Permalänk

Fråga om Eyefinity

Hej, jag sitter för närvarande med ett XFX Radeon HD6950 där jag har två skärmar inkopplade. Är sugen på att skaffa mig en tredje skärm och har förstått att man då måste använda sig av någonting kallat för Eyefinity. Om jag har förstått rätt så måste man då använda sig av DisplayPort. Jag har 2 stycken MiniDisplayPort i mitt grafikkort, men eftersom de skärmar jag har kollat på bara har HDMI och/eller DVI så behöver jag en adepter. Min fråga är om man måste ha en specialadepter som är godkänd av AMD (liknande denna: http://www.cableclub.com/mini-displayport-hdmi-adapter-blackhalogenfree-approve-p-3053.html) eller om det fungerar med en vanlig sladd (liknande denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=800342). Det skiljer visserligen inte så jättemycket kostnadsmässigt, men om någon kan bekräfta att det fungerar med den enklare sladden så kör jag hellre på det.

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv displayport adapter. De finns på inet.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Du måste ha en aktiv adapter t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530 för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv adapter tex http://www.inet.se/produkt/5409071/adapter-xfx-aktiv-minidisplayport-till-dvi-single-link

du behöver inte använda eyefinity funktionen för att få tre eller fler skärmar att fungera. Det som den gör då är att den bakar ihop fler skärmar och visar den som en. tex att två 800*600 blir en skärm med 1600*600.

Om du ska ha skärmarna för att arbeta i windows så behövs inte funktionen utan windows kan hantera det självt. Eyefinity används oftast bara till spel.

Permalänk
Skrivet av LuminaL:

du behöver inte använda eyefinity funktionen för att få tre eller fler skärmar att fungera. Det som den gör då är att den bakar ihop fler skärmar och visar den som en. tex att två 800*600 blir en skärm med 1600*600.

Om du ska ha skärmarna för att arbeta i windows så behövs inte funktionen utan windows kan hantera det självt. Eyefinity används oftast bara till spel.

Ok, så isåfall skulle det fungera med att bara koppla in en tredje skärm i det lediga DVI-uttaget? Just nu har jag en datorskärm i ett av DVI-uttagen och en TV i HDMI-uttaget.

Permalänk
Medlem

Du behöver använda en av Displayport anslutningarna och en aktiv adapter för den tredje skärmen pga att det bara är två "clockgeneratorer" på kortet och det behövs en per VGA/DVI/HDMI anslutning.

Displayport använder ett annat sätt att styra signalerna så dom kan man använda ändå.

Den aktiva adaptern har en egen clockgenerator som ordnar det.

Permalänk
Skrivet av LuminaL:

Du behöver använda en av Displayport anslutningarna och en aktiv adapter för den tredje skärmen pga att det bara är två "clockgeneratorer" på kortet och det behövs en per VGA/DVI/HDMI anslutning.

Displayport använder ett annat sätt att styra signalerna så dom kan man använda ändå.

Den aktiva adaptern har en egen clockgenerator som ordnar det.

Ok, en snabb fråga till. När jag har googlat lite mer om Eyefinity så står det mest om att man kan använda 3 skärmar som 1. Det jag vill göra är att ha 3 utvidgade skärmar så att jag kan ha ett fönster på skärm 1, ett annat fönster på skärm 2 och ett tredje fönster på skärm 3.

Permalänk
Medlem

Då konfigurerar du inte någon eyefinitygrupp utan kör bara windows egna hantering av fönster. Heter Extended desktop om jag inte minns helt fel, sitter inte hemma så jag kan inte se det just nu.

/edit

Som information så kan jag säga att jag själv kör tre 1920*1200 i en eyfinitygrupp (5760*1200) med en ensam skärm ovanför mitten skärmen även den 1920*1200. Detta drivs av ett ASUS 6970 i crossfire med ett 6990. Skärmarna är kopplade till 6970 kortet och kopplade via native DP(3st) + en DVI.

Permalänk
Skrivet av LuminaL:

Då konfigurerar du inte någon eyefinitygrupp utan kör bara windows egna hantering av fönster. Heter Extended desktop om jag inte minns helt fel, sitter inte hemma så jag kan inte se det just nu.

/edit

Som information så kan jag säga att jag själv kör tre 1920*1200 i en eyfinitygrupp (5760*1200) med en ensam skärm ovanför mitten skärmen även den 1920*1200. Detta drivs av ett ASUS 6970 i crossfire med ett 6990. Skärmarna är kopplade till 6970 kortet och kopplade via native DP(3st) + en DVI.

Ok, tack för all hjälp. Bara som en sista bekräftelse, det kommer att fungera om jag beställer en sån här: http://www.cableclub.com/mini-displayport-hdmi-adapter-blackhalogenfree-approve-p-3053.html? Ursäkta om jag är tjatig, men vill inte beställa något utan att vara helt säker på att det verkligen kommer fungera, men eftersom det står AMD Eyfinity på produktsidan så antar jag att det borde fungera

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till Cableclub.com (får DNS fel) men om adaptern är miniDP till HDMI samt aktiv så ska det gå bra. Se annars den länk jag gav till Inet i början av tråden om det går bra med DVI istället för HDMI. Den XFX adaptern ska fungera. kostar 250Sek (+29Sek i frakt)

Permalänk
Skrivet av LuminaL:

Kan inte ansluta till Cableclub.com (får DNS fel) men om adaptern är miniDP till HDMI samt aktiv så ska det gå bra. Se annars den länk jag gav till Inet i början av tråden om det går bra med DVI istället för HDMI. Den XFX adaptern ska fungera. kostar 250Sek (+29Sek i frakt)

Det är enbart HDMI och VGA på den skärm som jag har kikat på, annars hade jag satsat på den. På den som jag länkade till står det ingenstans om den är aktiv eller inte, men eftersom det står att den fungerar med AMD Eyefinity så borde den ju vara det. Så här ser bilden på hemsidan ut: http://i.imgur.com/28vJwHv.jpg

Permalänk
Medlem

Det går att använda 2st passiva DP-DVI adaptrar om man bara ska driva 2 skärmar, så jag antar att dom kan heta eyefinity även då. Det viktiga är att den är Aktiv i dittfall.

Vad är dina två skärmar kopplade på för portar idag? Om då är kopplade på dom två DVI portarna så kan du ta en av dem till den aktiva DP-DVI adaptern och sedan koppla den nya skärmen på den lediga HDMI porten.

Permalänk

Den ena är kopplad till DVI och den andra till HDMI. Har ingen aning om vilken DVI-port det är dock eller vad som är skillnaden på dem

Permalänk
Medlem

Rätt adapter har orden AKTIV eller Eyefinity när du kollar på butikers hemsidor. Finns inte nån av dom orden så är det FEL adapter.

Köp adapter från XFX som LuminaL länkade till i inlägg 4. Jag har den själv och har ställt in som du planerar att göra.

Permalänk

Ok, den adaptern som jag hade kollat på visade sig vara passiv och de aktiva adaptrar som länkades från AMD:s sida hade enbart shipping inom USA. Efter lite googlande verkar det inte vara speciellt att hitta aktiva miniDisplayPort till HDMI adeptrar för ett rimligt pris.

Så, plan B. Skulle det fungera att köpa den adeptern som LuminaL länkade (miniDisplayPort till DVI) och sedan ha en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310809 sladd mellan adeptern och skärmen? Eller ska jag helt enkelt satsa på en skärm med DVI-uttag?

Permalänk
Medlem

Om jag har uppfattat rätt så har du följande koppling idag:

1: 1st DVI -skärm 1 kopplad på DVI
2: 1st DVI -ledig DVI
3: 1st HDMI -skärm 2 kopplad på HDMI
4: 1st mDP -ledig mDP
5: 1st mDP -ledig mDP

Koppla enligt följande:

1: 1st DVI -skärm 3 (ny skärm) kopplad på DVI + DVI - HDMI adapter (passiv, vanlig adapter)
2: 1st DVI -ledig DVI
3: 1st HDMI -skärm 2 kopplad på HDMI
4: 1st mDP -skärm 1 kopplad på mDP + mDP - DVI adapter (aktiv)
5: 1st mDP -ledig mDP

Det ska fungera om du behöver 2 skärmar på HDMI och en på DVI.

Permalänk
Skrivet av LuminaL:

Om jag har uppfattat rätt så har du följande koppling idag:

1: 1st DVI -skärm 1 kopplad på DVI
2: 1st DVI -ledig DVI
3: 1st HDMI -skärm 2 kopplad på HDMI
4: 1st mDP -ledig mDP
5: 1st mDP -ledig mDP

Koppla enligt följande:

1: 1st DVI -skärm 3 (ny skärm) kopplad på DVI + DVI - HDMI adapter (passiv, vanlig adapter)
2: 1st DVI -ledig DVI
3: 1st HDMI -skärm 2 kopplad på HDMI
4: 1st mDP -skärm 1 kopplad på mDP + mDP - DVI adapter (aktiv)
5: 1st mDP -ledig mDP

Det ska fungera om du behöver 2 skärmar på HDMI och en på DVI.

Ok, ja detta verkar ju helt klart vara den bästa lösningen. Tack så hemskt mycket för all hjälp