Seiki släpper UHDTV med 4K-upplösning på 39 tum för 5 900 kronor

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Precis som att det inte var någon märkbar skillnad mellan DVD och 720p, och att steget från 720p till 1080p är meninglöst på allt under 60 tum? Samma visa om och om igen.

Fast nu börjar vi närma oss gränsen när fysiken sätter stopp och inte bara den subjektiva upplevelsen. Ögats vinkelupplösning sätter en hård fysisk gräns för vilken upplösning som är vettig på ett visst avstånd. Exakt vilken beror på storlek, avstånd och upplösning. Här finns en tabell och en fin graf som illustrerar det: http://www.rtings.com/info/television-size-to-distance-relati...
Ett exempel är att du behöver sitta närmare än 2 meter för att det ska vara värt att uppgradera från HD till UHD om du har en 50 " TV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är väldigt dåligt med det än så länge. Film och tv-serier distribueras inte över 1080p till konsument. Det är dessutom inte helt trivialt att hitta hårdvara som kan skicka videosignalen. Det krävs senaste generationen grafikkort och jag har för mig att de fortfarande inte ger 60 fps ut än. Vi väntar fortfarande på en generation HDMI till innan det blir riktig ordning på det. Så vi behöver en uppdaterad HDMI-standard och vi behöver på ut h.265 som standard plus mediaspelare som klarar av det formatet. Fast det kan nog få hyfsat fort sen eftersom tekniken i princip finns på plats redan, det handlar bara om att få ut den till konsument. Film har sedan många år spelats in i hög upplösning så det finns material att sälja också.

edit: Displayport 1.2 klarar visst 60 Hz på 3840 × 2160 men HDMI 1.4 klarar bara 24.

Film är normalt (Hobbitar undantagna) i 24 bilder per sekund. En HTPC baserad på haswell klarar det utan problem.

För just Seki verkar det dock säkrast att köra med exempelvis Nvidia GT 640.
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Permalänk
Medlem

BRA BRA BRA BRA BRA BRA! Alltid någon som måste ta första steget

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu börjar vi närma oss gränsen när fysiken sätter stopp och inte bara den subjektiva upplevelsen. Ögats vinkelupplösning sätter en hård fysisk gräns för vilken upplösning som är vettig på ett visst avstånd. Exakt vilken beror på storlek, avstånd och upplösning. Här finns en tabell och en fin graf som illustrerar det: http://www.rtings.com/info/television-size-to-distance-relati...
Ett exempel är att du behöver sitta närmare än 2 meter för att det ska vara värt att uppgradera från HD till UHD om du har en 50 " TV.

Det är nästintill omöjligt att göra att dra så kategoriska slutsatser om mänsklig syn kontra upplösning. Det enda säkra är att undersöka det själv. Det är så många variabler som påverkar och till syvende och sist handlar det om personliga preferenser. Alla har inte lika god syn, sitter lika långt från teven osv.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det här med 30Hz..alltså om du har ställt in din TV rätt så kollar du ju på film i 24Hz och vanlig TV i 50Hz(men vanlig tv är ju för newbs ). Sen är jag ganska säker på att HDMI inte pallar mer än 30Hz vid 4k men så fort det kommer ut datorskärmar(där man vill ha snabbare uppdatering för spel eller whatever) är det ju lugnt för då kommer de ha displayport och detta klarar ju 3840x2400@60Hz eller 2560x1600@120Hz.

Permalänk
Skrivet av SmörBacon:

Det här med 30Hz..alltså om du har ställt in din TV rätt så kollar du ju på film i 24Hz och vanlig TV i 50Hz(men vanlig tv är ju för newbs ). Sen är jag ganska säker på att HDMI inte pallar mer än 30Hz vid 4k men så fort det kommer ut datorskärmar(där man vill ha snabbare uppdatering för spel eller whatever) är det ju lugnt för då kommer de ha displayport och detta klarar ju 3840x2400@60Hz eller 2560x1600@120Hz.

Eller dubbla HDMI

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Lär ju knappast vara den bästa bildkvalitén men jag tror den duger. Förhoppningsvis så inser folk att en 4K-panel inte bör kosta 50-60000kr bara för att det är högre upplösning. Ingen som har funderat på varför surfplattor och telefoner har högupplösta skärmar men stannar kvar på samma prisnivå, men så fort det handlar om en TV eller dator så blir det helt plötsligt så mycket dyrare? Antar att ingen vill köpa en telefon för 20000kr, så därför förblir priset detsamma.

Kan man trycka in över 400 PPI i en telefon och behålla priset så ser jag inte varför det ska bli så mycket dyrare att trycka in 88 PPI i en 50" TV.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Det är nästintill omöjligt att göra att dra så kategoriska slutsatser om mänsklig syn kontra upplösning. Det enda säkra är att undersöka det själv. Det är så många variabler som påverkar och till syvende och sist handlar det om personliga preferenser. Alla har inte lika god syn, sitter lika långt från teven osv.

Nej det är det inte. Det finns en maxgräns för upplösningen och då är allt med högre upplösning än så meningslöst. Sen finns det andra aspekter som påverkar bildkvalité och högre upplösningen ger möjlighet till större skärmar på samma betraktningsavstånd. Räkneexemplet från sidan utgår från bra syn så det är ett idealt exempel. Du kommer inte runt fysiken hur mycket du än vill och två meter är nära för att vara en TV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigrinnan:

Jag gillar utvecklingen, på två punkter:

1. om vi kan få se samma prisuteckling på 4K-projektorer i framtiden skulle jag bli väldigt glad

2. om priset kommer ner på samma sätt på skärmar i lagom storlek för datoranvändande kan det bli mer intressant för konsument eftersom det på den distansen kan göra lite skillnad. (Tänk 27" arbetsstation / gamingskärm, ni vet att folk sitter för nära för sitt eget bästa)

http://www.lefflershifi.se/sony-vplvw1000es-p-1523-c-1264.asp...
Den där satans apparaten, är rena rama jävla drömmen i ett plastskal.
4K i 120hz vore lite för oss PC spelare, den och så 4st Titan i den sjukaste rigg vi kan bygga för pengar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

http://www.lefflershifi.se/sony-vplvw1000es-p-1523-c-1264.asp...
Den där satans apparaten, är rena rama jävla drömmen i ett plastskal.
4K i 120hz vore lite för oss PC spelare, den och så 4st Titan i den sjukaste rigg vi kan bygga för pengar.

Trevlig? Ja. Något jag vill lägga så mycket pengar på? Knappast
Jag tänker mer på att det på sikt, kanske ett år eller två, kan komma ut 4K-projektorer i en prisklass som går att ha råd med

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk

Upplösning är långt ifrån lika viktigt som kontrast och färg och vad jag vet så är det i princip bara high end plasma-tv i kolsvart rum som är bra när det gäller detta. De näst intill maxar BD-standarden men BD har ju fortfarande ganska begränsad och komprimerad färg. Och de flesta sitter med dassiga LCD:er och kollar på rippar. Vi är långt ifrån att behöva UHD i hemmet för film än, även om det hade varit schysst att se i high end projektorer. PC-skärmar är dock ett ganska intressant område. Men är fortfarande ganska osugen på film content i UHD och det borde de flesta vara med tanke på att 99% är långt ifrån att ens se vad BD i 1080p har att erbjuda. Skulle vilja påstå att för film är 1080p lugnt bra nog upp till ca. 80".

Nä UHD är bara intressant för mig när det gäller datoranvändning och få plats med så många fönster som möjligt eller spela spel i sjuk upplösning vid hög Hz.

Permalänk

Kul, men har svårt att se användningsområdet för gemene man. Förmodar att vi får vänta ett tag innan vi kan se några 4k utsändningar från tv-bolagen och att spela i 4k är väl kul så länge man har tri-sli alternativt enbart spelar CS:S.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Om man ska lita på recensionerna på deras 50" 4K UHD, så är bildkvaliteten inte särskilt bra.

Men länka då, människa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Men länka då, människa!

Jag länkade ju här igår.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Jag länkade ju här igår.

Tack då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Det här med 30Hz..alltså om du har ställt in din TV rätt så kollar du ju på film i 24Hz och vanlig TV i 50Hz

Du (som många andra här) blandar ihop begrepp.

Jag har inte sett en enda TV sedan 60-talet som har 24 Hz i uppdateringsfrekvens.
50 Hz är det på CRT-TV (Tjock-TV). Och det är även för litet för du upplever flimmer från detta p.g.a. den tekniken.
Därav att det blev 100 Hz på många nyare CRT-TV.

60 Hz har det varit i nästa alla TF-TV och Plasma-TV.

Det du pratar om är FPS, alltså bilder per sekund. Det är sant att så gått som 100% av all film spelas in i 24 eller 25 bilder per sekund.
Och, ja, även jag har inställt så att min TV visar 24 bilder per sekund om filmen i Blurayspelaren är inspelad i 24 bilder per sekund.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Edit: Ja du har nog rätt. Tänkte på fps i spel aldrig blir mer än var refreshraten är men i en plasma t.ex. så spelas filmen upp i 24fps men innan nästa frame kommer så hinner den förra visas flera ggr då det görs i 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

FPS=Hz... men ja du kan ha rätt

Jo, så sett är ju FPS en frekvens också.
Men när man skriver Hz i sammanhang TV/skärm är det uppdateringsfrekvensen/upritningsfrekvensen på bilden det handlar om.
Vad filmen har för FPS är en annan egenskap i sammanhanget.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Jo, så sett är ju FPS en frekvens också.
Men när man skriver Hz i sammanhang TV/skärm är det uppdateringsfrekvensen/upritningsfrekvensen på bilden det handlar om.
Vad filmen har för FPS är en annan egenskap i sammanhanget.

Yes, jag ändrade i mitt förra inlägg. Det är ju nästan så man aldrig blir klok på det hela då den Hz som speccas på LCD:er så som 200Hz är ju inte samma sak som de 600Hz eller 2500Hz i en plasma och det är i sin tur inte samma sak som fps i filmen som också visas i Hz eller den Hz som då är uppdateringsfrekvensen på tvn på riktigt

Permalänk
Medlem

Det finns en sak jag gillar skarpt med Seiki och det är inte upplösningen utan deras "filosofi".
"A great TV, without the nonsense

Many electronics companies reinvest their money into future technologies in hopes of creating the next 'big thing.' We believe the next 'big thing' is a great television you can afford. One that offers the same clarity of video and audio featured on the higher priced TVs, but without the add-ons that bring the higher price."
Dvs en tv utan all jävla bildförstörande skräp och inga apps som funkar skit!

Finns även en test gjord av Robert Heron i revision3's Hdnation serie.
http://revision3.com/hdnation/seiki-4k-tv (rewiev startar 8:41)
http://revision3.com/hdnation/quick-6-hdmi-switch (uppföljning och frågor startar 16:29)

Och har ni inte sett detta redan och inte tittat något på rev3's kanaler alls så kan jag rekomendera http://revision3.com/tekzilla för lite allt möjligt inom teknik och http://revision3.com/philipdefranco för lite nyheter (mestadels sånt som händer runt,kring nätet) i ett betydligt bättre format än jag tidigare sett och till sist http://revision3.com/hak5 för hacking relaterade saker där en kan lära sig en jävla massa (främst hur man skyddar sig).
Sen finns det även andra kanaler med men dessa är dom bästa enligt mig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Edit: Ja du har nog rätt. Tänkte på fps i spel aldrig blir mer än var refreshraten är men i en plasma t.ex. så spelas filmen upp i 24fps men innan nästa frame kommer så hinner den förra visas flera ggr då det görs i 60Hz.

Då gör du ngt fel. Man vill aldrig visa 24Hz i ngt annat än 24Hz eller mutipel av 24Hz. Spelar du upp 24Hz i 60Hz så kommer det hacka rejält.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Då gör du ngt fel. Man vill aldrig visa 24Hz i ngt annat än 24Hz eller mutipel av 24Hz. Spelar du upp 24Hz i 60Hz så kommer det hacka rejält.

24 x 2,5 = 60

För övrigt så är det mycket oinformerat så kallat blaj-snack på det här forumet titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Du (som många andra här) blandar ihop begrepp.

Jag har inte sett en enda TV sedan 60-talet som har 24 Hz i uppdateringsfrekvens.
50 Hz är det på CRT-TV (Tjock-TV). Och det är även för litet för du upplever flimmer från detta p.g.a. den tekniken.
Därav att det blev 100 Hz på många nyare CRT-TV.

60 Hz har det varit i nästa alla TF-TV och Plasma-TV.

Det du pratar om är FPS, alltså bilder per sekund. Det är sant att så gått som 100% av all film spelas in i 24 eller 25 bilder per sekund.
Och, ja, även jag har inställt så att min TV visar 24 bilder per sekund om filmen i Blurayspelaren är inspelad i 24 bilder per sekund.

En skärms uppdaterings frekvens i Hz och antal fps på materialet som visas är inte exakt samma sak. MEN, det finns ett samband.
Om en tv (eller datorskärm) har 60Hz så kan den visa 60fps, har den 120Hz så kan den visa 120fps och så vidare.
Detta förutsätter att det är äkta Hz och inte marknadsförings mumbo jumbo Hz och att ingången/ingångarna klarar det.

Som en parentes kan nämnas att det funnits en del CRT tv som inte är 100Hz modeller, men som ändå klarar av 60Hz. Kanske inte på vanliga sändningar, men exempelvis om man kopplar in tv spel via scart.

Skickades från m.sweclockers.com