuserar att göra en superplatta, kan definitivt tänka mig att betala runt 10k för en sådan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta är mer eller mindre exakt vad jag är ute efter: Hatar touchplatta men älskar styrknapp, måste ha touch med penna för att kunna anteckna i skolan (för att slippa använda old school papper/penna). Min Lenovo x201Tablet som vi fick på utbildningen är trevlig med helt rätt funktionalitet, men med fel vikt och klumpighet. Såklart man väntar på första recensionerna när det väl är dags, men om inte annat, så blir det en sån.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13628373]Vet folk som gillar den lilla styrpinnen, har en sådan på jobb-laptopen och tycker personligen att den är totalt värdelös, vill ha de stora touch-plattorna som finns på Ultrabook/MBP/MBA. Så för mig personligen saknar denna ett vettigt pekdon när den används som laptop om man inte kopplar in extern mus (vilket är väldigt opraktiskt i många lägen).

Gillar däremot tanken på en högupplöst pekplatta >10"! Kanske inte så portabelt men personligen tar jag aldrig med mig platta på resande fot då dagens mobiler fyller den funktionen (har en 10" Android och en iPad4 idag). Behöver man jobba på resande fot så är en "riktigt" laptop betydligt bättre.

Gillar definitivt att denna har stöd för Android! Går inte att komma ifrån att Win8 har rätt uselt utbud av applikationer anpassade för touch just nu. Att Android är virtualiserat lär knappast vara ett problem då en Core i5 är så brutalt mycket snabbare än de ARM CPUer som oftast används på Android. Och det handlar bara om virtualisering, inte emulering, då Android officiellt stödjer ARM, x86 och MIPS.

Men summerar man denna produkt så har jag svårt att se vem den vänder sig mot

  • den kommer vara väldigt dyr, så det inget man köper bara som en kul grej

  • det kommer vara en rätt dålig laptop då tangentbordet inte kommer ha speciellt långt "slag" (får inte plats), styrpinnen är inexakt och inte speciellt snabb att jobba med

  • över ett kg blir jobbigt att hantera som en pekplatta, jämför bara ur mycket trevligare det är att hålla iPad mini i porträttläge under lång tid jämfört med iPad3/4. Det skiljer ungefär en faktor två i vikt mellan dessa (~300g mot ~650g) och denna platta dubblar ungefär vikten mot iPad4!

de två sista punkter gör att jag tvivlar på att denna produkt kommer tilltala företag, för otymplig som pekplatta och för dåligt som laptop.[/QUOTE]

Tycker du har många vettiga åsikter.
Som du skrev kommer tangentbordet nog inte vara något vidare att jobba en längre tid på, men duger nog fullt till saker man gör i farten eller sitter o slösurfar i soffan. Att dem saknar musplatta tror jag inte kommer skada så mycket när den har touchscreen, men de beror ju på vad man ska använda den till. Vikten tror jag inte är något problem, men de beror kanske på att jag aldrig använt mina surfplattor ståendes så jag har aldrig känt behovet av att dom ska vara smala o nätta, brukar mest sitta med dem.

Som jag ser det så är det en kompromiss för att ersätta alla datorer. Den har en vettig cpu och operativsystem så man kan arbeta och spela på den. Den är nätt nog för att använda som surfplatta och väldigt enkel att ha med på resande fot. Den är komplett i sig men i min anledning skulle jag koppla in både tangentbord mus och skärm om man ska arbeta med den hemma (hoppas den har alla uttag ) För muskula duger inte när man ska redigera texter osv. och en större skärm är bra vid längre arbeten.

Jag älskade min Asus transformer och använda den väldigt flitigt i 2 år men de kändes som en ofärdig produkt. Detta är mer slutresultatet. en riktig dator och en surfplatta. Men den är ju svindyr och man får ju verkligen inte prestanda för pengarna men jag tycker den ser väldigt intressant ut. Den ser väldigt nätt ut på bilderna, hoppas den är så i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

AFAIK var väl aldrig någonting med Win 8 ämnat för företagen då det är ett konsumtionsfokuserat OS även om möjligheten fanns.

Nu är jag lite nyfiken på hur du tänker. Vad är det som gör att Win 8 inte är ämnat för båda grupperna?
Win 8 kom ju med bl.a. bättre stöd för DA, applocker, branchcache. jag personligen monterar oftare iso/vhd samt drar upp virtuella maskiner på jobbet än på min dator hemma, och jag vet ingen i min familj eller nära vänkrets som drar nytta av det. och vem som använder ett virtual smartcard hemma, ja nån sån har jag inte hittat än
en av nyheterna för 8.1 är ju att den automatiskt ska koppla upp vpn (om en sådan koppling finns) om man t.ex. startar ett remoteapp program.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Avstängd

Vill jävligt gärna ha en men kommern troligtvis aldrig ha råd. Gjord tidigare misstaget att sälja min laptop, då jag inte spelar spel längre, och köpte istället en Nexus 10:a.

2 dagar senare, platta såld och tillbaka till min 7 år gamla laptop, som dessutom är snabbare vid normal användning än Nexusen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Master of Overkill

Kör Microsoft Surface Pro på jobbet funkar skit bra dock blir lite för varm.

Blir att köpa denna Samsung och testa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag vill veta varför den inte skeppas med Windows 8.1 ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag vill veta varför den inte skeppas med Windows 8.1 ?

Troligen för att den skeppas före windows 8.1

+

"För de som redan inhandlat en dator med Windows 8 eller en separat licens blir Windows 8.1 en gratisuppgradering tillgänglig i Windows Store."
De saknar lite relevans om den skeppas med 8.1 eller ej.