Samsung presenterar Ativ Book 9 Plus med 3 200 x 1 800 pixlar

Permalänk
Medlem

lol... 6000 kr är ganska billigt för en laptop med 4k skärm, när man jämför med den billigaste 4k skärmen för stationära, som kostar 57000 kr... men kanske såna här datorer får priserna att gå ner lite..

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

synd att det inte var 1080p på lite varianten:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skall man få rabatter från Microsoft får man väl inte sälja Windows 7 så det kommer nog vara wunderbara Windows 8 som med alla andra datorer som säljs på marknaden.

Windows 8 Pro ger dig rätt att nedgradera (antingen genom att OEM har gjort det, eller installerat mjukvara för att göra det i efterhand, eller för företag via volymlicens) så det är inga problem, blir sådär 500kr dyrare för slutkunden däremot. Företagsdatorer presenteras fortfarande med Windows 7, ett exempel var när Dell uppdatera Latitudeserien till Haswell. Det är inget försäljningsargument i företagsvärlden med Windows 8, iaf inte innan 8.1. O andra sidan måste man i princip uppgradera Windows 8 till Pro för att det ska vara användbart. Konsumentprodukterna gör alla en otjänst. Därför det inte går bättre för OEMerna med PC-försäljning, inte någon annans fel än deras eget däremot Microsoft tvingar inte viss mjukvara här. Datortillverkarna säljer allt möjligt, de som bygger inbyggda system får t.o.m. licensiera XP fram till 2016 även om vanliga licenser tagit bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ulayo:

Synd bara att det är så klena specs i 9 plus modellen. Det lär ju bli svårt att driva något vettigt i den upplösningen...

Det är ingen speldator. Om man använder den till det en Ultrabook är till för (ungefär allt utom spel och videoredigering) så räcker prestandan gott och väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

lol... 6000 kr är ganska billigt för en laptop med 4k skärm, när man jämför med den billigaste 4k skärmen för stationära, som kostar 57000 kr... men kanske såna här datorer får priserna att gå ner lite..

Nu är det väl dock 9 lite modellen som kostar runt 6000, och då kommer med upplösningen 1366x768?

Permalänk

Men helvete vad allt skall heta "One" helt plötsligt- Xbox One, HTC One, Aviv One. Eller det kanske bara är jag som ser One överallt

Ganska fett med en 1800p ultrabook synd bara att skalning i Windows 7/8 funkar sådär sist jag kollade. Undra vad priset landar på denna modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Men helvete vad allt skall heta "One" helt plötsligt- Xbox One, HTC One, Aviv One. Eller det kanske bara är jag som ser One överallt

Ja det håller på att bli den nya "i".

Permalänk
Medlem

Vilken av modellerna kunde man ta loss skärmen från tangentbordet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Då skall du inte köpa en ultrabook. Intel har krav från dom som kommer from nu att det skall vara pekskärm för Ultrabooks

Vilket är totalt hål i huvudet från Intel, varför ska man göra pekskärm till ett krav på en laptop? Till skillnad från andra saker man kanske inte använder på en laptop men ändå inte kan välja bort så har pekskärm en rad nackdelar associerade med sig

Från artikeln
"Den finns även att få med pekskärm, dock ökar vikten till 1,58 kilogram och profilmåttet ökar till 17,4 millimeter."

Utöver detta ökar priset med en ej försumbar andel, pekskärm kanske lägger på $100-$150 till priset, vilken annan "onödig" finess kommer i närheten av att påverka priset så mycket?

Sist och absolut inte minst så medför pekskärm i praktiken att man måste leva med en blank skärm då anti-glare coating och touch inte riktigt är bästa vänner.

Så död åt pekskärm på laptops, tur att i alla fall Apple fattar att pekskärm inte har att göra på en laptop!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

lol... 6000 kr är ganska billigt för en laptop med 4k skärm, när man jämför med den billigaste 4k skärmen för stationära, som kostar 57000 kr... men kanske såna här datorer får priserna att gå ner lite..

Handlar mycket om den fysiska storleken på skärmen, dvs kan man tänka sig en 10-13 tums skärm även till en stationär dator så skulle man säkerligen kunna erbjuda skärmar till hyffsade priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Och ytterligare en 13.3" .......
Känns som numer 70-11 tusen ungefär.

När får vi den skärmen på en 15.6" så att det går att nyttja upplösningen också?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du behöver inte använda den. Ingen tvingar dig.

