Permalänk
Medlem

Defekt 2500k?

Hej!

För ca. 2 månader sen så gick nästan upp till 50 grader i load och processorfläkten var fortfarande tyst.
Nu idag så går den till runt 70 grader i load och fläkten går på högvarv(värre än xbox 360).
Jag har blåst rent datorn och processorn körs i 3.7 GHz. Kör den oklockat och klockat i prime med samma resultat.
Datorn är även ganska instabil och kan haka upp sig ibland.

Processorfläkt: Scythe Mugen 2 rev B

Permalänk
Vive la liberté!

Testat lägga om kylpasta?
Kollat spänningarna?

Permalänk
Medlem

Hur bra ventilerat ar ditt chassi?
Vad anvander du for program for att fa fram temperaturerna?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Testat lägga om kylpasta?
Kollat spänningarna?

Nej, ska nog kolla det, men är det inte lite skumt att det är fenomenet börjar dyka upp efter ungefär 2 år?
Spänningen är varierande. Vid belastning 1.3311v och vid idle, 0.9957v.

Skrivet av Xelathur:

Hur bra ventilerat ar ditt chassi?
Vad anvander du for program for att fa fram temperaturerna?

Fractal Design Define XL, Stort och luftigt

Core Temp
Känner att värmen börjar stiga vid mina fötter när jag spelar.

Permalänk
Vive la liberté!

Testa sätt Vcore på standard och kör oklockat.

Permalänk
Medlem

Förstår inte. Varför nämner du tempen som om den vore något "för hög"? Den är låg och inget att oroa sig för alls.

Att din dator hakar upp sig beror på något annat, inte tempen. Att den går upp i 3.7GHz (brukar dock vara 3.6GHz?) antar jag är Intel turbo-boost-funktionen (vad den nu heter exakt). Så, jag antar att du kör helt oklockat? I vilket fall, kör load optimized settings i bios och kör igång Prime etc och se om den fortfarande hakar upp sig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

1.3311 V är ganska högt, speciellt för den klocken. Jag har min på 4.6 GHz och volten överstiger inte 1.3 V. Du kan lätt dra ner den till 1.25V- trakterna och fortfarande vara stabil och på så sätt sänka dina temperaturer en hel del!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Förstår inte. Varför nämner du tempen som om den vore något "för hög"? Den är låg och inget att oroa sig för alls.

Att din dator hakar upp sig beror på något annat, inte tempen. Att den går upp i 3.7GHz (brukar dock vara 3.6GHz?) antar jag är Intel turbo-boost-funktionen (vad den nu heter exakt). Så, jag antar att du kör helt oklockat? I vilket fall, kör load optimized settings i bios och kör igång Prime etc och se om den fortfarande hakar upp sig.

Datorn har aldrig låtit så här mycket förut och blivit så här varm. Därför är jag lite orolig.
Ja datorn är helt oklockat. Multipliern går imellan 16-37. Dvs 100x16.

Tack för hjälpen så länge, skriver igen om problemet skulle kvarstå.