Intel Ivy Bridge-E får fastlödd värmespridare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Är det inte bättre att ta bort IHS:en helt och hållet?

AMD Athlon serien behövde aldrig nå'n.

Hjälper knappt något med mindre du har ekstremt bra vattenkylning (2x360 minst) och onödig risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Är det inte bättre att ta bort IHS:en helt och hållet?

AMD Athlon serien behövde aldrig nå'n.

Kommer ihåg jag läste några tester, där det visa sig att det kylde bättre med IHS på. Förutsatt IHSen hade ordentlig kylpasta. Och inte det halvdanta billiga skitet dom klämmer på i Ivy Bridge.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Är det inte bättre att ta bort IHS:en helt och hållet?

AMD Athlon serien behövde aldrig nå'n.

Skrivet av ParasiteX:

Kommer ihåg jag läste några tester, där det visa sig att det kylde bättre med IHS på. Förutsatt IHSen hade ordentlig kylpasta. Och inte det halvdanta billiga skitet dom klämmer på i Ivy Bridge.

Varför använder Intel billig kylpasta?

Det är ju knappast ett fattigt företag.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet varför man gick till kylpasta? För att få ner kostnaden?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Varför använder Intel billig kylpasta?

Det är ju knappast ett fattigt företag.

Alla företag vill väl hitta sätt att spara på utgifterna oavsett om de är rika eller fattiga. Ren snålhet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Varför använder Intel billig kylpasta?

Det är ju knappast ett fattigt företag.

Dom använder inte undermålig pasta. Dom använder riktig topp of the line shit. Bättre än noctuas egna.
Det är den dåligt monterade IHSen som gör att dom går varmt.

Se dem här 2 tidigare inläggen i den här tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1218795-intel-ivy-bridge-e-far-fastlodd-varmespridare-post13633689/

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1218795-intel-ivy-bridge-e-far-fastlodd-varmespridare-post13634155/

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vadå "slipper" problemet? Överklockning är en stor del av entusiastscenen och att ta bort den vore ren och skär idioti.

Jo visst vore det trist. Dessvärre ser det ut som att överklockning är på väg att försvinna. Åtminstone för dom "vanliga" -E kanske dom behåller det på, det vet jag inte. Vore väl som det stått tidigare för att dom processorerna är lyx eller premium i så fall.

Skrivet av Shockwave:

Man har alltid nytta av svalare komponenter i datorn. Om processorn är svalare krävs det inte att fläktarna går på lika högt varv vilket ger lägre ljudnivå.

Jo det är helt sant!!!!

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det gäller bara icke-K modellerna.
Så ni kan lugna ner er nu.

Nej! Enligt vad jag läst så kommer enbart Broadwell finnas som BGA med fokus på mobilt. Skylake där kommer LGA komma tillbaka men överklockningen kan försvinna där. Troligen är även lösa processorer och LGA på väg att försvinna. Sen vet jag inte om det gäller -E som sagt.

Vore mycket trist om en stor del av alla valmöjligheter skulle försvinna.

Som det stod på en sida jag hittade. "In 2015 LGA will come back with skylake, but not for long...."

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Funkar det med min socket 370?

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv tycker jag det verkar vara ganska idiotiskt att förstöra en sådan fin processor bara för att titta under skalet, men den kanske redan var trasig innan.

Ett exemplar hit eller dit gör inte mycket för Intel - Det man får slanta för är att utveckla nya arkitekturer och alla tillhörande produktionsverktyg.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är pastan bättre eller lika bra som det bästa på marknaden. Hur de kunde faila så hårt med monteringen vettefan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Som sagt så är pastan bättre eller lika bra som det bästa på marknaden. Hur de kunde faila så hårt med monteringen vettefan.

Det har också med att pasta inte är så optimalt på ett så smalt chipp. När chippet och IHS expanderar och krymper av temperaturändringarna som uppstår pressas pastan bort med tiden och temperaturerna förvärras.
#13634155

Vi får hoppas att dom slopar det här med pasta mot IHS och börjar köra med tenn på alla processorer.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

ok så det som var standard på normala sandy bridge processorer är en "entusiast feature" sedan ivy bridge... är nöjd med min 2500k.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ok så det som var standard på normala sandy bridge processorer är en "entusiast feature" sedan ivy bridge... är nöjd med min 2500k.

Bloomfield och Nehalem hade också lödda IHS sköldar.
Piskade upp min 950 i 4.3 igår på luft 1.416volt Dock gick det väldigt varmt! Men med 45nm Bloomfield arkitekturen så äre ingen fara att slå i 100c ibland haha! Stabil genom Prime95 och Intelburn High mode. Men med OCCT linpack så haglar blåskärmarna. Har aldrig lyckats få en stabil överclock med deras test program. Kör en 4.2ghz i 1.391volt nu. Helt stabil i prime95.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2842054

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Det var på tiden...tradigt att ha en high end-kylare som knappt kan sträcka på benen.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Är det inte bättre att ta bort IHS:en helt och hållet?

AMD Athlon serien behövde aldrig nå'n.

IHS:er har sina poänger, förutsatt att det görs rätt. Själva CPU:n har en väldigt liten värmeavledningsyta, IHS:ens funktion är att ge en större yta att använda i sammanhanget dåligt värmeledande kylpasta på, som dessutom är svår att applicera helt perfekt manuellt. Man flyttar och vidgar helt enkelt flaskhalsen. Är interfacet mellan CPU och IHS lött med lod som har betydligt bättre värmeledningsförmåga än kylpasta, så finns det ju logik i det.

Dock är det ju ingen större idé att hålla på med IHS:er om interfacet mellan CPU och IHS inte leder värme [betydligt] bättre än interfacet mellan IHS och kylfläns, låt det vara osagt om det beror på kass kylpasta eller dålig konstruktion. I det fallet blir det ju rent destruktivt, då det plötsligt blir två flaskhalsar i formen av i sammanhanget dåligt värmeledande interface för värmen att ta sig igenom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej! Enligt vad jag läst så kommer enbart Broadwell finnas som BGA med fokus på mobilt. Skylake där kommer LGA komma tillbaka men överklockningen kan försvinna där. Troligen är även lösa processorer och LGA på väg att försvinna. Sen vet jag inte om det gäller -E som sagt.

Vore mycket trist om en stor del av alla valmöjligheter skulle försvinna.

Som det stod på en sida jag hittade. "In 2015 LGA will come back with skylake, but not for long...."

Man får hoppas AMD får dem att ändra planera. Säg att de håller sig runt 4.8 - 5 GHz och förbättrar prestandan per GHz med 20% per generation - då kommer det inte längre att funka med ~3.5 GHz för Intel, utan överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror många entusiaster egentligen är lite glada över att IB/HW ser ut som de gör. Att skära sönder processorn med ett rakblad och sätta ihop det igen måste ju kännas betydligt mer hardcore än att bara välja några värden i en meny.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant då det ryktades om att Intel gick över till pasta ifrån lödtenn för att 22 nm finfet inte tålde den mekaniska påfrestningen fastlödning innebar när saker värmeutvidgades osv. Officiellt ifrån Intel finns det väl bara sagt något om att de hade problem med åldrande av lödningen, men inte riktigt på vilket sätt osv. Kul att Ivy-E blir fastlödd, iofs hade det väl blivit lite av ett ramaskri om den inte varit det

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom lär ju inte bara göra det på 4960X då är dom ju fan totalt tappade.

Vore ju nice om dom separerade även i toppen, X-modeller=lött, K-modeller=pasta. Nu tror jag inte dom gör det men ändå skulle det vara ett kanonsätt att få över folk till X-modellerna om dom vill ha det lite gosigt och bra kontakt, inte bara kunna säga sig vara ägare av 4930K eller liknade medelmodeller i serien.

Tar 4960X 5.2-5.3+ på den volt jag nu har på RIVE så hänger jag nog på då detta ser ut att bli sista roliga CPU:n då AMD inte rör en fena för att trigga utvecklingen mot fortsatt överklock hos Intel. Inte för den är en uppgradering utan för att det blir den sista roliga.
Kan nog bli en 4225:a till HTPC:n också om man hittar ett nice mITX kort den passar på och kompatibelt med steamcom:s passiva lådor.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gamers:

Vore ju nice om dom separerade även i toppen, X-modeller=lött, K-modeller=pasta. Nu tror jag inte dom gör det men ändå skulle det vara ett kanonsätt att få över folk till X-modellerna om dom vill ha det lite gosigt och bra kontakt, inte bara kunna säga sig vara ägare av 4930K eller liknade medelmodeller i serien.

Tar 4960X 5.2-5.3+ på den volt jag nu har på RIVE så hänger jag nog på då detta ser ut att bli sista roliga CPU:n då AMD inte rör en fena för att trigga utvecklingen mot fortsatt överklock hos Intel. Inte för den är en uppgradering utan för att det blir den sista roliga.
Kan nog bli en 4225:a till HTPC:n också om man hittar ett nice mITX kort den passar på och kompatibelt med steamcom:s passiva lådor.

Ja dom borde göra något som skiljer X och K på 4900 serien som du säger.

Men asså vet inte om jag vill lägga 8-10k på CPU igen ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör de inte med binning på de där propparna? Är de enklare modellerna binnade exemplar av toppmodellen, så lär det ju vara samma variant med IHS:en där.

Ingen aning. Men känns ovärt att köpa en 4960x över en 4930k rent prestanda mässigt. Så för ett extra försäljnings argument för att välja 4960x över 4930k. Så hade inte jag varit förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Även om det inte är riktat mot en person så blir diskussionsklimatet trevligare om vi undviker att kalla varandra för idioter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Varför använder Intel billig kylpasta?

Det är ju knappast ett fattigt företag.

De sparar på utgifter och tror att personer inte kommer märka något..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur deliddar man en processor med fastlödd IHS? Borde inte den sitta som berget.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Skrivet av Krisskross:

Hur deliddar man en processor med fastlödd IHS? Borde inte den sitta som berget.

Det går inte, och behövs inte.
När man deliddar så gör man det för att IHS inte är fastlött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Hur deliddar man en processor med fastlödd IHS? Borde inte den sitta som berget.

Du får värma upp grejerna tills lödningen släpper naturligtvis Huruvida det är en bra ide eller inte lämnar jag som en övning till läsaren

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vore ju nice om dom separerade även i toppen, X-modeller=lött, K-modeller=pasta. Nu tror jag inte dom gör det men ändå skulle det vara ett kanonsätt att få över folk till X-modellerna om dom vill ha det lite gosigt och bra kontakt, inte bara kunna säga sig vara ägare av 4930K eller liknade medelmodeller i serien.

Tar 4960X 5.2-5.3+ på den volt jag nu har på RIVE så hänger jag nog på då detta ser ut att bli sista roliga CPU:n då AMD inte rör en fena för att trigga utvecklingen mot fortsatt överklock hos Intel. Inte för den är en uppgradering utan för att det blir den sista roliga.
Kan nog bli en :a till HTPC:n också om man hittar ett nice mITX kort den passar på och kompatibelt med steamcom:s passiva lådor.

På vilket sätt skulle det vara NICE att göra en bra processor SÄMRE!?! För att du inte ska känna dig korkad när du köper en X-modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

På vilket sätt skulle det vara NICE att göra en bra processor SÄMRE!?! För att du inte ska känna dig korkad när du köper en X-modell?

Skickades från m.sweclockers.com

X-modeller blir inte sämre av att vara ensamma att ha lödda IHS:er. Det skall som alltid löna sig att inte snåla.
Om man skiljer på låsta CPU:er och upplåsta genom att ge låsta pasta samt inte prioriterar prestanda på dessa lika mycket som på x-modeller utamn mera likställer dessa med S1150/S1155 linjen så diffrentierar man produkter i samma serie mera vilket aldrig är fel och är framtiden och upplåsta med lödning så ges incitament att köpa x-modell om man är ute efter det där lilla och sista extra vilket långt ifrån alla som köper tex en CPU för S2011 är och skiljer man då på budget och highend likväl som man skiljer på superbudget i3/S1150/1155, budget i5/S1150/S1155 mainstream i7/S1150/S155, highend i7/S2011, extremehighend i7 x-modell/S2011.

Känner mig aldrig korkad om jag köper det värsta som finns av nåt vilket ofta sker, har alltid praktisk anledning till dessa köp men kan man ge köpare av dessa lite premium är det aldrig fel. Ingen skillnad mot att titan har 6GB Vram och 780 aldrig kommer se mer än 3GB vilket för mig inte räcker långt.

Finns anledning att jag INTE köper feltemabromsskiva över tex kvalitetsBrembo, billigt tramsverktygssats för kaffepengar över kvalitet som Kamasa-Tools eller Bacho, MEEC polermaskin över FLEX osv då kvalitet alltid lönar sig men båda har sina målgrupper.
Majoriteten kommer inte uppfatta K modellerna som sämre då deras kylning ändå inte räcker till att ta ut det där sista och dom skulle heller aldrig drömma om att betala vad det kostar att få den kylningen.