Näe, men jag behöver betala för den. Jag vet utomordentligt väl att det är krav från Intel att man har en touchscreen för att få kalla sig "Ultrabook", men resultatet blir att de fördyrar produkterna för folk som vill köpa en Intel-baserad Ultrabook. Något som är hål i huvudet. Det borde vara ett val.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag?

Är det bara jag som tycker att 5an inte var så särskilt lik Apples iMac? Möjligen i sådana fall en utav de tidigare iMac fast plattare.
Hur som helst så är 9an plus ÄCKELSNYGG! Jag är riktigt sugen på den, men jag kommer nog vänta till Razer Blade kommer.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Är det bara jag som tycker att 5an inte var så särskilt lik Apples iMac? Möjligen i sådana fall en utav de tidigare iMac fast plattare.
Hur som helst så är 9an plus ÄCKELSNYGG! Jag är riktigt sugen på den, men jag kommer nog vänta till Razer Blade kommer.

Inte så lik? Nu skojar du väl eller? Hela produktkonceptet är ju en exakt kopia - t.o.m. musen och tangentbordet är nästan en kopia. Men sen ifall detta göra så mycket vet jag inte. Men bara konceptet dator och skärm i ett har iaf jag personligen inte sett på PC-sidan förr. Dock borde det ju inte vara olagligt att spinna vidare på ett lyckat koncept som iMac. Jag menar det är ju inte en "China-kopia" som ser identisk ut men den är ju lik på så sätt att den tar konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

lol... 6000 kr är ganska billigt för en laptop med 4k skärm, när man jämför med den billigaste 4k skärmen för stationära, som kostar 57000 kr... men kanske såna här datorer får priserna att gå ner lite..

Det när den billiga med den fantastiska upplösningen av 1366x768 som kostar så lite. Räkna med minst det dubbla för den fina modellen.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd

ingen s-pen på Ativ 9?

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att Samsung accepterar intels inkompetenta "grafik"-krets. Vore mycket trevligare om dom i stället valt en APU från AMD, typ senaste A-10 med vettig grafikprestanda eller en separat grafikkrets från nVidia, typ gtx 620m som finns i flera ultrabooks från Asus.
Riktigt synd på en annars vettig Ultrabook.

Helt ointressant.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att apple blir tvungna att ändra lite info på deras hemsida:

"15-tums MacBook Pro med Retina-skärm har världens högsta upplösning på en bärbar dator. Och skärmen på den superkompakta 13-tumsmodellen är lika imponerande"

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zeiph:

Riktigt tråkigt att Samsung accepterar intels inkompetenta "grafik"-krets. Vore mycket trevligare om dom i stället valt en APU från AMD, typ senaste A-10 med vettig grafikprestanda eller en separat grafikkrets från nVidia, typ gtx 620m som finns i flera ultrabooks från Asus.
Riktigt synd på en annars vettig Ultrabook.

Helt ointressant.

Tänker du spela på en Ultrabook med 3200x1800 skärm och TDP på 15W?

620m skulle nätt ge ungefär samma grafikprestanda som den krets som är inbyggd i Haswell och du har nu dubblat TDP (620m har en TDP på 15W).

Ativ Book 9 Plus är just nu den absolut mest intressanta laptop som finns, själv hoppas jag på att en 15" variant dyker upp snart då jag skulle vilja ha ett alternativ till den enda laptop jag kan tänka mig för tillfället: 15" rMBP när Haswell uppgraderingen kommer!

Kommer 15" rMBP använda en extern GPU så kommer jag se det som en nackdel, hoppas den kommer köra med en "Iris" krets. Den 650m som dagens rMBP använder ökar TDP med hela 45W vilket åter igen är en fördubbling av TDP då CPUn som används idag också har en TDP på 45W (3720QM).

Svårt att se att någon som tänker lägga >20k på en laptop har spel speciellt högt upp på priolistan, så finns helt enkelt ingen poäng att använda diskreta GPUer här. Men kan naturligtvis ha helt fel här, men personligen tycker jag en laptop mycket väl kan vara värd >20k om det är en riktigt bra laptop för professionell användning (i.e. jobba på).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att se att samsung satsar fortfarande bara på tv tittande folket. Hög upplösning är jätte bra och allt men vi behöver jävla höjd på skärmen med när vi arbetar. Började på nytt jobb och får jobba på en 16:9 laptop tills riktiga maskinen kommer fram. Helvete alltså. Halva tiden sitter man och scrollar fram och tillbaka.
Är det ingen som fattar att framtiden för PC är folk som faktiskt har lite högre krav än FB och game of thrones? De med dessa krav kommer byta till plattor de de fyller behoven för mindre pris och lättare enhet än en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Är det bara jag som tycker att 5an inte var så särskilt lik Apples iMac? Möjligen i sådana fall en utav de tidigare iMac fast plattare.
Hur som helst så är 9an plus ÄCKELSNYGG! Jag är riktigt sugen på den, men jag kommer nog vänta till Razer Blade kommer.

Ja visst är 9an supersnygg. Måste säga att 9an lockar mig mycket mer än 7an just nu. Vore nice om 9an kan få bättre spec och uppgraderingsmöjligheter likt 7an.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv

Synd, man ser ju hur datorerna är designade för 16:10-skärmar för att sedan tillverkas med 16:9, ser ju ut som fan.

Fixade lite i paint för jämförelse, vilken hade du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Synd, man ser ju hur datorerna är designade för 16:10-skärmar för att sedan tillverkas med 16:9, ser ju ut som fan.

http://i.imgur.com/8boaLjL.jpg

Fixade lite i paint för jämförelse, vilken hade du köpt?

16:10 är kärlek, längtar tills jag kan uppgradera hemma med en 4k och rätt bildförhållande utan att ruinera mig själv..:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Eländet är för stort.

En laptop ska max ha en 12'' skärm, allting över det är för klumpigt att bära med sej.

Och DVD-ROM saknas överlag på nya laptops så att kunna se på film utomlands kan man ju bara glömma.

Och att ladda ner filmer utomlands är för dyrt och framför allt.. det går i snigelhastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Eländet är för stort.

En laptop ska max ha en 12'' skärm, allting över det är för klumpigt att bära med sej.

Och DVD-ROM saknas överlag på nya laptops så att kunna se på film utomlands kan man ju bara glömma.

Och att ladda ner filmer utomlands är för dyrt och framför allt.. det går i snigelhastighet.

Förstår jag dig rätt... Du vill ha en mindre ultrabook med max 11.6" och du vill ha en DVD. Låter som en rätt svår ekvation att lösa. Har du sett hur tunn datorn är till och börja med.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Förstår jag dig rätt... Du vill ha en mindre ultrabook med max 11.6" och du vill ha en DVD. Låter som en rätt svår ekvation att lösa. Har du sett hur tunn datorn är till och börja med.

Nej jag vill ha en normal tjock laptop med plats för en inbyggd DVD-ROM.

Ultrabook konceptet är för övrigt bara trams.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Nej jag vill ha en normal tjock laptop med plats för en inbyggd DVD-ROM.

Ultrabook konceptet är för övrigt bara trams.

DVD-ROM? Det är 2013 och DVD-ROM är på väg att fasas ut totalt. Bort med skiten!

Ultrabook är framtiden.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej jag vill ha en normal tjock laptop med plats för en inbyggd DVD-ROM.

Ultrabook konceptet är för övrigt bara trams.

Ok men då är du och läser fel artikel eftersom detta är en ULTRABOOK

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ok men då är du och läser fel artikel eftersom detta är en ULTRABOOK

Finns fortfarande datorer till honom, titta inte på elladornas utbud bara. Ultraportabla med optisk enhet går fortfarande att få tag i. Åtminstone fram till Ivy Bridge, så det kommer säkert Haswellmodeller också. Det är bara att titta på företagsutbudet för företags/business/enterprise-marknaden. HP och Fujitsu säljer iaf 12.5/12.1"are med optisk enhet. 1.45 kg är nog inte för tungt och de går att få med U-serien av processorer tom. Vill man däremot ha 12", superupplösning, quad-core, diskret grafik och blu-rayspelare osv är man nog lite fel ute. För de flesta duger en 400kr extern dvd-läsare/brännare fint som dessutom kan användas till en hel maskinpark som man inte vill hålla liv i gamla optiska enheter i eller slösa plats. Man behöver inte ha möjlighet att läsa in skivor vid varje burk, man behöver inga skivor för att kunna läsa in en backup eller återställning.

Vill man däremot ta med sig en extern dvdläsare som drivs av USB-ström kan man göra det och det har ingenting med Intels ultrabookvarumärke att göra, andra ultraportabla så väl som datorer som inte klarar Intels specifikationer och för den delen stationära har inte heller optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra gissning på pris och eta för Plus-modellen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers