Permalänk
Medlem

Är Dxracer bra stol för en dålig rygg?

Hej! Som sagt så har jag en väldigt dålig rygg och sitter en del vid datorn. Den jag har nu är inget vidare. Var hos en polare och fick prova att sitta i en Dxracer och tyckte den var väldigt skön!!!

Så är Dxracer ett bra alternativ för en dålig rygg? Denna är det jag siktar på http://www.maxfps.se/produkt/5900.

Eller så kanske du kan komma med tips på bra stol för ryggen?

MvH.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk

Sitta ner är inte bra för ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Säger som Widholm. Vill du få bättre rygg måste du röra på dig och träna din core så in i helvete. Jag har själv haft dålig rygg i 3½ år.

Gällande stolen så ska du inte chansa. Du måste testa den först.

Permalänk

Japp DxRacer är bra för dig med dålig rygg, har själv en sådan och har fått problem med ryggen (innan dxracer).
och när jag sitter i dxracern får jag inte ont, skulle recomendera att du åker till en Chilli butik och prövar några stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Sitta ner är inte bra för ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det vet jag. Sitter ungefär mellan 20 o 30 min så går jag upp och rör lite på mig.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Säger som Widholm. Vill du få bättre rygg måste du röra på dig och träna din core så in i helvete. Jag har själv haft dålig rygg i 3½ år.

Gällande stolen så ska du inte chansa. Du måste testa den först.

Jag har ju testat den. Men inte så länge.

Skrivet av truppenrille:

Japp DxRacer är bra för dig med dålig rygg, har själv en sådan och har fått problem med ryggen (innan dxracer).
och när jag sitter i dxracern får jag inte ont, skulle recomendera att du åker till en Chilli butik och prövar några stolar.

Men var finns Chilli? Bor i Åsjunga förstås.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Men var finns Chilli? Bor i Åsjunga förstås.

http://www.chilli.se/sv/info/butiker.html

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Bilstolar brukar vara ganska bra stöd för ryggen. Så dxracer borde vara bra.
Men inget är säkert det är bara mina teorier.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Proffsmobbare

Core och lats tillsammans med axelpartiet bygger mycket hållning, det är nyckeln.

Permalänk

Tror den här är bättre för ryggen än DXracer
http://backapp.eu/sv/

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

dxracer håller nog knappast bilstolskvalitet. dessutom så verkar det va fuskläder eller läder vilket inte andas speciellt bra... Det kan va värt kolla lite på skroten eller på nätet efter diverse racingstolar. Själv sitter jag med en Cobra Daytona stol i min cockpit. Ger mycket bra stöd för ryggen vilket behövs när man rattar runt med ffb rattar. Kan månne ge en lätt klaustrofobisk känsla när de kramar runt kroppen så pass så är månne inte för alla. Men ska de ha någon verkan så ska de nog skåla så pass de ger ett reellt stöd. Har haft ett rätt fysiskt ansträngande jobb för ryggen i många år men aldrig känt av några problem i den stolen. I skick som ny efter 6-7 år.

När det gäller detta så är det ju givetvis viktigt att testa så skålningen blir rätt och allt det dära. Min Daytona var nog något tight i början då man är ganska bredaxlad men har formgjutits eftersom

Sedan är ju frågan hur du kommer arbeta kring den. Kommer du sitta med papper på skrivbordet och huka dig i alla fall så gör det kanske ingen skillnad då är det kanske stå med rullband som vissa med ryggproblem gör som gäller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har du riktiga problem med ryggen bör du försöka komma i kontakt med någon sjukgymnast eller dylikt via sjukvården.

Att sitta still längre perioder är döden för "dåliga ryggar". Alla säger att man ska variera sin position så mycket som möjligt, antagligen för att belasta olika muskler och på så vis stärka ryggens muskler.

Det finns säkert hjälp-dig-själv-övningar att hitta, men beroende på hur allvarliga problem du har så finns det ju risk för att dessa ställer till med mer oreda än de löser.

Angående stol så skulle jag nog vända mig till en riktig stoltillverkare, t.ex. Kinnarps. De är duktiga på ergonomi och kan säkert ge en del stalltips.
Jag är djupt skeptiskt till alla produkter som är stämplade "gaming" då det tidigare har varit synonym med plastig produkt som kostar mer än den smakar. Detta fenomen kan förvisso ha ändrats på senare år, men jag skulle inte våga satsa ryggen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Tror den här är bättre för ryggen än DXracer
http://backapp.eu/sv/

Tror jag inte. För jag behöver rygg stöd.

Skrivet av henkiii:

Har du riktiga problem med ryggen bör du försöka komma i kontakt med någon sjukgymnast eller dylikt via sjukvården.

Att sitta still längre perioder är döden för "dåliga ryggar". Alla säger att man ska variera sin position så mycket som möjligt, antagligen för att belasta olika muskler och på så vis stärka ryggens muskler.

Det finns säkert hjälp-dig-själv-övningar att hitta, men beroende på hur allvarliga problem du har så finns det ju risk för att dessa ställer till med mer oreda än de löser.

Angående stol så skulle jag nog vända mig till en riktig stoltillverkare, t.ex. Kinnarps. De är duktiga på ergonomi och kan säkert ge en del stalltips.
Jag är djupt skeptiskt till alla produkter som är stämplade "gaming" då det tidigare har varit synonym med plastig produkt som kostar mer än den smakar. Detta fenomen kan förvisso ha ändrats på senare år, men jag skulle inte våga satsa ryggen på det.

Jag har gjort det. Fast dom från Kinnarps tycker jag inte ser sköna ut. Dom verkar vara mer tyg och mjuka. Det är inte Dxracer. Sen det här med att variera min position är svårt. För jag har så ont och så fort jag rör på mig gör det mer ont. Så jag vill helst inte göra det utan vill hitta en skön ställning och hålla den rätt länge.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Säger som Widholm. Vill du få bättre rygg måste du röra på dig och träna din core så in i helvete. Jag har själv haft dålig rygg i 3½ år.

Gällande stolen så ska du inte chansa. Du måste testa den först.

Vad har hänt med din rygg om man får fråga?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Skrivet av moxzii:

Vad har hänt med din rygg om man får fråga?

Vet inte. Tror det är genetiskt. Jag har haft ont i ryggen när jag åker bil sen jag var 11 år gammal bland annat.

Jag är inte otränad btw. Har tävlat i skidåkning och hållit på med de flesta sporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vet inte. Tror det är genetiskt. Jag har haft ont i ryggen när jag åker bil sen jag var 11 år gammal bland annat.

Jag är inte otränad btw. Har tävlat i skidåkning och hållit på med de flesta sporter.

Okej.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Har också kollat på Dxracer, verkar vara rätt sköna stolar till ett OK pris. Dock inte testat dem själv så kan inte kommentera med säkerhet huruvida om de är bra för ryggen. Kanske du kan hitta något klipp där de recenserar stolen.

Skrivet av djlasseman:

Tror den här är bättre för ryggen än DXracer
http://backapp.eu/sv/

En person som spenderar mer än två timmar varje dag framför datorn kommer inte köpa den pall du länkade. En riktig stol med ryggstöd är ett måste, har man ryggproblem så får man helt enkelt röra på sig som andra redan har påpekat. Är man gamer som många här är så sitter man oftast mycket längre perioder, dessutom spenderar en stor majoritet även tid på att kolla på film/serier via datorn.

Permalänk
Medlem

En bra och rak hållning är viktigt, kinnarps har bra stolar, sen är Magnus på Ikea rätt OK för priset

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Tror jag inte. För jag behöver rygg stöd.

Jag har gjort det. Fast dom från Kinnarps tycker jag inte ser sköna ut. Dom verkar vara mer tyg och mjuka. Det är inte Dxracer.

Backapp och liknande stolarna utan rygg är tänkta att vara lite av ett träningsredskap(enligt ergonomitanten på förra kontoret i alla fall).
I och med att de rör lite på sig och är rygglösa så använder du flera olika muskler i ryggen för att sitta rakt framför skrivbordet, och tränar på så vis upp nämnda muskler.
Det är av naturliga skäl ganska jobbigt att sitta längre perioder på dessa innan du tränat upp ryggen.
Det var lite blandade känslor runt modellen på förra kontoret, men vissa kollegor blev väldigt förtjusta och fick mindre ont efter en tids användning. Samtliga hade dock en "andra stol" att använda när det blev för ansträngande att sitta på den rygglösa.

En stol som ska ge stöd åt ryggen behöver för övrigt inte vara gjord av stenhård plast.
Riktiga kontorsstolar (från Kinnarps mfl) är ju tillverkade med kontorsmiljö i åtanke, där folk sitter still hela dagarna och behöver en stol som går att ställa in efter just dina behov, och som håller väldigt länge.

Dxracer kanske är bättre än 149kronors stolen på Ikea, men mycket mer än så vet jag inte...
Den kostar även så pass mycket att det definitivt är värt att provsitta lite riktiga stolar innan du skickar iväg en beställning.

edit:

Citat:

Så jag vill helst inte göra det utan vill hitta en skön ställning och hålla den rätt länge.

Det är ju så du får ont. Du behöver träna upp rygg/mag-muskulaturen för att tillslut slippa eller i alla fall minska dessa problem.
Ett sätt är att variera sitt-position, ett annat är olika träningsövningar. En blandning ger sannolikt bäst resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Backapp och liknande stolarna utan rygg är tänkta att vara lite av ett träningsredskap(enligt ergonomitanten på förra kontoret i alla fall).
I och med att de rör lite på sig och är rygglösa så använder du flera olika muskler i ryggen för att sitta rakt framför skrivbordet, och tränar på så vis upp nämnda muskler.
Det är av naturliga skäl ganska jobbigt att sitta längre perioder på dessa innan du tränat upp ryggen.
Det var lite blandade känslor runt modellen på förra kontoret, men vissa kollegor blev väldigt förtjusta och fick mindre ont efter en tids användning. Samtliga hade dock en "andra stol" att använda när det blev för ansträngande att sitta på den rygglösa.

En stol som ska ge stöd åt ryggen behöver för övrigt inte vara gjord av stenhård plast.
Riktiga kontorsstolar (från Kinnarps mfl) är ju tillverkade med kontorsmiljö i åtanke, där folk sitter still hela dagarna och behöver en stol som går att ställa in efter just dina behov, och som håller väldigt länge.

Dxracer kanske är bättre än 149kronors stolen på Ikea, men mycket mer än så vet jag inte...
Den kostar även så pass mycket att det definitivt är värt att provsitta lite riktiga stolar innan du skickar iväg en beställning.

edit: Det är ju så du får ont. Du behöver träna upp rygg/mag-muskulaturen för att tillslut slippa eller i alla fall minska dessa problem.
Ett sätt är att variera sitt-position, ett annat är olika träningsövningar. En blandning ger sannolikt bäst resultat.

Ryggen kan jag inte träna upp men jag tränar upp musklerna runt omkring framför allt magen. Sen om det gör ont så ska jag inte göra det heller för det förvärrar ryggen.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Ryggen kan jag inte träna upp men jag tränar upp musklerna runt omkring framför allt magen. Sen om det gör ont så ska jag inte göra det heller för det förvärrar ryggen.

Varför kan du inte träna rygg?

Om du bara tränar mage och inte rygg kommer dina magmuskler att vara så starka så att din rygg inte orkar med att hålla emot och du kommer att bil krökt i ryggen som en banan. Tränar du magen måste du träna rygg för att det ska ge något.

Tänk på att ha en bra hållning hela tiden, specielt när du sitter ner. Och gå till en kiropraktor och fråga om råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Varför kan du inte träna rygg?

Om du bara tränar mage och inte rygg kommer dina magmuskler att vara så starka så att din rygg inte orkar med att hålla emot och du kommer att bil krökt i ryggen som en banan. Tränar du magen måste du träna rygg för att det ska ge något.

Tänk på att ha en bra hållning hela tiden, specielt när du sitter ner. Och gå till en kiropraktor och fråga om råd

Jag vet inte för sj-gymnasten säger att jag inte kan göra det. Sen försöker jag och sträcka på mig särskilt när jag sitter på en stol utan rygg stöd. Om jag behöver tips frågar jag bara sj-gymnasten eller ortopeden.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är djupt skeptiskt till alla produkter som är stämplade "gaming" då det tidigare har varit synonym med plastig produkt som kostar mer än den smakar. Detta fenomen kan förvisso ha ändrats på senare år, men jag skulle inte våga satsa ryggen på det.

Så sant. Det är nästan en garanti för usel kvalitet alt otroligt lågt prisvärde.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Definitivt, eller annan liknande "riktig" kontorsstol. Om 10 år kommer din rygg att tacka dig. (Och din plånbok också då du fortfarande kommer att sitta kvar på första kinnarps-stolen och inte din femte DX-Racer.)

Det bästa är dock om du ska köpa nytt att åka förbi valfri försäljare av kontorsprylar och prova ut den stol som passar dig bäst.

Permalänk

Har också DXRacer, den är skön men kvalitén är katastrofal. Hjul som lossnar, armstöd går sönder och hela konstruktionen känns dålig. Men den är ju skön att sitta i iaf.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Alla ryggar är olika. Har själv tre diskbråck bakom mig trots regelbunden träning och "fysiskt" yrke. Får väl skylla på valet av föräldrar gissar jag... För mig är det viktigt med ett rejält svankstöd. Min stol de senaste åren har varit en stol vid namn Liam http://www.mio.se/produkt/Liam-Skrivstol/M1397156/ inköpt på MIO. Den har förutom justerbart svankstöd även justerbart nackstöd och justerbara armstöd. Byggkvalitén verkar lite klen vid inköp men har hållit bra för mig i flera år. Mitt råd - testa, testa, testa.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Alla ryggar är olika. Har själv tre diskbråck bakom mig trots regelbunden träning och "fysiskt" yrke. Får väl skylla på valet av föräldrar gissar jag... För mig är det viktigt med ett rejält svankstöd. Min stol de senaste åren har varit en stol vid namn Liam http://www.mio.se/produkt/Liam-Skrivstol/M1397156/ inköpt på MIO. Den har förutom justerbart svankstöd även justerbart nackstöd och justerbara armstöd. Byggkvalitén verkar lite klen vid inköp men har hållit bra för mig i flera år. Mitt råd - testa, testa, testa.

Kanske tar en kik på den. Tack för tipset:)

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Mark från Jysk som dom reade ut för 1000:- istället för 1700:-.
Höll inte allt för bra, skön som fan att sitta i första halvåret men efter det gick det utför.

Nej, det blir tillbaka till Kinnarps kan jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

I och med att Kinnarps stolar är ganska dyra, och de håller väldigt länge, så kan det ju vara värt att åka förbi valfri Kinnarps showroom och prova lite olika modeller. Sedan slänga ett öga på blocket/tradera efter eventuella fynd.

Du måste ju definitivt prova ut en stol innan du bestämmer dig om ryggproblemen är så pass stora.

Som någon nämnt tidigare, kvalité kostar en större slant idag men betalar igen sig om man ser till en längre period.