Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem

Varför inte låta de som vill utnyttja tjänsten betala? det är ju inte särskillt ovanligt med en betalmöjlighet som ger dig mer friheter på en sida.

Jag har haft en hyfsat fin tv i ca 4 år nu. Antennkabeln är bara inkopplad under OS. Annars är det 100% fiilm. Varför skulle jag vilja betala för något som jag inte använder?

Detta är som att tvinga på någon en dagstidning bara för att dom har ögon och kan läsa.

Snart kommer får jag väl betala för touchpanelen på spisen med.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Förvaltningsrätten = Landsförrädare

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Diktaturen Sverige

Ibland undrar man om vi lever i en demokrati eller diktatur. Varför tar de inte bara betalt för sändningarna genom abonnemang som alla andra? Då kan de som vill titta få betala i stället för att hela Sverige ska finansiera dem under tvång. Det här är inte OK.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

I Finland har vi avgiften i skatten och har TV kanalerna som streams direkt på webben.

Permalänk
Medlem

Och ni som påstår SVT inte har reklam - "detta program sponsras av"

Permalänk
Medlem

baka in skiten i skatten istället, vem har inte en tv eller dator hemma? antar att 99% av folket har det, då är det ingen ide att lägga massa resurser på att jaga folk då alla ändå ska betala. baka in det i skatten gör det också så rättvist det kan bli.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem

Inför en public service-avgift för alla medborgare över 18 år. Då slipper vi allt tjafs om licenser, vi slipper alla som fuskar med licenserna, och vi sparar ett hundratal miljoner när radiotjänst kan läggas ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så om jag rent hypotetiskt inte äger varken tv eller dator, men lånar min grannes dator ibland för att betala räkningar, ska jag då behöva betala licens för den? För jag har ju faktiskt TILLGÅNG till den en gång i månaden.

RIMLIGT RADIOTJÄNST

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem

I Danmark har det varit så länge, I danmark så betalar man 2190 DKK/år för innehav av färg-tv, dator med internet, PDA, 3G-telefon, tv-spel och liknande och 320 DKK /år för innehav av enbart radio.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om man hade som min lokala tv kabel operatör betalade 225kr per år för bara SVT SR paketet då hade det varit helt OK

Men att betala 2000kr bara för man har "möjligheter"

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Är det bara jag som gillar vissa delar av utbudet svt och sr erbjuder?

SR Dokumentär är ju fan det bästa man kan lyssna på i radioväg.

Betalar hellre 500 spänn i kvartalet till Svt och SR än 10 kr per år för trean och femman.

Jag finner allt jag vet om fullständigt ointressant. Gäller även de andra kanalerna, finns en anledning till att jag inte har tv.
Jag har faktiskt inte heller radio.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

I Danmark har det varit så länge, I danmark så betalar man 2190 DKK/år för innehav av färg-tv, dator med internet, PDA, 3G-telefon, tv-spel och liknande och 320 DKK /år för innehav av enbart radio.

Jag älskar nyckelordet "Färg-TV" i den meningen

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lndv:

Tänker man i de banorna så glömmer man bort syftet med Public Service, kanalerna finns av en anledning. Om vi släpper på Public Service så är det som i USA inom ett par år, mediagiganter som styr och kanalerna är mer färgade än partierna själva.

Här i Sverige får vi samma skitpolitik oavsett vad vi röstar på om vi räknar bort SD så skitsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Är det bara jag som gillar vissa delar av utbudet svt och sr erbjuder?

SR Dokumentär är ju fan det bästa man kan lyssna på i radioväg.

Betalar hellre 500 spänn i kvartalet till Svt och SR än 10 kr per år för trean och femman.

Denna debatt handlar nog inte så mycket om huruvida SVT's program håller en bra kvalitet eller ej, utan faktumet att man blir påtvingad en avgift för någonting man inte har valt att utnyttja. Själva faktumet att man själv måste betala någonting för något man inte alltid utnyttjar känns främmande för många, speciellt de som aldrig betalat skatt.

Det är ju ingen enkel situation heller. Staten vill garantera att alla i hela landet ska kunna få ta del av en oberoende public service. Den till synes enkla ekvationen är svårare än vad man tror. Om det skulle finnas bra lösningar på detta problem så skulle dessa redan tillämpats. Att det nuvarande systemet är problematiskt råder det ju ingen tvekan om.

Det jag finner intressant är det som Aftonbladet skriver; "Även de som har tillgång till en dator via jobbet måste betala avgiften." - Innebär detta att om jag t.ex. inte personligen besitter några som helst prylar som kvalificerar för en TV-licens, och plötsligt får en laptop från min arbetsgivare, blir då avgiftsskyldig? Betyder det inte då att det är arbetsgivaren som egentligen blir skyldig till att betala avgiften åt mig?

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Om de ringer och frågar om ni har en tv/dator/radio säg bara nej, om de hävdar att ni köpt något nyligen så är det en present som införskaffats och du vill inte uppge till vem Jag förstår inte varför folk är ärliga när RadioTjänst ringer, men de kanske vill betala så mycket skatt/avgift som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Inför en public service-avgift för alla medborgare över 18 år. Då slipper vi allt tjafs om licenser, vi slipper alla som fuskar med licenserna, och vi sparar ett hundratal miljoner när radiotjänst kan läggas ner.

Jo, det tycker jag också.
Men det är lite komplicerat att göra det och vi måste ändra på en hel del lagar osv.

Och folk som tycker det ska läggas på skatten så finns det mycket poäng i att ha det som separat avgift skild ifrån skatten då regeringen har makt över skatterna på ett sätt som jag inte vill se dom ha över public service.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

I Danmark har det varit så länge, I danmark så betalar man 2190 DKK/år för innehav av färg-tv, dator med internet, PDA, 3G-telefon, tv-spel och liknande och 320 DKK /år för innehav av enbart radio.

Fr.o.m. 1 juli kommer licensen kostar kosta 2414 DKK men radiolicensen försvinner helt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Problematiken med att lägga över det på skatten bygger väl på att då får politiken för stor inflytelse på det hela?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar Netflix för att få titta på film genom datorn, om rånartjänst vill ha en bit av kakan så får dom ta det med dem.

Permalänk
Medlem

Det är helt fel tänk från första början av svt att inte införa inloggning som kommer med fakturan. Man kan ju tro att de vill hålla sidan öppen för att få in fler intäkter.
Det är pinsamt att se att ett stort företag som ligger i framkanten rent tekniskt inte gör en så enkel sak som detta. För känslan som svenska folket får av detta är att de jävlas med en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Tänker man i de banorna så glömmer man bort syftet med Public Service, kanalerna finns av en anledning. Om vi släpper på Public Service så är det som i USA inom ett par år, mediagiganter som styr och kanalerna är mer färgade än partierna själva.

Mycket av det som SVT producerar har dock inget med publiceras service att göra. som Robinsson och Rederiet tex (gamla exempel eftersom jag inte har koll på var det är för smörja som de lägger folks licenspengar på nu för tiden). Om de slutade producera massa dyra program som inte har med public service att göra så skulle dels avgiften bli mycket lägre samt att fler förmodligen skulle tycka det var mer ok att betala denna lägre avgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen dator, tv, eller mobil. Lever i skogen med en björn, jag är safe.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna avgiften när SVT/SR verkligen blir neutrala. Neutal public service behövs. Men tills det händer, glöm det. Jag tänker inte betala för propaganda.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Diktatur fasoner, de i rinkeby borde elda upp SVT huset istellet för privatpersoners bilar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnell:

Vad är problemet? Om de ringer och frågar om ni har en tv/dator/radio säg bara nej, om de hävdar att ni köpt något nyligen så är det en present som införskaffats och du vill inte uppge till vem Jag förstår inte varför folk är ärliga när RadioTjänst ringer, men de kanske vill betala så mycket skatt/avgift som möjligt.

Irritationen kommer mest i att det slösas tid och pengar på såna här fullständigt onödiga häx jakter..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Lika logiskt som "privatkopieringsersättningen".

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Så om man inte har Flash player installerat, då kan man ju inte se på SVTplay och då blir inte datorn avsedd för att ta emot dessa signaler? Någon som vet om detta gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jo, Jag antar att du gärna vill det då du förmodligen är Singel, Men tänk alla som med barnfamiljer, Hur dyrt tror du det blir för dem?

Varför ska just detta vara subventionerat för barnfamiljer? Har de en lägre tabellskatt än andra? Betalar de mindre moms? Två (eller fler) vuxna i ett hushåll har även en större disponibel inkomst, om de sedan har noll, två eller femton barn är oväsentligt. Eller tycker du att att skilda föräldrar ska kunna fortsätta dela på en licens (eller särbos för den delen)?

Lika avgift per person, antingen i kronor eller i skattesats, det är rättvisa.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Så om man inte har Flash player installerat, då kan man ju inte se på SVTplay och då blir inte datorn avsedd för att ta emot dessa signaler? Någon som vet om detta gäller?

Intressant tanke, någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem

Jag köpte då ingen dator för +10000kr för att kolla på tv på, alltså är den inte avsedd för det ändamålet oavsett vad dom där filurerna påstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt