AMD utlovar ny Catalyst med förbättrade renderingstider den 31 juli

Permalänk
Melding Plague

AMD utlovar ny Catalyst med förbättrade renderingstider den 31 juli

Om drygt en månad ska AMD släppa en ny version av drivrutinspaketet Catalyst, denna gång med de sedan länge utlovade förbättringarna av renderingstiderna i Crossfire.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Ser hellre att de kör en "when it's done" istället för att utlova en tid en månad in i framtiden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tror de har den ganska klar, men att de vill ha några veckors betatest.
Har de skrivit om minneshanteringen helt så borde problemen vara ganska lösta i de flesta om inte alla spel. Vem vet, kanske blir bättre prestanda i slutändan också.

Permalänk

Drivrutinerna var alltid ATi:s/AMD:s akilleshäl.

Har det blivit något bättre med åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Drivrutinerna var alltid ATi:s/AMD:s akilleshäl.

Har det blivit något bättre med åren?

Ja.

Hade gärna sett att detta även gällde för oss med singelkort.
100fps är inge kul när det ändå känns som att det laggar till ibland. >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ja.

Hade gärna sett att detta även gällde för oss med singelkort.
100fps är inge kul när det ändå känns som att det laggar till ibland. >_<

Eftersom det gäller minneshanteringen lär det gälla singelkorten med. De väljer nog bara att omnämna det som ett crossfireproblem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

Drivrutinerna var alltid ATi:s/AMD:s akilleshäl.

Har det blivit något bättre med åren?

Ja det har de. Stabiliteten verkar det inte vara någon större skillnad på och för något år sedan fick de en del funktionalitet som Nvidia hade som tidigare saknades. Vill minnas att det var hantering av profiler för olika spel. Den stora boven den senaste tiden har varit renderingstiderna som både varit ojämna och långa. Läste en längre utläggning om detta där AMD tydligen blev förvånade över testresultaten då de tydligen inte kollat på långa renderingstider innan. Det verkar delvis löst nu vilket även fick som följd att man kunde pressa ut mer prestanda. Kvar är dock crossfire och de har pratat om den här uppdateringen länge. Kan de få till den bra nu är nog AMD och Nvidia hyfsat ekvivalenta på drivrutinsfronten. Båda har problem ibland med buggar och trassel. Nvidia kortet här på kontoret kraschar till exempel lite nu och då. Har jag tur startar det bara om drivrutinerna. Har jag otur får jag BSOD och måste starta om datorn vilket har kostat mig en del tid då jag ibland kör långa beräkningar som då går åt skogen.

Ska bli intressant att se hur de lyckas med den här drivrutinen. Jag har bara ett kort men ska bli intressant att se om den förbättrade minneshanteringen betyder mer prestanda för mitt 7870.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bäst för AMD att de får det rätt den här gången, med tanke på spelsläppen som komma skall.

Permalänk

Wohoo

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Ser hellre att de kör en "when it's done" istället för att utlova en tid en månad in i framtiden.

Tror den e klar bara att den ska få WHQL som brukar ta några veckor.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om drygt en månad ska AMD släppa en ny version av drivrutinspaketet Catalyst, denna gång med de sedan länge utlovade förbättringarna av renderingstiderna i Crossfire.

Läs artikeln

Jag misstänker att de hittat felet i dina drivisar.
Annars hade de inte vågat gå ut så här.
Hoppas att detta inte resulterar i "nästa lager på löken", dvs att vi drabbas av en ny sorts problem och fel.

Permalänk
Medlem

Hejsan milo_,

Skrivet av milo_:

Bäst för AMD att de får det rätt den här gången, med tanke på spelsläppen som komma skall.

Oroa dig inte.
Något säger mig att AMD kommer att släppa en sprillans ny version av Catalyst lagom till släppet av BF4....
Samma sak kommer med stor sannolikhet även att inträffa hos Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan milo_,

Oroa dig inte.
Något säger mig att AMD kommer att släppa en sprillans ny version av Catalyst lagom till släppet av BF4....
Samma sak kommer med stor sannolikhet även att inträffa hos Nvidia.

Ja, både Nvidia och AMD brukar ju få spelen ett tag innan så att de hinner optimera drivrutinerna innan spelet släpps.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Ser hellre att de kör en "when it's done" istället för att utlova en tid en månad in i framtiden.

Problemet med den modellen är att folk aldrig blir nöjda oavsett. När du spenderar tid åt att åtgärda ett fel och det drar ut på tiden är det lätt att folk tror att du inte gör någonting. Släpper du mindre fixar allt eftersom så tror folk du inte gör någonting då hela problemet inte blir åtgärdat i ett svep.

Det har gått ganska lång tid sedan AMD släppte en drivrutin nu, så det är nog dags. En viktig bit i detta är även att från AMD:s sida få lite feedback om hur en större flora användare uppfattar den nya mjukvaran att fungera.

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli intressant att se hur pass omfattande förbättringarna är! Ifall de lyckas infria förväntningar så betyder ju det att Radeon HD7990 helt plötsligt blir ett intressant köp för de köptstarka konsumenterna på marknaden. AMD har ju med Radeon HD7990 enligt tex Sweclockers test (http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...) faktiskt världen snabbaste grafikkort för höga upplösningar. Dessutom ligger det i samma prisklass som Geforce Titan om man kollar på prisjakt...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
99:e percentilen

Vad en vanlig person ser:
AMD utlovar ny Catalyst med förbättrade renderingstider den 31 juli

Vad jag ser:
Sveriges nationaldag flyttas sju veckor framåt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan milo_,

Oroa dig inte.
Något säger mig att AMD kommer att släppa en sprillans ny version av Catalyst lagom till släppet av BF4....
Samma sak kommer med stor sannolikhet även att inträffa hos Nvidia.

Fast det är den här Catalyst-versionen som AMD måste få till. Bra optimerade drivrutiner hjälper föga ifall renderingstiderna är usla. Eller menade du att AMD skall förbättra renderingstiderna ytterligare lagom till BF4?

Permalänk
Medlem

Jippi, en hel månad kvar. Detta är nåt dom skulle ha fixat omgående.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Då kanske man ska beställa ett till 7950 ändå :3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl inte hålla andan allt för djupt för denna release. AMD har ju ljugit ganska grovt förr. Kanske inte är samma del av bolaget men efter fadäsen med Bulldozer så väntar jag på oberoende resultat innan jag slår frivolter.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Avstängd

Skulle inte hålla andan..... varenda gång AMD sagt något liknande så har det blivit ett enormt fiasko.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Funkeman:

Jag skulle väl inte hålla andan allt för djupt för denna release. AMD har ju ljugit ganska grovt förr. Kanske inte är samma del av bolaget men efter fadäsen med Bulldozer så väntar jag på oberoende resultat innan jag slår frivolter.

De har redan släppt en experimentell version av mjukvaran i samband med lanseringen av 7990.

"Sammantaget syns tydliga förbättringar med AMD:s prototypdrivrutin, vilket ger hopp om framtiden. Nämnvärt återigen är dock att det handlar om mycket experimentell mjukvara som endast är framtagen för ett enda syfte. Exempel på detta är att vissa spel inte fungerar alls, bland dessa Hitman: Absolution, samt att fläktstyrningen lever sitt eget liv under testet."

http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Så baserat på den väldigt tidiga prototypen så ser det bra ut. Bulldozer har inget med grafikavdelningen att göra och de har bytt ut väldigt mycket folk sedan dess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Drivrutinerna var alltid ATi:s/AMD:s akilleshäl.

Har det blivit något bättre med åren?

nVidia som lyckats pissa till drivrutinerna senaste tiden, där fick man för att man valde nVidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Ser hellre att de kör en "when it's done" istället för att utlova en tid en månad in i framtiden.

Hur vet du att dom inte är klara? Kanske bara är några finjusteringar som skall göras.
Får man väl hoppas i alla fall. Dom har tagit sin tid på sig vilket Nvidia inte gör,
dom skiter ut nya drivisar hej vilt och det känns som kvalitén försvinner i nyare
drivrutiner från Nvidia.

Skrivet av Radook:

nVidia som lyckats pissa till drivrutinerna senaste tiden, där fick man för att man valde nVidia

Sant. Dock så sitter jag på 311.06 och den krånglar aldrig.
Man måste inte ha senaste drivrutiner för att få bra prestanda.
Hoppas AMD lyckas med detta!

Permalänk

Detta är anledningen till att jag valt bort AMDs kort vid mina senaste grafikkorts köp.
Fixar dessa drivers amd kortens hittills tillkortakommanden, är jag villig att åter se dem som ett alternativ i en framtida uppgradering.
*håller tummarna *

Permalänk
Medlem

Varje gång det kommer nya drivrutiner påstår dom sig ha fixat en massor av grejjer, men hur många gånger har man inte blivit besviken o fått rerolla till en version som är någorlunda "stabil"

Jag håller inte andan iaf....

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Äsch, det vore ännu bättre om de helt gav upp multi-GPU för annat än beräkningsuppgifter och lade all fokus på vad som faktiskt sitter i kundernas datorer. Man har från chiptillverkaren sida heller ingen större nytta av att några köper ett till gammalt kort istället för att spara till en ny, bättre lösning. "Flaggskepp" som HD7990 är ändå till 90% en skyltprodukt. Jag har inga generella problem med AMD's drivrutiner men de som köper just ett HD7990 till annat än beräkningsarbeten får till största delen skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur vet du att dom inte är klara? Kanske bara är några finjusteringar som skall göras.
Får man väl hoppas i alla fall. Dom har tagit sin tid på sig vilket Nvidia inte gör,
dom skiter ut nya drivisar hej vilt och det känns som kvalitén försvinner i nyare
drivrutiner från Nvidia.

Sant. Dock så sitter jag på 311.06 och den krånglar aldrig.
Man måste inte ha senaste drivrutiner för att få bra prestanda.
Hoppas AMD lyckas med detta!

Jo men problemet för folk med 770 och 780 så finns det inte några andra just nu utan man måste lägga till korten själva i drivrutinen och inte alla som kanske tycker detta är roligt efter köpt ett kort för 5-6000

Permalänk
Medlem

Hoppas, hoppas, hoppas att det äntligen blir bättre flyt. Kört 2st 7970 länge nu och det har fungerat otroligt bra, men efter installationen av ett tredje 7970 så har jag sämre prestanda än med ett kort i de flesta fall.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb